لوازم مهد کودک

بهترین ظرف غذای کودک

ظرف غذای کودک

همان‌طور که می‌دانيد، بنابر طبیعت کودک و الگوی رشد آن، کودک روز به روز از لحاظ تکامل پیشرفت می‌کند و هر دوره نیازمند مراقبت و وسیله‌های لازم برای این پیشرفت رشد است.‌  کودک از سن ۵ ماهگی یا ۶ ماهگی علاوه بر شیر مادر، به غذای کمکی متناسب با سن خود نیاز دارد.  برای تغذیه اختصاصی کودک، ظرف غذای مخصوص آن نیاز است. با توجه به برندها و کیفیت‌های مختلف در بازار، برای انتخاب بهترین ظرف غذای کودک باید ویژگی‌های آن را دانست. در این مقاله سعی شده است تا اطلاعات کافی در این مورد به شما داده شود. با ما همراه باشید.

ظرف غذای کودک شامل چه بخش‌هایی است؟

ظرف غذای کودک شامل اجزای مختلفی است که باید اطلاعات لازم هر کدام را دانست و در خرید آن‌ها دقت کرد. برخی از این اجزا عبارت‌اند از:

  • لیوان کودک

یکی از وسیله‌های مهم ظرف غذای مخصوص کودک، لیوان است. تا قبل از آنکه کودک بتواند خود، لیوان را بدست بگیرد والدین از انواع مختلفی از این وسیله استفاده می‌کنند. در انتخاب لیوان باید دقت نمود زیرا هم باید از لحاظ نکات بهداشتی و هم طریقه استفاده مانند راحت مکیده شدن و چکه نکردن برای کودک مناسب باشد.

 لیوان‌های سوپاپ دار به دلیل دارا بودن ویژگی سوپاپ‌های مکنده، مانع از چکه شدن آب از لیوان می‌شود برای همین انتخاب مناسبی است. اما چون نوشیدن آب از این نوع لیوان‌ها کمی دشوار است لذا برای کودکان تازه کار مناسب نیستند. لیوان‌های قدیمی بخاطر داشتن سرپوش سوراخ دار گزینه مناسبی برای کودکان تازه کار است اما ایراد آن چکه کردن آب است که با طراحی‌های مدرن کنونی، این مورد دیگر برطرف شده است.

ظرف غذای کودک

  • بشقاب و کاسه غذا خوری کودک

همان‌طور که گفته شد، کوکان از سن ۵ یا ۶ ماهگی شروع به استفاده از غذای کمکی می‌کنند. برای انجام این کار، کودک به بشقاب و کاسه‌ای نیاز دارد که بتواند آن را متعلق به خود بداند و از آن استفاده کند. به همین خاطر باید در انتخاب بشقاب از لحاظ ایمنی، جنس، شستشو دقت نمود. جنس مناسب برای انتخاب ظرف می‌تواند سیلیکونی، بامبو و پلاستیکی باشد. در ادامه هر یک را به طور مختصر به شما معرفی می‌کنیم.

ظرف غذای سیلیکونی

از بهترین ظروف مخصوص غذای کودک، ظروف سیلیکونی است که ویژگی‌های زیر را دارد:

  1. حمل و نقل راحت
  2. تنوع در ابعاد و طراحی
  3. قابلیت شستشوی آسان
  4. عدم استفاده از پلاستیک در ساخت آن
  5. مقاوم در برابر بو و لکه غذا و شکسته شدن
  6. عدم حرکت دادن آن بر روی سطوح مختلف توسط کودک

طرف غذای کودکانه

ظرف غذای بامبو

ظرف غذای بامبو از گزینه‌های بسیار‌مناسب برای انتخاب ظرف غذای کودک است. این ظرف دارای ویژگی بسیار مهم سازگاری با محیط زیست است برای همین دچار آسیب نمی‌شود. از دیگر ویژگی‌های آن می‌شود به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سبک و راحت بودن
  2. طرح و ابعاد متفاوت
  3. بسیار بادوام و ماندگار
  4. مقاوم در برابر بو و لکه غذا
  5. دارای خاصیت آنتی باکتریال
  6. عدم استفاده از مواد شیمیایی در ساخت آن

قاشق و چنگال کودک

قاشق و چنگال مخصوص کودک

از دیگر وسیله‌های پر کاربرد در ظرف مخصوص غذای کودک، قاشق و چنگال است. کودکان از زمانی که شروع به استفاده از غذای کمکی می‌کنند، باید از قاشق و چنگال مناسبی استفاده کنند تا زمان خوردن غذا به دندان و لثه خود آسیبی وارد نشود برای همین باید در انتخاب قاشق و چنگال مناسب دقت نمود‌.

 برای ظرف غذای مخصوص کودک، قاشق و چنگال‌هایی با لبه نرم طراحی شده‌است تا به دندان و لثه کودک آسیبی وارد نشود. همچنین دسته قاشق پهن یا حلقه‌ای بوده که باعث می‌شود کودک بدون نیاز به کمک والدین از غذای خود استفاده کند. علاوه بر این موارد، قاشق و چنگال مخصوص غذای کودک، دارای ویژگی حساسیت به گرما است که داغ بودن غذا را با تغییر رنگ خود نشان می‌دهد و مانع از آسیب به کودک می‌شود. این قاشق و چنگال‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف ساخته شده است.

ویژگی‌های بهترین ظرف غذای کودک

در انتخاب ظرف غذای کودک باید به نکات مختلف و مهمی توجه کرد تا بتوان بهترین خرید را انجام داد‌. از مهترین نکات مربوط به این ظرف پرکاربرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قسمت اول

  • ظروف مخصوص غذای کودک بنابر نیاز کودک و انتخاب والدین به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که بهترین انتخاب، انتخابی است که شما را کاملا بی نیاز سازد. انواع ظروف مخصوص کودک به دسته‌های ۳ تکه، ۵ تکه، ۸ تکه، ۱۲ تکه، ۳۶ تکه و… تقسیم می‌شود که شامل اجزائی مانند بشقاب غذاخوری، بشقاب میوه خوری، لیوان، قاشق و چنگال، کاسه و… هستند.
  • ظرف غذا خوری کودک باید حالت آموزشی داشته باشد تا بتواند یادگیری کودک را افزایش دهد.
  • ظروف غذاخوری باید طوری طراحی شده باشد که متناسب با فیزیک و توان کودک باشد تا بتواند به راحتی از آن استفاده کند. به طوری که ظروف غذای کودکان پسر نسبت به ظروف غذای کودکان دختر، به دلیل نیاز بدن به مواد غذایی و تحرک پسر دارای ابعاد بزرگتر است.
  • کودکان به دلیل بازیگوش بودن و عدم دقت در نوع وسیله مورد استفاده عموما دچار آسیب می‌شوند. جنس ظرف باید به گونه‌ای باشد که اگر کودک ظرف را جابجا کند یا از دستش سقوط کند، نشکند و به کودک آسیبی نرساند.
  • ظرف غذای کودک باید به راحتی قابل حمل باشد تا در صورت سفر یا هر جابجایی دیگر بتوان ظرف را برای کودک به همراه آورد. برای همین باید ظرف سبک و در عین حال نشکن باشد. از این موارد ظرف می‌توان به ظروف بامبو که پیشتر توضیح داده شد اشاره کرد.
  • گاهی به دلیل اشتهای کم کودک و.‌.. غذا اضافه آمده باشد و بخواهید این غذا را برای وعده بعدی استفاده کنید. در این صورت به ظروف درب دار نیاز است تا علاوه بر نگه داشتن مواد غذایی، از نفوذ میکروب‌ها جلوگیری نماید.

ظروف کودک

قسمت دوم

  • گاهی اوقات نیاز است که غذای کودک مجدد گرم شود و داخل مایکروویو قرار گیرد. بنابراین نیاز به ظرفی است که مقاومت در برابر حرارت را داشته باشد و شکسته نشود‌. از طرفی گاهی نیاز به شستشو با آب جوش و ضدعفونی کردن است. برای همین نیاز به ظرفی است که مقاومت لازم را داشته باشد.
  • از دیگر ویژگی‌های لازم برای ظرف غذای مناسب کودک قابلیت شستشوی آسان است. کودکان نیاز به وعده‌های غذایی متعدد دارد که باعث شستشوی متعدد ظرف‌ها می‌شود که وقت گیر است. برای همین نیاز به ظرفی است که قابلیت شستشوی آسان با دست و ماشین ظرفشویی را داشته باشد.
  • ظرف غذای کودک باید جذابیت ظاهري هم داشته باشد برای همین در ساخت آن از رنگ‌ها و طرح‌های متعددی استفاده می‌شود.
  • هنگام خرید ظرف‌های مخصوص غذاخوری کودک باید به این نکته توجه داشت که کف آن چسبنده باشد تا به راحتی روی سطوح لغزنده نباشد‌.
  • از دیگر ویژگی‌هایی که باید در نظر داشت، چکه نکردن آب از لیوان مخصوص غذا است تا هنگام استفاده از آن مایع نریزد.
  • در ساخت ظروف مخصوص کودک باید نکات ایمنی و استانداردهای لازم استفاده شود تا موادی که در ساخت این ظروف بکار برده می‌شود آسیبی به سلامت کودک وارد نکند.
  • در هنگام خرید ظروف مخصوص کودک باید به قیمت آن نیز توجه داشت تا با قیمت مناسب و کاربرد کافی و کیفیت مرغوب تهیه گردد.

ظرف کودک

خرید از فروشگاه ال آی

کودکان مرتب در حال پیشرفت و بزرگ شدن هستند. باید مراقبت لازم از آن‌ها را انجام داد تا از وسایل خطرناک و نامتناسب با سن خود دوری نمایند. یکی از بهترین کارها استفاده از وسیله‌های مناسب در سن خود مانند ظرف غذای کودک است. خرید ظروف مخصوص غذاخوری کودک از مهمترین کارهایی است که از آسیب‌های احتمالی و خطرناک جلوگیری می‌کند. در این مقاله از فروشگاه ال آی سعی شد تا اطلاعات کافی به شما عزیزان داده‌ شود.

دیدگاهتان را بنویسید