لوازم نقاشی و طراحی

انواع مقوا برای نقاشی

انواع مقوا برای نقاشی

روی مقوا هم می‌شود نقاشی کرد؟ چرا مدادهای روی مقوا خوب رنگ نمی‌دهند؟ مقوای خوب برای نقاشی چه ویژگی‌هایی دارد؟ برای پاسخ به سوالات فوق باید بگوییم که شناخت انواع مقوا و کاغذ که از پرکاربردترین و پرمصرف ترین لوازم در دنیای هنر به‌‌حساب می‌‌آیند برای هرنقاش و هنرمندی ضرروری است، همینطور نمی‌شود روی هر مقوایی که در فروشگاه‌های لوازم تحریر دیدیم و خریدیم نقاشی کنیم. جالب است بدانید که گستردگی استفاده از مقوا فراتر از هنر نیز رفته‌‌است، به گونه‌‌ای که در صنعت چاپ و بسته بندی، ساخت جعبه، چاپ کارتن و … به طور گسترده‌‌ای از مقوا استفاده می‌‌گردد. پس با این تنوع بالای مقوا نمی‌شود برای همه کاربردها روی همه مقواهای حساب کرد.

در این مقاله از فروشگاه ال آی قصد داریم به معرفی چند نمونه از معروف‌‌ترین و پرمصرف‌‌ترین انواع مقوای نقاشی بپردازیم. پس با ما همراه باشید تا بیشتر درباره مقواهای مناسب نقاشی صحبت کنیم. اما پیش از هرچیز در ابتدا بهتر است با تعریف مقوا آشنا شویم.

مقوا چیست؟

نوع ضخیم‌‌تری از همان کاغذ خودمان است و به طور کلی از سختی نسبتا بالایی برخوردار است. مقوا با کاغذ به جز ضخامت فرق‌های دیگری هم باهم دارند، به‌‌عنوان نمونه می‌‌توان این‌‌گونه بیان کرد که مقوا نور را از خودش عبور نمی‌‌دهد. از نظر ساختاری مقواها در انواع متعدد و با روش‌های متفاوتی طراحی و تولید می‌‌شود که هر کدام از آن‌‌ها روی قیمت و کیفیت نهایی کار تاثیر بسزایی دارند.

نقاشی روی مقوا

اهمیت انواع کاغذ و انواع مقوا در طراحی و نقاشی

کاغذ و قلم دو یار جدا نشدنی در نقاشی، با یک بررسی کلی متوجه‌‌ خواهید شد که به درستی نمی توان نتیجه گرفت که مهم‌‌ترین نیاز ما در طراحی کاغذ است یا قلم! چرا که در صورت نبود یکی از آن‌‌ها کار طراحی ما دچار مشکل می‌‌شود. البته گفتنی است که جایگزین‌‌هایی نیز برای آن‌‌ها وجود دارد، اما بصورت کلی این دو ابزار در کنار هم مهم‌‌ترین عناصر طراحی و نقاشی هستند.

به همین جهت خوب است بدانید که کاغذ مخصوص نقاشی برای  هر نقاش هنرمندی، بسیار مهم و حیاتی است. ارزش و کیفیت کار شما تا حد زیادی به کاغذ نیز بستگی دارد، چرا که ماندگاری اثر روی کاغذهای مختلف کاملا متفاوت است.

انتخاب کاغذرایده‌‌آل نقاشی برای شما ممکن کمی سخت و عجیب باشد، زیرا نتیجه نهایی تلاش و هنر شما روی کاغذ ثبت می‌شود. فرض کنید کاغذ مخصوص آبرنگ را برای طراحی با سیاه قلم انتخاب کنید و شروع به نقاشی کنید. خواهید دید نتیجه کار مطابق میلتان نخواهد بود و با نتیجه مورد انتظار شما فاصله خواهد داشت.

دسته بندی انواع کاغذهای نقاشی و مقواهای نقاشی

به طور کلی کاغذهای طراحی و نقاشی بر اساس گرماژ یا گرم بندی یعنی سنگینی و سبکی، رنگ، بافت و تکنیک‌‌هایی که روی آن‌‌ها قابل اجرا هستند، به انواع متعددی دسته‌‌بندی می‌شوند که در ادامه به معرفی هرکدام از آن‌‌ها می‌‌پردازیم.

انواع مقوا

گرماژ کاغذ و مقوای نقاشی به لحاظ سنگینی و سبکی

جالب است بدانید که گرماژ کاغذ و مقوا فشردگی بافت درون آن را نشان می‌‌دهد. بنابراین هرچه سنگینی یا همان گرماژ کاغذ بیشتر باشد، بافت درونی کاغذ منسجم‌‌تر و پرتر خواهد بود که همین مسئله جذب آب را در آن به میزان زیادی بالا می‌‌برد.

لازم به ذکر است این ویژگی به طور ویژه برای کار با آبرنگ ایده آل است. گرماژ بالای مقوای نقاشی این امکان را برای نقاش‌‌های مبتدی به وجود می‌‌آورد تا راحت‌‌تر به فعالیت پرداخته و نگران پخش شدن رنگ روی کاغذ نباشند.

خوب است بدانید که بافت‌‌های متعددی برای کاغذ نقاشی و طراحی وجود دارد. بافت راه راه، بافت ضربه چکشی، بافت پارچه ای و بافت مخملی از این دسته بافت‌‌ها هستند که بسته به نیازتان می‌توانید از بین آن‌‌ها انتخاب نمایید. دقت داشته باشید که بافت انواع کاغذ نقاشی روی نتیجه نهایی کار شما و جزئیات آن تاثیر بسیاری خواهد داشت.

برای هر تکنیک نقاشی از چه مقوا و کاغذی می‌‌توان استفاده کرد؟

بر اساس تکنیک طراحی و نقاشی مورد نظر و متریال به کار رفته در آن باید یکی از این ۲ دسته را برای طراحی و نقاشی استفاده نمایید:

  • مقواهایی که می‌توان روی آن‌‌ها از ابزارهایی مانند مداد ،پاستل، زغال استفاده کرد.
  • مقواهایی که برای آبرنگ، رنگ اکریلیک و طراحی خیس تولید شده اند.

لازم به ذکر است که کاربرد این کاغذها را نمی‌‌توان با هم جایگزین کرد، چرا که هر دسته دارای ویژگی‌‌های متناسب با خود هستند.

مقوا

انواع برندهای معروف کاغذ و مقوا

جالب است بدانید امروزه کارخانه‌‌ها و برندهای مختلف و متعددی اقدام به تولید کاغذ و مقوای مورد نیاز نقاشان می‌‌کنند. اغلب این شرکت‌‌ها در خارج از کشور قرار دارند و به همین جهت دسترسی به برخی از محصولات آن‌‌ها معمولا سخت است. در این میان برخی از برندها به مراتب معروف‌‌تر از بقیه هستند که در ادامه مطلب به بررسی مختصر آن‌‌ها خواهیم پرداخت.

مقوای فابریانو

مقوای فابیانو، نامی آشنا در بازار لوازم تحریر، محصولی ایتالیایی است که اصالت آن، از نام برندش پیداست. محصول شرکت مشهور فابریانو است و به دلیل کیفیت مناسب و منحصربفردش در بین نقاشان ایرانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است البته اگر بخواهیم حرف حق را هم بزنیم بخشی از این محبوبیت در کشورمان به دلیل عدم وجود گزینه‌‌های انتخابی متعدد است.

کاغذ و مقوای فابریانو بصورت رول، شیت یا پلیت در بازار موجود است، رول‌‌ها با عرض ۱.۵ متر و طول ۱۰ -۱۵ متر و برگه‌‌ها تا سایز A در بازار عرضه می‌‌شوند. خوب است خیلی خودتان را درگیر سایز نکنید چرا که سایزهای استاندارد فوق تقریباً تمام نیازهای مصرف کنندگان را پوشش می‌دهد.

مقوای ایر براش فابریانو

مقوای ایر براش فابریانو

مقواهای طراحی فابریانو در گرم‌‌های ۱۲۰-۱۶۰-۲۰۰-۲۲۰  در بازار موجود هستند که نوع ۲۲۰ در بین نقاشان به مقوای ایربراش شناخته می‌‌شود. از ویژگی‌‌های مقواهای فابریانو می‌‌توان گفت که دارای سطحی صاف و مخملی بوده که موجب می‌‌شود کار نهایی از بافت زیبا و جذابی برخوردار باشد.

همچنین از مقواهای سنگین‌‌تر فابریانو برای طراحی با آبرنگ استفاده می‌‌گردد. دقت داشته باشید که در هنگام خرید این مقوا باید حتماً‌ اصالت آن را بررسی کنید، چرا که انواع تقلبی آن نیز در بازار موجود هستند.

مقوای الر

مقوای الر یکی دیگر از محصولات کارخانه فابریانو است و جالب است بدانید که این مقوا نیز بین هنرمندان و نقاشان ایرانی بسیار محبوب و شناخته شده است. لازم به ذکر است که تفاوت این مقوا با دیگر مقواهای فابریانو بافت چکشی آن در یک سمت مقوا است. گفتنی است که مقوای الر دارای تنوع رنگ بسیار بالا و در حدود ۲۷ رنگ است.

مقوای اشتنباخ

مقوای اشتنباخ

از اسم این مقوا پر واضح است که مقوای اشتنباخ محصول کشور آلمان بوده و یکی از مقواهایی است که هر هنرمندی آن را می‌‌شناسد. مقواهای معروف اشتنباخ به وفور در کل کشور یافت می‌‌شوند. البته متاسفانه باید گفت که انواع تقلبی مقوای اشتنباخ نیز به وفور در بازار هست و به همین خاطر باید موقع خرید حواستان باشد که سرتان کلاه نرود.

مقوای اشتنباخ در گرماژ ۱۵۰ و ۲۰۰ و البته ۲۵۰ گرم تولید شده و از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار است. جالب است بدانید که در ایران بیشتر نوع ۱۵۰ گرمی مقوای اشتنباخ متداول بوده و استفاده از آن در بین هنرمندان مرسوم است.

مقوای بریستول 500 گرمی

برند بریستول یک مقوای بسیار عالی و ایده‌‌آل برای دوست‌‌داران نقاشی است. کاغذ و مقوای بریستول در شرکت استراثمور (strathmore) تولید می‌‌گردد که دارای اصالتی آمریکایی است. جالب است بدانید که برند بریستول ۵۰۰ در بین طراحان دنیا بسیار معروف و شناخته‌‌شده است.

این مقوای استثنایی و باکیفیت در ایران به برد مخصوص ایربراش معروف است و با استقبال بسیار زیادی نیز  در سراسر دنیا مواجه شده‌‌است. شایان ذکر است که انواع مقوای نقاشی بریستول، از نظر گرماژ در دو نوع ۲۰۰  و ۲۵۰ گرم تولید می‌‌گردد که هر دوی آن‌‌ها در ایران بسیار کمیاب بوده و عده‌‌ای نیز آن‌‌ها را با قیمت های بسیار بالاتری به فروش می‌‌رسانند.

مقوای نقاشی

نکاتی در مورد خرید انواع کاغذ و مقوای نقاشی

در هنگام خرید انواع کاغذ و مقوای نقاشی خوب است به موارد زیر توجه داشته باشید:

  1. قطر کاغذ و مقوای نقاشی نشان‌‌دهنده ضخامت ورق کاغذ است.
  2. هرچه قطر کاغذ بیشتر باشد، کاغذ ضخیم‌‌تر بوده و طبیعتاً گرماژ آن نیز بالاتر می‌‌رود.
  3. کاغذ و مقوا را باید متناسب با طراحی و تکنیک ضخامت انتخاب کرد. برای مثال از آن‌‌جایی که طراحی با زغال یک تکنیک پر فشار و پرتحرک است، کاغذ ضخیم‌‌تری را باید انتخاب کرد.
  4. سعی کنید همیشه به دنبال خرید کاغذهای بدون اسید باشید چراکه این نوع کاغذها دارای PH خنثی یعنی (سطح ۷) هستند.
  5. اگر می‌‌خواهید که نقاشی را به مدت زیادی نگهداری کنید باید کاغذی را برای طراحی انتخاب کنید که در برابر تابش نور خورشید به صورت مستقیم و غیر مستقیم از مقاومت بالایی برخوردار باشد. با انتخاب درست کاغذ و مقوای نقاشی با گذر زمان و قرارگیری در معرض نور تغییر رنگ نخواهد داد.
  6. کاغذهای نیمه شفاف در طراحی تصاویر روی هم پیچیده به کار گرفته‌‌ می‌‌شوند .اما این نکنه را در مد نظر داشته باشید که طراحی با زغال بر روی این نوع کاغذها دشوار خواهد بود.
  7. یادتان نرود که در هنگام خرید به کاغذها دست بزنید. زیرا بافت هر یک توسط تولیدکننده‌‌های متفاوتی تولید شده است و شما این مورد را تنها با لمسانواع کاغذ و مقوا خواهید دانست.

مقوای رنگی

در خرید مقوای خوب برای نقاشی به نکات زیر هم دقت کنید!

  1. ضخامت
  2. خمش مقوا
  3. جهت ساخت
  4. میزان لایه‌‌ها و ابعاد
  5. مقاومت به مواد چرب
  6. مقاومت در برابر پارگی
  7. مقاومت در برابر تا خوردن
  8. مقاومت به لایه لایه شدن
  9. درجه چسبندگی یا جذب آب
  10. مقاومت به جداشدن لایه ها
  11. مقاومت سطحی مقوا و کاغذ
  12. مقاومت در برابر سوراخ شدن

مقوای نقاشی

جمع بندی

در این مطلب به معرفی انواع مقوای مناسب برای نقاشی پرداختیم. دقت داشته باشید که استفاده از انواع کاغذ و مقوای نامناسب برای نقاشی ممکن است نتیجه نهایی شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. از طرف دیگر انتخاب اشتباه مقوای نقاشی ممکن است موجب دردسر شما در روند پیاده‌‌سازی گردد.

خوب است بدانید که اطلاع از انواع کاغذ و مقوای نقاشی به شما کمک خواهد کرد تا بهترین انتخاب را برای طراحی و نقاشی داشته باشید. جهت خرید انواع کاغذ و مقوای نقاشی می‌‌توانید به فروشگاه اینترنتی ال آی مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید