لوازم تحریر

استفاده از دفتر خاطرات چه مزیتی برای ما دارد؟

مزایای استفاده از دفتر خاطرات

آیا شما هم فکر می‌کنید نوشتن خاطرات فقط مختص سن خاصی است؟ می‌دانید با انجام این کار ساده و کوچک از چه مزایایی بهره‌مند می‌شوید؟ آیا از تاثیرات شگرف استفاده از دفتر خاطرات بر روی جسم و روحتان مطلع هستید؟ اگر یکبار از مزایای خاطره نویسی مطلع شوید هرگز رهایش نمیکنید! در این مقاله از وب‌سایت ال آی قصد داریم تا شما را با مزایای استفاده از دفتر خاطرات آشنا کنیم. پس اگر دوست دارید با خاطره‌نویسی و فواید آن آشنا شوید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چرا خاطره‌نویسی می‌کنیم؟

ممکن است افراد مختلف، اهداف گوناگونی برای خاطره‌نویسی وثبت وقایع روزانه خود داشته باشند. در اصل خاطره‌نویسی یا همان روزنگاری به ثبت رویدادها و وقایع روزانه در یک دفتر مخصوص که به آن دفتر خاطرات می‌گویند، گفته می‌شود.

بسیاری از درمانگرها و روان‌شناسان خاطره‌نویسی را روشی ساده برای بیان افکار و احساسات عمیق به کمک کلمات می‌دانند و آن را به مراجعه‌کنندگان خود توصیه می‌کنند. این کار به مخاطب کمک می‌کند تا زندگی درونی و احساسات عمیق خود را درک کرده و سریع‌تر سلامت عاطفی یا روانی خود را به دست آورد.

با نوشتن خاطرات سالم می‌مانید!

امروزه محققان می‌گویند که با نوشتن خاطرات روزانه یا ثبت اتفاقات خاص زندگی‌تان مانند بیمار شدن عزیزان، از دست دادن کار یا بحث و جدل با دیگران و توصیف دقیق احوال خود می‌توانید از نظر جسمی و روحی سالم بمانید. اگر ثبت وقایع روزانه خود را شروع کنید فواید زیر را برای جسم شما خواهد داشت:

  • بهبود حافظه
  • کارکرد صحیح ریه‌ها
  • تقویت سیستم ایمنی
  • کاهش فشار خون بالا
  • بهبود عملکرد کبد و سم‌زدایی کامل از بدن
  • کاهش علائم مربوط به آسم، آرتریت روماتوئید و سندروم روده تحریک‌پذیر

دفتر خاطرات

آیا خاطره‌نویسی از نظر علم تأیید می‌شود؟

تا کنون تحقیقات و پژوهش‌های مختلفی در مورد فواید نوشتن و مزایای استفاده از دفتر خاطرات انجام شده است. نتایج نشان می‌دهد که خاطره‌نویسی یک ابزار بسیار قدرتمند برای درک بهتر احساسات خود و درس گرفتن از تجربیات گذشته است.

به طور مثال در سال ۲۰۱۳ تحقیقی بر روی بزرگسالان در نیوزیلند انجام شد، نتایج نشان داد که افرادی که  اتفاقات ناگواری برای آن‌ها افتاده و به مدت سه روز و هر روز ۲۰ دقیقه را به نوشتن ناراحتی‌های خود اختصاص داده‌اند 75 درصد سریع‌تر از بقیه افراد بهبود پیدا می‌کنند.

همچنین کارمندانی که روزنگاری انجام می‌دهند کمتر غیبت کرده و زودتر کار پیدا می‌کنند. همان‌طور که به آن اشاره شد تنها ۲۰ دقیقه زمان برای نوشتن خاطرات روزانه باعث کاهش فشار خون می‌شود. همچنین استرس را تا حد زیادی کنترل می‌کند و دردهایی که را درمان می‌نماید که تا کنون برای آن‌ها قرص و دارو مصرف می‌کرده‌اید. خاطره‌نویسی روشی بدون عوارض برای درمان مشکلات روحی و در نتیجه حفظ سلامت جسمانی است.

مزایای استفاده از دفتر خاطرات چیست؟

اگر شما هم متقاعد شده‌اید که داشتن یک دفتر خاطرات و اختصاص زمانی کوتاه به خاطره‌نویسی چقدر می‌تواند احساسات شما را تخلیه کند باید با دیگر مزایای استفاده از دفتر خاطرات که در ادامه به آن می‌پردازیم نیز آشنا شوید:

مزایای استفاده از دفتر خاطرات

نظم دادن به افکار

یادداشت‌برداری روزانه به ما کمک خواهد کرد تا افکار خود را ساماندهی کنیم. احساسات مثبت و منفی خود را درک کرده و آن‌ها را بپذیریم، پذیرش اولین شرط برای رسیدن به آرامش است. با استفاده از این روش می‌توانید تمام افکار، احساسات و اتفاقات روزانه در مورد دوره‌های مختلف یا اتفاقات خاص در زندگی خود را ثبت و ضبط کنید. با وجود اینکه سایت‌ها و یا نرم‌افزارهای مختلفی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان خاطرات را ثبت کرد اما روان‌شناسان بر این باور هستند که نوشتن دستی خاطرات در یک دفتر مخصوص تأثیر بیشتری بر سلامت روان شما دارد.

افزایش مهارت نویسندگی

خاطره‌نویسی روزانه به شما کمک خواهد کرد تا مهارت‌های نویسندگی خود را تقویت کنید. پس اگر قصد دارید با تمرین نوشتن، مهارت‌های نویسندگی‌تان را افزایش دهید بهترین کار خرید یک دفتر خاطرات است.  در ابتدا ممکن است موضوعی برای نوشتن به فکرتان نرسد اما به این کار ادامه دهید. سعی کنید افکار و احساسات خود را بنویسید و به تخلیه آن‌ها کمک کنید. حتی می‌توانید خاطرات خود را به زبان دیگری بنویسید تا مهارت شما در زبان دوم نیز افزایش پیدا کند!

هدف‌گذاری با نوشتن خاطرات

دفتر خاطرات جای خوبی برای  هدف‌گذاری، نوشتن آرزوها و تصمیمات بزرگ فرد در زندگی است. با ثبت اهداف خود در این دفتر بهتر می‌توانید برنامه‌ریزی کرده و پیشرفت خود را مرور کنید. معمولاً نوشتن یک کار، تمرکزتان را برای انجام آن افزایش می‌دهد.

ایده‌پردازی در هر زمان یا مکانی

یکی دیگر از مزایای استفاده از دفتر خاطرات این است که به شما امکان ثبت ایده‌های خود در هر زمان و مکانی را می‌دهد. پس هر وقت فکر یا ایده‌ای به سرتان زد کافی است تا دفتر خاطرات خود را درآورده و آن را ثبت کنید. پس از آن می‌توانید یادداشت‌های خود را مرور کرده و نتیجه‌گیری کنید. حتی ممکن است ایده بهتری به ذهن شما برسد!

دفتر خاطرات

کاهش اضطراب و استرس

نوشتن افکار و احساسات در دفتر خاطرات به شما کمک می‌کند تا استرس‌ها، اضطراب، ناامیدی و حتی دردهای خود را با یادداشت کردن تخلیه کنید. این کار باعث تخلیه احساسات و افکار منفی شده و شما را برای انجام کارهایتان آماده می‌کند.

اگر می‌خواهید استرس خود را به کمترین میزان و بهره‌وری خود را افزایش دهید بهتر است خاطرات خود را اول صبح که هوشیارتر هستید ثبت کنید. حتی می‌توانید از رنگ‌های مختلف یا طرح‌های ساده برای تخلیه هیجانات خود استفاده نمایید. خاطره‌نویسی یکی از بهترین روش‌های رهایی از تنش‌های مختلف و رسیدن به آرامش است.

خودشناسی با خاطره‌نویسی

چه بخواهیم چه نخواهیم زندگی ما با سرعت زیادی پیش می‌رود. بهتر است هر چند وقت یکبار توقف کرده و به اطراف نگاهی بیندازیم. هر چه مسئولیت ما بیشتر می‌شود از خود واقعی خود دورتر شده و به توقعات دیگران نزدیک‌تر می‌شویم. در این حالت ممکن است از زندگی راضی نباشیم و کم‌کم شادابی و نشاط خود را از دست بدهیم.

برای مقابله با این مشکلات باید خاطره‌نویسی را آغاز کنید. ثابت شده است که نوشتن خاطرات بهترین راه برای تأمل و تفکر در زندگی شماست. با نوشتن اتفاقات روزانه و احساست خود در مورد آن‌ها، از خود واقعی خود فاصله نمی‌گیرید و رضایت بیشتری از زندگی خود خواهید داشت. برای این کار کافی است تا شب‌ها قبل از خواب به خاطرات خود نگاهی بیندازید. با این کار از تغییرات خود مطلع می‌شویم و زندگی ما بهتر می‌شود.

تقویت قدرت حافظه

همه ما می‌دانیم که با نوشتن خاطرات آن‌ها را بهتر به خاطر می‌سپاریم. پس خاطره‌نویسی روشی مناسب برای تثبیت وقایع در ذهن شما است. پس از نوشتن خاطرات مغز شما دست به کار شده و ارتباط خوبی با احساسات و عواطف شما برقرار می‌کند. معمولاً وقایعی که ثبت می‌شوند بیشتر در یاد شما باقی می‌مانند و در آینده به راحتی یادآوری خواهند شد.

diary notebook

افزایش میزان خلاقیت

نوشتن خاطرات بهترین راه برای افزایش میزان خلاقیت شماست. همه افراد می‌توانند خلاق باشند اما بسیاری از آن‌ها تا کنون فرصتی در اختیار نداشته‌اند و قابلیت‌های خود را کشف نکرده‌اند. با خاطره‌نویسی می‌توانید خلاقیت‌های بالقوه خود را شناسایی کرده و آن‌ها را تقویت کنید.

برای این کار باید هر چیزی که به خاطر می‌آورید را یادداشت کنید و هیچ خط قرمزی در این زمینه نداشته باشید. آن‌قدر به نوشتن ادامه دهید تا کم‌کم خلاقیت درونی شما شکوفا شود. برای رسیدن به آرزوها، راه‌های مختلفی وجود دارد که با خلاقیت و هدف‌گذاری آسان‌تر خواهند شد.

چگونه نوشتن خاطرات را شروع کنیم؟

تا اینجا متقاعد شده‌اید که نوشتن خاطرات فواید بسیاری در زندگی شما دارد اما بسیاری از افراد نمی‌دانند که خاطره‌نویسی را چگونه آغاز کنند. برای شروع بهتر است نکات مهم زیر را در نظر بگیرید:

  • برای نوشتن خاطرات خود یک روتین تنظیم کنید.
  • در ابتدا سعی کنید تا محل خاصی را به خاطره‌نویسی اختصاص دهید. نگران نباشید پس از آن که مهارت کافی را به دست آوردید در هر زمان و مکانی خاطره می‌نویسید.
  • از نوشت‌افزار و دفاتری استفاده کنید که آن‌ها را دوست دارید.
  • فقط خاطرات خود را ثبت نکنید حتی خواب‌ها و رؤیاهای خود را نیز بنویسید.
  • نوشتن خاطرات لذت‌بخش است پس به نتیجه فکر نکنید و از آن لذت ببرید.

کلام پایانی

اگر شما هم مجذوب مزایای استفاده از دفتر خاطرات شده‌اید می‌توانید خاطره‌نویسی خود را از همین امروز شروع کنید. برای این کار به یک دفتر خاطرات مناسب و نوشت‌افزار موردعلاقه خود نیاز دارید. وب‌سایت ال آی بهترین‌ها را به شما عرضه می‌کند پس برای خرید انواع دفتر مناسب خود برای ثبت خاطرات به قسمت محصولات مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید