لوازم تحریر

انواع کاغذ و کاربرد آن‌ها

انواع کاغذ

کاغذ جزء جدایی ناپذیر در زندگی انسان‌هاست. شاید در نگاه کلی‌تر تصور کنید، کاربرد کاغذ تنها نوشتار و ثبت محتوا است. اما اگر کمی دقیق‌تر شوید، کاغذ در هر شغل و حرفه‌ای به چشم می‌خورد. فروشگاه‌ها، مدارس، موسسات، ادارات، مهندسان، سازمان‌ها و… به نوعی از کاغذ استفاده می‌کنند. کاغذ در واقع از نوعی خمیر به وجود می‌آید که از جنس پنبه، کتان یا کنف است. این خمیر از تراکم الیاف سلولزی و انسجام یافته شده تشکیل می‌شود. انتقال تفکر بشر، فرهنگ، مذهب، هنر، طبقه بندی اطلاعات و علوم مختلف و ارتباط به گذشتگان و آیندگان نیز با نگاشتن در کاغذ نیز صورت گرفته است. امروزه با گسترده شدن دانش و پیشرفته شدن دستگاه‌ها انواع کاغذ در دسترس مخاطب قرار می‌گیرد. با فروشگاه اینترنتی ال آی همراه باشید تا در این مقاله به کاغذ، این شیء ارزشمند و انواع آن بپردازیم.

 

ویژگی‌های متمایز کننده انواع کاغذ

کارخانه‌های بسیاری وجود دارند که در حوزه تولید یک نوع کاغذ یا چند نوع کاغذ فعالیت دارند. کاغذها براساس ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و نوری که دارند، با یکدیگر متفاوت هستند. هر کاغذ با ویژگی‌های خاص برای موارد مصرفی مختلفی طراحی می‌شوند که در ادامه می‌آوریم.

انواع کاغذ

  • تغییرات فیزیکی

اصلی‌ترین وجه تمایز میان کاغذها از نظر فیزیک است. ابعاد، ضخامت، گرماژ، وزن و بالک دانسیته از موارد فیزیکی محسوب می‌شوند. جالب است بدانید هرچه ضخامت کاغذی بیشتر باشد، وزن، گرماژ و در آخر مقاومت کاغذ نیز افزایش پیدا می‌کند. کاغذهای ضخیم‌تر به کاغذ گلاسه و کاغذهایی با گرماژ 70 به دفاتر نیز تبدیل می‌شوند.

  • مشخصات شیمیایی

برای تولید کاغذ از عوامل شیمیایی نیز بهره می‌برند که تاثیر مستقیمی بر روی جنس کاغذ دارد. به عنوان نمونه PH المانی است که در کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرد و کیفیت را تعیین می‌کند. رنگ و مرکب چاپ از عوامل دیگر شیمیایی کاغذ می‌باشند.

  • مشخصات مکانیکی

ساختار یک کاغذ باید به گونه‌ای باشد که در برابر ترکیدن، تا خوردن و مهم‌تر از همه پاره شدن مقاومت داشته باشد. علاوه بر این کشسانی یک کاغذ نیز از جزء ویژگی‌های مکانیکی است. تغییرات مکانیکی بر کارکرد یک کاغذ تاثیرگذار می‌باشد.

  • مشخصات نوری

برای شناسایی انواع کاغذ نیز بهتر است از مشخصات نوری آن اطلاع داشته باشید. کاغذها رنگ بندی متفاوتی دارند که شامل روشن و مات بودن، درخشش و شفافیت، زرد و تیره بودن، سفیدی و یا کرمی و… می‌شود.

 

معرفی انواع کاغذ و کاربرد آن

همانطور که گفته شد، ویژگی‌های بسیاری وجود دارند که بر ساختار و در انتها کاربرد کاغذ تاثیرگذار هستند. به طور کلی براساس نیاز جامعه، کارخانه‌ها کاغذهای متفاوتی را متناسب با کارکرد تولید می‌کنند. دفاتر، کتب، اسناد، مدارک، پوشه، لیبل‌ها، جعبه، مقوا، بسته بندی‌ها و… همگی از خانواده کاغذها هستند. به طور کلی کاغذ و مقوای گرافیکی، انواع بسته بندی‌ها، کاغذهای بهداشتی و دارویی، صنعتی و الکترونیکی تقسیم بندی براساس صنعت کاغذسازی است. اما تقسیم بندی دیگری بر طبق کاغذهای چاپی نیز وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

انواع کاغذ و کاربرد عبارتند از:

  1. تحریر
  2. گلاسه
  3. الوان
  4. چسب‌دار
  5. کاربن لس
  6. کرافت

 

آشنایی با کاغذ تحریر

کاغذ تحریر

کاغذهای تحریر یا چاپ از اصلی‌ترین نوع کاغذها هستند که در اطراف ما به چشم می‌خورند. این نوع کاغذها نیز انواع متفاوت بوده و ویژگی‌های منحصر به فرد دارند. مهم‌ترین مسئله در رابطه با کاغذهای تحریر، اندود شده یا اندود نشده است. البته اصطلاح پوشش‌دار یا بدون پوشش نیز برای این کاغذها به کار می‌رود. کاغذهای پوشش‌دار تحریری در ایران طوری طراحی می‌شود که قابلیت دو طرف نگاشتن را دارد.

ویژگی‌های کاغذ تحریر: سایزهای کاغذهای تحریر و چاپ معمولا 60 در 90 و 70 در 100 است. گرماژ این نوع کاغذ نیز متغیر بوده و بین 50-55-60-65-70-75-80-100-120 است.

موارد مصرفی کاغذ تحریر: چاپ، تحریر، کتاب، مجله، سررسید، پرینت

آشنایی با کاغذ گلاسه

کاغذ گلاسه

کاغذ یا مقوای گلاسه به نسبت کاغذ تحریر، ضخیم‌تر و مقاوم‌تر است. البته ضخامت بیشتر، سبب وزن بیشتر شده است. اما از امتیازات کاغذهای گلاسه می‌توان به سطح صاف و صیقلی، جذب جوهر بالا و قابلیت تکثیر شوندگی به صورت یکسان را نام برد.

ویژگی‎های کاغذ گلاسه: سایز کاغذ گلاسه 60 در 90 و 70 در 100 است. البته لازم است بدانید در مواردی سایزهای خاص نیز تولید می‌شود. گرماژ این کاغذ 80-90-100-113-118-135-148-170-200-250-280-300-350 است.

موارد مصرفی کاغذ گلاسه: مجله، کارت‌ها، انتشاراتی، جلد کتب

آشنایی با کاغذ الوان

کاغذ الوان

کاغذهای الوان یا کاغذ تحریری رنگی، نیز با گرماژ 60 تا 80 گرم تولید می‌شوند. این نوع کاغذها معمولا برای مدارس، طبقه بندی مدارک و اسناد، قبوض و فاکتور و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع کاغذ دارای نسخه دوم و سوم است. جالب است بدانید در صورتی که گرماژ این نوع کاغذ بالاتر برود، مناسب برای کاغذ کادو است.

آشنایی با کاغذهای چسب‌دار

کاغذ چسب دار

 

کاغذهای پشت چسب‌دار نیز معمولا در ابعاد 50 در 70 در دسترس مخاطب قرار می‌گیرند. این نوع کاغذ، دارای روکشی چسبی مات یا براق است. برچسب‌های تبلیغاتی و لیبل‌های محصولات از سری کاغذهای چسب‌دار هستند.

 

آشنایی با کاغذ کاربن لس

کاغذ کاربن لس

کاربن لس، نوعی کاغذ است با پوشش شیمیایی که عملکردی مانند کاربن دارد. بنابراین با استفاده از کاربن نوشته به صفحه بعدی منتقل می‌شود. این کاغذ از نوع کاغذ تحریر سفید رنگ با گرماژ پایین است که آغشته به ماده شیمیایی است.

آشنایی با کاغذ کرافت

کاغذ کرافت

کرافت در واقع کاغذی است که از خمیر چوب سولفاته تهیه می‌شود. رنگ این کاغذ قهوه‌ای کم رنگ است و مقاومت آن به نسبت بالاتر می‌باشد. در مصارف فانتزی، فعالیت هنری، دفترچه‌ها، بسته بندی‌ها و… از این کاغذ استفاده می‌شود.

خرید انواع کاغذ در فروشگاه ال آی

فروشگاه اینترنتی ال آی سال‌ها تجربه فروش لوازم تحریر و اداری را دارد. سال‌ها فعالیت در این حوزه خود به علم مدیریت مجموعه افزوده است. بنابراین ما با دقت نظر بهترین و با کیفیت‌ترین لوازم را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهیم. ما در تلاش هستیم، انواع کاغذ مورد نیاز سلایق خاص مشتریان را عرضه کنیم. خرید از فروشگاه ما امتیازات ویژه‌ای چون ارسال رایگان تا سقف 300 هزار تومان و اطمینان از محصولات با کیفیت را دارد. البته در تکمیل امتیازات ال آی لازم است به ضمانت 10 روزه پس از فروش کالا نیز اشاره کرد.

برای کسب اطلاع بیشتر از موجودی فروشگاه ال آی، از اینستاگرام ما دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید