لوازم نقاشی و طراحی

تفاوت رنگ روغن با اکریلیک

رنگ روغن با اکریلیک

شناختن تفاوت رنگ روغن با اکریلیک برای شمایی که علاقه‌مند به آغاز نقاشی و طراحی هستید، ضروری است. اگر دوست دارید درباره تفاوت‌های میان دو نوع اصلی رنگ در نقاشی، یعنی رنگ‌های روغن و اکریلیک بدانید بهتر است تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. اگر به‌عنوان تازه‌کار می‌خواهید فعالیت خود را آغاز کنید شاید در نگاه اول اینطور به‌نظر رسد که میان دو رنگ روغن و اکریلیک تفاوت چندانی وجود ندارد.

اگرچه که با استفاده از این دو رنگ می‌توان آثار هنری زیبایی خلق کرد اما لازم است با تفاوت‌های آنان آشنا باشید. هدف از ارائه این مطلب این است که به شما کمک کند تا در انتخاب رنگ عملکرد درستی داشته باشید.

رنگ اکریلیک چگونه رنگی است؟

بدون شک آشنا شدن با رنگ اکریلیک به شما کمک می‌کند تا بهتر به تفاوت رنگ روغن و اکریلیک پی ببرید. رنگدانه‌های موجود در رنگ اکریلیک به‌گونه‌ای هستند که در امولسیونی از پلیمر اکریلیک در حالت شناور قرار دارند. این رنگ قابلیت حل شوندگی در آب را دارد البته این کار در صورتی انجام می‌شود که رنگ اکریلیک مرطوب باشد. همچنین بد نیست بدانید که رنگ فوق اگر خشک باشد به دلیل دارا بودن بافت پلاستیکی از خود در برابر آب مقاومت نشان می‌دهد. نکته دیگری که درباره رنگ اکریلیک بهتر است بدانید اینست که این رنگ توانایی ترکیب شدن با مدیوم‌های مختلف را داراست.

رنگ روغن با اکریلیک

بررسی نقاط قوت و ضعف رنگ اکریلیک

تا به اینجای مطلب حتما متوجه شده‌اید که شما بایستی با توجه به کاربرد و هدف مد نظرتان به انتخاب رنگ بپردازید. جهت انتخاب رنگ مناسب کارتان لازم است تا با نقاط ضعف و قوت دو رنگ اصلی موجود در بازار، یعنی رنگ‌های روغن و اکریلیک آشنا باشید. پیش از آنکه به تفاوت رنگ روغن و اکریلیک بپردازیم قصد داریم شما را با مزایا و معایب هر دو آشنا کنیم. به‌طور کلی می‌توان نقاط قوت و ضعف رنگ اکریلیک را به شرح زیر دانست:

  • نقاط قوت

۱. از سازگاری بسیار خوبی با محیط زیست برخوردار است.

۲. این رنگ‌ها قابلیت اجرا بر روی سطح‌های مختلف را دارند.

۳. سریع خشک می‌شوند و بوی ازاردهنده ندارند.

۴. کار با رنگ‌های اکریلیک ساده است.

۵. در برابر عدم تغییر رنگ از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهند.

  • نقاط ضعف

۱. رد قلمو بر صفحه باقی می‌ماند.

۲. در استفاده از این رنگ بایستی از غلتک استفاده کرد.

۳. دارای درخشش کمتری هستند.

رنگ روغنی یا اکریلیک

رنگ روغن چگونه رنگی است؟

رنگ روغن رنگی است که به آرامی خشک شده و رنگدانه‌های موجود در آن به شکل جامد شناور می‌مانند. به دلیل روغنی که در این رنگ وجود دارد، محلول شدن آن در آب تقریبا کاری غیر ممکن به‌نظر می‌آید. چنانچه قصد رقیق کردن رنگ روغن را دارید می‌توانید از حلال‌های اسپیریت که در انواع مختلفی وجود دارند استفاده نمود.

بررسی نقاط قوت و ضعف رنگ روغن

با وجود اینکه رنگ روغنی از قدیمی‌ترین رنگ‌ها محسوب می‌شود با این حال دارای معایبی نیز می‌باشند که برای آگاهی یافتن از نقاط ضعف و قوت این رنگ توصیه می‌کنیم مواردی که در ادامه آورده شده است را مطالعه نمایید تا بهتر بتوانید به تفاوت رنگ روغن و اکریلیک پی ببرید.

  • نقاط قوت رنگ روغنی

۱. این رنگ از دوام بالایی برخوردار بوده و ماندگاری آن نیز زیاد است.

۲. برای تمامی سطوح قابل استفاده بوده و قابلیت شستشو نیز دارد.

۳. نور را منعکس می‌کند.

۴.درخشش قابل توجهی دارد.

  • نقاط ضعف رنگ روغنی

۱. به دلیل آنکه این رنگ درخشش بالایی دارد لذا ناهمواری‌ها را به خوبی نمایش می‌دهد.

۲. به کندی خشک می‌شود.

۳. بوی نامطبوعی داشته و شخص را آزار می‌دهد.

رنگ روغن

۷ تفاوت رنگ روغن و اکریلیک

اگرچه تا به اینجای مطلب سعی کردیم در بخش‌های مختلف شما را با تفاوت رنگ روغن و اکریلیک آشنا نماییم با این حال قصد داریم در این بخش به‌طور مفصل‌تر به این امر بپردلزیم. در زیر به ۷ تفاوت مهم میان این دو رنگ پرداخته شده است که مطالعه آن‌ها برای شما با فواید زیادی به همراه خواهد بود.

  • قابلیت حل شوندگی

همانطور که در بخش‌های قبلی گفته شد، رنگ‌ اکریلیک از قابلیت حل شدن در آب برخوردار بوده و در مقابل، رنگ‌های روغنی این قابلیت را نداشته و برای رقیق شدن به محلول‌های رقیق‌کننده مانند روغن بزک نیاز دارند. بهتر است این نکته را مد نظر قرار دهید که امروزه برخی از رنگ‌های روغنی قابلیت حل شدن در آب را دارند.

  • تمیز کردن قلم‌مو

دومین تفاوت رنگ روغن و اکریلیک که مایل به معرفی آن هستیم به تمیز کردن قلم‌مو اشاره دارد. در حقیقت می‌توان اینگونه گفت که قلم‌موی آغشته شده به رنگ اکریلیک قابلیت تمیز شدن با آب را دارد. اگرچه قلم‌مو‌های آغشته شده به رنگ روغن با آب تمیز نمی‌شوند اما با استفاده از برخی رقیق‌کننده‌های موجود در بازار مانند تریانتین می‌توان به شستشو و تمیز کردن آن‌ها اقدام کرد.

رنگ اکریلیک

  • سرعت خشک شدن رنگ

زمانی که به مزیت‌ها و عیب‌های هر کدام از رنگ‌های روغنی و اکریلیک می‌پرداختیم، در مورد سرعت خشک شدن رنگ این دو توضیحاتی را ارائه دادیم. اینکه چه مدت زمانی طول می‌کشد تا رنگ اکریلیک یا روغن خشک شود، از دیگر تفاوت رنگ روغن با اکریلیک است که برای بسیاری از افراد علاقه‌مند به نقاشی حائز اهمیت می‌باشد. چنانچه از رنگ اکریلیک در نقاشی‌های خود استفاده کنید متوجه خواهید شد که بخش زیادی از نقاشی تنها در مدت زمان کوتاهی خشک می‌شوند‌. این در حالیست که سرعت خشک شدن رنگ روغن به آرامی صورت می‌گیرد. حال تصور کنید که ضخامت و مقدار رنگ روغن به کار رفته در نقاشی زیاد باشد آنگاه مجبور هستید چند روز برای خشک شدن آن منتظر بمانید.

  • آماده کردن سطح

از دیگر تفاوت رنگ روغن و اکریلیک که لازم است به آن توجه ویژه داشته باشید، نحوه آماده کردن سطح تابلو می‌باشد. جالب است بدانید که رنگ اکریلیک را می‌توان به طور مستقیم بر روی سطح استفاده نمود. اما اگر قصد دارید در نقاشی خود از رنگ روغن استفاده کنید میبایست در وهله اول به آماده‌سازی سطح تابلو اقدام نمایید. چنانچه از انجام این کار غافل شوید آنگاه به خوردگی سطح کار با گذشت زمان مواجه خواهید شد.

  • امکان تغییر رنگ

پنجمین تفاوت رنگ روغن و اکریلیک که در این قسمت به معرفی آن خواهیم پرداخت، امکان تغییر آن‌ها پس از خشک شدن می‌باشد. زمانی که رنگ اکریلیک خشک شد دیگر امکان تغییر آن وجود ندارد. این در حالیست که رنگ روغن را می‌توان حتی پس از خشک شدن توسط مدیوم‌های موجود مرطوب کرد و در آن تغییرات مورد نظر را اعمال نمود.

قلم مو و نقاشی

  • کار در فضای کوچک

بدون‌شک امکان کار کردن در فضاهای کوچک برای بسیاری از علاقه‌مندان به نقاشی، به یکی از مهم‌ترین تفاوت میان رنگ روغن و اکریلیک تبدیل گشته است. قبلا به این نکته اشاره نمودیم که رنگ اکریلیک بدون بود بوده و همین خاصیت سبب شده تا از آن بتوان به‌عنوان یک گزینه مناسب برای نقاشی در فضای کوچک و بدون تهویه یاد کرد. در مقابل رنگ روغن همراه با بو بوده که استفاده از روان کننده‌های مختلف مانند تربانتین می‌تواند بود را تشدید نماید.

  • طراحی خطوط مختلف

هفتمین و آخرین تفاوت رنگ روغن و اکریلیک که به آن اشاره خواهیم کرد، تفاوت طراحی در خطوط مختلف است. ممکن است شما جزء نقاشانی باشید که در نقاشی‌های خود از خطوط ظریف استفاده می‌کنید و یا بالعکس علاقه‌مند به استفاده از خطوط پهن هستید. رنگ اکریلیک این امکان را برای شما فراهم می‌سازد تا بتوانید با ایجاد خطوط تیز و لبه‌های تند، آثاری با ماهیت گرافیکی خارق‌العاده تولید نمایید. استفاده از رنگ روغن را به آن دسته از هنرمندانی که دوست دارند جزئیات اثر هنری خود را با دقت بیشتری تکمیل کنند توصیه می‌نماییم.

کلام پایانی

همانطور که از مطالعه این متن متوجه شدید، دو رنگ روغن و اکریلیک از اصلی‌ترین رنگ‌ها برای نقاشی محسوب می‌شوند. هرکدام از آن‌ها دارای طرفدارانی هستند که بی‌شک این افراد، با توجه به کار خود به انتخاب یکی از این رنگ‌ها اقدام نموده‌اند. در این مطلب سعی کردیم تا شما عزیزان را با هفت تفاوت رنگ روغن و اکریلیک آشنا نموده تا بتوانید پیش از ورود به این حرفه، با دید بازتری، رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

اگر قصد خرید لوازم طراحی و نقاشی را دارید فروشگاه اینترنتی ال آی یکی از بهترین گزینه‌ها برای خریدی با کیفیت و قیمت مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید