لوازم تحریر

نکاتی در خرید چراغ مطالعه

نکات مهم در خرید چراغ مطالعه

یکی از انواع لوازم تحریر که در دسته لوازم طراحی، هنری و مهندسی قرار دارد چراغ مطالعه است. محصلین و دانشجویان به ویژه در رشته‌های معماری، نقشه‌کشی، کتابخوان‌ها، گرافیست‌ها و طراحان جامعه مصرف‌کنندگان چراغ مطالعه را تشکیل می‌دهند. این وسیله ضمن استفاده کاربردی، نقش مهمی در طراحی داخلی و زیبا‌شدن محیط دارد. روشنایی ویژه مطالعه، سهم بسزایی در ایجاد محیط مناسب و هماهنگ با سلایق فرد خواهد داشت. با استفاده از این وسیله فرد هنگام مطالعه‌های طولانی‌مدت خسته نمی‌شود. اگر قصد خرید یک چراغ مطالعه استاندارد و کارآمد را دارید، اگر در‌صدد تهیه یک هدیه زیبا و کمک‌آموزشی برای یکی از عزیزان خود هستید، نکات مهم در خرید چراغ مطالعه این مقاله کمک شایانی به انتخاب هدف شما می‌کند.

چرا چراغ مطالعه؟

انسان‌ها برای تامین روشنایی محیط پیرامون خود از منابع مختلف نور استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در سالن پذیرایی از لوسترها، در اتاق‌های خواب از منابع نور لایت یا چراغ خواب و هنگام مطالعه از چراغ مطالعه بهره می‌گیرند. تهیه نوری مناسب که هنگام مطالعه یا انجام کار، چشم را خسته نکند، بسیار ضروری است. خستگی چشم به مرور زمان سبب ضعیف شدن آن نیز می‌گردد.

 نوری که سطح میز مطالعه را روشن کند و رنگ‌هایی از طیف سفید مایل به زرد داشته باشد، علاوه بر آن که حس خوشایندی به فرد منتقل می‌کند برای مطالعه وی نیز مفید خواهد بود‌. در واقع یک چراغ مطالعه مناسب با ارائه نور استاندارد، به کاهش فشار روی چشم کمک می‌کند.

انواع چراغ مطالعه

یکی از نکات مهم در خرید چراغ مطالعه اطلاع از انواع آن است. چراغ‌های مطالعه در طرح‌های متنوع و با عملکردهای گوناگون به بازار عرضه می‌گردند. این ابزار را به صورت کلی می‌توان در ۳ نوع تفکیک کرد:

  • چراغ مطالعه از نوع ایستاده

چراغ‌هایی که دارای پایه هستند و برای استفاده احتیاجی به نصب شدن ندارند، همچنین به راحتی قابل حمل بوده و در هر مکانی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد از نوع ایستاده به حساب می‌آیند.

  • چراغ مطالعه از نوع قابل نصب

این نوع چراغ‌ها روی میز یا مکان مورد استفاده اصطلاحا فیکس یا ثابت می‌شوند و امکان جابجایی ندارند.

  • چراغ مطالعه از نوع گیره‌ای

چراغ‌های مطالعه تطبیق‌پذیر با محیط که در مکان‌های مختلفی از قبیل لبه میز، لبه مبل یا پر‌استفاده در مکان‌های گوناگون هستند، از این نوع محسوب می‌شوند. چراغ‌های مهندسی نیز دسته‌ای از نوع قابل طراحی و نقشه‌کشی به شمار می‌آیند.

چراغ مطالعه

نکات مهم در خرید چراغ مطالعه

نور همیشه نقش مهمی در زندگی انسان‌ها داشته است. امروزه علاوه بر استفاده از چراغ مطالعه به عنوان خواندن کتاب و مطالعه، استفاده‌های فراوان دیگری هنگام ترسیم شکل‌های گرافیست‌ها و طراحان و نقشه‌کشی معماران دارد. بنابراین برای یک چراغ مطالعه با کیفیت و استاندارد همواره نکات زیر را مد‌نظر داشته باشید:

  • ارتفاع پایه مناسب

از اصلی‌ترین ویژگی‌های یک چراغ مطالعه ارتفاع پایه آن است. هرچه پایه چراغ مطالعه کوتاه‌تر باشد برای میزهای با وسعت کم مناسب‌تر خواهد بود، یعنی هرچه ارتفاع پایه چراغ بلندتر باشد، توانایی روشن کردن محیط بیشتری را نیز دارد.

  • نور با کیفیت و لامپ پر‌نور

یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید چراغ مطالعه باید حتماً مد‌نظر داشت، کیفیت نور چراغ آن است. مطالعه با لامپ ال ای دی علاوه بر ایجاد نور استاندارد، امکان بهره‌مندی عمری از لامپ را مهیا می‌کند زیرا بسیار بادوام هستند. در مورد گزینه نور باید به 2 نکته توجه کرد، اگر چراغ مطالعه تنها روشنایی اتاق شما است، می‌توانید به سراغ گزینه‌هایی با چراغ پرنورتر بروید اما اگر اتاق مورد‌‌نظر بهره‌ای از روشنایی دارد، این نوع لامپ ضمن روشن کردن صفحات کتاب به خستگی چشم‌ها نیز منجر نمی‌شود.

لامپ‌های ال ای دی بیشترین تشابه به نور طبیعی روز را دارند و امروزه از کاربرد بسیار زیادی برخوردار هستند. تنوع لامپ‌های موجود در بازار بسیار زیاد است اما با این وجود لامپ‌های رشته‌ای، فلورسنت و ال ای دی پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای استفاده در منازل هستند. لامپ‌های فلورسنت برای ساعات طولانی مطالعه مناسب نیستند. لامپ‌های رشته‌ای علاوه بر روشن کردن محیط به میزان کافی، نور گرمی نیز ارائه می‌دهند.

  • گردنی مناسب و قابل انعطاف

امکان چرخاندن و زاویه‌دار کردن نور در موقعیت‌های متفاوت از مزایای استفاده از این نوع چراغ است. اگر فرد هنگام استفاده از چراغ مطالعه چند کاربری متفاوت از قبیل نوشتن، طراحی و خواندن را اجرا می‌کند استفاده از این نوع چراغ مناسب است.

  • سایز کلاهک و نوع حباب چراغ

 اگر کلاهک چراغ مطالعه اندازه و ارتفاع مناسب را دارا نباشد، لامپ از داخل آن نمایان می‌شود و سایه آن نیز سبب ایجاد مزاحمت برای مطالعه خواهد شد، همچنین حباب‌های مات به دلیل آنکه نور را به بالا و پایین هدایت می‌کنند برای مطالعه مناسب‌تر هستند.

  • محل قرار دادن چراغ مطالعه

در برخی موارد در مکانی که قرار است چراغ مطالعه در آن استفاده شود پریز برق وجود ندارد، در این صورت می‌توان از چراغ مطالعه بیسیم که گاهی درگاه usb قابل شارژ نیز دارد یا از چراغی که باتری‌خور است بهره برد. هنگام استفاده از این نوع چراغ‌ها باید بدانید که چراغ مطالعه‌ای که سیم دارد نورش ضعیف نمی‌شود اما چراغ مطالعه‌های بیسیم وقتی شارژشان کم می‌شود، نورشان نیز تغییر می‌کند.

چراغ مطالعه

سبک‌ چراغ مطالعه

در قدیم تنها از چراغ مطالعه سنتی استفاده می‌شد که کاربرد آن فقط روشنایی بود، اما با گسترش تولید چراغ‌های مطالعه در انواع متفاوت، این وسیله علاوه بر یک وسیله کمک‌آموزشی در زمینه نوشت‌افزار و لوازم تحریر، به اکسسوری منحصر به فردی تبدیل شد که به دو نوع مدرن و کلاسیک تقسیم می‌گردد. چراغ مطالعه در نوع مدرن به صورت SMD و LED معرفی می‌گردد. لامپ‌های این نوع چراغ به گونه‌ای طراحی می‌شوند که دارای نور اغراق‌آمیز نیستند بلکه از کیفیت و طول عمر بالا برخوردار هستند. این چراغ‌ها مشکل ایجاد مزاحمت سایه اضافه را نخواهند داشت و نور مناسب آن بخش زیادی از میز مورد مطالعه را پوشش می‌دهد.

طراحی چشم‌نواز و زیبا نیز یکی دیگر از مزایای استفاده از این مدل چراغ است. چراغ مطالعه‌های کلاسیک همان چراغ‌های با ظاهر ساده و لامپ رشته‌ای هستند، البته با پیشرفت تکنولوژی این نوع وسیله لامپ‌های ال ای دی و حبابی نیز به انواع لامپ آن اضافه شدند. نور این نوع چراغ‌ها بسیار زیاد است و قابلیت راه‌اندازی و نصب آسان دارند. همچنین لامپ‌های آن به راحتی تعویض می‌گردد.

بهترین چراغ مطالعه کدام است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت انتخاب چراغ مطالعه به سلیقه شخصی فرد و البته هدف او از استفاده آن بستگی دارد. افرادی که جهت مطالعه یا انجام کارهای هنری از این چراغ‌ها استفاده می‌کنند باید به دنبال چراغی با گردن قابل تنظیم باشند. اگر هدف بهره‌گیری از این وسیله علاوه بر روشنایی ایجاد یک دکور زیبا و آرام‌بخش باشد می‌توان به دنبال مدل‌های ایستاده که از تنوع بسیار زیادی نیز برخوردار هستند، رفت. برای کودکان استفاده از چراغ‌های مطالعه شارژی و بدون سیم به دلیل عدم وجود خطر توصیه می‌گردد. بهترین چراغ مطالعه ضمن دارا بودن نکات فوق قیمت مناسبی نیز باید داشته باشد.

مشتاقان کتاب و مطالعه و البته دیگر کاربران، چراغ مطالعه را یکی از مهم‌ترین لوازم تحریر کمک آموزشی می‌دانند. یک چراغ خوب علاوه بر فراهم کردن نور و محیط مناسب جلوی خستگی و ضعیف شدن چشم را می‌گیرد. افراد جویای چراغ مطالعه استاندارد، با کیفیت و با دوام می‌توانند این محصول را از فروشگاه اینترنتی ال آی که مجهز به محصولات اصل با بهترین قیمت است، تهیه کنند. تنوع دیگر نوشت‌افزارها و لوازم تحریر مدرسه و ادارات که از نیازهای ضروری هر دانش‌آموز و کارمند به شمار می‌آید، از مزایای این سایت جامع است.

دیدگاهتان را بنویسید