لوازم اداری

انواع ماشین حساب

انواع ماشین حساب

اگر نگاهی به جهان و زندگی افراد بیاندازیم، نقش ریاضیات را در آن  می‌بینیم ومتوجه می‌شویم که هر شغل و حرفه‌ای با ریاضی عجین است. از همین رو، ابزارهای مختلفی برای انجام عملیات ریاضی ساخته شد و بدون شک یکی از اختراعاتی که زندگی بشر را دگرگون کرد، ماشین‌حساب بود. ماشین‌حساب وسیله‌ای برای محاسبات عددی است که همگی در مدرسه، دانشگاه و محل کار از آن استفاده کرده‌ایم. ماشین‌حساب‌ها انواع مختلفی دارند که هر‌کدام کاربرد متفاوتی نیز دارد. این وسیله به شما کمک می‌کند تا کار‌های خود را با دقت بیشتر و بدون خطا انجام دهید. ماشین‌حساب‌ها از مغز انسان سریع‌تر عمل می‌کنند و شما هرچقدر هم باهوش باشید، بازهم در برابر یک ماشین‌حساب دوم هستید. حال در این مقاله از وب سایت ال آی همراه ما باشید تا انواع ماشین حساب را با هم بررسی کنیم.

ماشین‌حساب چیست؟

چوب‌خط و چرتکه اولین نمونه ماشین‌حساب بوده‌اند که در بازار‌های ایران و چین مورد استفاده قرار می‌گرفتند، امروزه نیز این ابزار در بیشتر وسایل دیجیتالی مانند گوشی، رایانه و … در ‌دسترس است. در حقیقت ماشین حساب، یک دستگاه کوچک پرکاربرد است که از آن برای انجام بسیاری از محاسباتی که در طول روز با آن سروکار داریم مثل خرید از فروشگاه، محاسبه حقوق، دودوتا چهارتای حساب بانکی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله بسته به کاربردی که دارد، انواع مختلفی را هم شامل می‌شود. برخی از آن‌ها تنها عملیات اصلی ریاضی یعنی ضرب، جمع، تفریق و تقسیم را انجام می‌دهند و بعضی دیگر برای کارهای تخصصی و مهندسی و نیز محاسبات پیچیده‌تر مثل جذر، درصد، لگاریتم و … کاربرد دارند.

 

 

انواع ماشین حساب

 

انواع ماشین حساب

همانطور که گفتیم، ماشین حساب‌ها با توجه به کاربرد انواع مختلفی داشته و افراد بر اساس نیاز خود، نوعی از آن را خریداری می‌کنند. این انواع عبارتند از:

  1. ماشین‌حساب ساده یا جیبی

ساده‌ترین نوع ماشین‌حساب است که محاسبات سرانگشتی و ساده همانند جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را انجام می‌دهد. قیمت آن نسبت به سایر انواع ماشین حساب ارزان‌تر بوده و سایز کوچکتری دارد. مزایای ماشین‌حساب‌های ساده به شرح ذیل می‌باشد:

  • کوچک و جیبی بودن که می‌توانید به راحتی آن را داخل کیف، جیب و جامدادی خود قرار دهید.
  • تنوع رنگ بیشتر و شادتری نسبت به سایر انواع دارد.
  • بسیاری از مدل‌های آن به‌صورت خودکار خاموش می‌شوند.
  1. ماشین‌حساب حسابداری

حسابدارها نیاز به ماشین‌حسابی دارند که دکمه‌های آن بزرگ و از هم تفکیک‌شده باشند تا کار با آن راحت‌تر باشد. این نوع ماشین‌حساب، دارای باتری یا سلول خورشیدی است. متاسفانه در هیچ دانشگاه یا مرکز آموزشی، نحوه استفاده از ماشین‌حساب حسابداری را آموزش نمی‌دهند و حسابداران نسبت به بسیاری از کاربردهای ماشین‌حساب حسابداری بی‌خبرند.

  1. ماشین‌حساب مهندسی یا علمی

این نوع ماشین‌حساب‌ها از پیشرفته‌ترین انواع موجود در جهان هستند که در رشته‌های مهندسی و رشته‌هایی که نیاز به محاسبات پیشرفته دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مدل نیاز به مهارت و تخصص دارد و قبل از استفاده باید دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید. مزایای ماشین‌حساب مهندسی به شرح ذیل می‌باشد:

  • مناسب کارهای علمی و مهندسی است.
  • استفاده سریع و آسان، به‌راحتی مسائل و فرمول‌های پیچیده را حل می‌کند.
  1. ماشین‌حساب مالی

این نوع ماشین‌حساب‌ها از نمونه‌های مهندسی پیشرفته‌تر هستند و طبق الگوریتم کدهایی که از قبل برای آنها تعریف شده است، محاسبات را انجام می‌دهند و توابع مالی مختلف مانند سود، تعداد اقساط و … را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. ماشین حساب مالی معمولا دارای پرینتر است تا بتوانید محاسبات را چاپ و نگهداری کنید.

برندهای مختلف ماشین حساب

ماشین حساب

 

امروزه به دلیل حجم زیاد کارهای محاسباتی، نیاز به داشتن یک ماشین حساب نیز در هر خانه، دفتر و اداره‌ای بیشتر احساس می‌شود. در این راستا، شرکت های زیادی به تولید انواع مختلف ماشین حساب پرداخته‌اند که در زیر برخی از بهترین و باکیفیت آنها را نام می‌بریم:

  • کاسیو
  • شارپ
  • کنکو
  • دلی
  • بی ال دی
  • اونر
  • CRTRZEN

 

نکات مهم و ضروری هنگام خرید ماشین‌حساب

پیش از انتخاب و خرید ماشین حساب لازم است که به نکات زیر دقت نمایید:

انواع ماشین حساب

  • قیمت ماشین‌حساب

قبل از انجام هر‌کاری شما باید میزان بودجه خود را مشخص کنید. با مشخص شدن میزان بودجه خود‌به‌خود مواردی که قیمت بالایی دارند، از محدوده انتخاب شما خارج می‌شوند.

  • جنس بدنه

شاید برای شما هم اتفاق افتاده است که در‌حال کار‌کردن با ماشین‌حساب باشید و ناگهان از روی میز به زمین بیافتد که اگر جنس بدنه مناسبی نداشته باشد، به سرعت متلاشی می‌شود. به‌ همین دلیل جنس بدنه آن باید از فلز یا پلاستیک فشرده بوده تا بعد از افتادن آسیب نبیند.

  • توان محاسباتی

ماشین‌حساب مورد‌نظر شما باید توانایی محاسباتی که از آن انتظار دارید را داشته باشد. حتی شما باید به فکر آینده نیز باشید زیرا ممکن است در ترم بعدی یا محل کار بعدی خود نیاز به ماشین‌حسابی با توان محاسباتی بالاتر داشته باشید. لذا در این خصوص دقت و تمرکز خود را بالا ببرید.

  • حافظه ماشین‌حساب

با‌توجه به نوع ماشین‌حساب، شما می‌توانید از آن استفاده‌های مختلفی داشته باشید. برای نمونه خیلی از مدل‌ها قابلیت ذخیره محاسبات قبلی را دارند ولی در ماشین‌حساب مهندسی شما می‌توانید فرمول‌ها و محاسبات پیچیده را نیز ذخیره کنید و در‌ صورت نیاز از آن‌ها استفاده نمائید.

  • باتری ماشین‌حساب

دقت کنید باتری آن کیفیت بالایی داشته باشد و در‌صورت خراب شدن به راحتی بتوان آن را پیدا کرد. برخی مدل‌ها نیز دارای باتری‌های قابل شارژ هستند.

  • قابلیت اتصال

برخی ماشین‌حساب‌ها قابلیت اتصال به پورت usb یارانه را دارند و این موضوع مهمی برای دانشجویان است.

  • قابلیت رسم نمودار

یکی از قابلیت‌های خاص یک ماشین‌حساب است که هر مدلی آن را ندارد. ماشین‌حساب‌های مهندسی دارای این ویژگی هستند.

  • اندازه و وضوح صفحه

به اندازه صفحه ماشین‌حساب دقت کنید. اگر صفحه آن خیلی کوچک باشد، در خواندن اعداد به مشکل می‌خورید. همچنین باید صفحه آن به اندازه‌ای بوده که کل فرمول و اعداد قابل نمایش باشند. وضوح تصویر نیز اهمیت به خصوصی دارد. زیرا اگر صفحه تار باشد، در مکان‌های پرنور با مشکل جدی مواجه می‌شوید.

  • برند ماشین‌حساب

بهتر است سراغ برندهایی بروید که کیفیت بالایی دارند و امتحان خود را پس داده‌اند. فروشگاه ال آی باتوجه به کیفیت و به روز ‌بودن محصولات خود، این اطمینان را به شما می‌دهد که به‌راحتی و باخیال آسوده از ماشین‌حساب خریداری شده خود استفاده کنید و نهایت لذت را از حل سریع محاسبات ببرید.

سخن آخر

فروشگاه اینترنتی ال آی برای سهولت کار شما انواع ماشین حساب باکیفیت را در وب سایت خود قرار داده تا به‌راحتی و با یک کلیک صاحب یک ماشین‌حساب عالی شوید. بنابراین با توجه به نکاتی که گفته شد می‌توانید ماشین‌حساب موردنظرتان را از این فروشگاه خریداری کنید. همچنین طبق قانون 10 روز ضمانت پس از فروش نیز برای هر محصول در نظر گرفته شده است که این خود یک امتیاز ویژه در انتخاب ال آی می‌باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید