بازی فکری

معرفی بهترین بازی‌های فکری

معرفی بهترین بازی‌های فکری

یکی از روش های تقویت و پرورش حافظه انجام بازی فکری است. بازی فکری به غیر از سرگرمی هدف مهم تری دارد و آن تقویت ذهن است. اکثر مردم در این باورند که بازی فکری مخصوص کودکان و نوجوانان است، اما این طور نیست. گروهی از بازی ها که بیشتر شبیه اسباب بازی بوده و ساختنی هستند مخصوص کودکان  6 ماه تا 5 سال است که اسباب بازی های فکری اطلاق می شوند و گروهی از بازی ها که ذهنی یا حرکتی هستند مخصوص کودکان 5 تا 12 سال و گاها گروه سنی بالاتری  دارند. و گروهی از بازی ها که به بردگیم معروف می باشند گروه سنی نوجوان و بزرگسال دارند که پیشرفته تر و به مراتب سخت تر بوده و بیشتر استراتژیک و معمایی می باشند.

در این مقاله به معرفی 5 تا از بهترین بازی‌های فکری که مناسب گروه های سنی نوجوان و بزرگسال است می پردازیم که از پرمخاطب ترین بازی ها و بردگیم ها بشمار می آیند.

بازی فکری مافیا

بازی فکری مافیا

بازی فکری « مافیا » را می توان جزو بهترین بازی‌های فکری دنیا معرفی کرد. این بازی که توسط دیمتری دیویدف روسی در سال 1987 طراحی و معرفی شده یک بردگیم معمایی است که بازیکنان بصورت مخفیانه شحصیت هایی چون مافیا، کارگاه، شهروند، پزشک و تک تیرانداز را دریافت می کنند. بازی در فاز شب و روز بازی می شود. به گونه ای که با بستن چشمان به فاز شب و با بازکردن چشم بازیکنان به فاز روز باز می گردند. مافیاها در تلاش اند با مخفی نگه داشتن شخصیت خود شهروندان را به قتل برسانند و شهر را به تصرف خود درآورند و کارگاه به دنبال مافیاها تا آنان را از بازی حذف کنند.

این بازی بین المللی یک بازی گروهی بوده و هر چه تعداد بازیکنان بیشتر باشد بازی هیجان بیشتری خواهد داشت. بردگیم مافیا یک گزینه مناسب برای گروه سنی 10 سال به بالا بوده و یک سرگرمی هیجان انگیز برای دورهمی های دوستانه و خانوادگی است.

بازی فکری کهربا

بازی فکری کهربا

بازی « کهربا » نسخه باز سازی شده از بازی “ Splendor “ است. بسیاری از علاقمندان به بردگیم بازی کهربا را دروازه ورود به دنیای بردگیم می دانند. این بازی جذاب یک بازی 2 تا 4 نفره است که هر دور بازی 30 دقیقه زمان می برد.

هدف اصلی در این بازی برای برنده شدن رسیدن به امتیاز 15 است. بازیکنان با خرید کارت‌های مختلف و یا با بدست آوردن کارت اشراف زادگان به هدف نزدیک تر می‌شوند. تمام کارت های بازی کهربا دارای 3 بخش مهم است که شامل تعداد الماس های مورد نیاز برای خرید آن کارت، امتیاز همان کارت و الماس ویژه می باشد. گروه سنی بازی فکری کهربا 10 سال به بالا بوده که یک هدیه جذاب برای نوجوانان و بزرگسالان است. همچنین این بازی جزو بردگیم های مناسب برای دورهمی ها و مهمانی های دست جمعی بوده که بارها می توان با آن بازی کرد و لذت برد.

بازی فکری دژ

بازی فکری دژ

بازی فکری « دژ » بر اساس بازی “ Citadels “ طراحی و ساخته شده است. این بازی یک بازی گروهی 2 تا 7 نفره است و برای انجام آن حدود 30 دقیقه زمان نیاز است. در این بازی 2 دسته کارت وجود دارد. کارت های شخصیت و نقش و کارت های سازه که در شروع بازی به هر بازیکن یک کارت نقش و کارت سازه یا سکه تعلق می گیرد. در این بازی هدف بازیکنان جمع کردن سکه و ساخت شهر خود به بهترین نحو است. در این بازی با توجه به شخصیتی که توسط کارت نقش به آن ها تعلق گرفته ممکن است دست به دزدی و راهزنی و یا قتل هم بزنند. بازی دژ یک گزینه عالی و بی نقص برای دورهمی ها و مهمانی های دوستانه و خانوادگی است.

بازی فکری جالیز

بازی فکری جالیز

در بازی « جالیز » هدف بازیکنان ساخت بهترین مزرعه و نگهداری از آن است و در ادامه با پرورش محصولاتشان و فروش آن‌ها سکه دریافت کنند. در طول بازی هرکسی میتواند محصولاتش را با بقیه افراد معامله کند. در این بین بازیکن‌ها با بازار گرمی و کلک و یا هر روشی می‌توانند یکدیگر را اغفال کرده و سود بیشتری ببرند. بازی در سه مرحله انجام می‌شود و هر نفر در نوبت خود باید سه کار را به ترتیب انجام دهند.

در نگاه اول این بازی ظاهرا ساده می آید، اما قوانین آن به گونه ای است که بازی را جذاب و مهیج کرده است. بازی فکری جالیز یک بازی 2 تا 4 نفره است. مناسب گروه سنی 7 سال به بالا است که گزینه مناسبی برای نوجوانان و بزرگسالان بشمار می آید.

بازی فکری کندو

بازی کندو

آخرین بازی در لیست معرفی 5 تا از بهترین بازی‌های فکری بازی فکری کندو است. بازی « کندو » برگفته از بازی جهانی “ Hive “   بوده و می توان گفت نزدیکترین بازی به شطرنج است. این بردگیم یک بازی انتزاعی 2 نفره است و هر بازیکن 11 مهره در اختیار خواهد داشت. مهره‌ها دارای شخصیت‌های ملکه زنبور، مورچه، سوسک، ملخ وعنکبوت می باشد. ملکه زنبور از اصلی ترین و حساس ترین مهره ها بشمار می آید. بازیکنان باید سعی کنند تا ملکه زنبور را محاصره کرده و بازی را ببرند.  بازی فکری کندو در عین سادگی یک بازی استراتژیک است و گروه سنی  آن 7 سال به بالا می باشد.

بی شک  تنوع بسیاری در بازی های فکری و بردگیم ها وجود دارد که هر یک جذابیت خاص خود را دارند و اهدافی را دنبال می کنند. در کل تمام بازی ها یک هدف مشترک را دنبال می کنند و آن تقویت حافظه و سرگرمی است. بردگیم ها گزینه های مناسبی برای دورهمی های دوستان و مهمانی های خانوادگی است. از مهمترین دستاورد آن می توان به همدلی و نزدیکی بین افراد و همچنین دوری از تکنولوژی است.

فروشگاه اینترنتی ال آی مرجع تخصصی و کامل فروش انواع بازی فکری است. تنوع بسیار بالای بازی‌های فکری و آموزشی مناسب تمامی سنین خریدی لذت بخش را برایتان فراهم آورده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید