لوازم نقاشی و طراحی

کاربرد دفتر شطرنجی

کاربرد دفتر شطرنجی

نوشت افزارها، یکی از اساسی‌ترین تجهیزات در زندگی بشر هستند. در واقع هر نوع وسیله‌ای که به نوعی برای نوشتن مورد استفاده قرار می‌گیرد، لوازم تحریر یا نوشت افزار گفته می‌شود. در تقسیم بندی کلی این تجهیزات قلم و دفتر است. قلم شامل تمامی ابزار جهت نوشتن نظیر خودکار، مداد، خودنویس، مدادنوکی و… می‌شود. دفاتر نیز با کارایی‌های متنوع و مدل‌های خاص به دفاتر مشق، کلاسوری، نقاشی، طراحی، شطرنجی و… تقسیم می‌شوند. فروشگاه اینترنتی ال آی در این مقاله قصد دارد در رابطه با کاربرد دفتر شطرنجی و موارد مربوط به آن بپردازد. اگر تاکنون با این گونه دفاتر روبه‌رو شده‌ای و از کاربرد و ویژگی‌های آن اطلاع نداشتید، پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

 

معرفی دفتر شطرنجی

 دفتر شطرنجی، یکی از اقسام دفاترهای معمولی است. تنها تفاوت این دفاتر با مدل‌های دیگر چگونگی خط کشی اوراق است. کاغذهای دفتر شطرنجی با خط‌های نازک و ظریف به صورت شبکه شبکه زینت شده است. همانطور که از نام گذاری این دفتر بر می‌آید، به دلیل خطوط ترسیم شده و به وجود آمدن مربع، به آن دفتر شطرنجی گفته می‌شود. البته این دفتر به نام‌های کاغذ مختصات، شبکه‌ای و یا رسم نیز شهرت دارند. برای اطلاع بیشتر لازم است بدانید، از دفترهای شطرنجی به عنوان راهنمایی برای رسم منحنی، داده‌ها، نمودار، حروف، شکل و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دفتر شطرنجی

دفتر شطرنجی برای بزرگسالان یا کودکان

همیشه تصور بر این بوده است که دفتر شطرنجی‌ها تنها برای آموزش سواد به کودکان پیش دبستانی و دبستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فراگیری سواد، تمرینات درسی، سرمشق‎ و آموزش‌های ریاضی و ترسیم از سری کاربردهای دفاتر شطرنجی در مدارس می‌باشد. البته برخی از مربیان هنر یا نقاشی نیز برای آموزش نقاشی به روش‌های ساده و ابتدایی نیز از این دفاتر بهره می‌برند. اما این بدان معنا نیست که بزرگسالان از این نوع دفاتر و اوراق استفاده نمی‌کنند. بزرگسالان نیز در تمامی سنین در بسیاری از مشاغل چون مهندسی، طراحی و خلق آثار هنر و دستی برای سهولت و نظم در کار از این دفاتر غافل نیستند. بنابراین نمی‌توان برای استفاده از دفتر شطرنجی گروه سنی مشخص کرد.

 

بررسی کاربرد دفتر شطرنجی

همانطور که در قسمت‌های قبلی اشاره کردیم، دفتر شطرنجی مانند دیگر دفاتر معمولی موجود در بازار برای انواع سنین و کاربردهای متنوع تولید می‌شود. برای اطلاع از موارد استفاده از این دفتر کاربردی با ما همراه باشید.

کاربرد دفتر شطرنجی عبارتند از:

  • رشته مهندسی و نقشه‌کشی
  • خیاطی و الگوکشی
  • نقاشی و طراحی
  • قالیبافی
  • مدارس

 

رشته مهندسی و نقشه کشی

مهم‌ترین کاربرد دفترهای رسم مربوط به کارهای نقشه‌کشی در رشته مهندسی است. مهندسان حرفه‌ای و دانشجویان رشته مهندسی برای رسم نمودارهای خود و یا انجام پروژه‌ها از دفترهای شطرنجی نیز استفاده می‌کنند.

 

رشته خیاطی

دفتر شطرنجی در خیاطی

خیاط‌ها برای دوختن لباس قبل از هرچیز با استفاده از اندازه گیری از سایز یک فرد اقدام به الگوکشی می‌کنند. در بسیاری از موارد برای رسم الگو مد نظر خود نیز از دفترهای شطرنجی و یا در ابعاد بزرگ‌تر از کاغذهای شطرنجی بهره می‌برند. طراحان مد و لباس نیز برای سهولت بخشیدن به الگوکشی از این دفتر غافل نیستند.

 

رشته نقاشی

نقاشان یکی دیگر از افرادی هستند که با علم به کاربرد دفتر شطرنجی از آن برای نقاشی استفاده می‌کنند. برای پیاده‌سازی طرح روی بوم نقاشی و یا طراحی صحیح و اصولی اثر خود در دفترهای شطرنجی طرح می‌زنند. علاوه بر این افراد تازه وارد یا مبتدی در رشته هنر و نقاشی نیز برای فراگیری علم هنر به روش آسان می‌توانند دفتر مختصات تهیه کنند.

مدارس

دفتر شطرنجی در نقشه کشی

به کاربرد این دفاتر در مدارس در تیترهای قبلی اشاره شد. اما به طور کلی در پیش دبستانی و دبستان از دفتر شطرنجی بیشتر استفاده می‌شود. ریاضی، هندسه و نقاشی نیز از دورس مختلفی هستند که گاها با این دفتر کار می‌کنند.

رشته قالیبافی

از گروه مشاغل دیگری که با دفتر شطرنجی سر و کار دارند، می‌توان قالیبافان را نام برد. هنرمندان قالی، فرش و تابلو فرش نیز برای کشیدن طرح مورد نظر قالی یا فرش به دفترهای رسم یا همان شطرنجی نیاز دارند. با این تفاوت که مقایس در طرح‌های قالی بسیار کمتر تا حدود یک میلی‌متری است.

 

مزایای استفاده از دفتر شطرنجی

قطعا دفتر شطرنجی مزایایی بسیاری دارد. با توجه به کاربردهای فراوان آن نیز می‌توان به اهمیت و مزایای این دفتر نیز پی برد.

مزایای استفاده از دفتر رسم عبارتند از:

  • ارائه کارهای طراحی و هنری با ظرافت بیشتر
  • ارائه کارهای مهندسی و طراحی با سرعت بیشتر
  • تقویت حافظه و مهارت دست ورزی کودکان پیش
  • تقویت درک فضا، اندازه و کادر برای کودکان
  • فراگیری نقاشی، ریاضی و سواد در سنین پایین
  • تقویت هماهنگی چشم و دست و قدرت تخیل و هنر
  • افزایش مهارت بصری، تحلیلی و مفاهیم شمارشی

دفتر شطرنجی

فروشگاه اینترنتی ال آی

فروشگاه اینترنتی ال آی از بهترین فروشگاه‌های آنلاین است. زیرا تمامی لوازم اداری و تحریری در فروشگاه ما با تنوعی بسیار بالا به فروش می‌رسد. به این دلیل است که با مراجعه به ال آی می‌توانید به صورت کلی تمامی محصولات مورد نیاز خود را از فروشگاه ما خریداری کنید. با خرید کلی و تا سقف 300 هزارتومان نیز می‌توانید از امتیاز ارسال رایگان کالا به هر نقطه از کشور بهره‌مند گردید.

لازم است بدانید ال آی براساس قانون ضمانت پس از کالا تا 10 روز کاری را روی تمامی محصولات خود در نظر گرفته است. پس با خیال راحت می‌توانید از فروشگاه ما خرید کنید. برای خرید دفتر شطرنجی استاندارد به قیمت مناسب از طریق ال آی اقدام کنید. تمامی دفاتر شطرنجی موجود در فروشگاه ما از جدیدترین و متنوع‌ترین طرح‌های تولیدی را با بهترین صحافی و جلدهای مقاوم به فروش می‌رساند. همچنین برای مشاهده انواع دفتر ساده، فانتزی و کلاسوری با قیمت استثنایی به دسته بندی دفتر سر بزنید.

برای اطلاع بیشتر از محصولات زیبا و خاص فروشگاه ما از پیج اینستاگرام ال آی دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید