آموزشی

استرس کودکان در روز اول مدرسه

استرس کودکان در روز اول مدرسه

استرس کودکان در روز اول مدرسه امری است که هر سال برای تعدادی از دانش آموزان به وجود می‌آید. روز اول مدرسه یک فرصت برای دیدن دوستان قدیمی است. دوستانی که کودکان در طول تابستان از آنها دور بوده‌اند. روز اول مدرسه به همین بهانه تبدیل به یک روز دوست داشتنی خواهد شد. آماده کردن وسایل اعم از کیف، کفش دفتر و لباس کودکان حس خوبی به آن‌ها می‌دهد و باعث می‌شود تا روز اول مدرسه  را راحت‌تر پشت سر بگذارند.

بعضی از بچه‌های کوچک‌تر در روز اول ممکن است اندکی عصبی شوند. یا حتی از محیط بترسند چراکه با محیط و افراد جدید مواجه می‌شوند. معلمان، دوستان جدید و حتی شاید مدرسه جدید از‌ مواردی است که موجب بروز علائمی مانند نگرانی و ترس در کودک می‌شود.

تمامی مسائل و‌ مشکلات روز اول به مرور رفع می‌شود. اما نکته مهم این است که کودکان باید برای روز اول مدرسه هم از لحاظ جسمی و هم روانی آماده باشند. بخش روحی کودک به جنبه اجتماعی بودن و حضورش در اجتماع مربوط است.

در این صفحه از فروشگاه ال آی قصد داریم نکاتی را بیان کنیم که موجب می‌شوند تا فرزندتان بتواند در روز اول مهر با حال خوب و بدون ترس و نگرانی سال تحصیلی خود را شروع کند. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص هستید تا انتها با ما همراه باشید.

روز اول مدرسه خود را چگونه گذراندید؟

همه ما حداقل خاطراتی از روز اول مدرسه خود به یاد داریم. روزی که وارد یک محیط جدید شده و با افراد بسیاری در یک جمع کثیر روبرو شدیم. قطعاً خاطرات جذابی از این روز برای افراد وجود دارد که پس از سالیان دراز نیز آنها را فراموش نمی‌کنند.

اهمیت روز اول مدرسه بسیار بالا است و شاید بسیاری از افراد به آن توجه نکنند. اما کودکی که روز اول مدرسه نتواند ارتباط خوبی با محیط و افراد بگیرد و یا به علت ارتباط اشتباه و برخورد غلط یک فرد دچار ترس و نگرانی شود، به سختی می‌تواند خود را وقف داده و با محیط خو بگیرد. حال روش کنترل استرس کودکان در روز اول مدرسه چگونه است؟

استرس کودکان در روز اول مدرسه

اگر فرزندی دارید که در حال تحصیل است مخصوصاً کودکان، به روز اول مهرماه توجه کرده و سعی کنید بهترین شرایط را از لحاظ جسمی و روحی برای رو فراهم کنید تا سال تحصیلی خود را به بهترین شکل ممکن آغاز کند.

در ادامه می‌خواهیم برخی از این نکات را به شما یادآور شویم تا بتوانید فرزند دلبندتان را با خیالی آسوده روانه کنید و استرس کودکان در روز اول مدرسه را کاهش دهید.

چگونه استرس کودکان در روز اول مدرسه کاهش دهیم؟

همان‌طور که تا به اینجا اشاره کردیم اول مهرماه برای کودکان اهمیت بالایی دارد و شما والدین گرامی باید تلاش کنید شرایط مطلوبی را برای او فراهم کنید. توصیه می‌شود والدین در چنین روزی به هیچ عنوان با کودک دعوایی نکرده و او را تنبیه و تهدید نکنند.

والدین بهتر است چند روز قبل از شروع مدرسه فرزند خود را برای یک بار به مدرسه برده و او را با آن فضا آشنا کنند. این کار بهتر است زمانی انجام شود که سر و صدا و همهمه دانش‌آموزان وجود نداشته باشد.

یکی از مسائل و‌ مشکلات روز اول مهر ماه، علائم و بی‌تابی  کودکان  هنگام جدایی از والدین است. کودکانی که منطقی‌تر هستند اما در عین حال اضطراب جدایی دارند، ممکن است در ظاهر از خود واکنشی نشان ندهند. در چینن مواردی توجه معلم و والدین اهمیتی دو چندان پیدا می‌کنند. این مسئله برای کودکان درونگرا و پسران بیشتر صادق است.

استرس کودکان

با چه رفتارهایی به کودک حس خوب منتقل کنیم؟

یکی دیگر از توصیه‌ها در خصوص رفتار والدین و اولیای آنان این است که هنگام صحبت کردن با کودک خود را هم قد او کنند تا بتوانند آسان‌تر با او ارتباط برقرار نمیایند.

یکی از بهترین روش‌های ارتباط با کودک این است که دست های او را گرفته و با محبت به چشمانش نگاه کنند. توجه به چنین مواردی در کاهش استرس و نگرانی کودک بسیار تاثیرگذار است. در روز اول مدرسه وجود والدین به همراه دانش آموزان مشکلی ندارد. اما بهتر است که فاصله دورتری از کودکان بایستند تا آنان در فضای مدرسه و صف به تنهایی قرار بگیرند.

اغلب روز اول مدرسه با معرفی معلم و برنامه‌های او برای سال جدید شروع می‌شود که همین فضا می‌تواند محیط مناسبی برای آشنایی با دوستان جدید باشد. دوستی برای یک‌ سال و یا چند سال تحصیلی در گرو همین روزهای اول سال است که دانش آموزان با یکدیگر آشنا می‌شوند. پس بهتر است به کودکان خود بیاموزید تا در روز اول مدرسه به دنبال سلام و احوال‌پرسی باشند تا بتوانند دوستی خوب پیدا کنند.

اول مهر

کودکان و اضطراب جدایی از والدین در روز اول مدرسه

در همین ابتدا بهتر است بگوییم گاهی کودک مشکلی با رفتن به مدرسه و جدا شدن از والدین خود ندارد. بلکه این مادر و پدرها هستند که با رفتارهای وسواسی خود، اضطراب را در کودک شکل می‌دهند. کودکان به سادگی رفتارهای والدین خود را شناسایی کرده و آنها را درک می‌کنند و متوجه نگرانی آنها می‌شوند. به طور کلی بهتر است والدین قبل از هر چیزی به رفتار خود توجه کرده و عادات نادرست خود را اصلاح کنند تا از بتوانند از بروز همان رفتارها در کودکان خود جلوگیری کنند.

کودکانی که از جهت جدایی از مادر و پدر، دچار اضطراب و ناراحتی هستند در اولین روز مدرسه رفتارهایی مانند گریه کردن و بی‌تابی را از خود نشان می‌دهند. البته این مسائل به مرور کمتر خواهد شد اما برای همان مدت کم هم والدین مخصوصا مادرها را اذیت خواهد کرد.

برای جلوگیری از این رفتارها بهتر است کودکان را از قبل به مهدکودک برده تا با محیط‌های اجتماعی آشنا شوند. همچنین والدین می‌توانند از قبل از شروع مدرسه او را با فضای جدیدی که قرار است به آن پا بگذارد، آشنا کنند.

به طور کلی قرار دادن کودک در محیط مدرسه می‌تواند تا حدی او را آماده کند. در جهت این کار والدین می‌توانند به بعضی از مدارس موردنظر بروند و یا کودکانی که خواهر یا برادر بزرگتر دارند، می‌توانند گاهی به مدرسه آن‌ها برده شوند. صحبت کردن و توضیح دادن در این خصوص برای کودکان نیز مؤثر است چرا که کودکان به خوبی کوش داده و مسائل را در ذهن خود ثبت می‌کنند.

کودک و پدر

خرید از فروشگاه ال آی

اگر شما هم کودکی دارید که محصل است و یا کلاس اول می‌باشد، قطعا دغدغه‌های بسیاری برای روز اول مهر او دارید و نگران هستید که چگونه او را با محیط جدید آشنا کنید تا بدون هیچ مشکلی او را برای باقی روزهای سال آماده نمایید.

توجه به مسائلی که بیان کردیم می‌تواند در این خصوص کمک شایانی در کنترل استرس کودکان در روز اول مدرسه به شما  بکند. کسب آگاهی‌های لازم در این خصوص قطع به یقین میزان رضایت شما را از عملکرد کودکتان و حتی خود شما افزایش میدهد. پس از کنار مسائل هر چند کوچک هم به سادگی عبور نکنید.

کارشناسان فروشگاه ال آی می‌توانند در این خصوص شما را به بهترین شکل راهنمایی کنند. پس اگر در این خصوص سوالی دارید کافی است با شماره‌های درج ده در سایت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید