آموزشی

بهترین سرگرمی برای کودکان زیر ۵ سال

سرگرمی برای کودکان زیر ۵ سال

دانشمندان معتقدند ۹۰ درصد از مغز انسان در پنج سالگی کامل می‌شود. بنابراین شما باید به انجام فعالیت‌ها و سرگرمی‌هایی که موجب رشد مغز کودک تا ۵ سال می‌شود بپردازید تا مهارت‌های حرکتی و کلامی او را بالا ببرید و فرزند خود را قبل از ورود به پیش دبستانی برای یادگیری آماده نمایید. در واقع اکثر دانش آموزان پایه اول که والدین آن‌ها آموزش به این کودکان را قبل از ۵ سالگی شروع کرده‌اند موفق‌تر و بهتر از سایر دانش‌آموزان عمل کرده و یادگیری سریع‌تری نیز دارند. حال سوال ما این است بهترین سرگرمی برای کودکان زیر ۵ سال چیست؟

شما می‌توانید با بازی‌ها و سرگرمی‌های متعدد برای تقویت هوش و بالا بردن مهارت‌های کودک خود گام‌های مهمی در جهت رشد مغز و موفقیت تحصیلی آن‌ها در آینده بردارید که در این مقاله به توضیح مهم‌ترین نمونه‌های آن‌ها خواهیم پرداخت. در صورت تمایل به این مطلب و اهمیت دادن به این مسئله مهم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

کتاب‌خوانی

کتاب‌خوانی یکی از فعالیت‌ها و بهترین سرگرمی برای کودکان زیر ۵ سال محسوب می‌شود. کودکان به کتابخوانی علاقه فراوانی دارند به خصوص اگر این کتاب‌ها دارای نقاشی‌های رنگی و جذاب کودکانه نیز باشد. خواندن کتاب برای کودکان حافظه آن‌ها را تقویت نموده و دایره واژگان آن‌ها را گسترده‌تر می‌کند. کودکان بیشتر به خواندن کتاب‌های تکراری که قبلا برای آ‌ن‌ها خوانده‌اید علاقه دارند و این مساله کاملا طبیعی است. در واقع کودکان عاشق تکرار هستند و تغییر نکردن کلمات و جمله‌ها باعث ایجاد حس امنیت در آن‌ها می‌شود.

شما باید در خواندن کتاب‌های تکراری برای کودکان خلاقیت به خرج داده و این کتاب‌ها را هر بار به صورت متفاوت از بارهای پیش بخوانید و بعد از خواندن کتاب از کودکان بخواهید نقش یکی از شخصیت‌های داستان را بازی کند. مثلا اگر داستان سیندرلا را برای کودک خود می‌خوانید لباس‌ها و کفش شبیه به لباس‌های سیندرلا را تن کودک کرده و به او بگویید که او یک سیندرلای واقعی است یا مثلا یک کلاه خرگوشی سر کودک بگذارید و بگویید او خرگوش قصه است و حتی خودتان را نیز به جای یکی از شخصیت‌های کتاب مثلا مادر یا پدر خرگوش گذاشته و با کودکتان نمایش بازی کنید. شما با انجام این فعالیت‌ها باعث بالا بردن قوه تخیل کودک خود شده و مهارت‌های کلامی او را افزایش می‌دهید.

کتابخوانی کودکان

فعالیت‌های هنری

یکی دیگر از سرگرمی‌های مورد علاقه کودکان زیر ۵ سال انجام فعالیت‌های هنری است. موجب رشد مغز و بالا بردن مهارت‌های ارتباطی کودک با دیگران می‌شود. یکی از این هنرها نقاشی است که مناسب سن این کودکان بوده و به نوعی نمایانگر درونیات کودک می‌باشد تا جایی که روان‌شناسان با تفسیر نقاشی‌های کودک از آنچه که در مغز او  می‌گذرد مطلع می‌شوند و با تفسیر نقاشی کودکان وجود اختلالات رفتاری را در آن‌ها تشخیص می‌دهند. سعی کنید مدادشمعی‌های ضخیم و مدادرنگی‌های کوتاه مخصوص کودکان تهیه کنید تا استفاده از آن‌ها توسط کودک شما راحت‌تر باشد.

از دیگر کارهای هنری مناسب این سنین ساختن شکل‌های مختلف با خمیر بازی است. این شکل‌ها با استفاده از ابزارهای قالب زدن که داخل جعبه خمیربازی وجود دارد توسط کودکان ساخته می‌شوند. همچنین می‌توانید با خرید چند مقوا در رنگ‌های مختلف به همراه چسب جامد و با قرار دادن آن‌ها در اختیار کودک تا مدتی آن‌ها را سرگرم نموده و به انجام کارهای خود بپردازید.

نکته‌ای که باید در مورد فعالیت‌های هنری کودک خود مد نظر داشته باشید این است که با دیدن کارهای هنری کودک تا می‌توانید از کار او تعریف کرده و به کودک خود برای ادامه دادن به هنر انگیزه بدهید. این کار شما کودک را بر آن می‌دارد که کارهای هنری بیشتر و بهتری به شما ارائه دهد. علاوه بر سرگرم شدن مهارت‌های او نیز افزایش یابد. به خاطر داشته باشید که اولین و بهترین مشوق کودکتان خود شما هستید. بدون شک تحسین شدن کودک از سمت والدین تاثیر به سزایی در بالا بردن اعتماد به نفس آن‌ها دارد. همچنین آینده خیلی بهتری را برای کودک رقم خواهد زد.

مطالعه مقاله بازی‌های فکری مناسب کودکان زیر 4 سال.

انواع بازی‌های مناسب کودکان زیر ۵ سال

بازی‌های متعددی وجود دارد که می‌تواند موجب تقویت هوش و بالا بردن مهارت‌های ذهنی و حرکتی در کودکان زیر ۵ سال شود. در اینجا به چند نمونه از سرگرمی برای کودکان زیر ۵ سال و نحوه انجام آن‌ها خواهیم پرداخت:

پازل

بازی پازل یکی از بهترین بازی‌ها برای کودکان زیر ۵ سال است. موجب افزایش قوه تحلیل و استدلال فرزند شما می‌شود و هماهنگی بین چشم و دست کودک را زیاد می‌کند. در این بازی شما باید پازل به هم ریخته را در اختیار کودک قرار داده و از او بخواهید که آن را مثل اول و به شیوه درست خود بچیند. چیدن پازل از فکر کودک شما کار کشیده و موجب تفکر منطقی در ذهن او می‌شود. همچنین کامل کردن پازل در انتها باعث رضایت کودک از خود و بالا بردن اعتماد به نفس او می‌گردد.

آجرسازی یا لوگو

آجرسازی یک بازی نسبتا قدیمی است که هنوز هم بعد از سال‌ها مورد علاقه کودکان است. این آجرها جنسی از پلاستیک دارند و دارای رنگ‌ها و شکل‌های مختلفی هستند که کودکان می‌توانند با ساخت خانه، ماشین و… با این آجرها مهارت‌های متعددی همچون؛ وصل کردن قطعات به یکدیگر، درک اشکال قرینه، الگوسازی، تشخیص رنگ‌ها و… به دست آورند و با ساخت بناهای مختلف خلاقیت خود را بالا ببرند.

اشکال و حروف رنگی

شما می‌توانید با خرید شابلون‌های پلاستیکی در رنگ و اشکال متنوع برای کودک خود از آن‌ها بخواهید با قالب‌ها و شکل‌های مختلف شابلون نقاشی‌ بکشند. این شیوه علاوه بر یادگیری رنگ، مهارت آن‌ها را در کشیدن نقاشی‌های متفاوت با مدادرنگی یا آبرنگ و گواش بالا می‌برد.

بازی فلش کارت

بازی فلش کارت

یکی از بازی‌های سرگرم‌کننده و آموزش‌دهنده به کودکان زیر ۵ سال بازی فلش کارت است. شما می‌توانید با نشان دادن یک شی مثلا فرش، تلویزیون، عروسک یا هر وسیله دیگری روی فلش کارت به کودک خود از او بخواهید وسیله مورد نظر را پیدا کند. این بازی به شناخت بهتر محیط اطراف توسط کودک شما کمک کرده و تلفظ صحیح اشیاء را به او آموزش می‌دهد.

برش دادن و چسباندن کاغذ

کودکان زیر ۵ سال با برش دادن کاغذهای رنگی و عکس‌های کتاب‌ها و مجلات و چسباندن آن‌ها در جای دیگر نحوه کار با قیچی را یاد می‌گیرند و با این روش علاوه بر سرگرم شدن مهارت‌های خود را افزایش می‌دهند.

پیدا کردن تفاوت دو عکس

شما می‌توانید کارت‌های تفاوت بین دو عکس را از بازار تهیه کنید. با نشان دادن آن‌ها به کودک از او بخواهید اختلاف عکس‌ها را پیدا کرده و به شما بگوید‌. این بازی علاوه بر داشتن تاثیرات به سزا در افزایش هوش بصری کودک، مهارت تجزیه و تحلیل او را افزایش می‌دهد و موجب بالا رفتن توجه کودک به هر چیزی می‌شود.

بازی چشم بسته

پیدا کردن شی پنهان شده

این بازی یکی از جذاب‌ترین بازی‌های مناسب کودکان زیر ۵ سال است که می‌تواند با افراد خانواده یا گروه دوستان انجام شود. در این بازی چشم یکی از بچه‌ها را با چشم بند بسته و شی مورد نظر را در جایی پنهان می‌کنند و از کودک می‌خواهند که آن را پیدا کند. سایر افراد زمان نزدیک شدن کودک به شی پنهان شده تندتر دست زده و هنگام دور شدن کودک از آن آهسته‌تر دست می‌زنند. این بازی سرگرم‌کننده هم باعث اجتماعی شدن کودکان می‌شود. همچنین به آن‌ها آموزش می‌دهد تا چگونه با دنبال کردن دستورالعمل‌ها و ارزیابی سرنخ‌ها به هدف خود دست پیدا کنند.

سخن پایانی

در این مقاله راجع به فعالیت‌ها و سرگرمی‌هایی که مناسب کودکان زیر ۵ سال هستند به شما اطلاعاتی دادیم و اطمينان داریم که این اطلاعات مورد استفاده شما قرار خواهد گرفت. با انجام فعالیت‌هایی که علاوه بر سرگرم شدن کودک شما موجب بالا بردن توانایی‌های ذهنی و کسب مهارت‌های فردی در او می‌شود می‌توانيد در مسیر هدفمندسازی این فعالیت‌ها و سرگرمی‌ها گام مهمی برداشته و به آینده موفقیت آمیز کودک خود کمک به سزایی نمایید.

فروشگاه اینترنتی ال آی مرجع تخصصی فروش انواع بازی‌های فکری مناسب تمامی سنین با راهنمای توضیحات محصول می‌باشد. همچنین کلی مطالب در خصوص انتخاب بهترین بازی فکری و راهنمای انتخاب اسباب بازی در قسمت بلاگ سایت موجود است که می‌توانید با استفاده از آن‌ها بهترین خرید را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید