بازی فکری

تاثیر بازی روبیک روی ذهن

تاثیر بازی روبیک روی ذهن

در سال‌های اخیر شاهد توجه مردم به انواع بازی‌های فکری و ذهنی هستیم. همانطور که می‌دانید بیشتر بازی‌های فکری تاثیر بسزایی روی مغز و یادگیری دارند. برخی بازی‌ها علاوه براین که به عنوان بازی و سرگرمی شناخته می‌شوند، می‌توانند ذهن را به چالش کشیده و باعث جوان‌سازی سلول‌های مغزی شوند. در این مقاله قصد داریم تا تاثیر بازی روبیک روی ذهن را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

آشنایی با مکعب روبیک

یکی از مرسوم‌ترین راه حل‌ها برای امتحان قابلیت حل مساله مغز بازی روبیک است. مکعب روبیک از ۶ وجه تشکیل شده که هر وجه دارای یک رنگ بوده و هر وجه دارای ۹ خانه است. همانطور که می‌دانید برای حل بازی فکری روبیک شما باید تمام خانه‌های هم رنگ را در یک وجه قرار داده و این چرخه را برای هر ۶ وجه از مکعب روبیک تکرار کنید.

انجام بازی روبیک نه تنها برای یادگیری الگوهای حل مسئله مفید است، بلکه شما را وادار می‌کند تا الگو‌ها را به خاطر سپرده و تمام احتمالات را حذف کنید. هدف نهایی بازی روبیک این است که تمام رنگ‌ها در کنار یکدیگر در وجه درست قرار بگیرند.

بازی مکعب روبیک چیست؟

مکعب روبیک به عنوان پرفروش‌ترین بازی جهان بعد از تولیدش در سال ۱۹۷۴ شناخته می‌شود. اسم این بازی پرطرفدار برگرفته شده از مخترع آن یعنی «ارنو روبیک» است. او یک مجسمه ساز و پروفسور معمار بود. وی توانست در طول یک ماه مکعب روبیک را حل کند.

جالب است بدانید که اسم اصلی مکعب روبیک «مکعب جادویی» است. همچنین طراحی این مکعب بسیار نرم و راحت بوده و به راحتی می‌توان با جابجا کردن مربع‌ها بازی را انجام دهید.

بازی فکری روبیک

تاثیر بازی روبیک بر روی ذهن

در این بخش از مقاله شما عزیزان را با تاثیر بازی روبیک بر روی ذهن انسان آشنا می‌کنیم:

افزایش تمرکز و توجه

هنگام استفاده از مکعب روبیک شما باید به الگوهای حرکتی رنگ‌ها توجه نموده و آن‌ها را به خاطر بسپارید. انجام این بازی از طریق تمرکز بر چگونگی حرکت الگوهای فضایی در چند وجه مختلف و تلاش برای حل مسئله با روش‌های گوناگون باعث افزایش قدرت تمرکز و حافظه شما خواهد شد.

تشکیل سلول‌های مغزی جدید

 جالب است بدانید که تحقیقات ثابت کرده است که بازی مکعب روبیک وقتی تکرار و تمرین داشته باشد، به مرور زمان توسط به چالش کشیدن مغز باعث ایجاد سلول‌های مغزی جدید می‌شود. همچنین ارتباطات بین سلولی سریع‌تری ساخته و ذهن را در مواجه با تجربه‌های حل مسئله آگاه‌تر کرده و در نتیجه تمام این موارد دست به دست یکدیگر داده و واکنش‌های مغزی را سریع‌تر می‌کند.

امروزه با ماشینی شدن اکثر ابزارها، ذهن انسان بدون ابزارهای چالش برانگیز مانده و انسان‌ها ابزارهای چالشی اندکی را در طول روز استفاده می‌کنند. هنگامی که شما ذهن خود را به چالش کشیده و ذهن را مجبور به یادگیری الگوهای فضایی مکعب روبیک می‌کنید، سلول‌های مغزی به واسطه چالش انجام شده دچار زوال و پیری نمی‌شوند و مغز به طور مرتب سلول‌های جدید مغزی تولید می‌کند.

تاثیر بازی روبیک روی ذهن

جلوگیری از بیماری آلزایمر

 یکی دیگر از تأثیرات بازی روبیک بر روی ذهن انسان جلوگیری از زوال مغزی یا همان بیماری آلزایمر است. این بیماری با علائم ابتدایی همچون اختلال در حافظه کوتاه مدت و عدم یادآوری اتفاقات ظاهر می‌شود.

طبق آزمایشی که در شیکاگو روی افراد هفتاد تا نود ساله صورت گرفت، دانشمندان از طریق ارزیابی مغز آن‌ها برای جستجوی اطلاعات دوران کودکی، بزرگسالی و سالمندی به این نکته پی بردند که میزان زوال عقلی در افرادی که به بازی‌های فکری یا خلاقانه مشغول بودند، نسبت به افرادی که به ندرت از این بازی‌ها انجام می‌داده‌اند حدود ۳۲درصد کمتر بوده است.

گفتن این نکته خالی از لطف نیست که این نوع بازی فکری به سبب وادار کردن مغز به فکر و به چالش کشیدن آن مناسب انواع گروه سنی به خصوص افراد میانسال به بالا است. ممکن از شنیده باشید که مغز ما روزانه ۱۰۰هزار سلول از دست می‌دهد. پس از عمر چهل سالگی، میزان از دست دادن این سلول‌ها به طور چشمگیری افزایش می‌یابند و حجم مغز رفته رفته کم می‌شود. با این تفاسیر انجام بازی‌های فکری باعث تولید مقداری از سلول‌های از دست رفته خواهد شد.

بازی روبیک

 افزایش مهارت‌های حل مسئله

به واسطه طراحی‌های متنوع و متعدد مکعب روبیک، این بازی مناسب همه گروه‌های سنی بوده و می‌تواند مهارت‌های حل مسئله را بهبود ببخشد، ذهن را وادار به خلاقیت در انجام حل مسئله کند و سرعت پردازش اطلاعات را از طریق پرورش عناصر بصری پرورش دهد.

افزایش آستانه تحمل ذهنی

 انجام مکعب روبیک نیاز به صبر و حوصله ‌زیادی دارد. همانطور که می‌دانید مکعب روبیک الگوریتم‌های متفاوتی را دنبال کرده و گفته می‌شود این مکعب دارای ۴۳تریلیون احتمال ترکیب ممکن برای موقعیت رنگ‌ها است. البته شایان ذکر بوده که روش‌های مختلفی برای انجام سریع این بازی نیز وجود دارد.

با توجه به این توضیحات می‌توان ادعا کرد که مکعب روبیک باعث افزایش صبر و تحمل می‌شود.

پرورش حافظه دیداری

 لازم به توضیح است که هوش انسان دارای ۹مرحله است و در درجه اول می‌توان به هوش فضایی یا بصری اشاره کرد. هوش فضایی قابلیت تصویرسازی محیط دنیای حقیقی یا واقعی در ذهن است. مکعب روبیک پازلی سه بعدی با مکانیزم خاص بوده که شما را قادر می‌سازد تا روی ذهن خود کار کنید. این هوش تنها به قدرت تصویر‌سازی محدود نبوده و امکان تحلیل قابلیت‌های انتزاعی را شامل می‌شود که مستلزم شناخت درست تصاویر و ارتباط دادن آن‌ها با محیط اطراف است. هوش فضایی باعث رشد قابلیت شناختی و بهبود حافظه و تفکر می‌شود.

کمک به حافظه‌ کوتاه مدت و بلند مدت

با درک الگوهای قرار‌گیری در بازی فکری مکعب روبیک و ثبت این الگوریتم‌ها در ذهن و همچنین شناخت محل درست قرارگیری رنگ‌ها در وجه‌های مختلف می‌توانید به حافظه کوتاه مدت و بلند مدت خود کمک کنید.

تاثیر بازی روبیک روی ذهن

افزایش قدرت تصمیم‌گیری

شما با انجام بازی مکعب روبیک قدرت فکر کردن را در خود افزایش می‌دهید. دانستن این نکته خالی از لطف نیست که با انجام این بازی رفته رفته مهارت فکر کردن و تصمیم‌گیری خود را بهبود می‌بخشید. همچنین عکس العمل مغز شما در مواجه با موقعیت‌های مختلف سریع‌تر خواهد شد.

 افراد زمان متفاوتی را برای حل این بازی صرف می‌کنند، برخی افراد در مدت زمان ۶دقیقه برخی نیز بالای ۳۰دقیقه این بازی را انجام می‌دهند. صرف نظر از این که حل کردن مکعب روبیک چقدر طول می‌کشد لذت انجام دادن آن و رسیدن به راه حل نهایی، حسی غیر قابل وصف دارد.

نتیجه ‌گیری

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی ال آی در مورد تاریخچه بازی فکری مکعب روبیک و تاثیرات فراوانی را که روی مغز و ذهن انسان می‌گذارد به طور مفصل بحث نمودیم. همان طور که عنوان شد مکعب روبیک به شما کمک می‌کند تا انواع مهارت‌های خود را از قبیل مهارت حل مسئله، قدرت تصمیم‌گیری و حافظه بصری را بهبود ببخشید.

فروشگاه اینترنتی ال آی مفتخر است با سال‌ها تخصص و تجربه در زمینه لوازم التحریر و بازی‌های فکری خلاقانه قدمی مهم در راه پرورش فکری کودکان و بزرگسالان برداشته و با پشتیبانی آنلاین در خدمت شما مشتریان عزیز است

دیدگاهتان را بنویسید