بازی فکری

معرفی بازی فکری مناسب افزایش تمرکز

بازی فکری برای افزایش تمرکز

شاید برایتان پیش آمده باشد که موقع پرسیدن شماره تلفن خودتان بارها و بارها تکرار کنید که آن را به یاد آورید و شماره را درست بگویید. در این جور مواقع شما در خال استفاده از حافظه فعال خود هستید. با این تفاسیر امکان دارد پس از دادن شماره خود، در موقعیتی دیگر مجدد شماره خود را فراموش کنید. دلیل این فراموشی این است که شماره مدنظر به حافظه بلند مدت شما منتقل نشده است. در این مطلب شما را ۵ نمونه از بازی فکری برای افزایش تمرکز آشنا می‌کنیم. اگر شما هم از این نمونه فراموشی‌ها رنج می‌برید با ما همراه باشید.

۵ بازی فکری برای افزایش تمرکز

افزایش تمرکز امری است که اکتسابی بوده و می‌توانید با انجام برخی از بازی‌ها آن را تقویت نمایید. البته بیان این نکته حائز اهمیت است که در صورت داشتن علائمی همچون فراموشی‌های مکرر و طولانی باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید. در ادامه شما را با ۵ نمونه از بازی‌های فکری در این زمینه آشنا خواهیم کرد.

روبیک و سودوکو

روبیک و سودوکو

برای فعال کردن گیرنده‌های مغز بهتر است از بازی روبیک کمک بگیرید، بازی روبیک با فعال کردن گیرنده‌های مغز در دست‌ورزی و حل مسئله بسیار موثر است، در این راستا ماهیچه‌های دست را هم تقویت می‌کند. این بازی‌های هدفمند علاوه بر افزایش توجه، دقت و تمرکز می‌تواند شادی و سرگرمی را به کودکان در این شرایط سخت در خانه ماندن هدیه دهد. در نظر داشته باشید که این بازی‌ها خاطرات به یادماندنی در ذهن کودکان به یادگار می‌گذارند.

سودوکو یک بازی پرطرفدار قدیمی است. این بازی در زمینه اعداد می‌باشد و جز بازی‌های اصلی روزنامه‌ها قرار دارد. سودوکو تاثیر بسزایی در تقویت هوش و حافظه دارد. این بازی بهترین گزینه برای دسته افرادی است که به بازی‌های اعداد و ریاضی علاقه‌مند هستند.

برج هیجان

برج هیجان

برای فعال شدن مغز کودکان بازی‌هایی وجود دارد که آن‌ها می‌توانند روزی یک ربع تا بیست دقیقه آن را انجام دهند و مغز خود را فعال‌تر کنند. با انجام دادن این بازی‌ها کودک، دقت و تمرکز خود را می‌تواند افزایش دهد. در راستای افزایش دقت و تمرکز کودکان، والدین باید با واژه‌های توجه، تمرکز و دقت آشنا شوند.

توجه به معنی پاسخ دادن به محرک خاص و نادیده گرفتن مابقی محرک‌ها است. اگر محرکی ایجاد شود و کودک نتواند آن محرک را به درستی پاسخ دهد، کودک در حوضه توجه کمی مشکل دارد. تمرکز به نگه داشتن توجه، گفته می‌شود. این بدان معنی است که کودک هنگام تدریس و یا زمان پاسخ به محرک بتواند توجه خود را نگه دارد. دقت به معنی در نظر گرفتن جزئیات برای خوب فهمیدن است. با این حال اگر کودک نتواند به جزئیات مسائل توجه کند و یا به آن‌ها اهمیت کافی ندهد یعنی دقت کافی را ندارد.

کودکی که دارای مشکلات جسمی و روحی می‌باشد در راستای آن توجه، تمرکز و دقت به مشکل بر می‌خورد. برای مثال اگر او فردی مضطرب باشد، نمی‌تواند توجه، دقت و تمرکز کافی را داشته باشد.

پازل

جورچین کورکورانه و پازل

یکی از روش‌های ارزان قیمت برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز جورچین می‌باشد. این بازی جورچین کورکورانه به این صورت است که شما باید بدون نگاه کردن به تصویر کامل روی جعبه، جورچین را کامل کنید. البته روش این کار اینگونه می‌باشد که ابتدا به تصویر پازل کامل شده چند دقیقه‌ای نگاه کنید و سعی نمایید که آن را در خاطره بلند مدت خود ذخیره کنید. سپس قطعات پازل را بهم بریزید. حال بدون نگاه کردن به تصویر کامل جورچین سعی کنید که آن را کامل کنید.

حل پازل و انجام این بازی برای هر رده سنی مفید است. بهترین روش برای تقویت هوش که بسیار مهم می‌باشد تکمیل پازل‌های بهم ریخته است، هر چقدر زمان بیشتری صرف به چالش کشیدن مغز خود کنید، ذهن پویا و فعال‌تری را در طول زندگی خود خواهید داشت.

شطرنج

شطرنج

یکی از مهمترین بازی ها در لیست بازی فکری برای افزایش تمرکز، شطرنج است. این بازی جدا از افزایش توجه، دقت و تمرکز شما، هوش هیجانی شما را هم تقویت می‌کند. شطرنج به شما این درس را می‌دهد که چگونه در شرایط سخت تصمیم‌های لحظه‌ای بگیرید. مهمتر اینکه با توجه به تغییر شرایط بتوانید واکنش‌های  سریع، صحیح و عاقلانه‌ای از خود نشان بدهید.

البته یکی از درس‌های بزرگ شطرنج این است که شما با مفهوم این که هر حرکت و عملی که در زندگی انجام می‌دهید با یک عکس‌العملی همراه خواهد بود آشنا خواهید شد. شطرنج جز بازی‌های تمرکزی می‌باشد و نیاز به توجه و دقت بالایی دارد. در نظر داشته باشید که حرکت هر مهره در شطرنج با عکس‌العملی از حریف مساوی است. پس حرکات خود را باید در کمال آرامش و با دقت بالا انجام دهید.  لذا بدون دلیل نیست که شطرنج برای افزایش تمرکز کودکان یک بازی خوب به حساب می‌آید.

Brainwars

بازی‌های تمرکزی برای گوشی

جدا از تمامی موارد گفته شده در این مقاله، بعضی از بازی‌هایی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را بر روی گوشی همراه و یا تبلت خود نصب کرد. شما می‌توانید به جای وقت تلف کردن خود در شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام، این بازی‌ها را نصب کنید و در راه منزل یا سرکار از آن‌ها بهره ببرید. این بازی‌‌ها می‌توانند تا حد زیادی بر روی تمرکز حواس بزرگسالان تاثیرگذار باشند و آن ‌را افزایش دهند. در نظر داشته باشید که بیش از حد به این دسته از بازی‌ها وابسته نشوید. امروزه گوشی‌های تلفن همراه یکی از بزرگترین عوامل حواس پرتی هستند.  پس اگر قرار است از گوشی خود برای افزایش تمرکز استفاده کنید، ابتدا باید طرز استفاده از آن را یاد بگیرید.

اگر شما قصد دارید که از این بازی‌ها استفاده و بهره لازم را ببرید، چند تا از بهترین بازی‌ها شامل Brainwars، CogniFit و Train your brain می‌باشند.

خرید بازی فکری از ال آی

تمرکز یکی از ضروریات زندگی است که هر شخصی باید بدان توجه نماید. در شرایطی برای افزایش تمرکز نیاز است به دنبال راه‌هایی باشیم که در این مطلب از وب سایت ال آی نمونه‌ای از بازی‌های فکری را بیان نمودیم. تاثیری که بازی روی ذهن و تمرکز افراد مخصوصا کودکان می‌گذارد قابل چشم‌پوشی نیست. در این راستا فروشگاه ال آی بستری فراهم نموده است تا شما عزیزان به راحتی انواع بازی‌های فکری را مشاهده و با یکدیگر مقایسه نمایید و با بهترین کیفیت و قیمت خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید