لوازم نقاشی و طراحی

رنگ روغن چیست؟

رنگ روغن

همانطور که می‌دانید رنگ روغن یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین رنگ‌های ساختمانی است که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین رنگ‌ها نیز شناخته می‌شود. در این مطلب از فروشگاه اینترنتی ال آی می‌خواهیم مطالبی را در مورد انواع، کاربردها، مزایا و معایب آن برای شما بازگو نماییم. پس توصیه می‌کنیم تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

جالب است بدانید که رنگ روغن با وجود این که امروزه طرفداران زیادی نیز دارد اما به دلیل معایبی که دارد، استفاده از آن در بین عموم در حال کاهش است. یکی از مهم‌ترین علت‌هایی که موجب شده تا رنگ‌های روغنی با وجود قدیمی بودن و معایبی که دارد، هنوز هم مورد استفاده قرار بگیرد، ضد آب بودن و قابلیت شست و شوی مطلوب آن است. مهم‌ترین علت این موضوع به ساختار شیمیایی این نوع رنگ بر می‌گردد که دوام و ماندگاری آن را افزایش داده است. همچنین خوب است بدانید که این رنگ دارای پایه حلال نفتی بوده و به همین سبب در آب حل نمی‌شود. لذا به راحتی می‌توان آن را با آب شست.

انواع رنگ‌های روغنی کدامند؟

در ادامه مطلب به معرفی انواع رنگ‌های روغنی می‌پردازیم.

رنگ روغنی مات

رنگ روغنی مات

از رنگ‌های روغنی مات برای رنگ آمیزی سطوحی استفاده می‌شود که می‌خواهیم نواقص و معایب آن به خوبی پوشانده شود. مانند سقف و دیوارهایی که دارای موج هستند. رنگ‌های روغنی مات یکی از بهترین گرینه‌ها برای رنگ آمیزی درب و پنجره‌های فلزی محسوب می‌شوند و حتی برای مواردی که قرار است درب‌های فلزی با رنگ‌های مولتی کالر ترکیب شوند، رنگ روغنی مات به عنوان یک عایق بسیار خوب دربرابر خوردگی و زنگ زدگی در آسترکاری آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ روغنی براق

از نوع براق به دلیل شفافیت بسیار بالایی که دارد برای رنگ آمیزی فلزاتی مانند فرفوژه، درب و پنجره و… استفاده می‌گردد. همچنین از این رنگ می‌توان در رنگ آمیزی درب و پنجره‌های چوبی نیز بهره برد. جالب است بدانید که یکی از ویژگی‌هایی که سبب جذابیت این رنگ شده است، قابلیت شست و شوی آن است که موجب شده است تا بسیاری از مردم همچنان به سراغ رنگ‌های روغنی بروند.

اگر کودک بازیگوشی دارید و قصد دارید تا دیوارها از شیطنت‌های او در امان بمانند، می‌توانید رنگ روغنی براق را برای رنگ آمیزی دیوارهای منزل خود انتخاب نمایید. شایان ذکر است رنگ روغنی براق به دلیل انعکاس زیاد نور، اشکالات و ناهمواری‌های موجود در گچ کاری را به خوبی نمایش می‌دهد.

رنگ روغن نیمه مات

رنگ روغنی نیمه براق

یکی از کاربردهای رنگ روغنی، ترکیب رنگ مات و براق با یکدیگر است که سبب بدست آمدن رنگ نیمه مات یا نیمه براق می‌گردد. رنگ روغنی نیمه براق اغلب برای نقاشی دیوارهای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و سبب بهتر جلوه دادن دیوار می‌شود.

جالب است بدانید که این نوع رنگ نسبت به رنگ‌های براق از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند و برای پوشاندن معایب دیوار، انتخابی درست و ایده آل به حساب می‌آیند. همچنین بد نیست بدانید که این نوع نسبت به رنگ براق، قابلیت شست و شوی چندان زیادی نداشته و نمی‌توان آن را شست. بنابراین اگر نمی‌خواهید دیوار منزلتان نور را منعکس کند و دوست دارید تا از سادگی دیوار لذت بیشتری ببرید، توصیه می‌کنیم نوع مات را انتخاب نمایید.

رنگ روغن

مزایای رنگ روغنی چیست؟

در ادامه به ذکر برخی از مزایای استفاده از رنگ‌های روغنی می‌پردازیم.

  • همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مزیت‌هایی که با وجود قدیمی بودن و معایب زیاد آن هنوز نیز مورد استقبال زیادی قرار گرفته است، قابلیت شست و شوی بالای آن است. با بکارگیری رنگ‌های روغنی برای رنگ آمیزی دیوارها، به این دلیل که دارای پایه حلال نفتی هستند، قادر خواهید بود تا دیوارهای منزلتان را به راحتی شست و شو دهید.
  • از رنگ‌های روغنی به دلیل خاصیت ضد آب بودن آن‌ها می‌توان در رنگ آمیزی نرده‌ها، چارچوب‌ها، درب‌های فلزی و چوبی نیز بهره برد. همچنین خوب است بدانید که رنگ روغنی از پوشش دهی بسیار بالایی برخوردار است. یعنی با مقدار و حجم پایینی از رنگ می‌توانید سطح بزرگتری را رنگ نمایید.

معایب رنگ‌های روغنی چیست؟

رنگ‌های روغنی با وجود آن که به راحتی تمیز می‌شوند، معایبی نیز دارند که در ادامه مطلب به این معایب خواهیم پرداخت.

  • اجرای رنگ روغن نسبت به سایر رنگ‌های پایه آب مانند اکرولیک و پلاستیک، بسیار سخت و زمان بر است. چندین مرحله دارد که بین این مراجل اجرایی بایستی 24 ساعت فاصله وجود داشته باشد. به همین سبب اگر عجله زیادی برای رنگ‌آمیزی منزل خود دارید، پیشنهاد می‌کنیم از رنگ‌های روغنی استفاده نکنید.
  • رنگ‌های روغنی به این دلیل که دارای پایه حلال نفتی هستند، بوی خیلی تند و بدی دارند که این بو برای افرادی که ریه‌ها و سیستم تنفسی ضعیفی دارند بسیار مضر است. جدا از بوی بدی که این رنگ‌ها در هنگام اجرا دارند، بعد از اتمام کار نیز تا مدتی این بو ماندگار بوده و به تدریج از بین می‌رود. پس اگر قصد استفاده از رنگ‌های روغنی برای رنگ‌آمیزی منزل خود را دارید، باید خود را برای تحمل بوی زننده نفت و رنگ برای مدت تقریبا زیادی حاضر کنید.
  • رنگ‌های روغنی به دلیل آن که دارای پایه حلال نفتی است، سازگاری مناسبی با محیط نداشته و برای انسان‌ها و محیط زیست بسیار مضر است.

رنگ های روغنی

ویژگی‌ها و شرایط نگهداری از رنگ‌های روغنی چیست؟

رنگ روغنی مناسب و باکیفیت دارای دو ویژگی مهم است که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • استاندارد بودن
  • دارا بودن تاریخ انقضا

توجه داشته باشید که در هنگام خرید به این دو ویژگی ساده و به ظاهر پیش پا افتاده دقت و توجه بسیار زیادی داشته باشید. همچنین این نکته را همواره به خاطر داشته باشید رنگی که تهیه می‌کنید بر اساس نیازتان باشد.

اما پس از خریداری در چه محیطی باید آن را نگه داشت؟

برای نگهداری رنگ دمای محیط بایستی نه خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد. دمای بین 5 تا 35 درجه سانتیگراد برای نگهداری رنگ روغن بسیار مناسب است. همچنین این نکته مهم را همواره به یاد داشته باشید که رنگ‌های روغنی به دلیل این که دارای پایه حلال نفتی هستند، در برابر حرارت حساس بوده و احتمال آتش سوزی آن‌ها بالا است. پس توصیه میکنیم که حتما این رنگ ها از حرارت مستقیم و غیر مستقیم دور نگه داشته شوند تا منجربه ایجاد خسارت برای شما نشوند.

رنگ نقاشی

حلال رنگ روغنی چیست؟

برای رنگ‌های روغنی از تینر به عنوان حلال استفاده می‌گردد. واژه‌ای که برخی از کارشناسان برای این نوع تینرها به کار می‌برند، تینر روغنی است که مخصوص رنگ‌های روغنی است. البته خوب است بدانید که این نوع تینر در بازار بسیار کمیاب بوده و ممکن است محصولات تقلبی را به عنوان تینر روغنی به شما بفروشند. پس توصیه می‌کنیم حتما برای انتخاب تینر از شرکت‌ها و نمایندگی‌های معتبر تولید رنگ و تینر(مانند ال آی) خرید نمایید.

خرید از فروشگاه اینترنتی ال آی

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با رنگ روغنی، انواع مختلف آن، کابردها، مزایا و معایب آن آشنا سازیم. بنابراین اگر قصد خرید رنگ روغنی با کیفیت و مرغوب برای رنگ آمیزی منزل خود را دارید و به دنبال یک فروشگاه معتبر برای تهیه آن هستید، می‌توانید فروشگاه اینترنتی ال آی را انتخاب نمایید تا علاوه بر خرید محصولی با کیفیت و مرغوب، از قیمتی ارزان و به صرفه نیز بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید