آموزشی

تشویق کودکان برای انجام تکالیف مدرسه

تکالیف کودکان

بسیاری از والدین از اینکه کودک‌شان برای انجام تکالیف مدرسه خود زمان نمی‌گذارد، ناراحت و نگران هستند و به دنبال روش‌هایی می‌گردند تا او را به انجام تکالیفش راغب و مشتاق نمایند. اگر به عنوان یک والد دغدغه‌مند، به دنبال راهکار تشویق کودکان برای انجام تکالیف مدرسه هستید، با ما تا انتهای این مقاله از فروشگاه ال آی همراه باشید تا باتفاق هم، به تشریح و بررسی روش‌هایی ساده و آسان برای انجام تکلیف‌هایش کودکان بپردازیم.

روش‌های مفید برای تشویق کودکان به انجام تکالیف مدرسه

در این بخش از مقاله، به معرفی چندین راهکار و روش ساده اما مفید می‌پردازیم که با عمل به آنها، امید است که فرزند دلبندتان به انجام تکلیف‌های مدرسه‌اش نسبت به گذشته راغب و مشتاق‌تر شود.

برنامه‌ریزی برای انجام تکالیف کودکان

برنامه‌ریزی کردن برای انجام کار و فعالیت، از درجه اهمیت زیادی برخوردار است. حتی انسان‌های موفق تاریخ هم برای انجام کارهای روزانه خود برنامه داشته‌اند. بنابراین برنامه ریزی برای انجام تکالیف مدرسه کودکان امری ضروری است و چون کودک قادر به انجام این کار نیست لذا این عمل می‌بایست توسط والدین صورت پذیرد.

همانگونه که برای بازی و تفریح کودک زمان مشخصی وجود دارد، برای انجام تکالیفش هم لازم است تایم معینی را در نظر بگیرید. سعی کنید این مدت زمان خیلی طولانی نباشد تا کودک خسته نگردد.

تکالیف مدرسه

کمک گرفتن از کودک برای برنامه ریزی

بهتر است برای برنامه ریزی کردن از یک دفتر کوچک و یا از تو دو لیست‌ها استفاده نمایید و برای انتخاب زمان مناسب انجام تکالیف، از کودک سوال پرسیده و رای و نظر او را هم در نظر بگیرید.

یادداشت نمودن تکالیف مدرسه در دفترچه یادداشت

برای کودک خود یک دفترچه یادداشت جذاب و زیبا تهیه کنید و از او بخواهید که تکالیفی که باید برای روز بعد انجام بدهد را در داخل دفترچه یادداشت کند. سپس هر کدام از تکالیف که انجام شد، با قرار دادن یک تیک در کنار آن، به سراغ مورد بعدی برود.

از انجام تکالیف کودک پرهیز نمایید!

به هیچ عنوان به جای کودک، تکالیف او را انجام ندهید زیرا ممکن است این باور در ذهنش نقش بندد که خودش به تنهایی قادر به انجام کارهای خود نیست و یا اینکه ممکن است تصور کند همیشه شخصی هست که کارهای محوله به او را برایش انجام دهد.

تکلیف مدرسه کودکان

کمک و همراهی در انجام تکلیف‌های کودکان

همراهی کودک در انجام تکلیف‌هایش یک نوع حس دلگرمی به او می‌دهد و اشتیاق او برای به پایان رساندن کارهایش را بالا می‌برد. حتی اگر سرتان بیش از اندازه شلوغ است باز هم سعی کنید فرصتی برای همراهی با او پیدا کرده و با کمک کردن به او، انجام تکالیف مدرسه را برایش لذتبخش نمایید.

انتخاب محیطی مناسب برای انجام تکالیف

محیط در نظر گرفته شده برای انجام تکلیف‌هایش، بایستی به گونه‌ای باشد که کودک در آنجا احساس آرامش کند. شلوغی، روشن بودن تلویزیون و حتی مشاجرات خانوادگی، باعث بر هم خوردن تمرکز و آسایش کودک می‌شود. سعی کنید محیط در نظر گرفته شده، دارای نور کافی بوده و به لحاظ دمایی نیز متعادل باشد. همچنین تمامی وسایل مورد نیاز برای انجام تکالیف را در کنار دستش قرار دهید تا کودک دلبندتان دچار حواس پرتی نشود.

نظارت بر انجام تکالیف کودک

بهتر است بر انجام تکالیف کودک نظارت داشته و به او این دلگرمی و قوت قلب را بدهید که خودش به تنهایی و مستقلا قادر به انجام تکلیف‌هایش هست. اینگونه به طور غیر مستقیم باعث افزایش اعتماد به نفس او نیز شده‌اید.

تشویق و تحسین کودک

تحسین شدن کودک توسط افراد مهم زندگی از جمله پدر و مادر، نقش بسزایی در رشد و شکل گیری شخصیت مثبت کودک دارد و او را به انجام بدون نقص تکالیفش تشویق و ترغیب می‌کند. بنابراین از موضوع مهم تحسین کردن کودک خود غفلت نورزید.

همچنین توصیه شده هر از گاهی برای تشویق و ایجاد انگیزه در او، جایزه‌ای کوچک برایش در نظر بگیرید. مثلا او را به پارک ببرید. یا برای مدت زمان مشخصی (مثلا نیم ساعت) اجازه بازی‌های کامپیوتری را به او بدهید و …

تکالیف مدرسه

از مشاجره با کودک پرهیز کنید!

اگر کودک شما از انجام تکلیف‌هایش پرهیز می‌کند، با او مشاجره نکنید! چرا که دیده شده در بسیاری از اوقات نتیجه حاصله، عکس آن چیزی است که انتظار دارید. لذا سعی کنید به جای مشاجره کردن، با او قاطعانه صحبت نمایید و هر بار که بهانه‌ای برای انجام ندادن تکالیفش آورد به او گوشزد کنید که کارهای دیگر نباید بر انجام تکالیفش پیشی گیرند.

از تهدید بی معنای کودک برای انجام تکالیف خودداری کنید!

به طور کلی سعی کنید از تهدید کودک خودداری نمایید چرا که این کار بر روی ذهن و روان کودک اثر منفی دارد. به جای آن تلاش کنید او را تشویق نموده و با او همراهی کنید و با قاطعیت از او بخواهید که تکالیفش را در زمان در نظر گرفته شده انجام دهد.

با معلمان او در ارتباط باشید!

مشکلات تکالیف درسی فرزند خود را با معلمش در میان بگذارید تا با هم فکری هم چاره‌ای بیاندیشید. ضمنا از حواس پرت نبودن و عدم یادگیری کودک خود در کلاس درس اطمینان حاصل نمایید.

مشق کودکان

کمک گرفتن از هم کلاسی ها

دوست و همکلاسی، تاثیر بسزایی بر روی کودک شما دارد. اگر فرزندتان همکلاسی درس‌خوانی دارد که به شما نزدیک است، برنامه‌ای بچینید تا یکی دو جلسه با یکدیگر درس بخوانند. در بسیاری از اوقات دیده شده که کودک به درس خواندن و انجام تکالیفش راغب شده است.

جمع بندی پایانی

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی ال آی تلاش شد تا روش‌ها و راهکارهایی ساده جهت تشویق کودک به انجام تکالیف مدرسه را بازگو کنیم. در همین راستا 12 راهکار ساده برای این موضوع مطرح کردیم. امید است والدین عزیز و گرامی با توجه به موارد گفته شده و به کار بستن آنها، بتوانند مشکل فرزند خود در انجام ندادن تکالیف مدرسه اش را برطرف نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید