بازی فکری

آشنایی با انواع گیم برد

انواع برد گیم

گیم برد چیست؟ آیا انواع گیم برد را می‌شناسید؟ نیازی نیست برای درک این اصطلاح خیلی جای دوری برویم، برد گیم همان صفحه بازی خودمان است. این روزها به همان بازی رومیزی قدیم که متشکل از عناصری همچون؛ مهره‌ها، کارت‌ها، ژتون‌ها و غیره است برد گیم می گویند که باید بر اساس قوانین مشخص شده بازی، بر روی یک برد از پیش طراحی شده، چیده یا جا به جا شوند. این بازی‌ها از دسته بازی‌های گروهی بوده و معمولا 2 تا 7 نفر می‌توانند در آنها شرکت کنند‌. برخی از این بازی‌های فکری بر پایه مهارت و برخی دیگر بر پایه‌ شانس هستند.

البته بعضی هم به هر دو یعنی شانس و مهارت نیاز دارند. برای هر بازی‌ رومیزی هدف خاصی تعیین می‌شود که بازیکنان باید تمام تلاش خود را برای رسيدن به آن هدف بگذارند.  اصلی ترین هدف بازی‌های جدید، شکست رقبا، حفظ جایگاه و بدست آوردن امتیاز در بازی است. برای آشنایی بیشتر با گیم برد و انواع آن در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

انواع گیم برد

بردگیم‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که یکی از این گروه‌بندی ها خود شامل سه گروه آلمانی، اروپایی و آمریکایی می‌شود. گروه‌بندی دیگر بر مبنای چیزی است که در بردگیم مورد استفاده قرار می‌گیرد، به طور مثال بازی‌های تخته‌ای، کارتی و….

 اصلی‌ترین گروه‌بندی هم بر اساس ژانر بازی ها صورت می‌گیرد. در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص گروه‌بندی گیم بردها می پردازیم.

گروه اول: گیم بردهای استراتژیک

از اولین گروه انواع گیم برد بازی‌های استراتژیک هستند. بازی‌ها هیچ داستانی ندارند، اما دارای قوانین  مشخصی هستند، بازی‌های شطرنج  blocus و go از این دسته بازی‌ها بوده که به آنها بازی‌های استراتژی مطلق می‌گویند.

معرفی 10 بازی فکری استراتژیک

گروه‌ دوم: برد گیم‌های استنباطی (معمایی)

بازی‌های استنباطی از دیگر انواع گیم برد است که شدیدا به تجزیه و تحلیل و فهم عمیق نیاز دارند. در این بازی‌های رومیزی معمولا باید برای کشف معمای یک قتل یا پیش‌بینی آینده خاندان خود به تجزیه و تحلیل مسائل بپردازید. بازی‌هایی همچون؛ dead end drive از این دسته بازی‌ها هستند.

گروه سوم: برد گیم‌های آموزشی

این گروه از بازی‌ها همانطور که از نام آنها پیداست قرار است چیزی را آموزش بدهند و به شما تجربه لذت‌بخش یادگیری را بچشانند. بازی‌های آموزشی معمولا مختص کودکان است. بازی‌های Azul و  Kingdomino یک نوع بازی آموزشی هستند.

بردگیم

گروه چهارم: برد گیم‌های تعاملی

اگر دارای یک شخصیت مبارزه طلب هستید، بازی‌های تعاملی می‌تواند انتخاب خیلی خوبی برای شما باشد. در این گونه بازی‌ها شما با تشکیل یک تیم، در برابر خود بردگیم یا در برابر دوستان خود به مبارزه می‌پردازید. تعداد این گروه شامل بسیاری از بازی‌های رومیزی می‌شود. بازی‌های pandemic legacy،dead of winter، forbidden island و betrayal در این گروه قرار می‌گیرند.

گروه پنجم: برد گیم‌های اروپایی

این نوع از برد گیم‌ها پس از جنگ جهانی دوم در کشور آلمان ظهور کردند تا خانواده‌ها را پس از هیاهوی جنگ دور هم جمع کنند. این بازی‌ها ساده بوده و یادگیری آنها راحت است. عنصر شانس در این برد گیم ها مهمترین عنصر است. بازی‌های Catan،Ticket To و Ride از این نوع بازی‌ها هستند.

گروه ششم: برد گیم‌های جاسوسی

از دیگر انواع گیم برد مدل جاسوسی است. این نوع بازی‌ها به صورت گروهی بوده و طرفداران بسیار زیادی دارد. نقش‌های متفاوتی در این بازی‌ها وجود دارد و نقش هر گروه به صورت مخفیانه است. چنانچه طرفدار بازی‌های مافیایی هستید، این ژانر می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. بازی‌هایی همچون The Resistance، One Night Ultimate Werewolf و کودتا در این گروه قرار دارند.

گروه هفتم: برد گیم‌های مخصوص دورهمی‌ها

این گروه از بردگیم‌ها باید به شکل گروهی و با شرکت کننده‌های زیادی بازی شوند. این بازی‌های رومیزی هیچگونه داستانی ندارند و  تنها با شناخت قوانین آن و کمی دقت می‌توانید در آن برنده شوید. این نوع بازی،  برای دورهمی و مهمانی‌ها کاملا مناسب است. برد گیم هایی همچون؛ جنگا، تیزبین و تابو از این گروه بازی‌ها هستند.

معرفی 10 بازی فکری گروهی

گروه هشتم: برد گیم های نقش آفرینی

در این نوع بازی‌های رومیزی بازیکن اختیار عمل دارد و هر تصمیم و انتخاب‌‌ از سوی  بازیکنان، تعیین کننده مسیر و نتیجه بازی است. برای شرکت در این بازی باید ابتدا یکی از شخصیت‌های بازی را برای خود برگزینید و بر مبنای ویژگی‌های شخصیتی که انتخاب کرده‌اید بازی را طبق خواسته خود اجرا کنید. برد گیم‌هایی همچون؛ دی اند دی  یا سلیز بازی‌های تخیلی مثل جنگ ستارگان، از پرطرفدارترین بازی‌های این گروه هستند.

مونوپولی

گروه نهم: برد گیم های اقتصادی

این نوع بازی‌ها برای شبیه سازی شرایط اقتصادی از واقعیت بوجود می‌آیند. در این مدل از انواع گیم برد شما می‌توانید به خرید و فروش دارایی‌های خود بپردازید. به طور مثال در بازی مونوپولی، بازیکن‌ها تلاش می‌کنند تا خانه‌های خاصی را در زمین بازی به صورت انحصاری در دست بگیرند. بازی‌هایی مثل  Stone Age، Agricola و جالیز در این گروه قرار دارند.

معرفی 4 بازی فکری برای افزایش هوش مالی و اقتصادی

گروه دهم: برد گیم‌های جنگی

در این گروه از بازی‌ها شما باید خود را برای یک جنگ رومیزی آماده کنید. برای این ژانر لازم است برای خود استراتژی مشخصی داشته باشید. به طور مثال بازی Game Of Thrones از محبوب‌ترین های این گروه است و شما باید در این بازی، به کنترل خاندان های مهم پرداخته و یا آنها را با خود همراه کنید. به بسیاری از بردگیم‌های جنگی، عنوان بردگیم‌های استراتژیک نیز داده می‌شود.

چند برد گیم برتر در همه زمان‌ها

از بین بازی‌های رومیزی بازی‌هایی هستند که در همه زمان‌ها محبوب بوده و طرفداران زیادی دارند. در ادامه به معرفی چند برد گیم رایج و در عین حال جذاب می‌پردازیم:

۱: بازی شطرنج

همانگونه که گفتیم بازی شطرنج، یک بازی استراتژیک مطلق است. هدف از این برد گیم که به صورت دو نفره بازی می‌شود، بوجود آوردن شرایطی برای گرفتن راه فرار از شاه حریف است. البته انواع جدید‌تری از بازی شطرنج ساخته شده‌اند که شطرنج سه نفره یکی از مهمترین آنها است. این مدل های جدید می‌تواند نسبت به شطرنج کلاسیک تجربه بهتر و لذت‌بخش تری برای شما رقم بزند.

۲: بازی Stratego

این بازی رومیزی از بردها و مهره‌ها تشکیل شده است. Stratego یک برد گیم دو نفره بوده و در آن هر بازیکن ۴۰ عدد مهره دارد که  یکی از این مهره‌ها پرچم است. همچنین تعداد ۵ بمب و چند مهره خنثی کننده‌ بمب در این بازی وجود دارد. بازی به این صورت است که چنانچه دو مهره به یکدیگر برسند، مهره‌ای که ارزش آن کمتر است، از بازی بیرون برود.  برنده کسی است که مهره‌ پرچم حریف را پیدا کند و یا توانایی خارج کردن تمام مهره‌های حریف را از زمین بازی داشته باشد.

۳: برد گیم Terra Mystica

در این بازی 14 شخص در 7 اقلیم مختلف یعنی؛ کویر، دریا، دشت، مرداب، کوه، جنگل و زمین بایر سکونت دارند. عنصر شانس در این  بازی هیچگونه اثر و اهمیتی ندارد و تنها مهارت و استراتژی هر بازیکن است که به او کمک می‌کند. این بازی همچون بازی مونوپولی به شما امکان ساخت و ساز ساختمان‌های گوناگون، ارتقا دادن به آن‌ها و بدست آوردن منابع مختلف را می‌دهد. جالب است بدانید. این برد گیم به صورت 2 تا 5 نفره بازی می‌شود و مدت زمان آن بیشتر از 120 دقیقه است. از جایی که این بازی محبوبیت فراوانی دارد نسخه اندروید آن نیز در دسترس می‌باشد.

۴: بازی Castles of Burgundy

این بازی رومیزی یادآور حال و هوای فرانسه در قرون وسطی، البته به صورت غیر واقعی است. قرار است شما نقش شاهزادگانی را ایفا کنید که باید با استفاده از 3 تاس تصمیم بگیرند کدام استراتژی را به کار ببرند. در واقع در این بازی شما باید بین گسترده ساختن سرزمین خود در برگاندی و زیاد کردن نفرات خود یکی را انتخاب کنید. در قبال هر چیزی که در Terra Mystica آماده می‌کنید ( جان آدمیزاد باشد یا دام) در پایان این بازی به شما امتیاز داده می‌شود. یکی از دلایل جذابیت‌ این بازی طراحی جالب برد آن است. این برد گیم را می‌توان به صورت 2 تا 4 نفره بازی کرد و مدت زمان آن کمتر از 90 دقیقه می‌باشد.

بازی Blood Rage

۵: بازی Blood Rage

در این برد گیم هر بازیکن باید جنگجویان، کشتی و رهبر خود را کنترل کند. پایان جهان نزدیک شده است ولی شما هنوز برای رسیدن به سرزمین امن فرصت دارید. این بازی در سه  بازه زمانی مختلف صورت می‌گیرد و شما باید در هر دوره کارت‌های خود را برای گردآوری غنائم و گستردن قبیله خود مورد استفاده قرار دهید. باید استراتژی‌های خاص خود را در این بازی در زمان مناسب به کار بگیرید. برای رسیدن به پیروزی ریسک کنید و هیچ هراسی از جنگ نداشته باشید. این برد گیم امکان بازی 2 تا 4 نفره را به شما خواهد داد و مدت زمان آن از 60 تا 90 دقیقه می‌باشد.

۶: بازی Android: Netrunner

این بازی یک برد گیم کارتی است که ژانر  علمی_تخیلی دارد. یک بازی دو نفره که یک نفر در نقش هکر و دیگری در نقش یک شرکت بازی می‌کنند. شرکت‌ در جستجوی راه‌هایی برای پیشرفت در برنامه‌های خود است و هکر باید سیستم دفاعی شرکت را از کار انداخته و به آن نفوذ کند تا ص

احب کارت‌های امتیاز او شود.از طرفی، هکرها می‌بایست زمان و اعتبار خود را برای بدست اوردن ثروت و منابع لازم صرف کنند و با خرید امکانات سخت افزاری و پیشرفت برنامه‌های خود، مانع از اقدامات امنیتی توسط شرکت‌های بزرگ شوند. این بازی در گروه بازی‌های تعاملی قرار دارد، تعاملی که از جنس تقابل است. مدت زمان این بازی دو نفره 45 دقیقه می‌باشد.

خرید از فروشگاه اینترنتی ال آی

در این مقاله درباره انواع برد گیم و چند برد گیم برتر و رایج در همه زمان‌ها اطلاعاتی در اختیار شما قرار دادیم که امیدواریم برایتان مفید بوده باشد. اگر می‌خواهید اوقات فراغت خود و کودکانتان را با برد گیم های جذاب و هیجان انگیز پر کنید، می‌توانید این بازی‌ها را از فروشگاه اینترنتی ال آی تهیه کنید. سایت ال آی به عنوان یک ارائه دهنده لوازم تحریر برند و بازی‌های فکری و آموزشی مهیج به مشتریان است. با خرید انواع مختلف برد گیم از این فروشگاه می‌توانید یک خرید اینترنتی امن، آسان و سریع را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید