آموزشی

راهکار علاقه‌مند کردن کودکان به درس

علاقه‌ مند کردن کودکان به درس

اگر به دنبال یافتن راهکار علاقه‌ مند کردن کودکان به درس هستید این مطلب را از ال آی دست ندهید! فرزندان شما باید بیشتر از یک دهه را به درس خواندن در مدرسه بپردازند، اهرم فشار و اجبار شاید در کوتاه‌مدت نتیجه دهد اما برای این مدت طولانی، هرگز مناسب نیست.

اگر شما هم از سروکله زدن با کودکان خود خسته شده‌اید باید چند راهکار ساده‌ای که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد را به کار ببرید و از نتیجه بسیار مطلوب آن لذت ببرید. پدران و مادران دلسوز، این شما و این هم بهترین راهکارهای علاقه‌ مند کردن کودکان به درس!

1- استفاده از سیستم پاداش

همه پدرها و مادرها کم‌وبیش بیا این سیستم آشنا هستند اما برای رسیدن به نتیجه دلخواه باید از این راهکار به درستی استفاده کرد. برای کودکان کوچک‌تر می‌توانید از میان وعده‌های موردعلاقه، خوراکی‌های لذیذ، یک آب‌نبات یا شکلات برای پاداش استفاده کنید.

برای دانش‌آموزان بزرگ‌تر نیز می‌توان از پاداش‌های متفاوتی مانند مهمانی رفتن، رفتن به پارک، خرید از بستنی‌فروشی یا انتخاب آزادانه یک یا چند خوراکی از سوپرمارکت استفاده کرد. باور کنید با استفاده از این سیستم پاداش کودک شما بی‌صبرانه منتظر زمان مطالعه و انجام تکالیف خود خواهد شد.

علاقه‌ مند کردن کودکان به درس

2- فضای مناسب برای انجام تکالیف مدرسه

هر روز که فرزند شما از مدرسه بازمی‌گردد، از او بپرسید که باید چه مشق‌ها و تکالیفی را انجام دهد. سعی کنید محیطی آرام برای او فراهم کنید تا بتواند به خوبی بر انجام تکالیف خود تمرکز کند. در این مواقع حتماً تلویزیون را خاموش کنید و سعی کنید تا اسباب‌بازی‌های موردعلاقه‌اش را در نزدیکی محل مطالعه قرار ندهید و ترجیحاً در دید کودک نباشند.

3- کتاب‌خوانی

یکی دیگر از روش‌های  علاقه‌ مند کردن کودکان به درس خواندن کتاب برای بچه‌ها یا حتی با همراهی آن‌ها باید بخشی از برنامه روزانه است. اگر می‌توانید قبل از خواب برای کودکان خود کتاب بخوانید بدین ترتیب عشق به مطالعه را در وجود آن‌ها نهادینه می‌کنید. خواندن کتاب کودک را با دنیای بزرگ واژگان و کلمات آشنا  و به خوبی قدرت تخیل آن‌ها را تقویت می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند که کودکانی که با کتاب انس گرفته‌اند، برای یادگیری خواندن مشتاق‌تر هستند.

4- تبدیل کارهای روزانه به فرصت‌هایی برای یادگیری

شما می‌توانید به کودک فرصت یادگیری رنگ‌ها، شکل‌ها، صداها، اعداد و حروف در دنیای اطراف خود را بدهید. کارهای روزانه را سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز نمایید. به عنوان نمونه از کودک خود بخواهید موقع شستن دست‌ها تا ۱۰ بشمارد یا تعداد برش‌های پیتزا را به شما بگوید. از او بخواهید حروف مشخصی را روی بسته‌‌بندی‌های خوراکی‌های مختلف پیدا کند. تکرار همین تمرینات ساده باعث افزایش علاقه کودک شما به درس خواهد شد.

درس خواندن

5- یادگیری نظم

اگر کودک شما نظم را یاد نگیرد کلافه خواهد شد و میزان یادگیری‌اش پایین خواهد آمد. کودکی که باید قبل از انجام تکالیف، مدت‌زمان زیادی را صرف پیدا کردن وسایل و کتاب‌های خود کند، انرژی کافی برای انجام تکالیف نخواهد داشت. بنابراین یکی دیگر از روش‌های علاقه‌ مند کردن کودکان به درس آموزش نظم است.

به فرزندتان کمک کنید تا نظم داشته باشد، برای وسایل او جای ثابتی در نظر بگیرید و او را ملزم به رعایت آن کنید. برای آموزش نظم به کودکان صبور و ثابت‌قدم باشید چون ممکن است یادگیری آن نیاز به زمانی طولانی داشته باشد.

6- تعریف و تمجید

همیشه والدین بر روی نقطه‌ضعف‌های فرزند خود تمرکز می‌کنند در صورتی که توجه به نقاط قوت او می‌تواند بیشتر باعث پیشرفتش شود. برای هر پاسخ صحیح، کودک خود را تشویق کنید. حتی اگر پاسخ اشتباه بود، تلاش‌هایی که برای رسیدن به آن انجام داده را تشویق کنید.

 بدین ترتیب بچه‌ها می‌آموزند که روند انجام بیشتر از نتیجه اهمیت دارد و این درس بزرگی برای تمام زندگی آن‌ها است. اگر کودکی می‌خواهید که پس از شکست نیز دست از تلاش و کوشش برندارد حتماً به این راهکار عمل کنید.

این راهکار نه تنها مشوق خوبی برای درس خواندن است بلکه در درازمدت میزان استرس کودکان را کاهش می‌دهد. تأثیرات خوبی نیز بر اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس کودک دارد.

درس خواندن کودکان

7- تمرکز بر علایق کودکان

کودکان برای یادگیری موضوعات موردعلاقه خود انگیزه بیشتری دارند و در این حین بسیار سرگرم خواهند شد. مشارکت کودکان در این موارد بیشتر است پس اگر تمایل دارید به کودک خود کمک کنید تا به خوبی درس‌های خود را مطالعه کند، موضوعات را برای او جذاب نمایید. پیشنهاد می‌شود حتی در قانون‌گذاری برای امور روزانه بچه‌ها از این تکنیک استفاده کنید.

8- انتقاد و تنبیه ممنوع

یکی از کوتاه‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌ها برای نابود کردن عزت‌نفس کودک، انتقاد یا همان اشاره به نواقص فردی و تمرکز بر روی اشتباهات او است. به جای انجام این اشتباه بزرگ به کودک کمک کنید که راهی برای حل مشکلش پیدا کند. همواره به او بگویید که تلاش او برای رسیدن به جواب و حل مشکل، قابل تشویق است.

انرژی مثبت به او بدهید و به جای بدتر کردن وضع موجود، به او کمک کنید تا راه‌حل مناسب را پیدا کند. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۵ نشان داد که نصیحت کردن بیش از اندازه و تنبیه، پاسخ بسیار نامناسبی برای عملکرد یا نمرات بد دانش‌آموزان است.

بنابراین توصیه می‌شود به جای تنبیه برای نمرات بد یا عملکرد ضعیف کودکان، از لحاظ احساسی و تحصیلی او را حمایت کنید. مطمئن باشید زمانی که کودک بدون هیچ ترسی از قضاوت شما، در مورد ناامیدی‌های خود صحبت می‌کند، آمادگی بیشتری برای رفع و حل مشکل خود به دست خواهد آورد.

راهکار علاقه‌ مند کردن کودکان به درس

9- توجه به شرایط جسمی و روحی

اگر درس خواندن را به کاری اجباری تبدیل کنید، در علاقه‌ مند کردن کودکان به درس بازنده خواهید بود. به شرایط روحی و جسمی کودک خود توجه کنید، دانش‌آموزی که بیمار یا خسته است نمی‌تواند بر موضوعات درسی تمرکز کند. با وارد کردن فشار بر او شرایط را بدتر نکنید.

نیازی نیز فرزندتان به محض رسیدن به منزل، تکالیف خود را انجام دهد. زمانی را برای استراحت او یا آماده شدن او از نظر روحی در نظر بگیرید و وقتی که کودک انرژی خود را به دست آورد، درس خواندن را آغاز کنید.

سخن آخر

اگر شما هم کودکی در منزل دارید که برای انجام تکالیف خود و مطالعه دروس اذیتتان می‌کند باید روش‌ خود را تغییر دهید. اگر می‌خواهید فرزندتان را به درس علاقه‌مند کنید باید تغییر را از خودتان آغاز کنید. بارها به خود بگویید که من می‌توانم مانند یک سرپرست خوب با استفاده از راهکارهایی که به من معرفی شده است کودک خود را مشتاق یادگیری کنم. بدین ترتیب نه تنها صبر و حوصله شما بیشتر می‌شود بلکه شانس موفقت شما هم افزایش پیدا خواهد کرد.

برای خرید انواع لوازم تحریر و نوشت افزار با قیمت ویژه از فروشگاه اینترنتی ال آی دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید