بازی فکری

مزایای بازی فکری

مزایای بازی فکری

بازی فکری یک سرگرمی مناسب برای تمامی سنین است. همانطور که از اسمش پیداست به ‌منظور افزایش فکر و تمرکز انسان صورت می‌گیرد. بدون شک تا به ‌حال برای شما پیش‌آمده که هنگام سر زدن به مغازه‌های کودکان برای خرید عروسک، با بازی‌های گوناگون مواجه شده‌اید. تا به حال این سوال برایتان پیش آمده که مزایای بازی فکری برای کودکان چیست؟

بازی فکری نیاز به تلاش‌های شناختی و اطلاعات معنادار دارد. برخی از آن‌ها ممکن است بر اساس یک دانش گسترده تولید شده باشند و هدف از بازی با آن‌ها افزایش مهارت و تمرکز برای کودک شما باشد. در واقع بازی فکری به انواع مختلف فردی، گروهی و دو به ‌دو تقسیم می‌شوند. یکی از ویژگی‌های مثبت بازی‌ فکری این است که مانند از بازی‌های آنلاین باعث ضعیف شدن چشم نمی‌شوند. حتی نتیجه برعکسی دارند، یعنی باعث آموزش و یادگیری می‌شوند.

این نوع از بازی در میان اسباب ‌بازی‌های دیگر، از طرفداران زیادی برخوردار است. ما در این مقاله، قصد داریم شما را با انواع بازی‌ فکری و مزایای آن‌ها آشنا کنیم. چرا که اگر اطلاعات کافی از این بازی‌ها داشته باشید، می‌توانید علاوه بر یک انتخاب درست، وقت خود را صرف چیزی کنید که به آن علاقه دارید.

انواع بازی فکری و مزایای آن‌ها

بازی‌های ساختنی

بازی‌ ساختنی، جزء بازی‌های فکری محبوب کودکان و نوجوانان است. این نوع بازی‌ها رده سنی ندارند و برای تمامی افراد با هر سن و جنسیتی اگر علاقه به ساخت و ساز داشته باشند مناسب است. همانطور که می‌دانید کودکان از بازی کردن با بزرگسالان لذت می‌برند. بازی‌های ساختنی یک گزینه مناسب برای بازی کردن‌ والدین با کودکان می‌باشد. این نوع از بازی‌های فکری، مانند ساخت مدل و پازل در اندازه‌های گوناگونی تولید می‌شوند.

 

 بازی ساختنی

 

مزایای بازی فکری ساختنی

  • بازی فکری ساختنی به دلیل توجه به جزئیات باعث می‌شود که دقت و توجه بالا برود. برای مثال زمانی که قرار است یک پازل ۳۰۰۰ تکه بسازید، باید به تمام قطعات، رنگ‌ها و ابعاد آن‌ها دقت زیادی داشته باشید. تشخیص دادن تفاوت بین قطعات باعث می‌شود که پازل خود را سریع‌تر بسازید. با انجام دادن آن در کنار کودک خود، لذت یک بازی هم‌گروهی را تجربه کنید.
  • از دیگر مزایای این بازی می‌توان به افزایش اعتماد به ‌نفس اشاره کرد. بازی ساختنی به کاهش استرس و فشارکمک می‌کند و تنها تمرکز خود را بر روی بازی می‌گذارد‌. انجام این بازی باعث می‌شود که خلق‌وخوی کودکان به‌ مرور زمان بهتر شده و اعتماد به ‌نفس بالاتری پیدا کنند.
  • هنگام انجام بازی فکری ساختنی هورمون دوپامین ترشح می‌شود. این هورمون باعث می‌شود اخلاق کودکان عوض شود و احساس انگیزه، افزایش تمرکز و حافظه را به وجود بیاورد. هرگاه شما یک بازی فکری ساختمانی مانند پازل را با موفقیت تمام می‌کنید، این هورمون ترشح می‌شود. یک‌راه مناسب برای ایجاد احساس خوب و بهبود روحیه است.
  • تقویت استدلال دیداری از دیگر مزایای انجام این بازی است. چرا که باعث می‌شود که استقلال بصری شما بالا برود و با بالا رفتن این استدلال، بتوانید از پس امورات روزانه خود مانند خواندن نقشه و رانندگی بهتر بربیاید و موفق‌تر عمل کنید.

همان طور که گفته شد، بازی فکری می تواند مزایای فراوانی داشته باشد. از انواع بازی فکری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازی فکری مناسب بزرگسالان
  • بازی فکری مناسب کودکان
  • بازی فکری گروهی
  • بازی فکری انفرادی
  • بازی فکری برای تقویت حافظه

بازی فکری رومیزی و مزایای آن

این دسته از بازی‌های فکری، بازی‌های معروفی هستند که با استفاده از یک صفحه بازی رومیزی، طراحی‌ شده‌اند که معمولا دو یا چند نفر را درگیر خود می‌کند. شطرنج، یکی از معروف‌ترین بازی‌های فکری در سراسر دنیا به‌حساب می‌آید و هر ساله مسابقات مخصوص آن برگزار می‌شود. مثالی دیگر از بازی‌های رومیزی، می‌توان به منچ و تخته‌نرد اشاره کرد که نزد کودکان و خانواده‌‌ها محبوبیت زیادی دارد.

 

تخته نرد

 

مزایای بازی فکری رومیزی

  • بهتر شدن وضعیت مهارت‌های شناختی از مزایای این نوع بازی فکری محسوب می‌شود. حل مسئله یکی از مهارت‌های شناختی به‌حساب می‌آید که شما می‌توانید با بازی کردن با کارت و دیگر بازی‌های رومیزی، قسمت پیشانی و هیپوکامپ مغز را فعال کنید. این امر باعث مدیریت افکار پیچیده و شکل دادن به حافظه انسان می‌شود. به همین دلیل است که بازی‌های فکری رومیزی مثل تخته‌نرد را می‌توان به‌عنوان یک نمونه برای تقویت مغز اشاره کرد.
  • هنگامی که با اعضای خانواده، دوستان و آشنایان یک بازی گروهی و فکری انجام می‌دهید لحظات پرنشاطی را سپری می‌کنید. خندیدن در طول بازی، باعث می‌شود که هورمون اندورفین که باعث ترشح نشاط و شادمانی می‌شود، در بدن ترشح شود.
  • جلوگیری از برخی مشکلات مانند کهولت سن و کاهش تمرکز، از مهم‌ترین ویژگی‌های انجام بازی‌های رومیزی است. این دسته از بازی‌ها به حفظ توانمندی شناختی در افرادی که مسن‌تر هستند، کمک بسیاری می‌کند. از دیگر تاثیرات مثبت، می‌توان به کاهش ابتلا به آلزایمر و زوال عقل اشاره کرد. به دلیل اینکه بازی‌های تخته‌ای به تفکر و دقت نیاز دارند پیشنهاد بسیاری از متخصصین برای افراد مسن است.
  • تنظیم شدن فشار خون و به وجود آمدن آرامش، از دیگر ویژگی‌هایی است که در طول بازی به دست می‌آورید. زیرا برای انجام دادن بازی، به آرامش و تمرکز نیاز دارید. در این زمان هورمون اندورفین شما که ناشی از نشاط و آرامش است، ترشح می‌شود. حالت بدن شما به دلیل قرارگرفتن در موقعیت آرام، در وضعیت مطلوبی قرار می‌گیرد و باعث بهبود گردش خون می‌شود. در انتها پرداختن به این بازی، باعث می‌شود که شما با آرامش کامل بازی فکری کنید و لذت ببرید.
  • کم شدن تنش و استرس، از ویژگی‌های مهم سرگرم شدن با بازی‌ فکری است. زیرا تمام تمرکز بازی‌کننده بر روی بازی بوده و از دیگر امورات استرس‌زا دوری می‌کند.

بازی فکری با معما و تست هوش

این نوع از بازی فکری حل کردن معما و جواب دادن به تست‌های هوش است. معمولا در این بازی‌ها، تمرکز ذهن و مغز از اهمیت بالایی برخوردار است. برای پیروز شدن در بازی باید تمام تمرکز خود را بر روی بازی گذاشته و روی پاسخ معما فکر کنید.

مزایای بازی فکری با معما و تست هوش

  • این دسته از بازی‌های معمایی که به ‌صورت گروهی انجام می‌شوند، باعث بهبودی مهارت ارتباط اجتماعی می‌شود. درطول بازی به دلیل همفکری و مشورت با اعضا روحیه ارتباط اجتماعی تقویت شده و در مهارت‌های زندگی کمک می‌کند.
  • یادگیری و تمرین تفکر در حل مسئله، از دیگر مزایای بازی فکری معما و تست هوش به‌حساب می‌آید. در این حالت قدرت تصمیم‌گیری بالایی دارید و صبر شما برای برنده شدن افزایش پیدا می‌کند. حل کردن بازی‌های معمایی، این امکان را به شما می‌دهند تا بتوانید مسائل را به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم کنید تا بتوانید آن‌ها را راحت‌تر حل کنید.
  • تفکر انتقادی از دیگر ویژگی‌های مثبت بازی‌های معمایی و تست هوش محسوب می‌شود. تنها نکته مهمی که شما باید در حین بازی رعایت کنید، این است که خجالت را کنار بگذارید و برای دفاع از جواب خود آماده‌ باشید.
  • بالا رفتن ضریب هوشی از طریق بازی معما و تست هوش از دیگر مزایای این بازی شمرده می‌شود. حل معما باعث می‌شود که آی‌کیو بالا رود و مغز بیشتر به ‌طرف استدلال و تفکر هدایت شود. برای حل کردن این مسائل باید از اطلاعات عمومی در کنار قدرت توانایی حل مسئله و حافظه استفاده کنید که درنتیجه، قدرت پردازش مغز بالاتر می‌رود.
  • بهبود قوه تحلیل و استدلال مزیت دیگری است که باید به آن اشاره کرد. هنگامی‌که به حل معما می‌پردازید، باعث ایجاد تمرکز و آشنا شدن با روش‌های تحلیلی و منطقی می‌شود که نتیجه آن تقویت استعداد و قوه تخیل خواهد بود. در این صورت مغز شما یاد می‌گیرد که برای حل کردن مسئله از تفکر استراتژیک استفاده کند.

بازی فکری با استفاده از کارت

بازی‌های کارتی دارای تعدادی مشخص کارت هستند که دو یا چند نفر برای رسیدن به برد، با همدیگر رقابت می‌کنند. مونوپولی و دبلنا، دو مورد از بازی‌های معروف کارتی هستند که از طرفداران بسیار زیادی برخوردارند.

بازی کارتی

مزایای بازی فکری با استفاده از کارت

  • این روزها به دلیل تکنولوژی و فناوری که وارد زندگی شده است از اطرافیان خود فاصله گرفته‌ایم. بازی فکری باعث می‌شود که آشنایان دور هم جمع شده و به یکدیگر نزدیک‌تر شوند و لحظات مفرحی را به وجود بیاورند‌. همین‌ که افراد در حین انجام بازی، از تلفن‌های همراه خود را استفاده نمی‌کنند یکی از نکات مثبت است.
  • این نوع بازی با استفاده از کارت انجام می‌شود و برای تمام گروه‌های سنی در نظر گرفته ‌شده است. امکان دورهم جمع شدن افراد با سن‌های گوناگون را برای لحظات به ‌یاد ماندنی فراهم می‌کند. با بازی کارتی که بیشتر مبتنی بر شانس افراد است، می‌توانید لحظات خوشی را به دور از استرس سپری کنید.
  • این بازی، امکان سرگرمی با توانایی‌های مختلف را به شما می‌دهد و به ‌واسطه آن، افرادی که از نظر جسمی نیز محدودیت دارند می‌توانند در آن حضور داشته باشند.
  • تقویت حافظه که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر بازی فکری به‌حساب می‌آید. هنگام انجام بازی شما وادار می‌شوید استراتژی خاص خود را پیدا کنید و با بررسی شرایط تصمیم‌گیری سریعی را انجام دهید. همچنین در طول بازی باید رفتار دیگر بازیکنان را در نظر گرفته و به روند بازی توجه بسیار زیادی داشته باشید. از آنجایی‌که این بازی نیازمند استفاده از حافظه است شما باید تمام تمرکز خود را برای این بازی بگذارید که این امر سبب تقویت حافظه می‌شود.

مزایای بازی‌های فکری برای همه سنین

  • مغز را برای مدت طولانی‌تر جوان نگه می‌دارد: هنگامی‌که شما پا به سن می‌گذارید، بسیار مهم است که بازی‌های فکری را برای استفاده از مغز خود و کاهش خطر از دست دادن مهارت شناختی به کار ببرید. انجام دادن بازی‌های فکری باعث می‌شود که احتمال بیماری‌هایی مانند آلزایمر به‌شدت کم شود.
  • کمک جهت رشد اجتماعی و شناختی افراد: انجام دادن بازی فکری، باعث می‌شود که افراد از انزوا دور شوند و برخی از مهارت‌هایی مانند احترام به قانون، سهیم شدن با دیگران و رعایت نوبت را انجام دهند که استفاده از این بازی‌های فکری یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای آن‌ها به‌حساب می‌آید زیرا در سبک بازی مهارت‌های مختلف را به کار می‌برید.
  • کاهش امکان گوشه‌گیر شدن: به دلیل گروهی بودن بازی‌ فکری، افراد به‌صورت جمعی بازی می‌کنند. یکی از جدی‌ترین معضلاتی که با سلامت روانی ارتباط مستقیم خواهد داشت، گوشه‌گیری است که آسیب زیادی به شما وارد می‌کند. علاوه بر این، ما برای این افراد پیشنهاد می‌کنیم تا آشنا شدن با افراد جدید را در پیش بگیرند که باعث می‌شود با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و از حالت انزوا و گوشه‌گیری خود خارج شوند.
  • افزایش همبستگی خانوادگی: انجام دادن بازی‌هایی که به‌صورت خانوادگی طراحی‌شده، باعث می‌شود شما از ارتباط با خانواده خود لذت بیشتری ببرید و در کنار آن‌ها نکاتی مهم درباره بازی را یاد گیرید. یکی از بهترین فرصت‌ها به‌حساب می‌آید که تمام اعضای خانواده در یک کار مشترک با یکدیگر فعالیت کنند، همچنین به دلیل عدم استفاده از هیچ‌گونه لوازم تکنولوژی، باعث افزایش تمرکز و تقویت حافظه خود می‌شوند. علاوه بر این موارد داشتن لحظات شاد و پرانرژی، باعث می‌شود که خانواده شما از پیوند عاطفی قوی‌تری برخوردار باشد.

نتیجه گیری

آشنایی با انواع بازی‌ فکری، یکی از بهترین کمک‌هایی است که می‌توانید در حق خود انجام دهید، زیرا این مورد ارتباط زیادی با سلامت روح و روان شما دارد. امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم اطلاعاتی مفیدی درباره این دسته از سرگرمی‌های گوناگون را در اختیار شما گذاشته باشیم.

فروشگاه اینترنتی ال آی مرجع مناسبی برای خرید انواع بازی فکری و مقایسه قیمت هاست. هدف ما در این مجموعه عرضه محصولات با کمترین قیمت به شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید