لوازم نقاشی و طراحی

انواع قلمو نقاشی

انواع قلموی نقاشی

یکی از مهم‌ترین ابزارها در کشیدن نقاشی، قلمو است. گفتنی است که در تهیه این ابزار حتما باید دقت و ظرافت بسیار زیادی به کار برد. چرا که آن‌ها را از نظر نوع، کاربرد، جنس و اندازه موهایی که دارند دسته‌بندی می‌کنند. در ادامه این مقاله از فروشگاه اینترنتی ال آی سعی داریم به معرفی انواع قلمو نقاشی و بررسی آن‌ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

مفهوم قلمو نقاشی

معمولا قلموها را از نظر ظاهر و ساختاری که دارند به برس‌هایی تشبیه می‌کنند که مخصوص رنگ‌آمیزی سطوح مختلف به صورت حرفه‌ای هستند. دقت فرمایید که یک قلمو نقاشی متشکل از یک دسته تار موی باریک به هم متصل‌ شده به کمک یک بست است. در واقع این بست وظیفه کنار هم نگه داشتن و اتصال موها را بر عهده دارد که جهت راحت‌تر کار کردن با  قلمو به کمک نوعی دسته چوبی و یا پلاستیکی محصور شده است.

توجه داشته باشید که همیشه موهای یک قلمو را از یک جنس ثابت تهیه نمی‌کنند، این جنس در آن‌ها می‌تواند از موی طبیعی حیوانات و یا الیاف مصنوعی باشد. گفتنی است که بست نگهدارنده مو‌های قلمو معمولا از جنس فلز و دسته‌ها از جنس چوب و یا پلاستیک می‌باشد.

قلموی نقاشی

با وجود این که در دنیای امروزه استفاده از ابزارهای پیشرفته‌ای نظیر غلطک‌ نقاشی، پمپ نقاشی، افشانه و … کار افراد را در نقاشی کشیدن و رنگ‌آمیزی کردن راحت کرده، ولی هنوز هم از قلمو به عنوان حرف اول در نقاشی یاد می‌کنند.

کلیه نقاشان حرفه‌ای بر این عقیده‌اند که جهت پیاده‌سازی کارها و طرح‌های بسیار ظریف، کشیدن نقاشی گوشه‌ و کنارها و سایر جاهایی که به دقت بالایی نیاز است، هیچ وسیله‌ای نمی‌تواند جای قلمو را بگیرد. بنابراین به جرات می‌توان گفت که بهترین راه جهت انتقال حس درونی نقاش به بوم، استفاده از قلمو است. در ادامه سعی داریم به بررسی انواع مختلف قلمو بپردازیم.

قلموهای ابتدایی

لازم به ذکر است که قلموهای ابتدایی نسبت به قلموهای امروزی بسیار ساده بودند، ولی به تدریج و با گذشت زمان در ساختار و ظاهر آن‌ها، تغییراتی به وجود آمد. گفتنی است که پیش از روی کار آمدن موهای مصنوعی در ساخت این ابزار، برای نقاشی کشیدن با قلمو از اشیای جالبی نظیر استخوان آرواره نهنگ، چوب خیزران و چوب‌های تراشیده ‌شده استفاده می‌شد که خاصیت ارتجاعی مطلوبی نداشتند.

انواع قلم نقاشی

قلموهای جدید

به طور تقریبی می‌توان گفت که تا اواخر سال 1830 میلادی، قلموهایی جدید و با‌کیفیت وارد بازار شد. مدت کوتاهی پس از آن نیز شرکت‌های مطرح آمریکایی در تولید این محصول دست به کار شدند و شیوه کاری منحصر به فرد خودشان را در ساختار آن به کار بردند. به گونه‌ای که در نهایت موفق به تولید قلموهایی ۱۰۰ درصد دستی و بدون نیاز به ماشین آلات شدند.

آشنایی با انواع قلمو نقاشی

توجه داشته باشید که معمولا قلموها را از جنبه‌های گوناگونی دسته‌بندی می‌کنند. اولین دسته‌بندی آن‌ها از نظر نوع قلمو است که به سه گونه‌ باد بزنی، گرد و تخت تفکیک می‌شوند.

اگر بخواهیم این ابزار حرفه‌ای را با توجه به کاربردی که دارد تقسیم‌بندی کنیم نیز به دو گروه قلموهای رنگ روغنی و قلموهای آبرنگی می‌رسیم. نا‌گفته نماند که معمولا قلموهای نقاشی را با توجه اندازه‌هایی که دارند به شماره‌های قراردادی تقسیم می‌کنند که بسته به نوع قلمو از عدد 000 به بالا شماره‌گذاری می‌شوند.

در رابطه با جنس موهای قلمو نیز باید گفت که از دو جنس موی جانوران و یا الیاف مصنوعی طراحی و ساخته می‌شوند. گفتنی است که معمولا قلموهای تولید شده از موی دُم سمور از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و حالت فنری، خاصیت ارتجاعی و نوک تیزی که دارند، فرآیند نقاشی آبرنگ و رنگ روغن را بسیار آسان کرده‌اند. همچنین اینکه این جنس موها دارای توانایی بالایی برای جذب آب هستند.

از جمله متداول‌ترین دسته‌بندی قلموها شامل موارد زیر است:

قلم موهای تخت

  • قلم موهای تخت:

این نوع قلموها با انتهای مربعی شکل و موهای متوسط و بلندی که دارند، مناسب اجرای برخی حرکت‌های جسورانه و پر کردن یک سری فضاهای گسترده هستند. گفتنی است که این محصولات در ضربه زدن با رنگ‌های روغنی نیز بسیار ایده آل‌ می‌باشند. گفتنی است که قلموهای تخت خود به دو دسته زبر و نرم تقسیم‌بندی می‌شوند و دارای برندهای مختلفی نظیر رهاورد و پارس آرت در بازار هستند.

  • قلموهای سرگرد:

این محصولات جهت ترسیم، طراحی، کارهای دقیق و کنترل ‌شده، پر کردن مناطق کوچک و همچنین کشیدن خطوط نازک و ضخیم بسیار مناسب‌ هستند. معمولا از این نوع قلموها در رنگ‌های گواش و آبرنگ و همچنین ریزه کاری‌های اکریلیک و رنگ روغنی استفاده می‌شود.

  • قلموهای زبان گربه‌ای (فیلبرت):

این قلموها را می‌توان نمونه تغییر یافته‌ نوع تخت آن‌ها به شمار آورد که در محو کردن خطوط قوی قبل از خشک شدن بسیار کاربردی‌ هستند. بافت خاص این نوع محصول باعث شده که نقاش اجازه استفاده از آن در حالت مرطوب نیز داشته باشد. این نوع قلمو بر خلاف نوع تخت از یک سری گوشه‌های منحنی شکل برخوردار است که سبب تشکیل بافت‌ها و خطوطی ظریف، نرم و منحنی شکل به راحتی می‌شود.

قلموهای باد بزنی

  • قلموهای باد بزنی:

این ابزار دارای لایه‌ای بسیار نازک از مو بوده که از جهت داخل به بیرون توزیع شده‌اند. از این نوع قلمو بیشتر برای ترکیب رنگ‌ها استفاده می‌کنند، البته کارایی آن در طراحی مو، چمن و همچنین شاخه‌های نازک نیز بسیار عالی است. از جمله مهم‌ترین کاربردهای این نوع قلمو عبارت است از:

  1. نقطه‌گذاری‌های کوچک
  2. خطوط کوتاه
  3. هایلایت در مو
  4. نقاشی درخت و چمن
  • قلموهای لاینر (شاخه زن):

این محصولات نسبتا باریک دارای تارهای بلند و نوک تیزی است. معمولا از آن در ایجاد خطوط ظریف با عرض یکسان استفاده می‌کنند. در نتیجه جهت کشیدن شاخه‌های باریک درخت، بادبان‌های قایق، موی انسان و یا سیبیل گربه بسیار حرفه‌ای عمل می‌کند.

قلموهای ماپ

  • قلموهای ماپ (محو کن):

این نوع قلمو بسیار نرم بوده و قابلیت نگهداری میزان نسبتا بالایی از رنگ‌ها را در خود دارد. معمولا از این ابزار در آبرنگ‌ها جهت ایجاد سطوحی بزرگ استفاده می‌شود. استفاده از این نوع قلمو در محو‌سازی آسمان در یک پس زمینه، محو کردن لبه ابرها و همچنین محو کردن خطوط تیز بسیار مناسب است. گفتنی است که قلموهای ماپ کاربرد فراوانی در نقاشی‌های پرتره و فیگور جهت خلق لبه‌هایی نرم و لطیف دارند.

  • قلموهای سرکج (شمشیری):

این محصول نیز نمونه تغییر یافته‌ای از قلم موهای تخت است که معمولا دارای زاویه خاصی بر روی الیاف خود است. همین ویژگی باعث شده انحنا بخشیدن و یا سایه زدن به حواشی و نواحی ظریف، بسیار آزاد‌تر اجرا شود. این ابزار در ایجاد شاخه‌های درختان و علفزار نیز بسیار کاربردی است.

خرید از فروشگاه ال آی

همان طور که در مقاله بالا نیز اشاره کردیم از قلمو به عنوان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ابزار نقاشی یاد می‌شود. این ابزار وظیفه توزیع حرفه‌ای رنگ‌های مختلف و انتقال پیام به بوم را برعهده دارد. دقت فرمایید که هر کدام از انواع قلموهای نقاشی، بر اساس اندازه، ابعاد، کاربرد و جنس موهایی که دارند می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند.

با توجه به توضیحات بالا می‌توان گفت که جهت انتخاب دقیق و حرفه‌ای قلمو، قبل از هر چیز باید با انواع، مشخصات و کاربردهای انواع مختلف آن‌ آشنا شوید و اطلاعاتی دقیق در این مورد به دست آورید.

در مقاله بالا از فروشگاه اینترنتی ال آی تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا شما عزیزان را با متداول‌ترین انواع قلمو نقاشی آشنا کنیم. چنانچه در این مورد دچار سوال و یا ابهام خاصی شدید، کافی است با کارشناسان مجرب مجموعه ما به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید