بازی فکری

معرفی 10 بازی فکری استراتژیک

بازی فکری استراتژیک

بازی فکری استراتژیک برای همه گروه‌های سنی از کودک 9 ساله تا سالمند 99 ساله جذاب است. می‌توان از این بازی‌های محبوب در دورهمی‌های خانوادگی استفاده و اوقات مفرحی را سپری کرد. در بازی‌های استراتژیک بر خلاف بازی‌های حسی و حرکتی بیشتر باید از ذهن و فکر خود کمک بگیرید و با نقشه و انجام حرکات راهبردی به پیروزی برسید. برخی از بازی‌های فکری استراتژیک مانند شطرنج بسیار شناخته شده هستند؛ اما تعدادی از باز‌ی فکری‌های استراتژیک موجود در بازار برای مردم ناآشنا هستند. در این مقاله از ال آی تلاش داریم تا شما را با 10 بازی فکری استراتژیک پرفروش در ایران و جهان آشنا کنیم.

اتللو

1)بازی فکری اتللو (Othello)

بازی استراتژیک اتللو اولین بار در سال 1883 میلادی ابداع شده است. برای موفقیت در این بازی باید بسیار هوشیار و متمرکز باشید. اتللو از یک صفحه و تعدادی مهره تشکیل شده است که هر طرف از مهره‌ها به یک رنگ است. هر بازیکن در نوبت خود مهره‌اش را در صفحه قرار می‌دهد. اگر مهره بازیکن توسط دو مهره حریف محاصره شود، دیگر به مهره حریف تبدیل خواهد شد و با چرخاندن آن به رنگ گروه حریف در خواهد آمد. در نهایت کسی که بیشترین مهره را در صفحه بازی به رنگ خود درآورد، برنده خواهد شد.

تاکنون بازی فکری استراتژیک اتللو بیش از 40 میلیون نسخه در جهان فروش داشته است و جزو بازی‌های فکری پرفروش دنیا به حساب می‌آید. جالب است بدانید که این بازی دارای فدراسیون بین‌المللی است و هر ساله مسابقات آن برگزار خواهد شد.

بازی فکری پنتاگو

2)بازی پنتاگو (Pentago)

بازی فکری پنتاگو در سال 2004 طراحی شده و هر ساله جوایز معتبری را از آن خود کرده است. در این بازی دو نفره هر کدام از بازیکنان به نوبت مهره خود را در صفحه قرار می‌دهد و یکی از 4 قسمت صفحه را نیز در جهت یا خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخاند. اولین بازیکنی که موفق شود 5 مهره از مهره‌هایش را در راستای افقی، عمودی یا اریب پشت سر هم قرار دهد، برنده بازی است.

شاید در نگاه اول این بازی بسیار راحت و آسان به نظر برسد اما هنگامی که صفحات به طور غیر قابل منتظره‌ای توسط حریف چرخانده می‌شوند، جذابیت بازی دوچندان می‌شود. در نتیجه در هر لحظه بازیکن باید با یک نقشه استراتژیک جدید به بازی ادامه دهد. چالش‌های به وجود آمده در طول این بازی هر فردی را مجذوب خود خواهد کرد.

بازی فکری دالون

3)بازی فکری دالون

بازی دالون با نام کریدور در جهان شناخته می‌شود و برای موفقیت در آن باید دقت و تمرکز بالایی داشت. طراحی این بازی نسبت به دیگر بازی‌ های استراتژیک بسیار ساده اما جذاب است. هر بازیکن یک مهره در اختیار دارد که باید مهره خود را به پرچم برساند. در این بین حریف می‌تواند با استفاده از قطعاتی که دارد با احداث یک دالون راه او را سخت و پیچیده کند. در این بازی علاوه بر اینکه باید از نقشه‌ای درست برای حرکت مهره خود استفاده کنید، باید با حرکات استراتژیک و پیش‌بینی حرکات حریف، مانع از پیشروی او شوید.

بازی فکری آزول

4)بازی فکری آزول

می‌گویند که مانوئل اول پادشاه پرتغالی‌ها در دیدار خود از کاخ الحمراء در اسپانیا شیفته کاشی‌کاری‌های این کاخ شد و دستور داد تا از این کاشی‌ها با نام آزوله خو برای آراستن کاخش استفاده شود. در بازی فکری آزول شما کاشی‌کاری حرفه‌ای هستید که در رقابت با سایر کاشی‌کاران باید قطعات خود را طبق الگو مرتب کنید. در پایان بازی هر کس که 5 کاشی خود را به هم پیوسته و در یک دیوار قرار دهد بیشترین امتیاز را به دست می‌آورد. ناگفته نماند که برخی از الگوها امتیاز بیشتری نسبت به سایر مدل‌ها دارند.

بازی بلاک آس

5)بازی بلاک آس

بازی فکری استراتژیک بلاک آس یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین بازی‌های رومیزی است. برای رسیدن به پیروزی باید از قدرت ذهن خود کمک بگیرید. در این بازی هر بازیکن مجموعه‌ای از قطعات با اشکال مختلف در اختیار دارد و باید با استفاده از فکر و ذهن خود و انجام حرکات استراتژیک قطعات را به گونه‌ای در صفحه بازی قرار دهد که قطعات هم‌رنگ مماس به یکدیگر نباشند و تنها یک نقطه اتصال با یکدیگر داشته باشند. همچنین در حین بازی باید موانعی بر سر راه حریف خود قرار دهید و مانع پیروزی او شوید. در نهایت برنده کسی خواهد بود که قطعه بیشتری را به درستی در صفحه بازی قرار داده باشد.

بازی فکری ریسک

6)بازی فکری ریسک

یکی از جذاب‌ترین بازی‌ های فکری استراتژیک دنیا بازی ریسک است. در این بازی شما نقش یک فرمانده جنگی را ایفا می‌کنید که باید به 42 قلمرو در 6 قاره جهان از طریق مرز‌های زمینی و هوایی حمله کنید و آن‌ها را فتح کنید. این بازی 2 تا 6 نفره است و برای انجام بازی ریسک در حالت 4 نفره به دو ساعت زمان نیاز دارید.

برای به پایان رساندن این بازی دو حالت وجود دارد، در حالت اول تعداد دورهای بازی به پایان می‌رسد و تعداد قلمروهای فتح شده توسط هر بازیکن شمرده خواهد شد. در حالت دوم با کشیدن کارت آتش‌بس بازی به اتمام می‌رسد و فردی که بیشترین قلمرو را فتح کرده باشد، برنده بازی خواهد بود.

جالیز

7)بازی فکری جالیز

بازی فکری جالیز برداشتی از بازی Bohnanza است که در سال 1997 در آلمان طراحی شده است. اولین بار در ایران در سال 2017 نمونه مشابه این بازی بین‌المللی موفق با نام جالیز طراحی و تولید شد. جالیز به فرهنگ و طبیعت بومی ایران بسیار نزدیک است و حسی ملی به بازیکنان القا می‌کند.

در این بازی هیجان‌انگیز و جذاب شما یک جالیزکار هستید که با کاشت و برداشت محصولات، به امتیاز خواهید رسید. اینکه چه محصولی بکارید و چه معامله‌ای انجام دهید سرنوشت بازی را تعیین می‌کند. در پایان بازی کسی که بیشترین امتیاز را از فروش محصولات خود به دست آورده باشد، برنده می‌شود.

بازی فکری مونوپولی

8)بازی فکری مونوپولی

یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین بازی‌های فکری جهان بازی مونوپولی است. این بازی با به چالش کشیدن قدرت ذهنی (IQ) و هوش هیجانی (EQ) در افراد، آن‌ها را سرگرم خواهد کرد. این بازی‌ها مهارت‌هایی مانند ریسک‌پذیری، سرمایه‌گذاری و قدرت مذاکره را تقویت می‌کند.

بازیکنان با چرخاندن تاس در صفحه بازی شروع به حرکت می‌کنند و می‌توانند با سرمایه اولیه خود در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند. در پایان بازی کسی که با خرید املاک، تجارت و سرمایه‌گذاری به ثروت زیادی رسیده و دیگر بازیکنان را به ورشکستی کشانده باشد، برنده بازی است.

شاه دزد وزیر

9)بازی شاه دزد وزیر

این بازی بومی برگرفته از بازی‌های بسیار قدیمی ایرانی است. 6 کارت اصلی بازی نقش‌های شاه، وزیر، داروغه، دزد، جلاد و رعیت را بین بازیکنان تقسیم می‌کند. هر فردی با بلوف زدن قصد دارد تا نقش خود را از بقیه پنهان کند. در صورتی که موفق شود به خوبی بلوف بزند سکه دریافت خواهد کرد. همچنین اگر بتوانید بلوف کسی را تشخیص دهید امتیاز می‌گیرید. جذابیت بازی شاه دزد وزیر زمانی به اوج خود می‌رسد که در طی بازی نقش‌ها عوض شود، در نتیجه کسانی که حواس جمع‌تری دارند برنده بازی خواهند بود. این بازی سرگرم‌کننده معمولاً در 15 الی 30 دقیقه به پایان می‌رسد.

بازی فکری مافیا

10)بازی فکری شب مافیا

بازی فکری شب مافیا، بازی بسیار شناخته‌شده و معروفی است که در چند سال اخیر بسیاری از افراد را سرگرم کرده است. در این بسته همه ملزومات بازی مافیا وجود دارد. در این بازی گروه خطرناک مافیا وارد شهر می‌شوند و شهروندان را حذف می‌کنند. مافیا به خوبی یکدیگر را می‌شناسند. شهروندان باید تلاش کنند تا مافیا را بشناسند و آن‌ها را با کمک یکدیگر حذف نمایند.

در این بازی هیجان‌انگیز باید تمرکز و قدرت حافظه خوبی داشته باشید و بتوانید راست را از دروغ تشخیص دهید. در صورتی که شهروندان بتوانند همه افراد مافیا را حذف کنند شهر پیروز می‌شود و در مقابل در صورتی که مافیا تمام شهروندان را حذف نماید بازی به اتمام می‌رسد. این بازی از 5 تا 45 نفره است و به راحتی می‌تواند در جمع‌های دوستانه و خانوادگی پرجمعیت همگان را سرگرم نماید.

خرید از فروشگاه ال آی

بازی فکری استراتژیک از گذشته تا کنون طرف‌داران بسیاری داشته است. فرد در این بازی‌ها با استفاده از قدرت ذهن و تمرکز بالای خود و انجام حرکات استراتژیک و زمان‌بندی شده می‌تواند به پیروزی برسد. در این مقاله از ال آی شما را با پرفروش‌ترین بازی‌های استراتژیک ایران و جهان آشنا کردیم. فروشگاه ال آی با ارائه بازی‌های متنوع استراتژیک تلاش دارد تا لحظات خوش و مفرحی را برای شما و خانواده‌تان رقم بزند. همچنین در این فروشگاه لوازم‌تحریر، اداری و وسایل مهد و پیش‌دبستانی نیز به فروش می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید