لوازم اداری

انواع چسب و کاربردشان

انواع چسب

چسب یکی از لوازمی است که کاربرد بسیار زیادی در خانه‌ها دارد و جزء وسایل ضروری محسوب می‌شود. چسب‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند و برای منظور و هدف خاصی تولید شده‌اند. هنگام خرید چسب باید حتما مشخص کنید که برای چسابندن چه وسیله‌ای به چسب نیاز دارید زیرا از یک چسب نمی‌توان برای همه کارها استفاده کرد. در این مقاله ما در مورد انواع چسب و کاربردشان صحبت خواهیم کرد.

انواع چسب و کاربردشان

چسب‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی هر یک از این چسب‌ها و کاربردشان خواهیم پرداخت.

انواع چسب

چسب آهن

معمولا از این چسب در کارخانه‌ها و کارگاه‌های مکانیکی استفاده می‌کنند. این چسب بسیار قوی است و برای چسباندن شیشه، انواع چرم طبیعی و یا مصنوعی، چوب، فوم، تعمیر برخی دستگاه‌ها، در صنعت خودروسازی برای روکش پلاستیکی و پارچه‌ای خودروها و همچنین در مبلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های ظاهری این چسب می‌توان به زرد و براق بودن آن اشاره کرد. چسب آهن بین ۱۵ تا ۲۵ دقیقه زمان نیاز دارد تا بر روی وسیله موردنظر خشک شود و آن‌ها را بچسباند.

چسب الاستومتر

از این چسب به دلیل کارایی بالای آن در صنایع مختلف و حتی در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها موردی که در آن از این چسب استفاده نمی‌شود در لاستیک است. قدرت چسبندگی این نوع چسب باعث شده است در صنعت‌های بزرگی چون هواپیماسازی و کشتی‌سازی از این نوع چسب استفاده نمایند. این چسب مانند چسب‌های مخصوص لاستیک از انواع چسب‌های کائوچویی مصنوعی است و از حل شدن کائوچو در بنزین تولید می‌شود. در منازل از این نوع چسب هم استفاده می‌شود و معمولا ما این نوع چسب را با نام آهو می‌شناسیم. چسب اهو زیرشاخه‌ای از چسب‌های الاستومتر است.

چسب همه کاره

چسب همه کاره

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که بیشترین کاربرد این چسب محافظت از وسایل در برابر رطوبت است. این چسب بسیار قوی است و نوعی عایق است و معمولا بر روی سینک‌های آشپزخانه از این چسب استفاده می‌شود. کاربرد این چسب تنها به این مورد خلاصه نمی‌شود بلکه برای نصب عایق صوتی، چوب، فوم، لاستیک، پنل‌های آگوستیک، درزگیری و انواع چرم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چسب اپوکسی

این چسب هم مانند چسب الاستومتر از قدرت چسبندگی بسیار بالایی بهرمند است به همین علت در صنعت‌های بزرگی چون کشتی‌سازی، هواپیماسازی، ساخت قطعات داخل خودرو و پل‌سازی از این چسب‌ها استفاده می‌کنند. از چسب‌های دوقلو که در منازل کاربرد بسیار زیادی دارد می‌توان به عنوان یکی از زیرشاخه‌های چسب‌های اپوکسی یاد کرد. چسب‌های دوقلو موجود در منازل از دو قسمت تشکیل شده‌اند که یک قسمت آن به عنوان یک کاتالیزور عمل می‌کند و دیگری نیز از قدرت چسبندگی برخوردار است که با ترکیب این دو قسمت قدرت چسبندگی این چسب‌ها چند برابر می‌شود و مقاومت بسیار بالایی ایجاد می‌کنند. کاربرد اپوکسی در شهرسازی و جاده‌سازی هم بسیار بوده است زیرا از این چسب‌ها برای خط کشی‌های خیابان‌ها نیز استفاده می‌کنند.

چسب همه کاره

چسب یک دو سه

این چسب در کنار قدرت چسبانندگی قدرت خشک‌کنندگی بالایی نیز دارد. علت نام‌گذاری این چسب این است که با شمردن سه شماره تمام سطوح و لوازمی که در آن‌ها از این چسب استفاده کرده‌اید به یکدیگر می‌چسبند. نحوه استفاده از این چسب‌ها کمی متفاوت‌تر است به گونه‌ای که در ابتدا جسب را بر روی سطح مورد نظر می‌مالید و بعد از آن به منظور خشک کردن اسپری مخصوص را بر روی سطح می‌پاشید. معمولا کاربرد این چسب در منازل برای چسباندن و تعمیر لوازم خانه و در مواردی کاربرد جزئی در برخی از کارهای کوچک خودرو دارد. وجود این چسب در هر خانه‌ای لازم و کار راه‌انداز است.

چسب چوب

در صنایعی که مواد اولیه مورد نیاز آن‌ها چوب است از این چسب‌ها استفاده می‌کنند. چسب چوب همانگونه که از نام آن مشخص است برای چسباندن چوب کاربرد دارد. در صنعت مبلمان‌سازی و در ساخت انواع وسایل دکوری چوبی و صندلی از این نوع چسب‌ها استفاده می‌کنند. معمولا این چسب‌ها به رنگ سفید و یا بی‌رنگ هستند که می‌توان از ویژگی بارز آن به قدرت چسبندگی بر روی سطوح چوبی وسیع و یا کوچک اشاره کرد. معمولا در منازل زمانی که یک وسیله چوبی دچار شکستگی می‌شود برای چسباندن آن از این چسب‌ها استفاده می‌کنند.

چسب سنگ

چسب سنگ

از چسب سنگ در محل‌هایی با رطوبت بالا برای چسباندن انواع سنگ‌ها به یکدیگر بهره می‌برند. در محل‌هایی نظیر حمام و توالت کاربرد این چسب‌ها بسیار زیاد است. در ساختمان‌سازی در سطوح سیمانی از این چسب‌ها استفاده می‌کنند. یکی از ویژگی‌های بارز این چسب‌ها مقاومت بسیار زیاد آن‌ها در برابر سرما و حرارت است. این چسب‌ها در مقابل اسید‌ها و گازها نیز مقاوم بوده و به همین دلیل در فاضلاب‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدت زمان لازم برای خشک شدن و چسباندن سطوح در این نوع از چسب‌ها ۲۰ تا ۳۰ دقیقه است.

چسب آکواریوم

معمولا همه ما نام این چسب را زیاد شنیده‌ایم. این چسب در دو نوع تولید و به بازار عرضه می‌شود که نوع اول آن چسب آکواریوم ساده و نوع دوم نیز چسب آکواریوم ضد باکتری است. قیمت چسب آکواریوم ضد باکتری نسبت به نوع ساده آن به دلیل ماندگاری طولانی مدت و ثابت ماندن رنگ آن و عوض نشدن رنگ بیشتر است. معمولا رنگ این چسب‌ها در نوع سفید، شفاف و رنگی است که مدل شفاف آن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقاوم بودن این چسب در مقابل رطوبت باعث شده که در سطح‌های مرطوب از این چسب‌ها استفاده کنند. استفاده از دستکش در زمان استفاده از این چسب ضروری است زیرا در صورت چسبیدن آن به دست به سختی از روی پوست جدا می‌شود.

چسب قطره ای

چسب قطره‌ای

چسب قطره‌ای از انواع چسب‌های پرکاربرد در خانه‌ها است که از این چسب برای چسباندن انواع فلزات، وسایل پلاستیکی و قطعات شیشه استفاده می‌کنند. یکی از مزیت‌های این چسب بی‌رنگ بودن آن است و در زمان چسباندن وسایل به مرور زمان تغییر رنگ نمی‌دهد. این چسب هم در صورت تماس با پوست دست به سختی از بین می‌رود.

چسب موکت

شاید در نظر اول گمان کنید که این چسب تنها برای چسباندن موکت بر روی سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد اما باید گفت برای چسباندن انواع اسفنج، فوم و صدا‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدت زمان مورد نیاز برای خشک شدن این چسب ۱۵ تا ۳۰ دقیقه است.

چسب حرارتی تفنگی

چسب حرارتی تفنگی

در ساخت صنایع دستی، کاردستی، چسباندن پارچه، فوم، کاغذ از این نوع چسب استفاده می‌کنند. این چسب جامد بوده و در اندازه‌های متفاوتی در بازار وجود دارد. این چسب‌ها با قرار گرفتن بر روی وسیله‌ای که شبیه تفنگ است و به برق اتصال دارد با تولید حرارت توسط المنت‌ها به صورت مایع در می‌آید.

خلاصه

چسب‌ها از جمله وسایل پرکاربرد در خانه‌ها هستند که انواع مختلفی دارند و کارآیی هر کدام از آن‌ها متفاوت است. در زمان خرید چسب باید حتما موارد استفاده از آن را بدانید تا چسب مناسب با کار خود را بتوانید انتخاب کنید.

برای مشاهده انواع چسب‌های نواری، مایع و حرارتی با بهترین قیمت روز از فروشگاه اینترنتی ال آی دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید