لوازم نقاشی و طراحی

مداد مناسب طراحی قلم

مداد مناسب طراحی قلم

قطعا پیش پا افتاده‌ترین وسیله جهت طراحی با قلم، مداد طراحی است. اما آیا بهترین مداد مناسب طراحی قلم را می‌شناسید؟ این وسیله علاوه بر در دسترس بودن، کاملا به‌صرفه و اقتصادی بوده و سبب خلق طرح‌هایی بسیار زیبا بر روی انواع بسترها همچون کاغذ می‌شود. هنرمندان حرفه‌ای و ماهر می‌توانند به کمک مداد مناسب طراحی، تصاویر حیرت‌انگیزی را به نمایش بگذارند، اما باید گفت که انتخاب نوع مداد در کیفیت تصویر نهایی بسیار موثر است.

حال اگر قصد دارید یک مداد مناسب طراحی قلم را برای خود و یا اطرافیانتان بخرید، تا پایان این مطلب از ال آی همراهمان باشید.

انواع مداد مناسب طراحی قلم

ساده‌ترین ابزار لازم جهت کار طراحی و نقاشی، مداد بوده که ماده اولیه مغز آن عنصری به نام گرافیت با اثری سیاه رنگ است. معمولا در تولیدات امروزی، تمامی ناخالصی‌های موجود در گرافیت حذف و موادی همچون موم و پارافین به آن اضافه شده و همچنین مغزی مداد را در حفاظی ایمن از جنس فلز، چوب و یا پلاستیک قرار می‌دهند.

توجه داشته باشید که قبل از شروع کار طراحی با سیاه قلم، آشنایی با انواع مداد طراحی ضروری است. معمولا این مدادها را با علامت‌‌های ویژه‌‌‌ای نظیر B و HB و F و H نمایش می‌دهند که نمایانگر برخی از ویژگی‌‌های آن‌ها از نظر نرمی و سختی، چربی و خشکی و… است. از جمله مهم‌ترین انواع مدادهای طراحی شامل موارد زیر است:

مداد مناسب طراحی قلم

  1. مداد h: حرف اچ نشان‌دهنده سخت بودن مداد و همچنین کم‌رنگ بودن آن است. این دسته مدادهای طراحی تا شماره h9 تولید شده که افزایش شماره آن‌ها نشان‌دهنده سخت‌تر و کم‌رنگ‌تر شدن می‌باشد.
  2. مداد b: حرف b نیز نشانگر سیاه بودن مداد است و از بهترین و حرفه‌ای‌ترین مدادها جهت طراحی سیاه قلم بوده و با مغزی بسیار نرمی که دارند، هیچ‌گونه خطی را حین طراحی از خود به جای نمی‌گذارند. این دسته مدادها را تا شماره b14 می‌توان یافت ولی معمولا مدادهای مناسب طراحی سیاه قلم فقط تا شماره ۹ هستند.
  3. مداد f: حرف f بر روی مداد طراحی به کیفیت آن اشاره دارد. گفتنی است که این سری مدادها با مغزی بسیار سختی که دارند، کاملا خشک بوده و در طراحی سیاه قلم استفاده چندانی ندارند.
  4. مداد hb: از این دسته مدادها بیشتر جهت نوشتن در دفترها استفاده شده و کارایی چندانی در کار طراحی ندارند. مدادهای مخصوص نوشتن hb، علاوه بر سخت بودن، بسیار نرم هم هستند.

انواع شماره مدادهای مناسب طراحی

در تمامی انواع مدادهای طراحی، در کنار حروف، یک سری عدد نیز قرار گرفته که نشان‌دهنده شدت سختی و نرمی مدادها است. بنابراین اگر شما نیز قصد طراحی کردن با سیاه قلم را دارید، سعی کنید با شماره‌بندی تمامی مدادهای مخصوص این کار آشنا شوید تا بتوانید در نهایت مداد مناسب طراحی خود را انتخاب نمایید.

شماره مدادهای طراحی در سری H بدین صورت است که شماره ۹ سخت‌ترین و خود حرف h نرم‌ترین آن‌ها است. اما برای سری B می‌توان گفت که خود مداد B سخت‌ترین و مداد ۹B نرم‌ترین می‌باشد.

ویژگی‌های مداد مناسب جهت طراحی قلم

توجه داشته باشید که بیشتر مدادهای طراحی از پوشش چوبی برخوردارند، ولی شما باید بدانید که هر چوبی برای مداد طراحی مناسب نیست! در واقع برخی از مرغوب‌ترین چوب‌ها جهت پوشش این گونه مدادها چوب سرو بخور، چوب صنوبر سفید و همچنین چوب باسوود است. این نوع پوشش می‌تواند سبب مقاومت بسیار بالای مداد در مقابل هرگونه پوسیدگی و یا حشرات و جوندگان شود و طول عمر آن‌ها را بیشتر کند.

همچنین اینکه مدادهای مخصوص طراحی قلم در شکل‌های متنوع گرد، مثلثی، شش ضلعی و … طراحی و تولید می‌شوند. اگر شما نیز از مدادتان هر روز استفاده می‌کنید، نوع شش ضلعی، بهترین گزینه برای شماست، ولی اگر مبتدی و تازه‌کار هستید، بهتر است مداد طراحی مثلثی شکل را در دست بگیرید.

مداد طراحی قلم

در ادامه برخی دیگر از خاص‌ترین ویژگی‌های مداد طراحی سیاه قلم را یاد‌آوری می‌کنیم:

  • نرم و روان کشیده شدن مداد بر روی کاغذ
  • عدم انعکاس صدای آزار‌دهنده حین کشیده شدن بر روی کاغذ
  • وجود صدای بسیار کم مداد حین طراحی نشان‌دهنده مرغوبیت مغزی گرافیت به کار رفته در آن است.

6 بهترین برندهای مداد طراحی

در این قسمت سعی داریم به معرفی برخی از محبوب‌ترین مداد مناسب طراحی قلم موجود در بازار بپردازیم:

  1. مداد کریتاکالر: این نوع مداد ساخت کشور اتریش بوده و از میزان تیرگی بسیار بالا و کیفیتی مناسب برخوردار است. معمولا افراد بسیار حرفه‌ای و هنرمند در این زمینه، از مدادهای بدنه زرشکی کریتاکالر با درجه‌ای بین ۱ تا ۶ استفاده می‌کنند.
  2. مداد روتینگ: این نوع مداد یکی از زیبا‌ترین و پرکاربرد‌ترین مدادهای طراحی برای افراد حرفه‌ای است. دقت داشته باشید که ظاهر این مداد اندکی متفاوت‌تر از سایر مدادهای طراحی بوده و به گونه‌ای که از یک شکل شش وجهی و تعدادی بافت هاشور خورده در قسمت بالایی خود برخوردار است. این نوع مداد دارای یک پاک‌کن و درپوشی مناسب با کیفیتی فوق‌العاده بالاست.
  3. مداد استدلر: یکی دیگر از مدادهای با‌کیفیت در امر طراحی، مداد طراحی استدلر با فرم شش ضلعی است. اکثر هنرمندان و گرافیست‌ها این مداد را یکی از ایده‌آل‌ترین مداد‌های طراحی موجود در بازار می‌شناسند که علت آن مقاومت بالای آن‌هاست.
  4. مداد پیکاسو: برند چینی با فرمی مثلثی و درجه سختی مناسب توانسته به عنوان یکی از بهترین مدادهای طراحی برای تمامی افراد مبتدی و حرفه‌ای شناخته شود. گفتنی است که مدادهای طراحی پیکاسو از قیمت‌هایی به‌صرفه برخوردار بوده و درنتیجه رکورد بیشترین فروش را طی سالیان اخیر به خود اختصاص داده است.
  5. مداد فابر کاستل: این برند متعلق به یکی از کارخانه‌های واقع در کشور آلمان است. این نوع مدادها با بدنه ضدآبی که دارند، در امر طراحی و نوشتن بسیار مناسب هستند. همچنین اینکه پوشش چوب به کار رفته در آن‌ها در مقابل اکثر فشارها، کاملا مقاوم می‌باشند.
  6. مداد اونر: مدادهای طراحی اونر برای علاقمندانی که کار طراحی را به تازگی شروع کرده‌اند، بسیار مناسب‌ است. این نوع مداد از بدنه مقاومی برخوردار بوده و با فرم شش ضلعی خود، به راحتی در دست قرار می‌گیرد.

مداد طراحی

خرید از فروشگاه ال آی

توجه داشته باشید که انتخاب و تهیه وسایل مربوط به طراحی، به تجربه و مهارتی بسیار بالا نیازمند است. به گونه‌ای که یک انتخاب اشتباه می‌تواند در نتیجه نهایی کار تاثیر خود را گذاشته و احساس رضایت را از شما عزیزان دور کند.

در نتیجه باید حین انتخاب مداد مناسب طراحی سیاه قلم، دقت و تمرکز خود را به کار گرفته و با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد، مداد مناسب کار مد‌نظرتان را تهیه فرمایید. شما عزیزان می‌توانید تمامی انواع مدادهای طراحی و سایر لوازم مورد نیاز در طراحی و نقاشی را به صورت آنلاین در فروشگاه ال آی سفارش داده و در سریع‌ترین زمان ممکن درب منزل خود تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید