لوازم نقاشی و طراحی

ابزار رنگ آمیزی کودکان

ابزار رنگ آمیزی کودکان

علاقه کودکان در همان سال‌های ابتدایی زندگی به دنیای رنگ‌ها و نقاشی سبب می‌شود که خانواده‌ها همیشه به دنبال ابزار مناسب برای نقاشی و رنگ آمیزی برای کودکان خود باشند زیرا نقاشی و رنگ آمیزی علاوه بر تقویت مهارت‌های دست‌ورزی، لذت‌بخش است و یک هنر و استعداد خوب برای آینده آنان به شمار می‌آید. بنابراین بسیار مهم است بدانیم بهترین ابزار رنگ آمیزی نقاشی کودکان چیست؟ بهتر است این وسایل کاربردی از دسته نوشت‌افزارها و لوازم تحریر در چه مقیاسی و از چه برندی تهیه شود؟ در این مقاله به پاسخ این سؤالات خواهیم پرداخت.

معرفی ابزار رنگ آمیزی کودکان

ست‌های رنگ آمیزی به دلیل تنوع رنگ و جاذبه بصری، مورد‌توجه کودکان هستند. بنابراین در این بخش به مهم‌ترین و با ارزش‌ترین این ابزار برای امر رنگ آمیزی می‌پردازیم:

  • مداد رنگی

مداد رنگی را شاید بتوان جزو اولین وسایل رنگ آمیزی کودک برای نقاشی به حساب آورد. این لوازم تحریر باقدمت زیاد و از خاک رس، موم، رنگدانه و بدنه مداد تشکیل شده است. مداد رنگی‌ها در کیفیت‌ متفاوت و تعداد رنگ متنوع از ۶ تا تعداد بسیار بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما برای کودکان مداد رنگی‌های ۶، ۱۲ و در نهایت ۲۴ رنگ کافی به‌نظر می‌رسد. این ابزار برای کودکان استفاده راحتی دارد و در صورت شکستن نوک مداد یا تیز نبودن آن به‌راحتی تراش می‌شود. همچنین تهیه یک پاکن و تراش باکیفیت در کنار مداد رنگی توصیه می‌شود.

  • رنگ انگشتی

از اقلام رنگ آمیزی بسیار جذاب برای کودکان رنگ انگشتی به شمار می‌رود. زیرا کودکان آن را نوعی بازی به حساب می‌آورند و به وسایل کمکی دیگری برای استفاده از این ابزار نیاز ندارند. بچه‌ها به‌راحتی و با استفاده از انگشتان خود ضمن تقویت عضلات دست می‌توانند به رنگ آمیزی و نقاشی کشیدن بپردازند. مواد تشکیل‌دهنده این نوع رنگ معمولاً طوری طراحی می‌شود که کودک با لمس آن و ارتباط مستقیم دست‌ها با رنگ دچار حساسیت یا بیماری نشود.

لوازم طراحی و نقاشی

  • پاستل و مدادشمعی

مدادشمعی و پاستل دو ابزار رنگ آمیزی تقریباً شبیه به یکدیگر هستند. پاستل‌ها در واقع نوعی مدادشمعی هستند که حالت نرم‌تر و خمیری‌ دارند. پاستل پوشانندگی بهتری روی کاغذ دارد ولی مداد شمعی‌ها  سخت‌تر بوده و در برابر رنگ‌های حلال در آب مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. هنگامی که کودکان تمایل دارند از این دو نوع لوازم تحریر استفاده می‌کنند، بهتر است کاغذی با بافت نرم برای رنگ آمیزی انتخاب شود زیرا کنترل پاستل و مدادشمعی در این نوع کاغذها راحت‌تر است.

  • آبرنگ

کودکان می‌توانند برای رنگ آمیزی از آبرنگ که در بسته‌های ۶، ۱۲رنگ یا تعداد بیشتر تولید می‌شود، استفاده کنند. آبرنگ را با استفاده از قلمو می‌توان برای رنگ کردن نقاشی‌ها به‌کار برد و انواع مختلفی از قبیل خشک، مرطوب یا تیوپی دارد. هنگامی که کودکان برای رنگ آمیزی از آبرنگ استفاده می‌کنند بهتر است وسایل نقاشی آنان را بر محیط مناسبی گسترد تا از کثیف شدن فرش و لوازم خانه جلوگیری شود.

  • گواش

گواش نیز مانند آبرنگ از حل شدن رنگدانه‌ها در آب قابل‌استفاده می‌شود اما پوشش رنگ آمیزی با گواش بیشتر از آبرنگ است. شاید کودکان به‌خصوص هنگام آغاز نقاشی آگاهی کافی برای استفاده از گواش و آبرنگ را نداشته باشند اما به مرور زمان کار با این ابزار نیز برای آن‌ها ساده و راحت می‌شود.

  • انواع ماژیک نقاشی

از دیگر ابزار ضروری کودکان برای رنگ آمیزی انواع ماژیک به شمار می‌آید که اتفاقاً این ابزار بسیار موردعلاقه و قابل‌توجه کودکان است. مخزن جوهر، نمد فشرده، بدنه پلاستیکی و درپوش اجزای تشکیل‌دهنده ماژیک را تشکیل می‌دهند. برای راحتی استفاده از این ابزار برای کودکان، معمولاً ماژیک‌ها را به صورت سه‌وجهی می‌سازند تا به‌راحتی در میان انگشتان دست کودک قرار گیرد. همچنین در ساخت ماژیک یا هایلایتر از ساختار عاری از مواد حساسیت‌زا استفاده می‌گردد.

  • دفتر نقاشی

دفتر نقاشی نیز عضو جدایی‌ناپذیر نقاشی و رنگ آمیزی بچه‌ها محسوب می‌شود زیرا تمامی کودکان حتماً یک یا چند دفتر به‌عنوان ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین وسیله شروع نقاشی دارند. دفاتر مربوط به نقاشی کودکان می‌تواند در ساخت از طراحی فانتزی یا انیمیشنی برای جذب بیشتر بچه‌ها بهره گیرد.

ابزار رنگ آمیزی

  • کتاب‌های مخصوص رنگ آمیزی

کتاب‌های مخصوص رنگ آمیزی کودک را نیز می‌توان جزو ابزار مربوط به رنگ آمیزی به حساب آورد. برای راحتی و ایجاد ذوق بیشتر در کودکان کتاب‌هایی طراحی شده‌اند که دارای تصاویر کارتونی و کودکانه بدون‌رنگ هستند. بچه‌ها با استفاده از برخی الگوهای گذاشته شده در این کتاب‌ها یا بر حسب سلیقه خود با استفاده از ابزار متفاوتی چون مداد رنگی، پاستل و مدادشمعی یا ماژیک و آبرنگ به رنگ آمیزی این طرح‌ها می‌پردازند که برای افزایش تمرکز و تقویت ماهیچه‌های دست بسیار مفید است.

معرفی ابزار رنگ آمیزی تخصصی کودکان

پس از آن‌که کودک توانست استفاده درست از ابزار پایه رنگ آمیزی و نقاشی را به خوبی یاد بگیرد و ذوق و استعداد خود در این زمینه را به نمایش گذاشت، می‌توان اقدام به تهیه ابزار تخصصی‌تر برای او در زمینه رنگ آمیزی پرداخت. موارد زیر جزو این دسته به حساب می‌آیند:

  • رنگ روغن و رنگ اکریلیک

رنگ روغن‌ها بیشتر در نوع تیوپی و طیف رنگی گسترده تولید می‌شوند که با انواع کاردک و قلمو روی بوم قرار می‌گیرند. همان‌طور که گفته شد این ابزار بیشتر آن زمانی که نقاشان کوچک ما در رنگ آمیزی و نقاشی حرفه‌ای شده‌اند، کاربرد دارد. همچنین رنگ‌های اکریلیک نیز به صورت لایه‌لایه رنگ آمیزی را کامل می‌کنند اما درخشش رنگ روغن را ندارند.

  • قلمو

در انتخاب قلموی مناسب که بیشتر برای استفاده روی بوم تهیه می‌شود، شماره قلمو، شکل سر و میزان سختی و نرمی آن مدنظر قرار می‌گیرد. جنس موی سر قلمو تأثیر بسیار زیادی در کیفیت رنگ آمیزی دارد. همچنین دسته قلمو باید برای قرارگیری در میان انگشتان کودک فرم مناسبی داشته باشد.

  • پالت و بوم

اگر کودک به این مرحله از موفقیت در نقاشی و رنگ آمیزی رسید که توانایی استفاده از رنگ روغن و رنگ اکریلیک را داشت، قطعاً نیاز به وجود پالت و بوم حتی سه‌پایه برای خلق آثار خود خواهد داشت. ابزار موردنظر حس خوب نقاشی و انگیزه را برای کودک به ارمغان می‌آورد.

اهمیت برند ابزار رنگ آمیزی کودکان

پس از این که به بررسی مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ابزار رنگ آمیزی کودکان پرداختیم باید توجه کنیم که این وسایل چون برای استفاده کودکان تهیه می‌شوند باید حداکثر میزان مرغوبیت را داشته باشند تا برای کودکان استفاده راحتی داشته باشند، همچنین آن‌ها را دچار حساسیت یا بیماری نکنند. در انتخاب نوع برند ابزار رنگ آمیزی اعم از خارجی یا ایرانی علاوه بر در‌نظر‌گرفتن قیمت باید این وسایل را از شرکت‌هایی تهیه کرد که شناخته‌شده هستند و امتحان خود در زمینه کیفیت را به خوبی ثابت کرده‌اند.

در این مقاله ابزار رنگ آمیزی کودکان را شناختیم، همچنین در مورد اهمیت کیفیت و برند این وسایل صحبت کردیم. پس با توجه به این مطالب و شناخت روحیات کودک خود، در صورت علاقه‌مندی وی به دنیای رنگارنگ نقاشی و رنگ آمیزی می‌توانید ابزار مورد نیاز او را از سایت اینترنتی ال آی که یک فروشگاه بزرگ در زمینه تهیه و توزیع بهترین برندهای نوشت‌افزار و لوازم تحریر با بهترین قیمت است، خریداری نمایید. تنوع زیاد، قدرت انتخاب بالا، پاسخگویی سریع، تضمین اصالت کالا و پشتیبانی آنلاین تنها بخشی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد خرید از این فروشگاه با‌سابقه و نام‌آشنا است.

دیدگاهتان را بنویسید