کتاب

فواید قصه گویی برای کودکان

فواید قصه گویی برای کودکان

یکی از لذت‌های دوران کودکی شنیدن قصه است. این روش یکی از کارهای مفیدی می‌باشد که باعث رشد و آموزش کودکان در جنبه‌های مختلف می‌شود. شما خواهید توانست بسیاری از مفاهیم تربیتی را با کمک قصه به فرزندان خود آموزش داده و دامنه واژگان کودک را گسترش دهید. این روش می‌تواند قدرت تکلم فرزندان را بهبود ببخشد و باعث تقویت هوش کلامی و اجتماعی او گردد. اگر از فواید قصه‌گویی و اصول درست آن مطلع باشید می‌توانید برای کودکان خود به نحو موثرتری قصه تعریف کنید و آن‌ها را از فواید آن بهره‌مند سازید. روانشناس کودک نیز می‌تواند در این زمینه شما را یاری نماید. در این مقاله شما را با فواید قصه گویی برای کودکان آشنا می‌سازیم.

امروزه پدرها و مادرها به دلیل سرگرم شدن به مسائل و پیچیدگی‌های زندگی، کمبود وقت آزاد و وابسته شدن به تکنولوژی‌های جدید قصه‌گویی برای کودکان را فراموش کرده‌اند. در شکل‌گیری شخصیت کودک قصه گویی نقش به سزایی دارد. داستان‌خوانی در کشور ما سنتی کهن بوده و قسمتی از دوران کودکی ما با قصه‌گویی بزرگترها گذشته است. پدر و مادرهای امروزی ترجیح می‌دهند به جای تعریف کردن و خواندن قصه، با تماشای تلویزیون و کارتون مورد علاقه کودکان آن‌ها را سرگرم کرده و همچنین آن‌ها را بخوابانند.

کتاب داستان

هنر داستان‌گویی چیست؟

نوعی بیان خلاقانه تخیل داستان‌گویی نام دارد که این کار نیازمند کلمات و کنش‌های متقابل با ایجاد تنوع در لحن بوده تا برای شنوندگان داستانی مهیج و جالب ایجاد شود. یک داستان‌گوی خوب، حس داستان‌پردازی به شنونده داده و تخیل‌پردازی او را شکوفا خواهد کرد. داستان‌پردازی به اشکال مختلفی می‌‎تواند انجام شود از جمله نمایش عروسکی، موسیقی، کمدی و شعر. برای محقق شدن این مهارت به صبر، پایداری و آزمون و خطا نیاز است.

فواید قصه گویی برای کودکان

فواید قصه‌گویی برای کودکان زیاد بوده به طوری که در کشورهای بسیاری از دنیا  یک حرفه قلمداد می‌شود. یعنی بدین منظور افراد قصه‌گو آموزش دیده و فعالیت می‌کنند و حق‌الزحمه در قبال آن  دریافت می‌نمایند. درعین حال ثابت شده‌ که قصه گویی به کودکان و فرزندان یکی از موثرترین شیوه‌های آموزش غیرمستقیم است. به همین دلیل برای متقاضیان مربی‌گری و معلمی در سرفصل‌های دروس دانشگاهی، داستان‌گویی برای کودکان و همچنین یادگیری اصول و روش‌های آن پیش‌بینی شده است. علاوه بر سرگرم کردن کودک، داستان‌گویی مزایای بسیاری در رفتار و آینده او دارد. خواندن کتاب داستان برای فرزند خود  و یا بازآفرینی یک تجربه شخصی، در رشد شخصیت او تاثیر ماندگاری خواهد داشت. در این قسمت چند مورد از فواید قصه گویی برای کودکان را شرح می‌دهیم.

کتاب داستان

افزایش قدرت تخیل کودک

خواندن داستان در شب برای کودک و هنگام خواب، باعث افزایش قدرت تخیل او می‌گردد. قدرت تخیل کودکان باید سالم باشد. قصه گویی، فکر و ذهن کودکان را به فعالیت واداشته و به آن‌ها خواهد آموخت به نحوی سریع و موثر بیاندیشند. آن‌ها به واسطه قدرت تخیل شگفت‌انگیز خود، در آینده قادر خواهند بود راه حل‌های سودمند و موثری پیدا کنند. توانایی در مجسم نمودن شخصیت‌ها، مکان‌ها و موقعیت‌ها و رویدادهای غیرواقعی و خیالی، زندگی را برای ما رنگین‌تر و شادتر می‌سازد. به همین دلیل، شما باید به فرزند خود این مهارت را نیز بیاموزید.

تقویت مهارت‌های شنیداری

اکثر کودکان برای مدت طولانی توانایی توجه و فکر کردن به چیزی را ندارند و تمایل دارند که بیشتر گوینده باشند تا شنونده. قصه‌گویی باعث می‌گردد که به مرور زمان آن‌ها نسبت به گوش دادن و فهم مطالب صبور‌تر شوند. کودکان به تدریج به قدری دقتشان بالا می‌رود که نسبت به درک مطالب حساس‌تر خواهند شد.

پرورش علاقه به کتاب و کتاب‌خوانی در کودکان

زمانی که هنگام خواب در شب، شما برای فرزندتان قصه می‌گویید، در حقیقت شما با این کار، کودک خود را ترغیب و تشویق به خواندن کتاب‌های بیشتری در مسیر زندگی می‌کنید. کودکانی که به مطالعه عشق و علاقه بسیار زیادی دارند، والدینی دارند که برای آنها قبل از خواب در دوران کودکی، کتاب می خواندند. کودکانی که در دوران کودکی خود تنها فیلم و کارتون تماشا می‌کنند، به این دلیل است که فواید کتاب خواندن را نمی‌دانند. سعی کنید فرزندان خود را ترغیب به کتاب خواندن کنید، زیرا با این کار، آن‌ها در زندگی آینده خود بسیار موفق‌تر خواهند بود.

کتاب داستان

کمک به تقویت حافظه

سطح تمرکز در کودک را می‌توانید با استفاده از ایده‌های هوشمندانه افزایش دهید. سعی داشته باشید چندین بار یک قصه را با جزئیات برای او تعریف کنید. پس از گذشت چند روز، از او درخواست کنید تا برای شما داستان را تعریف کرده و یا خودش به تنهایی ادامه‌ قصه را بازگو کند. این روش باعث افزایش سطح تمرکز او شده و به تقویت حافظه کودک شما کمک خواهد کرد.

باهوش‌تر شدن فرزندان با خواندن داستان برای آن‌ها

خواندن کتاب، هوش و ذکاوت کودکان را بیشتر می‌کند. هنگامی که فرزندان، به داستان‌هایی که ما می‌خوانیم، گوش می‌دهند، آن‌ها قواعدی مانند دستور زبان و واژگان را یاد می‌گیرند و به دلیل آن که فرزندان از داستان خواندن شما معلومات بسیار زیادی کسب کرده‌اند، فردی موفق در مدرسه خواهند بود. همچنین هر داستان، یک جنبه اخلاقی دارا می‌باشد و هر آنچه را که خوب یا بد است، بیان می‌کند.

کمک به یادگیری تحصیلی

قصه‌گویی، برای یادگیری و آموزش رسمی پایه و اساس است. بسیاری از کودکان با تکرار و بدون درک موضوعی خاص، آن را فرا می‌گیرند. اگر قصه گویی به ‌شکل پیوسته و تکرارشونده باشد به کودک کمک خواهد کرد درک بهتری از آنچه که می‌خواند یا می‌شنود پیدا کرده و هم‌زمان نیز لذت ببرد. گاهی اوقات به‌ وسیله داستانی جذاب آموزش مفاهیم درسی ساده‌تر شده و کنجکاوی کودکان تقویت می‌گردد. (برای مثال موضوع تاریخی کسل‌کننده که به صورت داستانی هیجان‌انگیز بیان می‌شود)

کتابخوانی کودکان

کمک به توانایی حل مشکلات

کودکان هنگام قرارگیری در موقعیت‌های سخت و دشوار، دچار سردرگمی می‌شوند و توانایی برای حل مشکلات ندارند. در حقیقت با گفتن قصه از شخصیت‌های قهرمان و توانمند در داستان می‌توانید، او را در حل مشکلات خود و روبرو شدن با مسائل قدرتمندتر کنید. در واقع با انجام قصه گویی برای کودکان، آن‌ها را با رنج و سختی‌هایی که در زندگی ممکن است پیش آید، آشنا خواهید کرد و به او یاد می‌دهید که با شرایط مختلف چطور کنار بیاید و برای موفقیت در زندگی تلاش کند.

تقویت مهارت‌های ارتباطی

گوش دادن کودک به داستان‌ها و درک کردن آن‌ها باعث می‌گردد مهارت‌های ارتباطی او در سطوح مختلف بهبود یابد. به طور مثال برخی از کودکان در پرسیدن سوال دچار تردید می‌شوند حتی هنگامی که ذهنشان از حس کنجکاوی مملو باشد. بنابراین قصه‌گویی، به طور درست و صحیح هنر سوال پرسیدن را به کودکان آموزش خواهد داد و به آن‌ها چگونه شروع کردن یک گفت‌وگوی خوب و با اعتماد به نفس بالا را یاد می‌دهد.

تشویق کودک به داستان‌پردازی

ممکن است گوش دادن به داستان‌های جذاب، کودکان را تشویق به انجام فعالیت‌های داستان‌نویسی نماید تا آن‌ها نیز بتوانند داستان‌های شخصی یا تخیلی خود را روایت کنند. داستان‌پردازی هنری پویا است که قابل پیشرفت نیز می‌باشد و برای کودکان تعریف داستان‌های مختلف با موضوع‌های گوناگون بسیار جذاب و سرگرم‌کننده است. بنابراین تشویق کودکان به داستان‌پردازی از جمله فواید قصه گویی برای کودکان محسوب می‌شود.

کتاب داستان

افزایش انگیزه کشف توانایی‌ها

قصه‌گویی برای کودک او را ترغیب و تشویق به کشف معنای منحصر به فرد بودن می‌کند و همچنین مهارت او را برای برقراری ارتباط واقعی بین افکار و احساسات، افزایش می‌دهد. خواندن داستان و همچنین گوش دادن به آن کودکان را به استفاده از تخیلاتشان تشویق می‌نماید و همین تخیل قوی می‌تواند باعث اعتماد به نفس و انگیزش شخصی در فرزند شما شده و تصورات مثبت در مورد خودش را بروز دهد تا خود را فردی با قابلیت و شایسته تصور کند.

نکات مهم در قصه‌ گویی برای کودکان

برای رسیدن به فواید قصه گویی برای کودکان که در بالا گفته شد باید از روش‌هایی بدین منظور استفاده نمود. در ادامه تعدادی از این نکات بیان می‌شود:

  • انتخاب جای راحت و آرام برای قصه گفتن مانند اتاق کودک
  • استفاده از صداها و حرکات دست و صورت هنگام قصه‌گویی برای افزایش جذابیت داستان
  • گفتن داستان با صدای رسا و سرعت پایین
  • انتخاب کتاب متناسب با درک و فهم کودک با توجه به سن او
  • استفاده از کلمات خلاق
  • درگیر کردن کودک با قصه

فروشگاه اینترنتی ال آی

همانطور که در این مقاله به آن اشاره کردیم قصه گویی برای کودکان بسیار مهم بوده و باعث افزایش مهارت‌های آن‌ها در حال و آینده خواهد شد. همچنین باعث تقویت هوش و استعداد کودکان می‌شود. فواید قصه‌ گویی برای کودکان زیاد بوده که به تعدادی از آن‌ها در این مقاله اشاره شد. برای اینکه داستان‌گویی بتواند تاثیر مثبتی بر کودکان بگذارد باید نکاتی را رعایت کنیم. این نکات شامل محیطی آرام و صدای رسا، انتخاب کتاب متناسب با سن کودک، استفاده از کلمات خلاق و … می‌باشد. برای دانستن سایر فواید داستان‌گویی به فروشگاه اینرنتی ال آی مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید