لوازم اداری

گرماژ کاغذ چیست؟

گرماژ کاغذ

طبق استانداردهای جهانی برای تمامی مقادیر، اجرام و کالاهایی که در اطراف ما وجود دارند یک واحد سنجش کیفی در نظر گرفته می‌شود. یکی از این اقلام کاغذ است که نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارد. با توجه به پیشرفت و گسترش تکنولوژی و علوم‌های مختلف کاغذ نیز همینطور گسترش یافته و استفاده از آن به مراتب بالا رفته است. کاربرد کاغذها در زندگی روزمره تا جایی پیش رفته است که شما در هنگام خرید عمده و یا نوع خاصی از یک کاغذ باید گرماژ کاغذ، مقوا و یا پاکت را بسنجید. گرماژ همان وزن کاغذ می‌باشد که در ادامه این مطلب از فروشگاه آنلاین ال آی با ما همراه باشید و با گرماژهای انواع کاغذ آشنا شوید. در صورتی که در کسب و کار خود با کاغذ سر و کار دارید این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

گرماژ کاغذ به چه معنا است؟

به طور کلی گرماژ یک کاغذ نشان‌دهنده وزن یک مترمربع از یک کاغذ می‌باشد. برای شناخت کاغذها کافی است از ویژگی‌ها و مشخصه‌های آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشیم. یکی از مشخصه‌‌های اصلی شناخت کاغذ، گرماژ کاغذ است که بستگی به نوع کاغذ و کاربرد آن دارد. معمولاً کاغذها در انواع گرماژهای مختلف تولید می‌شوند. اغلب وزن کاغذها فرق می‌کند اما کاغذهای معمولی از ۳۸ گرم تولید می‌شود و وزن آن‌ها بستگی به مصارف دارد.

در دستگاه‌های کپی و پرینترها استاندارد وزن کاغذهای استفاده شده ۸۰ گرم می‌باشد ولی این عدد در صنعت چاپ معمولاً از گرماژ کاغذ ۶۰ گرمی استفاده می‌شود. به دلیل حساسیت بالای دستگاه‌های کپی نسبت به گرماژهای کاغذ توانایی استفاده از وزن‌های مختلف کاغذ را در آن‌ها نداریم. زیرا با کمی بالا و یا پایین بودن گرماژ کاغذ، دستگاه کارایی مناسب خود را از دست خواهد داد. این را در نظر داشته باشید که استانداردهای مربوط به مصارف مختلف کاغذها را جدی بگیرید.

Paper

نحوه محاسبه گرماژ کاغذ

اگر می‌خواهید از گرماژ کاغذ خود مطلع شوید. شما با استفاده از فرمول زیر می‌توانید به راحتی آن را محاسبه کنید:

۱۰۰۰۰۰۰  * g = (m/A)

g : گرماژ m : جرم کاغذ بر حسب گرم A : مساحت بر حسب میلی مترمربع

راه دوم مراجعه به سایت calculatas.com است، با مراجعه می‌توانید از ماشین حساب محاسبه گرماژ در آن استفاده کنید.

دقت داشته باشید که گرماژ بالاتر کاغذ نشان‌دهنده کیفیت بهتر آن می‌باشد و این کاغذها استحکام و قیمت بیشتری خواهند داشت. کاغذهای تحریر، الوان، گلاسه، کرافت و غیره همگی دارای گرماژ مخصوص به خود هستند و اغلب از گرماژ ۳۸ گرم شروع می‌شوند و بالاتر می‌روند.

کاغذها نسبت به کاربرد و نوع خود دارای گرماژهای متفاوتی هستند. اغلب آن‌ها در گرماژهای مختلفی بسته به مصارف کاغذها تولید می‌شوند و وزن آن‌ها هم تغییر می‌کند. اغلب از ۳۸ گرم تولید شده و برای رسیدن به کیفیت چاپ بالا بهتر است با متخصصان این حوزه بحث و مشورت کنید.

کاغذ

گرماژ انواع کاغذهای چاپی

کاغذها با وزن‌های مختلفی تولید می‌شوند و جهت انجام عملیات چاپ بر روی آن‌ها باید دارای استانداردهای مشخصی باشند و این نوع کاغذها به وفو در بازار یافت می‌شوند. انواع گرماژ را در ادامه بیان می‌کنیم.

  • کاغذهای 70 گرمی چاپی

این نوع کاغذها اغلب در چاپگرهای خانگی، دستگاه‌های کپی و نوشت افزارها مورد استفاده قرار می‌گیرند. وزن این مدل از کاغذ‌ها ۷۰ گرم می‌باشد. یکی از متداول‌ترین و همچنین اصلی‌ترین مواردی که می‌توان در بازار آن را پیدا کرد، کاغذهای ۷۰ گرمی هستند.

  • کاغذهای چاپی 90 گرمی

مورد بعدی کاغذهای چاپی 90 گرمی می‌باشند. اغلب در ادارات و شرکت‌ها استفاده می‌شوند، زیرا آن‌ها با عملیات چاپ طرح‌‌ها و متریال‌های معمولی سروکار دارند و قصد از این کار برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها است.

  • کاغذهای چاپی 100 گرمی

مورد بعدی کاغذهای چاپی ۱۰۰ گرمی می‌باشند. این نوع کاغذها به دلیل خاصیت انعطاف‌پذیری و قابلیت تاشویی بالا در طراحی بروشورها و دفترچه‌های معرفی محصولات شرکت‌ها و کارخانه‌های صنعتی به کار می‌روند. همچنین از این کاغذ‌ها در مجلات نیز استفاده می‌می‌ش

  • کاغذ تحریر 120 گرمی

این نوع کاغذها به دلیل سنگینی وزن خود حرفه‌ای‌تر هستند. کاغذ‌های ۱۲۰ گرمی با ظاهری جذاب‌تر و همینطور گران‌تر در طراحی بروشورها گزینه بهتری نسبت به کاغذهای ۱۰۰ گرمی هستند.

  • کاغذهای چاپی 145 گرمی

شاید تابحال دیده‌اید که جلد مجلات، پوشه‌‌های بایگانی و محصولات مرتبط با این حوزه بسیار ضخیم‌‌تر هستند. در این موارد کاغذ بریستول چاپی یا همان 145 گرمی با گرماژ بالا به کار گرفته می‌شود.

برای مواردی که نیاز به جرم بیشتر وجود دارد استفاده از مدل‌.های 180، 200 و 300 گرمی نیز امکان‌پذیر می‌باشد. اغلب از آن‌ها توانایی استفاده شدن در صنعت و بخش‌های مختلف از جمله پاکت‌ها، نوشت افزارهای اداری و جاکتابی‌ها را دارند.

انواع کاغذ

 گرماژ چه اهمیتی دارد؟

یکی از مواردی که برای چاپخانه‌ها بسیار مهم می‌باشد مسئله کیفیت و ضخامت کاغذها متناسب با استفاده آن‌ها است. این یعنی وقتی که اقدام به چاپ آگهی می‌کنند قطعاً باید گرماژ آن کمی بالاتر باشد. حال چرا باید اینطور باشد، زیرا برای این که پوسترها در معرض عوامل طبیعی مانند باد و باران قرار می‌گیرند. از طرفی ديگر گرماژ کاغذ برای تولیدکنندگان انواع پاکت نیز حائز اهمیت می‌باشد، زیرا انتظار آن‌ها این است که متریال کارشان استاندارد باشد و آن‌ها را از مواد اولیه باکیفیت تولید کنند.

لذا وقتی شرکتی در زمینه تولید بنر، پاکت بسته‌‌بندی و … فعالیت می‌کند، به دنبال شرکتی است که کاغذها و لوازم موردنیاز را با رعایت تمامی استانداردها و طیف وسیعی از گرماژ تولید و عرضه کند.

خرید از فروشگاه اینترنتی ال آی

همانطور که در این مطلب از فروشگاه اینترنتی ال آی مطالعه فرمودید گرمای کاغذ در واقع همان وزن آن است که بر اساس نوع مصرف و کاربرد به انواع مختلف تقسیم‌بندی می‌شود. بافت و رنگ در کنار گرماژ کاغذ از دیگر عوامل مهم در کیفیت کاغذ هستند. امروزه با توجه به کاهش شدید قیمت ریال و وابسته شدن صنعت کاغذ کشور عزیزمان ایران به واردات، قسمت این کالا افزایش یافته است و این موضوع باعث دیده شدن کاغذهای بی‌کیفیت در بازار است. لذا اگر در کسب و کار خود با کاغذ سر و کار دارید باید برای تشخیص این موضوع اطلاعات خود را از گرماژ کاغذ بالا ببرید. در صورت داشتن سوال در این زمینه می‌توانید با کارشناسان تیم ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید