لوازم مهد کودک

مهمترین اهداف خمیر بازی

اهداف خمیر بازی

همه شما قطعا تا حدودی با خمیر بازی آشنا هستید و حتی ممکن است خودتان هم از مخاطبین پرطرفدار این محصول جذاب باشید. آیا تا به حال با فواید شگفت‌انگیزی که خمیر بازی برای کودکان دارد، آشنا شده‌اید؟ خمیر بازی در کنار حس لذت و سرگرمی، هزاران نقطه روشن دیگری در مسیر رشد و تربیت جسم و ذهن کودک ایجاد می‌کند. کودکان دوست دارند با خمیر بازی از تخیل خود بهره بگیرند و افکار و ایده‌هایشان را بروز دهند. امکان بازی و شکل دادن به ماده نرم و جذاب خمیر، موجب می‌شود تا بچه‌ها بتوانند با هنرهای حجمی بیشتر آشنا شوند. با ما در این مقاله همراه باشید تا شما را با فواید و اهداف خمیر بازی برای کودکان بیشتر آشنا کنیم.

خمیر بازی چیست؟

خمیر بازی در ابتدا به عنوان ابزار ساختمانی برای تمیز کردن کاغذ دیواری استفاده می‌شد اما در دهه ۵۰ میلادی کاربرد دیگری هم برای این محصول جذاب در نظر گرفته شد و تولید کنندگان، آن را برای بازی کودکان طراحی و به بازار عرضه کردند.

خمیر بازی

به طور کلی مواد تشکیل‌دهنده آن شامل نمک، آب، آرد و مواد افزودنی مجاز است. توجه کنید که بهترین نوع خمیر بازی فاقد هرگونه مواد سمی بوده و از مواد خوراکی تهیه می‌شود. کودکان با استفاده از انواع خمیر بازی حواس بچگانه خود را تقویت می‌کنند و مهارت‌های مختلفی را هم آموزش می‌بینند. خمیر بازی موجب می‌شود تا کودکان با مفاهیم بسیاری آشنا شوند  و اعداد، حیوانات، رنگ‌ها و … را به بهترین شکل آموزش ببینند.

خمیر بازی انواع گوناگونی دارد که هر کدام ویژگی‌ها و ساختار منحصر به فرد خود را دارند. به طور کلی انواع این محصول شامل خمیر بازی، خمیر شنی، اسلایمی و شن بازی می‌شود.

مهم‌ترین اهداف خمیر بازی برای کودکان

آثار مثبت این بازی برای کودکان فراوان است اما اگر بخواهیم به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کنیم، می‌توانیم موارد زیر را بررسی نماییم:

فواید خمیر بازی

  • تقویت مهارت دست

ورزش دست و انگشتان کودک، یکی از مهم‌ترین فواید خمیر بازی است چرا که کودک دلبند شما با دست‌های کوچکش می‌تواند عضلات ظریف و مفاصل دستش را از مچ تا انگشتان تقویت کند.

این امر باعث تسلط بیشتر او بر حرکات دست می‌شود، خصوصا مهارت او را در انجام کارهایی که ظرافت بالایی دارند، افزایش می‌دهد. قدرت ماهیچه‌ها و انگشتان دست کودک با ورز دادن، فشردن و فرو کردن انگشتان در خمیر افزایش پیدا می‌کند.

  • ایجاد حس خوب و کاهش استرس

کاهش اضطراب و ایجاد حس آرامش در کودکان یکی از فواید و اهداف خمیر بازی است که به علت کار با دست و انگشتان حاصل می‌شود.

این ویژگی حتی در بزرگسالان هم موثر خواهد بود و همین یکی از دلایلی است که والدین را هم به مشارکت در این بازی با کودکان تشویق می‌کنند. کودکان مانند ما اضطراب‌هایی دارند که روح و روان آنها را آسیب‌پذیر می‌کند و کار با اسباب بازی‌های دستی در کاهش این استرس‌ها و ایجاد خونسردی در آن‌ها بسیار نقش دارد.

در میان این بازی‌ها، خمیر بازی نقش منحصر به فردی در کاهش آشفتگی‌های ذهنی، تخلیه انرژی مازاد و ابراز احساسات دارد.

اهداف خمیر بازی

  • پرورش خلاقیت

خمیر یک ماده کاملا شکل‌پذیر است که در چند رنگ ارائه می‌شود و کودک می‌تواند هر شکلی را که می‌خواهد با خمیر بسازد. استفاده از رنگ‌های گوناگون خمیر موجب شبیه‌سازی اشیای اطراف کودک با این رنگ‌ها می‌شود. کودک می‌تواند با خمیرها هر آنچه که می‌خواهد را بسازد و از رنگ‌هایی که تمایل دارد، استفاده کند. یکی از فواید خمیر بازی هم این است که کودکان درک بهتری از خواسته‌های خود پیدا می‌کنند.

  • هماهنگی چشم‌ها و دست

از دیگر مزایایی که خمیر بازی برای کودکان دارد، هماهنگی میان چشم‌ها و دست‌ها است که توسط بسیاری از کارشناسان توصیه می‌شود چراکه این هماهنگی یک نیاز زمینه‌ای برای تقویت مهارت‌های دیگر کودک در آینده است. کودکانی که در سن مختلف به تقویت هماهنگی میان چشم و دست خود می‌پردازند قطعا در آینده عملکرد بهتری در فعالیت‌هایی مانند نوشتن، خواندن، ورزش و … دارند.

خمیر بازی کودکان

  • کاربرد به عنوان وسیله کمک آموزشی

خمیر بازی به کودکان کمک می‌کند تا بتوانند به یادگیری برخی از دانش‌ها  ترغیب شوند. یکی از بهترین ابزارها برای آموزش الفبا و اعداد به کودکان، استفاده از خمیر است. برای این کار باید والدین با کودکان هم بازی شوند و شکل اعداد و حروف را به آنها نشان دهند تا بتوانند شکل حجمی از آن‌ها بسازند. این کار موجب یادگیری عمقی، فعال و ماندگار در کودک می‌شود.

  • افزایش مهارت ارتباطی

اگر کودک با دیگران مانند فامیل، دوست و آشنا به بازی با خمیر بپردازد قطعاً مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی او تقویت می‌شود.

در حین خمیر بازی، کودک درباره اینکه باید از چه رنگی استفاده کند یا چه شکلی بسازد با دیگران مشورت و تبادل نظر می‌کند. کودک در خمیر بازی با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شود که باید آن‌ها را حل کند که در این راه ممکن است نیاز به کمک دیگران داشته باشد، این موارد  موجب هدایت او و مشارکت با دیگران شده و باعث می‌شود تا کودک به خواسته‌ها و نظرات دیگران هم اهمیت بدهد.

فواید و اهدف خمیر بازی

خرید از فروشگاه اینترنتی ال آی

وجود انواع مختلف اسباب بازی‌ها در عصر حاضر، زمینه را برای رشد و تقویت ذهن و جسم کودکان فراهم کرده است. این والدین هستند که باید با توجه به شخصیت کودک خود بهترین بازی را انتخاب کرده تا به او در تقویت مهارت‌هایش کمک کنند. خمیر بازی یکی از محصولات پرطرفدار و موثری است که می‌تواند انتخاب مناسبی برای بسیاری از خانواده‌ها باشد. در این مقاله سعی کردیم با فواید و اهداف خمیر بازی آشنا شوید. برای خرید انواع خمیر بازی و شنی به فروشگاه اینترنتی ال آی سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید