لوازم تحریر

ویژگی‌های دفتر مشق مناسب چیست؟

دفتر مشق مناسب

با نزدیک شدن به ماه مهر و آغاز سال تحصیلی جدید، یکی از دغدغه­‌های والدین، انتخاب و خرید یک دفتر مشق مناسب است. از جمله سوالات اغلب والدین این است که خرید کدام دفتر مناسب­‌تر است و ویژگی‌­های بهتری دارد؟ در این مقاله از وب سایت ال آی، سعی داریم تا ویژگی­‌های یک دفتر مشق خوب را بیان کنیم. از شما دعوت می‌کنیم همراه ما باشید.

ملاک‌­های بسیاری وجود دارد که به شما در انتخاب و خرید دفتر مشق مناسب کمک می‌­کند. مهم­‌ترین این ویژگی‌ها عبارتند از:

1- وزن دفتر مشق

وزن دفتر، ارتباط مستقیمی با نوع کاغذ مصرفی در تولید و تعداد برگ دفتر دارد. بنابراین به این نکته توجه کنید که هرچه دفتر سبک‌­تر باشد، حمل آن راحت‌تر و میزان آسیبی که ممکن است به کودکان وارد شود، کم­تر است. دفترهای پرونوت پاپکو، می‌تواند انتخاب خوبی به عنوان دفتر مشق برای دانش‌آموزان باشد.

2- تعداد برگه‌­های دفتر مشق

همان طور که اشاره کردیم، هرچه تعداد برگه­‌های دفتر بیشتر باشد، دفتر سنگین‌­تر بوده و کیف مدرسه فرزندان­تان را سنگین‌­تر می­‌کند. بنابراین بهتر است برای دفتر مشق، یک دفتر با تعداد برگه­های کم­تر انتخاب کنید که علاوه‌­بر سبک بودن، خراب شدن یا تکراری شدن، رنگ و طرح آن فرزندتان را دل‌زده نکند. پیشنهاد می­‌کنیم از دفاتر 60 برگ یا 80 برگ یا 100 برگ به عنوان دفتر مشق استفاده کنید. همچنین برای تامین سلیقه فرزندانتان و تنوع طرح، دفاتر طرح‌­دار سیمی و دفترهای پرونوت گزینه مناسبی است.

3- نوع کاغذ مصرفی

نوع کاغذی که در تولید دفتر به کار می­رود، یکی دیگر از ملا­ک­‌های تاثیرگذار بر وزن آن است. بهتر است در لیست خرید خود، دفترهایی که از کاغذ حداکثر 60 گرم با گرماژ پایین استفاده شده است، را در الویت قرار دهید. همچنین باید به این نکته توجه کنید که برگه‌­های سفید رنگ، بهتر از برگه‌­های کاهی زرد رنگ بوده و خواندن و نوشتن تکالیف درسی بر روی آن راحت­‌تر است.

4- نوع خط‌­کشی

خط­‌کشی دفترها تنوع زیادی دارد که بهترین نوع آن، مدل خط نقطه­‌ای یا ممتد است که راحت­‌ترین شرایط نوشتن را برای دانش‌آموزان، مخصوصا در پایه‌های ابتدایی فراهم می­‌آورد.

دفتر مشق خوب5- فاصله و تعداد خطوط

تعداد خطوط دفتر مشق به نسبت فاصله خطوط از هم، حاشیه دفتر و سایز آن متغیر است. هرچه تعداد خطوط بیشتر باشد، فاصله خطوط کم­تر می­‌شود. این دفترها برای دانش‌آموزان مناسب نیستند. چرا که خواندن و نوشتن را سخت کرده و در طولانی مدت باعث خستگی چشم می­‌شود.

6- سایز دفتر مشق

اغلب دفاتر مشق یا فارسی، در سایز B5 یا همان دفاتر وزیری شناخته شده، تهیه می­‌شود. چرا که ابعاد کاربردی و مناسب آن، امکان قرار گرفتن این دفتر را در هر نوع کیفی فراهم کرده و به راحتی قابل حمل و جابه‌جایی است.

7- نوع صحافی

به یاد داشته باشید که نوع صحافی، تاثیر فراوانی در ماندگاری و دوام دفتر، راحت بودن حرکت و گردش دست هنگام نوشتن دارد. دفترهای سیمی به دلیل متصل نبودن برگه‌­ها به هم، علاوه بر استفاده راحت، هنگام جدا کردن نیز، دیگر برگه‌­ها کنده نمی­‌شوند و انتخاب مناسبی برای دفتر مشق هستند. البته دفاتر سیمی دوبل به دفاتر تک سیم الویت دارند.

8- فرم صحافی

صحافی اغلب دفاتر، فرم عمودی است. اما بعضی از تولیدکنندگان برای تنوع در محصولات، از فرم افقی استفاده می­‌کنند، که از بالا باز می­‌شوند. اگر چسب یا سیم صحافی، دست کودکان را در هنگام نوشتن اذیت می‌کند، می­توانید از این نوع دفتر مشق‌­‌ها استفاده کنید.

9- جنس جلد دفتر مشق

اگر به دنبال یک دفتر مشق با دوام و مقاوم برای فرزندانتان هستید، دفترهای با جلد پلاستیکی انتخاب مطلوبی است. به این دلیل که در صورت کثیف شدن، با یک دستمال مرطوب تمیز می­شود، پاره نمی­شود و دوام بالایی دارد. اما اگر قصد جلد کردن دفتر مشق فرزندانتان را دارید، دفترهای مقوایی نیز به دلیل تنوع رنگ و طرح انتخاب بسیار خوبی هستند. بی­‌شک تنوع بسیاری در دفتر مشق‌­ها وجود دارد که هر یک جذابیت و کاربرد خاص خود را دارند. به طور کلی انواع دفتر مشق­‌ها هدف مشترکی را دنبال می‌کنند و آن فراهم کردن شرایط مطلوب برای تحصیل دانش‌آموزان عزیز کشورمان است.

فروشگاه اینترنتی ال آی مرجع تخصصی و ارائه‌دهنده انواع لوازم تحریر و نوشت‌افزار است. با مراجعه به وب‌سایت از ال آی، یک خرید لذتبخش را تجربه خواهید کرد. همچنین می‌توانید از این طریق نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید. از همراهی صمیمانه شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید