لوازم تحریر

انواع مداد تراش و کاربرد آن

انواع مداد تراش

لوازم تحریر، انواع و اقسام مختلفی از ابزار نگارشی را در بر می‌گیرد. در واقع این عبارت به معنای وسایل نوشتن است. پس هر وسیله‌ای که به نوعی در نوشتن دخیل باشد، لوازم تحریر است. تراش، نیز در همین دسته بندی جای می‌گیرد. انسان‌ها به مجرد آموختن سواد به مداد، پاک‌کن، مداد تراش و… نیاز دارند. نیاز ما به تجهیزات نوشتن همیشگی است. در مشاغلی خاص چون دبیری، مربی، نقاش، طراح، معمار، محصل و… ابزار نگارشی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای رفاه بیشتر در حین کار با لوازم تحریر، صرفه جویی در هزینه و البته جلوگیری از هدر رفتن منابع طبیعی چون درختان لازم است که از انواع مداد تراش و بهترین برندهای آن اطلاع کسب کنید.

در این مقاله هر آنچه در رابطه با مداد تراش لازم است بدانید را می‌آوریم. پس با فروشگاه اینترنتی ال آی تا پایان این مطلب همراه باشید.

مداد تراش چه ابزاری است؟

تراش ابزاری است مکانیکی، با تیغه ثابت یا چرخان که برای تراشیدن نوک مداد استفاده می‌شود. همانطور که قطعا می‌دانید نوک مداد به مرور زمان جهت نگارش تمام می‌شود. در صورتی که مغز مداد کند شود، دیگر قادر به نوشتن نخواهیم بود. به همین دلیل با استفاده از ابزار تراشیدن، پوسته تراشیده می‌شود تا مغزی بیرون بیاید.

تاریخچه مداد تراش‌های امروزی

انواع مداد تراش

قبل از اختراع وسیله‌ای تحت عنوان تراش، برای تراشیدن مداد، از قلم تراش‌ها استفاده می‌شد. قلم تراش وسیله‌ای مانند کاتر است که به وسیله آن پوسته تراشیده می‌شود. البته از ابزاری چون چاقو و سمباده نیز برای تیز کردن نوک مداد استفاده می‌شد. مداد تراش در سال 1828 میلادی توسط یک ریاضیدان فرانسوی اختراع گردید. برنارد لاسیمون، با ساخت یک مکعب چوبی و قرار دادن تیغه‌ای 90 درجه، اولین مدادتراش دنیا را ساخت. پس از آن طراحان دیگری نیز با طراحی‌های متفاوت، انواع مداد تراش چون دستی و مکانیکی را ساختند.

انواع مداد تراش و کاربردهای آن

همانطور که در تاریخچه مداد تراش مطالعه کردید، این ابزار پرکاربرد تحریری، تنوع بالایی دارند. تنوع در آن سبب تغییر در ابعاد، جنس بدنه، دستی و مکانیکی بودن و… می‌شود. با شناخت در رابطه با مدل‌های مختلف و کاربرد آن‌ها، می‌توان مناسب‌ترین مدادتراش را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

انواع مداد تراش عبارتند از:

  • دستی
  • برقی
  • مخزن‌دار
  • رومیزی
  • تخصصی

معرفی تراش دستی

مداد تراش دستی

تراش دستی، ساده‌ترین و مرسوم‌ترن نوع تراش است. این مدل تراش‌ها از جنس پلاستیک فشرده و آلومینیوم ساخته می‌شوند. البته در برخی موارد، شاهد تراش‌هایی با بدنه چوبی نیز هستیم. با گذاشتن مداد در حفره تعبیه شده و چرخاندن قلم توسط دست، می‌توان نوک مداد را تیز کرد. ویژگی این نوع تراش‌ها کوچک و سبک بودن است. تراش با بدنه آلومینیومی، معمولا طول عمر بیشتری به نسبت پلاستیکی دارد. قیمت ارزان از دیگر ویژگی‌های این نوع تراش است. همچنین از معایب این تراش، ابعاد کوچک است که امکان گم شدن را افزایش می‌دهد.

معرفی تراش برقی

مداد تراش برقی

تراش برقی یا الکتریکی، مجهز به یک موتور الکتریکی است. قیمت این نوع مدادتراش بیشتر از دیگر مدل‌هاست. همه هنرمندان و یا نقاشانی که با مداد رنگی سروکار دارند، معمولا طرفدار این مدل هستند. تراش‌های برقی با باتری کار می‌کنند و طول عمر آنها بسیار زیاد است.

معرفی تراش مخزن‌دار‌

مداد تراش مخزن دار

تراش مخزن‌دار جزء تراش‌های دستی محسوب می‌شود. تفاوت این مدل با تراش دستی ساده، محفظه‌ای جهت نگهداری تراشه‌های چوبی است. به این صورت که در هنگام تراشیدن قلم، تراشه‌ها درون محفظه جمع می‌شوند. پس از پر شدن محفظه، باید آن را خالی کرد تا سبب آسیب رسیدن به تیغه نشود. این مدل تراش، برای دانش‌آموزان یک انتخاب عالی است.

معرفی تراش رومیزی

مداد تراش رومیزی

تراش‌های رومیزی در دهه شصت به بازار عرضه شدند. در آن زمان این نوع تراش یک وسیله‌ تک و خاص تلقی می‌شد. تراش‌های رومیزی به دلیل ابعاد بزرگ‌تر، قابل حمل و نقل نیستند. مدل رومیزی توسط سیلندر و دسته، جهت چرخاندن عمل می‌کند. با نصب این وسیله روی میز به راحتی می‌توان مداد را تراشید. از ویژگی این مدادتراش‌ها می‌توان به ایجاد نوک بسیار باریک و تیز برای مداد اشاره کرد.

معرفی تراش تخصصی

یکی دیگر از انواع تراش‌های مداد، تخصصی است. این تراش برای دیگر لوازم تحریری، نقاشی و طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله برای نوشت افزارهایی چون زغال، پاستیل، مداد کنته و… طراحی و ساخته شده‌ است. تیغه، حفره و زاویه آن در تراش‌های تخصصی با یکدیگر متفاوت هستند.

بررسی بهترین برندهای مداد تراش

با توجه به مدل‌های مختلف تراش و ویژگی‌های آن حالا می‌توانید مناسب‌ترین تراش با فعالیت خود را انتخاب کنید. اما پس از آشنایی با انواع آن لازم است برندهای برتر را نیز بشناسید. با خرید از برندهای معتبر، دیگر نگران خراب شدن محصول نخواهید بود. علاوه بر این، تراش‌های بی‌کیفیت سبب زود تمام شدن مداد شما می‌شود. شکستن مغز، کنده شدن پوسته، تیز نکردن نوک مداد، کند شدن تیغه و شکستگی بدنه تنها برخی از مشکلات خرید مدادتراش بی‌کیفیت است. برای مثال مداد تراش‌های برند پیکاسو، کنکو، پنتر و… انواع مداد تراش مخزن‌دار، رومیزی و معمولی را تولید می‌کنند. بهترین برند تراش برقی نیز تویست است که قدرت و طول عمر آن بسیار زبان‌زد است.

مداد تراش رومیزی فانتزی

برترین برندهای مداد تراش عبارتند از:

  • پیکاسو
  • یوپلاس
  • تویست
  • استورم
  • فکتیس
  • هیرو
  • پنتر
  • کنکو
  • ماین
  • اونر
  • اتللو
  • مپد
  • دلی

تراش با کیفیت از کجا بخریم؟

فروشگاه اینترنتی ال آی یکی از بزرگ‌ترین و کامل‌ترین فروشگاه‌های آنلاین کشور است. موجودی لوازم تحریر و لوازم اداری ال آی بسیار کامل است. بنابراین با مراجعه وبسایت ما می‌توانید تمامی تجهیزات تحریری مورد نیاز خود را تهیه کنید. مداد تراش‌های فروشگاه ال آی تنوع بالایی دارند. چرا که در آن انواع مدادتراش‌های برقی، مخزن‌دار، رومیزی، ساده و تخصصی از بهترین برندهای ممکن در دسترس مشتری قرار گرفته است.

کیفیت تمامی تراش‌ها بالا بوده و طول عمر آن قابل توجه است. تنوع در انتخاب برند، طرح، سبک و رنگ یکی از ویژگی‌های خرید از ال آی است. علاوه بر این، مدیریت مجموعه برای رضایت بیشتر مشتری از خرید، ضمانت پس از فروش 10 روزه را لحاظ کرده است. همچنین هدیه ما به مشتریانی که به ما اعتماد می‌کنند، ارسال رایگان بسته پستی آنها تا سقف خرید 300 هزار تومان می‌باشد.

برای بازدید از تنوع محصولات ما، پیج اینستاگرام ال آی را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید