آموزشی

آموزش اعداد به کودکان پیش دبستانی

آموزش اعداد به کودکان

آموزش اعداد یکی از اولین درس‌هایی که در کودکی می‌آموزیم. این آموزش با بازی و یادگیری شمارش است. یادگیری اعداد و ریاضیات، مهارتی هستند که در سال‌های ابتدای تحصیل باید به آن مسلط شد. اغلب آموزش اعداد در مهد کودک و کلاس اول دبستان توسط مربیان در زمینه بازی شروع می‌شود. در نظر داشته باشید که مهارت‌های ریاضی را می‌توان زودتر از این سن به کودکان آموزش داد‌. این کار در راستای راحت‌تر درک کردن اعداد برای کودکان مفید است. زیرا این مهارت‌های آموخته شده باعث می‌شود هنگام معرفی مفاهیم ریاضی در مدرسه، کودک راحت‌تر با آن‌ها ارتباط برقرار کند. در این مطلب از فروشگاه اینترنتی ال آی همراه ما باشید تا شما را با آموزش اعداد به کودکان آشنا کنیم.

اهمیت آموزش اعداد به کودکان پیش دبستانی

یکی از آموزش‌های لازم در دوره پیش دبستانی آموزش اعداد است. راه‌های مختلفی برای آموزش اعداد در مقطع پیش دبستانی وجود دارند‌ که شامل:

آموزش اعداد به کودکان

و همچنین چندین روش دیگه اشاره کرد. یکی از دوره‌های مهم زندگی کودکان، پیش دبستانی می‌باشد زیرا این دوره باعث شکل‌گیری فضای ذهنی کودکان می‌شود. در سن ورود به پیش دبستانی آموزش‌هایی از قبیل ریاضی، قرآن و … به کودکان ارائه می‌شود. لازم به ذکر است که یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی که در پیش دبستانی به کودکان آموزش داده می‌شود، آموزش اعداد است.

نمونه‌هایی از آموزش اعداد به کودکان

با این تفاسیر راه‌‌های زیادی در راستای مدل‌سازی مفاهیم اعداد اولیه و شمارش وجود دارند. برای مثال هنگام غذا خوردن، وقتی غذا را با قاشق در بشقاب کودک می‌ریزید، بهتر است که قاشق‌ها را با صدای بلند بشمارید. یا هنگام رنگ‌آمیزی وقتی که به کودک خود مداد رنگی را می‌دهید آن را بشمارید برای مثال این یک مداد رنگی، این دو مداد رنگی و … . در خانه شروع کنید به شمارش اشیا. بهتر است که شمردن را به بخش طبیعی از تعاملات خود با فرزندتان تبدیل کنید.

در نظر داشته باشید که مهم‌ترین بخش معرفی اعداد به کودکان، آموزش آن با بازی می‌باشد. این آموزش تدریجی است و اگر فرزند شما به آن علاقه‌ای نشان نداد آن را مجبور به یادگیری نکنید. این آموزش را به طور منظم الگوسازی کنید. در نهایت کودک شما شروع به یادگیری و بروز دادن آن خواهد کرد. در این راه از نمونه‌های زیر بهره بگیرید.

اعداد

از تصاویر کمک بگیرید

اولین روش برای آموزش اعداد به کودکان استفاده از تصاویر است. اغلب کودکان اگر یک مفهومی را تجسم کنند آن را بهتر یاد می‌گیرند. در این راستا برای هر عدد، شماره آن رای روی کاغذ بنویسید و در زمینه آن عدد یک نقاشی به او نشان دهید. برای مثال شما در حال آموزش عدد ۳ به فرزند خود هستید، بهتر است که نقاشی سه سیب یا سه گل را به آن نشان دهید. برای بهتر نتیجه دادن می‌توانید از کودک بخواهید خود تصویر مرتبط را رسم کند. استفاده از لوبیا، مداد یا سایر وسایل ملموس ممکن است کودکان را در درک این مفاهیم یاری دهد. برای مثال هنگام تدریس عدد ۴ به کودک خود ۴ تا مداد بدهید و کمی زمان در اختیار او بگذارید تا آن را به خوبی درک کند.

ترتیب اعداد را تمرین کنید

توالی اعداد از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. برای نشان دادن این مفهوم می‌توان از یک خط کمک گرفت و اعداد را به ترتیب از چپ به راست بر روی یک خط بنویسید و نشان دهید که در حال زیاد شدن هستند. در این راستا از کودک خود بخواهید که کارت‌های اعداد را به ترتیب درست بچیند و یا می‌توان کارت‌ها را به صورت اشتباه و نامنظم بچیند و از کودک خود بخواهید تا آن اشتباهات را اصلاح کند‌.

اموزش عدد به کودکان

اعداد را معرفی کنید

ابتدا اعداد را از یک تا ده بر روی تکه‌های کاغذ بنویسید. سپس هر شماره را به صورت بلند بخوانید و به آن اشاره کنید. مهارت شمارش با این عمل در ذهن کودک می‌نشیند. همچنین می‌توان از کارت‌های اعداد  کمک بگیرید و با بالا بردن هر کارت عدد آن را بلند بخوانید.

برای خرید اعداد آهنربایی با قیمت ویژه کلیک کنید.

با موسیقی تمرین کنید

در راستای یادگیری اعداد شعرهای کودکانه‌ای وجود دارند و شما می‌توانید با استفاده از آنها بهتر اعداد را در خاطر کودکان نگاه دارید. کمک گرفتن از این موسیقی‌ها به یادگیری کودکان کمک بسزایی می‌کند. باعث می‌شود که اعداد از خاطر کودکان محو نشوند.

اموزش  اعداد با کتاب

از کتب مصور استفاده کنید

یکی دیگر از روش‌های آموزش اعداد به کودکان کتاب‌های مصور است. در این زمینه منابع مکتوب بسیاری برای تمرین عددنویسی کودکان وجود دارند. با تهیه برخی از آنان می‌توان با کودک خود تمرین کنید.

اعداد را در زندگی روزمره بگنجانید

اعداد همیشه و در همه جا در مقابل چشمان ما قرار دارند؛ بنابراین باید آن‌ها را در زندگی روزمره گنجاند. بهتر است که هنگام گرفتن شماره تلفن، نگاه کردن ساعت، شماره صفحه کتاب و یا شماره‌‌های موجود در لیست خرید، آن‌ها را به فرزند خود نشان دهید. هنگام کمک کردن فرزند شما در چیدن میز بهتر است که از او بخواهید برای هر بشقاب یک قاشق در نظر بگیرد و همچنین هنگام چیدن قاشق‌ها آن‌ها را بشمارد.

نتیجه‌گیری

آموزش اعداد به کودکان پیش دبستانی یک آموزش مهم و اساسی در این مقطع است. مربیان و والدین عزیز باید در این خصوص تمام توجه خود را داشته باشند. در این مطلب از سایت ال آی شما را با نمونه‌هایی از این آموزش‌ها آشنا نمودیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید