آموزشی

فواید استفاده از کتاب کمک آموزشی

فواید استفاده از کتاب کمک آموزشی

به‌نظر می‌رسد که فواید استفاده از کتاب کمک آموزشی به اندازه‌ای است که تعداد زیادی از دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور از آن‌ها به عنوان ابزارهای کمک آموزشی مناسب یاد می‌کنند. اگر شما هم دوست دارید درباره فواید کتاب‌های کمک آموزشی اطلاعات بیشتری کسب نمایید، مطالعه این صفحه از سایت ال آی را از دست ندهید.

همان‌طور که می‌دانید، دانش‌آموزان بسیاری وجود دارند که علاقه‌مند به پیشرفت تحصیلی در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستند. آن‌ها برای اینکه به هدف خود دست یابند به خرید کتاب‌های کمک درسی روی می‌آورند. این کتاب‌ها از مزیت‌های زیادی برخوردار هستند. از جمله فواید استفاده از کتاب کمک آموزشی، وجود توضیحات و تفسیرهای موشکافانه مطالب درسی است که سبب می‌شود درک دانش‌آموزان از مطالب موجود در کتاب درسی افزایش یابد. این کتاب‌ها فواید دیگری هم دارند که قصد داریم در ادامه این مطلب به بیان آن‌ها بپردازیم.

آشنایی با ماهیت کتاب های کمک آموزشی

هرساله تعدادی کتب درسی توسط وزارت آموزش و پرورش به عنوان منابع اصلی برای آموزش و ارزیابی دانش‌آموزان در مدارس تعیین می‌شوند. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که در چند سال گذشته شاهد حضور کتاب‌هایی در بازار هستیم که از آن‌ها به عنوان کتاب‌های کار، کتاب‌های کمک درسی، کتاب‌های نمونه سوال، کتاب‌های طبقه‌بندی شده و… یاد می‌شود. انتشارات مختلفی مانند خیلی‌سبز، پرش، گاج و غیره به انتشار کتاب‌های کمک درسی مشغول می‌باشند. حال سوال مهمی که ممکن است برای بسیاری به‌وجود آید این است که فواید استفاده از کتاب کمک آموزشی چه بوده؟ آیا وجود این همه کتاب کمک آموزشی موجود در بازار در موفقیت و پیشرفت دانش‌آموزان تاثیر قابل توجهی دارد؟

کتاب آموزشی

دلایل استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی

امروزه در بسیاری از مدارس، معلمان به دانش‌آموزان توصیه می‌کنند تا از کتاب‌های کمک آموزشی استفاده نمایند. مطرح کردن چنین توصیه‌هایی می‌تواند از جنبه‌های گوناگونی قابل بررسی باشد که بررسی فواید استفاده از کتاب کمک آموزشی ازجمله آن‌ها محسوب می‌شود. ارائه توضیحات کاملتر درباره مطالب درسی موجود در کتاب، وجود تمرینات مختلف با درجه سختی‌های گوناگون، تست‌های طبقه‌بندی شده و حتی آزمون‌های جامع ازجمله دلایل متعددی هستند که باعث می‌شوند معلمان به دانش‌آموزان توصیه کنند تا به استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی روی آورند. نکته مهمی که در اینباره بهتر است گفته شود این است که معلمان با توجه به سطح علمی دانش‌آموزان به آن‌ها کتاب‌های کمک آموزشی مختلفی را پیشنهاد می‌دهند. به‌طور مثال کتاب‌های تست‌زنی و تیزهوشان را به دانش‌آموزان باهوش و قوی پیشنهاد می‌کنند.

فواید استفاده از کتاب کمک آموزشی

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، کتاب‌های کمک آموزشی به علت آنکه تمامی مطالب ریز و درشت موجود در کتاب درسی را به طور دقیق و کامل توضیح می‌دهند و هم‌چنین به علت آنکه به حل تمارین آورده شده در کتاب می‌پردازند، در نزد دانش‌آموزان از جایگاه بالایی برخوردار می‌باشند. پیش از آنکه ویروس کرونا اوج بگیرد، دانش‌آموزان تمامی آموزش‌های لازم را در مدارس به شکل حضوری فرا می‌گرفتند. اما از زمان اوج‌گیری این ویروس و مجازی شدن آموزش‌ها، استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی به شدت رشد یافت و دارای جایگاه بالایی شدند. در ادامه قصد داریم تا شما را با برخی از فواید استفاده از کتاب کمک آموزشی آشنا سازیم.

کتاب کمک آموزشی

  • مقرون به صرفه بودن

ازجمله فواید استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی، مقرون به صرفه‌ بودن آن‌ها می‌باشد. برای درک این مطلب که کتاب‌های کمک آموزشی مقرون به صرفه هستند، اجازه دهید مثالی را مطرح کنیم. اگر دانش‌آموز در یادگیری یک درس در مدرسه احساس ضعف کند و مطلب را به خوبی آموزش نبیند، برای آنکه این خلاء را جبران کند بایستی یا از کتاب‌های کمک آموزشی استفاده نماید و یا به کلاس‌های خصوصی و جبرانی روی بیاورد. از میان راه‌های فوق، هزینه خرید کتاب کمک آموزشی در مقایسه با معلم خصوصی و کلاس جبرانی بسیار کمتر می‌باشد و در حقیقت به همین دلیل است که می‌گوییم یکی از فواید استفاده از کتاب کمک آموزشی، مقرون به صرفه بودن آن می‌باشد.

  • کیفیت بالای مطالب آموزشی

بالا بودن کیفیت مطالب آموزشی در کتاب‌های کمک آموزشی از دیگر فواید استفاده از این کتاب‌ها به شمار می‌رود. مطالبی که در کتاب‌های کمک آموزشی تدریس می‌شوند به دلیل آنکه از کیفیت بالایی برخوردار می‌باشند. لذا این فرصت را به دانش‌آموزان می‌دهند تا با مطالعه آن‌ها ضعف‌های آموزشی و درسی خود را بپوشانند.

  • متنوع بودن و تشابه داشتن به مطالب کتاب درسی

یکی از ویژگی‌های مهم کتاب‌های کمک آموزشی که بایستی به آن توجه شود، وجود مطالب و سوالات متنوع و مشابه به مطالب و سوالات موجود در کتاب درسی است. در حقیقت یکی از فواید استفاده از کتاب کمک آموزشی این است که دانش‌آموزان می‌توانند از طریق حل کردن سوال‌های مطرح‌شده در این کتاب‌ها، میزان آگاهی و تسلط خود به مطالب آموزش دیده را بسنجند. اغلب کتاب‌های کمک آموزشی موجود در بازار دارای سوالات تشریحی و تستی بوده که دانش‌آموزان می‌توانند با حل کردن این سوالات، قدرت یادگیری خود را افزایش دهند.

کتاب کمک آموزشی

  • برخورداری از سطح بندی مناسب

وجود مطالب و تمرینات سطح‌بندی شده از دیگر فواید استفاده از کتاب کمک آموزشی محسوب می‌شود. بهتر است بدانید که یک کتاب کمک آموزشی مناسب بایستی از ویژگی سطح‌بندی در مطالب و سوالات برخوردار باشد. چرا که وجود سطح‌بندی باعث می‌شود تا با گذشت زمان، سطح درسی دانش‌آموز افزایش یابد.

  • زبان ساده

گاهی اوقات دانش‌آموزان به علت آنکه مطالب درسی با زبانی ساده بیان نشده‌اند، نمی‌توانند موفق به یادگیری آن مطلب شوند. کتاب‌های کمک آموزشی به علت آنکه مطالب را با زبانی ساده و قابل فهم بیان می‌کنند این امکان را برای دانش‌آموزان با سطوح درسی مختلف فراهم آورده‌اند تا مطالب درسی را به آسانی فرا بگیرند. لذا یکی دیگر از فواید استفاده از کتاب کمک آموزشی، برخوردار بودن از زبان ساده در بیان مطالب درسی می‌باشد..

فواید استفاده از کتاب کمک آموزشی

  • پوشش دادن صحیح مطالب آموزشی

کتاب‌های کمک آموزشی به این علت که مطالب درسی را به طور صحیح پوشش می‌دهند، دارای فایده هستند. در حقیقت نویسندگان این کتاب‌های سعی می‌کنند تا در ابتدا مطالب درسی را پوشش داده و پس از آن برای دانش‌آموزان علاقه‌مند به آموزش مطالب بیشتر بپردازند.

تفاوت‌های موجود میان کتاب درسی و کتاب کمک آموزشی

شاید بررسی تفاوت‌های موجود میان کتاب درسی و کتاب کمک آموزشی باعث شود تا شما به فواید استفاده از کتاب کمک آموزشی بهتر پی ببرید. چیزی که لازم است بدانید این است که شما قرار نیست مطالب جدیدی از کتاب‌های کمک آموزشی فرا بگیرید. در حقیقت با استفاده از این کتاب‌ها تنها مطالبی را که از کتاب‌های درسی آموخته‌اید، تثبیت می‌کنید. با انجام دادن تمرین‌های بیشتر خود را به مرز تسلط و آمادگی می‌رسانید. به‌طور کلی مهم‌ترین تفاوت‌های موجود میان کتاب درسی و کتاب کمک آموزشی را می‌توان در نحوه آموزش، تعداد تمارین، تعداد سوالات و… دانست.

خرید از فروشگاه ال آی

همان‌طور که از مطالعه این مطلب متوجه شدید، فواید استفاده از کتاب کمک آموزشی از جنبه‌های گوناگونی قابل بررسی است. نکته مهمی که لازم است به آن توجه داشته باشید این است که شما به عنوان دانش‌آموز در هر مقطعی که هستید، بایستی اولویت خود را در یادگیری مفاهیم آموزشی موجود در کتاب درسی قرار دهید و سعی کنید که آن‌ها را به خوبی یاد بگیرید.

چنانچه احساس کردید که به کتاب‌ها و منابع بیشتری برای آموزش و یادگیری مطالب احتیاج دارید آنگاه می‌توانید از دیگر روش‌ها مانند استفاده از معلم خصوصی، کلاس‌های جبرانی و کتاب‌های کمک آموزشی روی بیاورید. همان‌طور که در بخش‌های قبلی این مطلب ذکر کردیم، استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی در مقایسه با معلم خصوصی و کلاس‌های جبرانی مقرون به صرفه‌ هستند.

دیدگاهتان را بنویسید