بازی فکری

فواید بازی خانه‌ سازی

فواید بازی خانه سازی

اگر به عنوان پدر یا مادر از فواید بازی خانه سازی برای فرزندتان مطلع نیستید، توصیه می‌کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید. ما در این متن سعی کرده‌ایم به بررسی فواید این بازی از جنبه‌های مختلف بپردازیم.

امروزه والدین برای اینکه کودکان خود را سرگرم کنند اقدام به خرید وسایل و اسباب‌ بازی‌های مختلفی می‌کنند. بر کسی پوشیده نیست که بازی‌ها در رشد ذهنی کودک تاثیرگذار هستند اما این سوال پیش می‌آید که آیا تمامی بازی‌ها مفیدند و در رشد جسمی و ذهنی کودک نقش دارند؟ بهتر است بدانید که لزوما هر بازی‌ای برای کودک مفید نیست و برخی از بازی‌ها مانند بازی خانه‌سازی به دلیل آنکه ذهن کودک را به چالش می‌کشند، مناسب هستند. در ادامه مطلب شما را با اهمیت بازی خانه‌سازی در رشد خلاقیت کودک آشنا کرده و مهم‌ترین فواید این بازی را برایتان توضیح خواهیم داد. همراه ما باشید.

بازی خانه ‌سازی و اهمیت آن در رشد استعدادهای کودک

ازجمله بازی‌های لذتبخش برای کودکان، بازی خانه‌ سازی است. آن‌ها با استفاده از قطعاتی که در این بازی در اختیار دارند می‌توانند مدل بسازند و شاهکار خود را به دیگران نشان دهند. شاید در مواردی لازم باشد به کودکتان در ساخت ایده جذاب کودکانه‌اش کمک کنید. در چنین مواقعی و برای آنکه همسو با ایده فرزندتان باشید، از او بپرسید که قطعات را در کجا بگذارید و در جاهای مختلف چه تغییراتی اعمال کنید. مطرح کردن سوالات اینچنینی باعث می‌شود تا ذهن کودکتان درگیر شده و همچنین به او اجازه می‌دهید تا ایده‌های مورد نظرش را بدون کمترین نگرانی به شما بگوید. بدون شک یکی از مهم‌ترین فواید بازی خانه‌سازی این است که به کودک اجازه داده می‌شود تا از فکر خود کمک گرفته و ایده مد نظرش را پیاده‌سازی نماید.

بازی ساختنی

کودکان از طریق بازی خانه ‌سازی با مفاهیمی همچون نظم آشنا می‌شوند و آن را درک می‌کنند. همان‌طور که اشاره کردیم، در این بازی کودک برای آنکه بتواند سازه مورد نظر خود را تکمیل نماید بایستی به ذهن و تصورات خود مراجعه کرده و همین عامل می‌تواند به پرورش قوای ذهنی کودک کمک زیادی بکند. از آنجائی‌که در بازی خانه‌سازی کودک می‌تواند همواره اشکال جدیدی بسازد لذا این بازی هیچوقت برای او تکراری و خسته‌کننده نخواهد بود. ما در این بخش ضمن پرداختن به اهمیت این بازی، به دو مورد از فواید بازی خانه‌سازی نیز اشاره کردیم. در بخش بعدی قصد داریم پنج مورد از فواید این بازی را برای شما به‌طور مفصل‌ بیان کنیم.

مزایا و فواید بازی خانه سازی

فواید بازی خانه ‌سازی متعدد بوده اما برخی از آن‌ها از درجه اهمیتی بالاتری برخوردار هستند. به‌طور کلی می‌توان گفت که مزایای بازی خانه‌ سازی برای کودکان در عوامل زیر خلاصه می‌شوند:

  • با مفهوم نظم آشنا می‌شوند

پیشتر اشاره کرده بودیم که نظم یکی از فواید و مزیت‌های بازی خانه‌ سازی برای کودک محسوب می‌شود. از آنجائی‌که این بازی در انواع مختلف ازلحاظ شکل، رنگ و قطعه ساخته می‌شود لذا پس از آنکه کودکان بر اساس سلیقه خود به انتخاب یکی از آن‌ها پرداختند و بازی را شروع کردند، کم کم با مفهوم نظم آشنا خواهند شد.

اسباب بازی کودکان

  • پرورش یافتن قوای ذهنی

پرورش قوای ذهنی و رشد استعداد و انگیزه کودک یکی دیگر از فواید بازی خانه سازی محسوب می‌شود. به دلیل آنکه کودک از تمامی انرژی و تمرکز خود در این بازی استفاده می‌کند و همچنین به این علت که برای پیاده‌سازی ایده مد نظرش در ساخت و ساز بایستی مرتبا به ذهن خود مراجعه کند لذا مجموعه این اقدامات سبب می‌شود تا قوه ذهنی کودک پرورش یافته و استعداد او رشد یابد.

  • آشنایی شدن با برخی مفاهیم مانند فرم، رنگ، اندازه و…

از دیگر فواید بازی خانه سازی برای کودکان، آشنا شدن آن‌ها با برخی از مفاهیم مهم همچون رنگ، فرم، اندازه و شکل قطعات می‌باشد. با اینکار آن‌ها می‌توانند اشکال و رنگ‌های مشابه را در طبیعت نیز پیدا کنند. علاوه بر یادگیری مفاهیم فوق، آن‌ها با مفاهیم ریاضیاتی همچون سطح، حچم و ارتفاع نیز آشنا می‌شوند.

  • اعتماد به نفس در کودک افزایش می‌یابد

شاید برایتان جالب باشد بدانید که افزایش اعتماد به نفس در کودک از فواید بازی خانه سازی به شمار می‌رود. در حقیقت زمانی که کودکان با استفاده از قطعات این بازی به ساختن خانه و ساختمان مشغول می‌شوند و در نهایت خانه‌ای را با توجه به تخیل و ایده خود می‌سازند. این کار باعث افزایش اعتماد به نفس آن‌ها شده و در تقویت روابط عمومی کودک تاثیر زیادی خواهد داشت.

  • صبور بودن، تفکر کردن و دقت در مشاهده

بازی خانه سازی به کودک یاد می‌دهد که او برای ساختن چیزی که در ذهن دارد باید صبور باشد و برای اینکار لازم است مراحل ساخت و ساز را طراحی نماید. کودک همانند یک مهندس ساخت و ساز قادر خواهد بود تا کارهای لازم را پیش‌بینی نماید. مثلا با خود می‌گوید اگر این دیوار در این محل گذاشته شود بهتر است یا اگر فلان سقف برداشته شود ساختمان فضای بهتری پیدا می‌کند. لذا می‌توان گفت که آموزش صبوری به کودک و تفکر کردن از دیگر فواید بازی خانه سازی برای کودک می‌باشد.

فواید بازی خانه سازی

چند نکته مهم درباره بازی خانه سازی

اگر شما قصد دارید از فواید بازی خانه سازی برای کودکانتان بهره‌مند شوید لازم است به برخی نکات توجه داشته باشید. مثلا اگر کودک شما کمتر از 3 سال سن دارد، چنانچه اندازه قطعات بازی کوچک باشد آنگاه احتمال اینکه خدای نکرده برای کودکتان اتفاقی بیفتد وجود دارد. کودکان معمولا قطعاتی را که کوچک هستند در دهان گذاشته و این یعنی خطر بلعیدن قطعه توسط کودک وجود دارد. توصیه می‌شود در خرید این بازی به بزرگ بودن قطعات توجه داشته باشید. جنس قطعات بازی خانه سازی از پلاستیک ساخته می‌شود. حتی اگر اندازه قطعه بزرگ باشد اما چون جنس آن از پلاستیک تهیه شده لذا مشکلی کودک را از لحاظ مسائل بهداشتی تهدید نمی‌کند.

صحبت پایانی

همان‌طور که از مطالعه این متن متوجه شدید، بازی خانه سازی ازجمله بازی‌های خوب و سرگرم کننده برای کودکان محسوب می‌شود. این بازی علاوه بر آنکه می‌تواند او را تا ساعت‌ها مشغول کند، از جنبه‌های مختلفی با فوایدی همراه می‌باشد. در بخش‌های قبلی به بررسی 5 مورد از مهم‌ترین فواید بازی خانه سازی پرداختیم که با توجه به آن‌ها می‌توانید باعث رشد برخی از ویژگی‌های مهم در کودکانتان شوید.

[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید