لوازم نقاشی و طراحی

نقاشی روی شیشه یا ویترای

نقاشی روی شیشه یا ویترای

هنر نقاشی روی شیشه یا ویترای از سالیان دور در اروپا آغاز شد و در قرون وسطی اکثر دیوارهای ساختمان‌های مذهبی و کلیساها با این هنر تزیین می‌شدند. ویترای یا همان نقاشی روی شیشه از کنار هم قرار گرفتن چند سطح‌ رنگی روی شیشه ایجاد می‌شود. در قدیم روی پنجره یا درب‌های بلند ساختمان‌های قدیمی و کلیساها نقاشی کشیده می‌شد‌، امروزه این هنر بسیار محبوب و فراگیر شده و یک سرگرمی دوست‌داشتنی محسوب می‌شود‌.

از آثار هنری ویترای می‌توان به عنوان آویز دیواری، نقاشی روی پنجره‌ها، روی لیوان، فنجان، کاشی و … استفاده کرد. در ادامه با ال آی همراه باشید تا با نقاشی روی شیشه یا ویترای بیشتر آشنا شوید.

ویترای چیست؟

در واقع به تزیین کردن ظروف شیشه‌ای با نقاشی و رنگ ویترای می‌گویند. این هنر قدیمی محبوبیت بسیار زیادی بین کشورهای مختلف دارد و آثار زیادی از گذشتگان در موزه‌ها جهان نگهداری می‌شوند. ایجاد خطوط ساده و طرح‌های زیبا روی شیشه باعث تولید ظروفی زیبا و دوست‌داشتنی می‌شود‌.

نقاشی کردن روی بطری‌ها، ظروف شیشه‌ای، لیوان‌ها و آینه‌ها بسیار آسان و راحت است و به راحتی در منزل نیز می‌توان آن را انجام داد. برای شروع این هنر خاص و زیبا نیازی به تهیه کردن وسایل زیادی ندارید و تنها با داشتن رنگ مخصوص ویترای، قلم مو و اسفنج می‌توانید ظروف شیشه‌ای معمولی را به ظروفی خاص و زینتی تبدیل کنید. برای شروع کار از ظرفی استفاده کنید که بازیافتی بوده و ارزش زیادی ندارد.‌

ویترای

کاربرد نقاشی روی شیشه یا ویترای

نقاشی روی شیشه یا ویترای کاربرد فراوانی در منزل و دکوراسیون داخلی دارد. به عنوان مثال ویترای در آینه‌کاری، سرویس بهداشتی، شیشه پنجره و … استفاده می‌شود. با کمک این هنر می‌توان از نور طبیعی استفاده کرد و از زیبایی این نقاشی‌ها لذت برد. درب ورودی منزل یکی از مکان‌هایی است که هنر ویترای به زیبایی می‌تواند به نمایش گذاشته شود. با تابش نور خورشید به رنگ‌های زیبای روی شیشه درب ورودی ترکیب رنگ‌های زیبا و مختلف ایجاد می‌شود.

 همچنین می‌توان از این هنر جذاب در داخل منزل و وسایل آن استفاده کرد. این فعالیت هنرمندانه جنبه سرگرمی نیز دارد و می‌توانید از آن علاوه بر سرگرمی برای کسب درآمد نیز استفاده کنید. از نقاشی ویترای در کتیبه بالای درب منازل، آینه، گلدان‌های شیشه‌ای، آشپزخانه، سقف‌های شیشه‌ای نیز می‌توان استفاده کرد.

نقاشی روی شیشه

وسایل ضروری برای نقاشی روی شیشه

قبل از آغاز کار نقاشی روی شیشه لازم است وسایل مورد نیاز را تهیه کنید که در ادامه این وسایل را توضیح می‌دهیم:

رنگ

یکی از ضروری‌ترین وسایل برای کشیدن نقاشی روی شیشه یا ویترای انتخاب رنگ مناسب است، رنگ باید کیفیت بالایی داشته باشد و با گذشت زمان تغییر نکند. رنگ‌ها به سه دسته اصلی شامل رنگ مینای آکریلیک، رنگ مبتنی با حلال و رنگ شیشه آکریلیک تقسیم می‌شوند.

  • رنگ مینای اکریلیک

این رنگ بر پایه روغن تولید می‌شود که این خاصیت باعث شده رنگ به سطح شیشه بچسبد و به راحتی از آن جدا نشود. این رنگ‌ها خواص بی‌شماری از جمله طول عمر بالا، سرعت بالا خشک شدن، مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت و حمل‌ونقل آسان اشاره کرد.‌

  • رنگ شیشه اکریلیک

رنگ شیشه اکریلیک به طور اختصاصی برای نقاشی روی کاشی و شیشه تولید می‌شوند و به دلیل وجود افزودنی‌های شیمیایی که دارد به راحتی به سطح شیشه می‌چسبد.‌

  • رنگ مبتنی با حلال

رنگ‌های مبتنی بر روغن دارای ترکیبات عالی هستند که به خوبی به شیشه می‌چسبند. این رنگ اشباع بالایی دارد اما تمیز کردن آن سخت بوده و بسیار سمی است.

نقاشی روی شیشه

 ماژیک مخصوص ویترای

ماژیک یا خودکار مخصوص ویترای گزینه بسیار عالی برای کودکان بوده و کار با آن بسیار ساده است.

اسفنج

اسفنج وسیله‌ای است که از آن برای انتقال رنگ روی شیشه استفاده می‌شود. این محصول به طرز متفاوتی یک بافت بصری به مشتری ارائه می‌دهد.

قلم مو و پالت رنگ

قلم مو دارای انواع متفاوتی است که قلم موهای اکریلیک با آبرنگ برای کشیدن نقاشی روی شیشه استفاده می‌شوند‌. پالت رنگ وسیله‌ای است که با استفاده از آن می‌توان رنگ‌ها را با یکدیگر ترکیب کرده و قلم مو را به رنگ آغشته کرد.

 پد الکلی

از پد الکلی جهت ضدعفونی کردن وسایل و تمیز کردن آن‌ها استفاده می‌شود. حتما قبل از شروع کار سطح آن را با استفاده از الکل تمیز کنید.‌

 انتخاب سطح شیشه‌ای

انتخاب سطح  یکی از مواردی است که اهمیت زیادی دارد و این نقاشی می‌تواند روی شیشه، ماگ، آینه، گلدان و … اجرا شود.

ویترای

 الگو

الگو در واقع همان نقش و نگاری است که روی سطح کار کشیده می‌شود و حتما قبل از شروع کار باید آن را مشخص کرد.

مراحل نقاشی روی شیشه

برای اینکه نقاشی روی شیشه یا ویترای را به خوبی یاد بگیرید و بتوانید آن را به صورت حرفه‌ای انجام  دهید حتما به نکات ذکر شده در زیر توجه کنید:

  • انتخاب هوشمندانه قلم مو

قلم مویی که انتخاب می‌کنید باید از موهای طبیعی ساخته شده باشند. استفاده از این نوع قلم مو باعث جذب رنگ بیشتر و ایجاد  سطح صاف‌تر می‌شود‌.

  • خواندن برچسب

همانطور که می‌دانید بیشتر رنگ‌ها سمی هستند و برای استفاده کردن روی وسایل مخصوص آشامیدن و خوردن غذا مناسب نیستند. برچسب روی رنگ را بخوانید و حتما از رنگی استفاده کنید که مخصوص ویترای شیشه باشد.

ویترای - نقاشی روی شیشه

  • تهیه راهنما

ابتدا طرحی که می‌خواهید روی شیشه اجرا کنید را روی یک کاغذ بکشید. برای کشیدن طرح روی کاغذ از خودکار یا ماژیک استفاده کنید تا از پشت شیشه به خوبی دیده شود، سپس آن را با استفاده از نوار چسب ثابت کنید.

  • وارد نکردن فشار زیاد

فشار زیادی به قلم مو وارد نکنید زیرا با اعمال فشار زیاد رنگ خیلی زود و راحت از سطح شیشه پاک می‌شود‌.

  • نگهداری تمیز

قبل از اقدام به رنگ‌آمیزی شیشه را به خوبی تمیز کنید. با استفاده از یک پارچه نخی با آب و صابون این کار را انجام دهید و اجازه دهید سطح شیشه خشک شود. هنگام رنگ‌آمیزی روی شیشه برای جلوگیری از لکه‌دار شدن سطح کار با انگشتان دست، حتما از دستکش لاتکس استفاده کنید.

ایجاد کردن یک لایه ضخیم

حتما یک لایه ضخیم از رنگ روی شیشه بکشید، زیرا در صورت استفاده از یک لایه نازک رنگ احتمال ترک خوردن آن زیاد است.‌

لمس نقاشی

بعد از اینکه نقاشی خشک شد برای بررسی بیشتر آن را در مقابل نور خورشید قرار دهید. با این کار بخش‌هایی از نقاشی که لایه نازک‌تر و یا رنگ کم‌تری دارد تشخیص داده می‌شود‌.

نقاشی ویترای

تمیزکاری در نقاشی روی شیشه یا ویترای

برای تمیز کردن ایرادات نقاشی از روی شیشه از دو روش زیر می‌توانید استفاده کنید.

روش اول

با استفاده از پنبه، خلال دندان و مقداری الکل به راحتی می‌توانید اشتباهات کار خود را تمیز کنید. با خلال دندان ایرادات کار که خشک شده است را از بین ببرید و با یک پنبه آغشته به الکل آن را به راحتی تمیز کنید.

روش دوم

با استفاده از سرکه سفید می‌توانید نقش‌های کشیده شده روی شیشه را از بین ببرید. برای این کار کافی است سرکه را در ظرف ریخته و درون مایکروویو آن را به نقطه جوش برسانید. سپس با استفاده از یک دستمال آغشته به سرکه روی سطح کار بکشید.

نتیجه گیری

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی ال آی با نقاشی روی شیشه یا ویترای و کاربرد آن آشنا شدید. این هنر از گذشته تا به الان وجود داشته و مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. با وسایل ساده مانند بطری شیشه‌ای و ظروف قدیمی به راحتی می‌توانید این هنر را اجرا کنید. برای تهیه وسایل این هنر می‌توانید از بخش محصولات فروشگاه ال آی اقدام به خرید نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید