لوازم تحریر

نکات مهم هنگام خرید دفتر

نکات مهم خرید دفتر

دفتر نوشت افزاری است که بدون توجه به سن، همیشه به آن نیاز داریم. هر انسانی از زمانی که سواد می‌آموزد، به دفاتر احتیاج دارد. شاید تصور کنید خرید دفتر، خریدی راحت و بی‌اهمیت است. اما این تصور اشتباه، خریدی غیر اصولی را در بردارد. خارج از بحث هزینه و نیروی انسانی، ما با هر خرید نادرست، در واقع اسراف می‌کنیم. زیرا دفتری که بدون توجه خریداری شود، کیفیت خوبی نخواهد داشت و دفتری که کیفیت خوبی ندارد، زود خراب می‌شود. علاوه بر این، خارج از بحث کیفیت، لازم است دفتر مناسب با نیاز ما تهیه شود. فروشگاه “ال آی” در این مطلب سعی دارد، با بیان نکات مهم خرید دفتر شما را یاری رساند. با انتخاب درست می‌توانید از اسراف‌های پیش رو جلوگیری کنید.

نکات مهم خرید دفتر چیست؟

در وهله اول لازم است بدانید، کاربرد دفتری که قصد خرید آن را دارید چیست؟ قصد خرید دفتر مشق را دارید؟ یا دفتر زبان یا طراحی؟ پس از مشخص کردن فعالیتی که قرار است در آن دفتر داشته باشید، می‌توانید محصولی مناسب خریداری کنید. در یک دسته‌بندی کلی، دفاتر به براساس نوع کاربرد به دفتر مشق، دفتر کلاسوری، دفتر طراحی، دفتر نقاشی، دفتر حاشیه‌دار و دفترچه یادداشت تقسیم می‌شوند. پس از مشخص کردن این مورد، لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید. چرا که منجر به خرید یک دفتر استاندارد می‌شود.

 

نکات مهم خرید دفتر

 

نکات مهم خرید دفتر عبارتند از:

  • ابعاد دفتر
  • تعداد برگه
  • وزن دفتر
  • نوع برگه
  • نوع خط کشی
  • نوع صحافی
  • فرم صحافی
  • جنس جلد

نکاتی درباره ابعاد دفتر

دفاتر از نظر ابعاد بسیار متنوع هستند. تنوع در ابعاد دفتر برای کاربردهای مصرفی متفاوت در نظر گرفته شده‌اند. شما با در نظرگیری نیاز خود می‌توانید، دفتری با ابعاد مناسب را خریداری کنید. در یک دسته بندی کلی، دفاتر به گروه‌های A-B تقسیم می‌شود. مثلا A4-A3-A5- B5 ابعاد برخی از دفاتر هستند. یک دفتر مشق استاندارد، دارای ابعاد B5 بوده که اندازه طول آن 25 و عرضش 17.5 سانتی‌متر است.

نکاتی درباره تعداد برگه

همانطور که می‌دانید، دفاتر براساس تعداد برگه نیز طبقه بندی می‌شوند. شما با توجه به مصرف خود می‌توانید دفتر 40 برگ، 50 برگ، 60 برگ، 80 برگ، 100 برگ و یا دفتر 200 برگ را انتخاب کنید. اصولا دفاتر 40 یا 50 برگ برای دروس سبک‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند. دفاتری با تعداد برگه بالاتر نیز متناسب برای یادداشت خاطرات و دروس پر کار چون ریاضی می‌باشند. دقت داشته باشید تا تعداد برگه را مناسب انتخاب کنید. در این صورت هیچگونه اسرافی صورت نخواهد گرفت.

 

نکاتی درباره وزن دفتر

نکات مهم خرید دفتر

 

یکی از نکات مهم خرید دفتر برای محصلین، وزن دفتر است. زیرا ممکن است روزانه چندین دفتر را در کیف خود جای دهند. بنابراین بهتر است قبل از خرید، به وزن دفتر دقت داشته باشند. استفاده از کاغذهای نامناسب و یا جلدهای بی‌کیفیت، سبب افزایش وزن در دفاتر می‌شود. البته این نکته قابل اهمیت است که هر چقدر تعداد برگه بیشتر باشد، وزن آن نیز به نسبت افزایش می‌یابد.

نکاتی درباره نوع برگه دفتر

نوع برگه تاثیر مستقیمی بر وزن دفتر دارد. از این رو، بهتر است دفاتری را تهیه کنید که کاغذ آن، دارای گراماژ حداکثر 70 یا 80 گرم باشد. این نوع دفاتر بهترین نوع هستند. علاوه بر این، نوع کاغذ نیز بسیار مهم است. کاغذهای کاهی یا کرمی به سبب رنگ، چشم را خسته می‌کنند. همچنین به دلیل نازکی زودتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند. کاغذهای سفید بهترین انتخاب هستند.

نکاتی درباره نوع خط کشی

دفاتر با توجه به نوع خط کشی نیز تعریف یا تقسیم بندی دیگری دارند. دفتر یک خط با فاصله خطوط 6-7-8-9 میلی‌متری برای مشق نیز استفاده می‌شود. دفاتر مشق حاشیه‌دار با فاصله خطوط بیشتر، نیز برای محصلان مقطع دبستان مناسب‌تر هستند. دفترهایی با خط کشی شطرنجی، یا مربعی برای رسم خط و آموزش ریاضی و الگو کاربرد دارند. دفترهای بدون خط و سفید، دفتر نقاشی نامیده می‌شوند.

نکاتی درباره نوع صحافی دفتر

بررسی صحافی یکی از نکات مهم خرید دفتر است. صحافی اصولی باعث مقاومت دفتر و جدا نشدن برگه‌ها می‌شود. نکته دیگر اینکه با صحافی‌های متنوع می‌توان میزان باز شدن دفتر و چگونگی جای‌گیری در دست را تغییر دارد. دفتر با صحافی چسبی از مقاومت کمتری به نسبت دیگر صحافی‌ها برخوردار است. دفترهایی با صحافی منگنه‌ای، سیمی و فنردار از مقاومت بالایی برخوردار هستند. اما باید توجه داشته باشید از دفتر منگنه‌ای نباید برگه‌ای جدا کنید. زیرا سبب کنده شدن دیگر برگه‌های دفتر می‌شوند.

نکات مهم خرید دفتر

نکاتی درباره فرم صحافی دفتر

یک دفتر می‌تواند عمودی یا افقی باشد. دفاتر موجود در بازار اصولا عمودی هستند. اما دفترهای افقی نیز امروزه بسیار باب شده‌اند. بهتر است برای دانش آموزان مقطع دبستان از دفتر افقی سیمی خریداری شود. زیرا در هنگام نوشتن فضای بیشتری دارند و دست اذیت نخواهد شد.

نکاتی درباره جلد دفتر

یکی دیگر از نکات مهم خرید دفتر، اطلاع از بهترین و مقاوم‌ترین جنس است. جلد دفاتر در واقع محافظی برای برگه‌ها و مطالب مهم شما هستند. دفتری که انتخاب می‌کنید باید جلدی بادوام در برابر پارگی و رطوبت داشته باشد. همچنین جلدهای طلقی، پلاستیکی یا چرمی بسیار مناسب هستند. دفترهای مقاوم با روکش پلاستیکی نیز از مرسوم‌ترین و سبک‌ترین نوع جلدها می‌باشند. این نوع جلدها قابل تمیز کردن هستند و دوام بیشتری دارند. همچنین طرح روی جلد برای محصلان مسئله مهمی است. برندهای معتبر معمولا طرح‌هایی براساس گروه سنی و جنسیت طراحی می‌کنند.

دفتر خوب از کجا بخریم؟

فروشگاه اینترنتی ال آی با هدف ارائه محصولات با کیفیت و با قیمت مناسب راه‌اندازی شده است. در این فروشگاه، تنوع محصولات مرغوب بسیار زیاد است. تمامی برندهای موجود در “ال آی” از شناخته شده‌ترین برندهای لوازم تحریر در بازار هستند. اسامی ایمان، پاپکو و کلیپس از برندهایی هستند که دفاتر استاندارد با بالاترین کیفیت تولید می‌کنند. شما با توجه به نیاز و گروه سنی خود، می‌توانید از دفاتر زیبا و خاص ما خریداری نمایید. هنگام خرید حواستان به نکات مهم خرید دفتر باشد.

لازم است بدانید که از ویژگی‌های خرید از فروشگاه ال آی علاوه بر اطمینان از کیفیت و تنوع محصول، می‌توان به ارسال رایگان نیز اشاره کرد. همچنین امکان بازگشت کالا در صورت عدم رضایت مشتری تا حداکثر 10 روز، به جهت احترام ویژه‌ای است که برای مشتریان قائل شده‌ایم. برای اطلاع از محصولات ما پیج اینستاگرام “ال آی” را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید