لوازم تحریر

کاربرد طلق و شیرازه

کاربرد طلق و شیرازه

با کاربرد طلق و شیرازه آشنا هستید؟ طلق و شیرازه یکی از ابزارهای مهم در نگهداری از اسناد و اوراق کاغذی است که اغلب جهت بایگانی استفاده می‌شود. دانشجویان و دانش‌آموزان نیز از طلق و شیرازه استفاده زیادی می‌کنند‌. این محصول در سایزها و طرح‌های مختلف در بازار موجود است.‌ در ادامه با ال آی همراه باشید تا در مورد کاربرد طلق و شیرازه بیشتر بدانید.

طلق و شیرازه چیست؟

طلق و شیرازه دو محصول جدا اما مکمل یکدیگر هستند که کاربردهای مختلفی دارند.‌ طلق‌ها نیمه شفاف و داخل آن قابل دیدن است. طلق‌ها محکم و بادوام هستند و می‌توان چندین سال به راحتی از آن‌ها استفاده کرد. شیرازه یک گیره پلاستیکی است که باریک و طویل بوده و نگهداری از برگه‌های داخل طلق را به عهده دارد. در ادامه به طور جداگانه به هر کدام از این محصولات خواهیم پرداخت:

کاربرد طلق و شیرازه

طلق

طلق‌ها انعطاف‌پذیر هستند و جنس آن‌ها از پلاستیک شفاف و نازک است و جهت محافظت از کاغذها استفاده می‌شوند. از این طلق‌ها علاوه بر محافظت از برگه‌ها به عنوان پرس کارت‌های مهم مانند گواهینامه و کارت شناسایی ملی نیز استفاده می‌شود‌. این محصول از کارت‌ها در برابر پاره شدن و پوسیدگی محافظت می‌کند. همچنین از این محصول جهت فنری کردن کتاب‌ها و دفترها استفاده می‌شود‌.

این طلق‌ها پوشش بسیار مناسبی برای برگه‌ها و کاغذها هستند، به دلیل اینکه انعطاف بالایی دارند، پلاستیکی بوده و از کثیف شدن برگه‌ها جلوگیری می‌کنند. طلق در سایزها A3 و A4 در بازار موجود است.‌ از طلق A3 جهت نگهداری از برگه‌های مخصوص طراحی، نقشه‌کشی و الگوهای خیاطی استفاده می‌شود‌. از طلق سایز A4 برای نگهداری از جزوه‌های آموزشی، بایگانی ادارات، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس و … استفاده می‌شود‌. ضخامت این محصول  در دو حالت ۱۳۰ میکرون و  ۱۴۰ میکرون موجود است.

طلق

شیرازه

با استفاده از شیرازه می‌توان برگه‌ها را جمع‌آوری و نگهداری کرد و به آن‌ها نظم داد. عده‌ای از افراد از شیرازه به تنهایی استفاده می‌کنند و نیازی به طلق ندارند. سایز شیرازه براساس میزان کاغذی که می‌تواند نگهداری کند تقسیم‌بندی می‌شود. به عنوان مثال:

  • سایز ۴ شیرازه برای نگهداری کاغذ به وزن ۸۰ گرم و به تعداد ۲۰ برگ مناسب است.
  • سایز ۸ شیرازه برای نگهداری ۴۰ برگ کاغذ با وزن ۸۰ گرم کاربرد دارد.
  • همچنین شیرازه سایز ۱۰ برای نگهداری ۵۰ کاغذ و شیرازه سایز ۱۲ برای نگهداری ۶۰ برگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد طلق و شیرازه

طلق و شیرازه به عنوان یک محصول مکمل یکدیگر کاربردهای بسیار زیادی دارند که در ادامه با ما همراه باشید تا با کاربرد طلق و شیرازه بیشتر آشنا شوید:

استفاده در امور تحصیلی و اداری

یکی از ملزومات اداری و تحصیلی حضور طلق و شیرازه است که توجه و دقت کم‌تری به آن شده است. این وسایل ساده بسیار اهمیت دارند و برای نگهداری از کاغذ و برگه‌ها و منظم بودن آن‌ها  پرکاربرد هستند. با استفاده از طلق و شیرازه می‌توان از اسناد و جزوه‌ها نگهداری و محافظت کرد. با دسته کردن کاغذها و کنار هم قرار دادن آن‌ها با استفاده از این محصول می‌توان یک مجموعه کامل و مستقل داشت که در ابتدای صفحات هر کدام نام و هویت آن را مشخص کرد.

طلق‌ها قابلیت ایجاد طرح و چاپ را دارند و می‌توان به راحتی لوگو، عنوان یا شماره‌گذاری روی آن انجام داد.

طلق و شیرازه

استفاده در دانشگاه و مدرسه

از طلق و شیرازه در مدرسه و دانشگاه برای دسته‌بندی کردن جزوه‌های درسی و پروژه‌های مربوط به دانشگاه استفاده کرد.‌ امکان نگهداری از برگه‌های دفتر کلاسوری داخل طلق و شیرازه نیز امکان‌پذیر است و می‌توان به راحتی از آن استفاده کرد.‌

طلق شفاف بهتر است یا رنگی؟

کاربرد طلق و شیرازه رنگی و شفاف با یکدیگر متفاوت است. در مواردی که کار تحقیقاتی انجام می‌دهید و لازم است عنوان آن دیده شود از طلق شفاف استفاده کنید. اما اگر محتوا و عنوان برگه‌ها برای شما اهمیتی ندارند از طلق مات و رنگی می‌توانید استفاده کنید. برای اینکه بتوانید برگه‌ها و اسناد را در بایگانی طبقه‌بندی کنید می‌بایست از انواع طلق رنگی استفاده کنید.

همچنین می‌توانید با برچسب مخصوص اطلاعات آن‌ها را جداسازی کنید. از طلق شفاف برای روکش کردن کارت‌های مهم مانند گواهینامه و کارت ملی نیز استفاده می‌شود‌.

ویژگی‌های طلق و شیرازه

طلق و شیرازه جز لوازم التحریر بسیار قدیمی و کاربردی هستند که دارای ویژگی‌های به خصوصی نیز می‌باشند. این وسیله بین دانشجویان و دانش‌آموزان بسیار پرطرفدار و پرمصرف است و برای طبقه‌بندی جزوات آموزشی و درسی استفاده می‌شوند. کاغذهایی که در طلق و شیرازه قرار می‌گیرند نیازی به پانچ و سوراخ ندارند اما ظرفیت آن‌ها برای قرار دادن کاغذ محدود است.

این محصولات فضای کم‌تری نسبت به سایر محصولات مشابه مانند کلاسور نیاز دارند و به دلیل تنوع رنگی بالا به راحتی می‌توان دسته‌بندی و تفکیک برگه‌ها و جزوات را طبق رنگ انجام داد. استفاده از این وسیله بسیار آسان است و نیاز به تبحر یا آموزش خاصی ندارد.

طلق و شیرازه

نکات خرید طلق و شیرازه

هنگام خرید طلق و شیرازه به چند نکته مهم توجه کنید تا خریدی آسان و با کیفیت داشته باشید. این نکات به شرح زیر هستند:

  • ضخامت طلقی که می‌خرید باید مناسب با کاربری شما باشد. طلقی که نازک باشد زود شکسته می‌شود و آسیب می‌بیند و نمی‌تواند برای نگهداری از برگه‌ها مناسب باشد. با توجه به اهمیت برگه‌هایی که دارید طلقی انتخاب کنید که ضخامت بیشتری داشته باشد و انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد.
  • در صورتی که از طلق و شیرازه برای جزوه‌های خود استفاده می‌کنید و یا کار تحقیقاتی دارید از طلق شفاف استفاده کنید.‌ ولی اگر دیدن عنوان برای شما اهمیتی ندارد می‌توانید از طلق‌های مات استفاده کنید. حتما هنگام خرید با توجه به کاربرد، مات یا شفاف بودن طلق را انتخاب کنید.
  • برای اینکه به راحتی بتوانید از طلق خود استفاده کنید باید ضد الکتریسیته باشد تا برگه‌ها به طلق نچسبد و به یکدیگر گیر نکند.
  • اگر قصد پانچ کردن جزوه یا صحافی دارید می‌بایست از طلق استفاده کنید تا کاغذها و برگه‌های موجود در بایگانی از بین نروند و آسیب نبینند. پس با توجه به این مسئله حتما از طلق مناسب استفاده کنید.

قیمت طلق و شیرازه

در بازار انواع مختلفی طلق از جمله طلق پی وی سی، طلق پلاستیکی و طلق پلیمری موجود است که هر یک کاربرد مخصوص دارد. به عنوان مثال از طلق پی وی سی برای جلد کردن کتاب و دفتر استفاده می‌شود. قیمت طلق و شیرازه تحت تاثیر نوسانات بازار ارز و دلار قرار دارد و قیمت آن در حال تغییر است و ثابت نیست.

همچنین جنس طلق، ضخامت آن و سایز این محصول روی قیمت نهایی آن تاثیرگذار است. تعداد خریدی که دارید که به صورت عمده یا جزئی باشد نیز روی قیمت فروش این محصول تاثیر می‌گذارد. همانطور که می‌دانید شرکت‌های زیادی تولیدکننده طلق و شیرازه هستند و نوع برند و کیفیت آن نیز روی قیمت تاثیرگذار است. برای خرید این محصول به صورت حضوری و غیرحضوری می‌توانید به سایت‌های معتبر مراجعه کنید.

خرید طلق و شیرازه

خرید از فروشگاه ال آی

در این مقاله با کاربرد طلق و شیرازه آشنا و متوجه شدید که طلق و شیرازه جز وسایل ضروری و مهم مورد نیاز دانش‌آموزان، دانشجویان و کارمندان است. بهترین شیوه برای نگهداری از اسناد، مدارک، کاغذها و جزوات استفاده از این محصول است. جنس طلق از پلاستیک شفاف و وظیفه آن نگهداری از کاغذها و جلوگیری از آسیب دیدن آن‌ها است.

طلق مقاومت بسیار بالایی دارد به همین دلیل طول عمر آن زیاد است. شیرازه نیز بسیار انعطاف‌پذیر و مقاوم است و توانایی نگهداری حجم بالایی کاغذ و برگه را دارد.‌ برای خرید این محصول حتما به نکات مهم هنگام خرید دقت کنید تا خریدی به صرفه و آسان داشته باشید. در این راستا فروشگاه اینترنتی ال آی انواع برندهای طلق و شیرازه را در اختیار شما عزیزان قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید