بازی فکری

معرفی بازی فکری بزرگسالان

انجام بازی‌های فکری به یکی از سرگرمی‌های شاد و مفرح در دورهمی‌های خانوادگی تبدیل‌شده است. زمانی‌که حرف از بازی‌های فکری می‌شود ناخودآگاه ذهنمان به این سمت می‌رود که بازی‌های فکری برای کودکان طراحی می‌شود درحالیکه بازی‌های فکری بسیاری وجود دارند که برای سنین بزرگسال طراحی‌شده‌اند. استفاده از بازی‌های فکری علاوه بر آنکه باعث شادی و نشاط در بین افراد می‌شوند از تاثیرگذاری قابل‌توجهی بر روی مغز برخوردار هستند.

استفاده از این بازی‌ها باعث می‌شود از ذهن خود کار بکشید، برای حل چالش‌ها فکر بکنید و برنامه‌ریزی داشته ‌باشید. بهبود حافظه، قدرت تفکر، دورشدن از اختلالات حافظه و افزایش سرعت انتقال ازجمله مزیت‌های بازی‌های فکری هستند. در این مطلب به بررسی هشت مورد از بازی فکری مناسب بزرگسالان پرداخته خواهد شد. همراه ما باشید.

بازی فکری مناسب بزرگسالان

بازی‌های فکری از محبوبیت و طرفداران زیادی برخوردار هستند. بازی‌های رومیزی از بهترین و جذاب‌ترین سرگرمی‌ها برای بزرگسالان محسوب می‌شوند که با انجام دادن آن‌ها می‌توان اوقات خوشی را سپری کرد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که تعداد بازی‌ فکری مناسب بزرگسالان بسیار محدودند و تنها بازی‌هایی نظیر مونوپولی و منچ برای بزرگسالان مناسب هستند در حالیکه دامنه تنوع بازی‌های فکری مناسب برای بزرگسالان بسیار زیاد است و امروزه این بازی‌ها در سبک‌های مختلف طراحی‌شده‌اند. تنوع این بازی‌ها به‌حدی زیاد است که گاهی اوقات انتخاب یک بازی فکری مناسب بسیار دشوار می‌شود. ازجمله بازی‌های‌ فکری مناسب بزرگسالان به شرح زیر است:

بازی استوژیت

استوژیت

بازی استوژیت یکی از انواع بازی فکری مناسب بزرگسالان است که به‌گونه‌ای خلاقانه طراحی‌شده است. از این بازی می‌توان در دورهمی‌های خانوادگی استفاده کرد و با بازی کردن آن، لحظات خوشی را رقم زد. این بازی، یک بازی فکری رمزآلود است که برای برنده‌شدن باید ذهن افراد را خواند.

در بازی استوژیت کارت‌های وجود دارند که حاوی تصاویر جذاب، خیالی و الهام بخش هستند. در نوبت‌های مختلف از این بازی، یکی از افراد شرکت‌کننده در بازی نقش قصه‌گو را دارد که باید برای یکی از کارت‌هایی که در اختیارش است، با کمک گرفتن از خلاقیت و تخیلاتش یک جمله کوتاه یا یک شعر بگوید. سایر بازیکنان باید با اتکا بر قدرت شهود و ذهن‌خوانی خود بتوانند کارت قصه‌گو را از میان کارت‌های روشده حدس بزنند. با انجام این بازی می‌توانید قدرت خلاقیت و شهود خود و دیگران را به چالش بکشید.

بازی فکری ریسک

 ریسک

یک بازی فکری مناسب بزرگسالان در ژانر جنگی، بازی ریسک است. بازی ریسک یک بازی تخته‌ای بوده که شما در نقش فرمانده ارتشی بزرگ هستید. در این بازی فکری جذاب باید با فرمانده‌های دیگر بجنگید و سعی کنید مهره‌های آن‌ها را یک به یک از صحنه خارج کنید.

در این بازی شما می‌توانید قدرت منطق خود را بسنجید. موفقیت در این بازی به قوه منطق و البته شانس شما بستگی دارد. برای آنکه بتوانید از بازیکن ساده به یک فرمانده قوی تبدیل شوید لازم است از قوه منطق خود بهترین استفاده را ببرید.

بازی فکری مافیا

مافیا

بدون شک یکی از بهترین بازی فکری مناسب بزرگسالان که طرفداران زیادی دارد، بازی مافیا است. در این بازی دو گروه مافیا و شهروند وجود دارند که به گروه مافیا، اقلیت آگاه و به گروه شهروندان، اکثریت ناآگاه می‌گویند. در این بازی شهروندان سعی می‌کنند تا افراد گروه مافیا را شناسایی کنند و درمقابل، افراد گروه مافیا سعی دارند تا خود را جزء شهروندان جا بزنند تا شناسایی نشوند.

این بازی در دو بخش شب و روز انجام می‌شود. در فاز شب، گروه مافیا می‌توانند یکی از اعضای گروه شهروندان را به قتل برسانند. در فاز روز بازیکن‌ها باید با یکدیگر حرف زده تا بتوانند هویت مافیا را تشخیص داده و با رای‌گیری او را از بازی بیرون کنند. این بازی تا زمانی‌که همه افراد مافیا از بازی حذف شوند و یا تعداد مافیا با شهروندان برابر شوند، ادامه خواهد داشت.

 فتح پرچم

 فتح پرچم

اگر به دنبال یک بازی فکری مناسب بزرگسالان دو نفره و استراتژی محور هستید، بازی فتح پرچم یک بازی ایده آل است. در بازی فوق، هر بازیکن دارای 41 مهره است که یکی از آن‌ها، مهره پرچم است. از 41 مهره‌ای که هر فرد در اختیار دارد، برخی از آن‌ها بر اساس سلسله مراتب نظامی امتیازبندی شده‌اند. بعضی از مهره‌های بازیکنان در نقش بمب، تخریب‌چی و جاسوس در بین دیگر مهره‌ها هستند.

در بازی فتح پرچم هرکدام از بازیکنان مهره‌ها را در صفحه مربوط به خود میچیند و این کار را طوری انجام می‌دهد که حریفش آن‌ها را نبیند. بعد از آنکه مهره‌ها چیده‌شد، مهره‌ها به سمت یکدیگر حرکت کرده تا با یکدیگر برخورد کنند. پس از برخورد مهره‌ها با یکدیگر، آن مهره‌ای که درجه کمتری داشته‌ باشد، از زمین خارج می‌شود. در این بازی، شخصی برنده است که بتواند مهره پرچم حریف خود را پیدا کرده و یا همه مهره‌های او را از بازی خارج کند.

بازی فکری پنتابال

بازی پنتابال

یکی از بهترین بازی‌های بین‌المللی که توانسته است هشت جایزه بین‌المللی را به ارمغان بیاورد، پنتابال است. پنتابال یک بازی فکری مناسب بزرگسالان است که نحوه بازی با آن ساده می‌باشد. در این بازی لازم است مهره‌ها به نوبت گذاشته شوند و سپس صفحه بازی 90 درجه چرخیده شود. شاید اینطور به نظر برسد که بازی پنتابال یک بازی ساده است اما در حقیقت بسیار پیچیده و عمیق است به‌طوریکه انجام یک حرکت ساده از طرف رقیب می‌تواند مدت‌ها شما را به خود مشغول کند.

در این بازی سرعت و قدرت تصمیم‌گیری از اهمیت خاصی برخوردارند. با استفاده از بازی پنتابال می‌توانید ذهن خود را به چالش بکشید و قدرت حل مساله و تحلیل را در خود افزایش دهید. به یاد داشته باشید که هر حرکت در این بازی می‌تواند تمام برنامه‌ها و نقشه‌های شما در قبال حریفتان را به‌هم بریزد.

بازی متحدین و متفقین

 متحدین و متفقین

بازی متحدین و متفقین یک بازی فکری مناسب بزرگسالان است که طراحی آن بر اساس جنگ جهانی دوم می‌باشد. برای موفقیت در این بازی باید از تاکتیک‌های جنگی استفاده کنید. هر آنچه که در یک جنگ اتفاق می‌افتد در این بازی قابل اجرا است. بمباران، دفاع، ضد موشک و غیره ازجمله تاکتیک‌هایی است که می‌توانید در این بازی پیاده‌سازی کنید.

یکی از نکات قابل توجه بازی فکری متحدین و متفقین این است که آغاز این بازی در یک صفحه خالی نبوده بلکه آغاز آن در میان یک جنگ تمام عیار است. در بازی فوق تعداد بازیکنان می‌تواند بین 2 الی 5 نفر باشند. محتویات این بازی، چند عدد کارت، تاس، سکه و مهره‌هایی به شکل سرباز است.

بازی  پایاپای

پایاپای

پایاپای یک بازی فکری ایرانی پرهیجان است. بازی پایاپای را می‌توان به عنوان یک بازی فکری مناسب بزرگسالان محسوب کرد. در این بازی، بازیکنان به‌عنوان تاجر در یک بازار شلوغ مشغول به بازی می‌شوند که باید به دادوستد کالاها با یکدیگر بپردازند. شیوه این بازی اینگونه است که بازیکنان باید به‌طور همزمان و با سرعت زیاد، اقدام به تعویض کارت‌ها با یکدیگر به‌صورت پایاپای کنند. هدف این است که بتوان تمامی کارت‌های یک کالا را جمع‌آوری کرد.

بازیکنان بازی پایاپای بدون درنظر گرفتن نوبت و به‌طور همزمان اقدام به جداسازی کارت‌هایی کرده و تعداد آن‌ها را اعلام می‌کنند. بازیکن این عمل را تا زمانی‌که بازیکن دیگر حاضر شود همان تعداد کارت را با او تعویض نماید، ادامه می‌دهد. اگر بازیکنی بتواند تمامی کارت‌های خود را بر اساس یک کالا فراهم کند، آنگاه لازم است زنگ بازی را به صدا درآورد تا برنده آن نوبت از بازی شده و امتیاز کالای فراهم‌شده را به دست آورد.

بازی پایاپای را می‌توان به شیوه پیشرفته‌تری نیز انجام داد که در روش پیشرفته این بازی، دو کارت با شخصیت داروغه و امین‌التجار حضور دارند که این دو کارت می‌تواند جذابیت و سختی بازی را بیشتر کند.

بازی فکری جنگا

جنگا

از بهترین بازی‌های فکری در جهان، بازی جنگا است. جنگا را می‌توان ازجمله بازی‌های فکری دانست که هم برای کودکان و هم بزرگسالان قابل استفاده است. جنگا یک بازی بسیار مهیج و جالب است که آن را می‌توان به عنوان یک بازی فکری مناسب بزرگسالان معرفی کرد. در این بازی مکعب‌های چوبی بر روی هم چیده شده‌اند و بازیکنان باید طوری مکعب‌ها را از محل خود بردارند که برج چوبی فرو نریزد.

نتیجه‌گیری

بازی‌های فکری همیشه از جذابیت بالایی برخوردار هستند. امروزه تنوع بازی‌های فکری به‌قدری گسترده‌شده است که انتخاب یک بازی فکری مناسب دشوار است. بازی‌های فکری تنها مختص به کودکان و نوجوانان نیست بلکه بزرگسالان نیز می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند تا به تقویت برخی از ویژگی‌های ذهنشان بپردازند. در این مطلب از فروشگاه اینترنتی ال آی سعی شد به بررسی هشت مورد بازی فکری مناسب بزرگسالان پرداخته ‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید