لوازم تحریر

تفاوت کلاسور و دفتر کلاسوری

تفاوت کلاسور و دفتر کلاسوری

در دسته بندی لوازم تحریر بخش عمده‌ای از آن به انواع نوشت افزارها اختصاص داده می‌شود. نوشت افزارها نیز خود به دفاتر و قلم‌ها تقسیم شده‌اند. دفاتر انواع و اقسام مختلفی و کاربردهای مختلفی دارند. همانطور که تکنولوژی و فناوری به سمت پیشرفت است از طرفی تمامی ابزار حیاتی در زندگی انسان نیز با قابلیت‌های بیشتر و بهترین تولید می‌شوند. دفاتر کلاسوری، کلاسور، زونکن و پلنرها از سری نوشت افزارهای نوین هستند که برای نظم دهی و رفاه مصرف کننده تولید شده است. بسیاری از افراد به دلیل شباهت‌های موجود در کلاسور و نوع دفتری آن برای انتخاب بین این دو با مشکل رو به رو هستند. فروشگاه اینترنتی ال آی قصد دارد در این مطلب به تفاوت کلاسور و دفتر کلاسوری بپردازد.

شما نیز اگر میان خرید این دو نوشت افزار کاربردی تردید دارید با ما همراه باشید. چرا که با اطلاع از تفاوت میان این دفتر کلاسوری و کلاسور نیز می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

معرفی کلاسور

کلاسور یکی از ابزار طبقه بندی و نظم دهی به کاغذهاست که توسط فردریش زونکن یک مخترع آلمانی اختراع شده است. کلاسور که به زونکن نیز شناخته می‌شود در واقع یک پوشه بزرگ از جنس مقاوم است که به گیره‌های فلزی مجهز است. گیره‌های فلزی خاصیت بازشوندگی دارند و به این ترتیب اوراق درون این کلاسور بایگانی می‌شود.

البته لازم است توجه کنید که کاغذهایی که دورن زونکن گذاشته می‌شوند باید سوراخ یا پانچ شده باشند. سوراخ‌های کاغذ یک اندازه و استاندارد است و جنس بدنه یا جلد زونکن نیز از جنس‌های چون مقوا فشرده، پلاستیک، چرم و چوب می‌باشد. یکی از ویژگی‌های بارز زونکن‌ها گنجایش بسیار زیاد آن است که گاها تا 500 برگ است.

 

کلاسور

معرفی دفتر کلاسوری

قبل از بررسی تفاوت کلاسور و دفتر کلاسوری بهتر است با ماهیت دفتر کلاسوری نیز آشنا گردید. این نوشت افزار پر طرفدار ترکیبی از دفتر و کلاسور می‌باشد. دفتر کلاسوری نیز از حلقه‌های ریز فلزی یا پلاستیکی تشکیل شده است.

این حلقه ریز و تعداد آن نیز بسیار زیاد است و به عبارت دیگری دفتر کلاسوری شباهت به دفتر سیمی دارد. برگه‌ کلاسوری، برگه مناسب و استاندارد برای قرارگیری در این دفتر است. ابعاد دفتر کلاسوری نیز کمی از دفترهای مشق بزرگ‌تر است.

 

تفاوت کلاسور و دفتر کلاسوری

همانطور که در معرفی کلاسور و نوع دفتری آن آوردیم شاید تصور کنید که این دو دفتر شباهت زیادی با یکدیگر دارند. اکثر افراد به دلیل شباهت ظاهری و عدم اطلاع از تفاوت‌های میان دفتر کلاسوری و دفتر با مشکل مواجهه هستند. در ادامه هر آنچه به شناخت بیشتر و درک تفاوت میان این دو نوشت افزار لازم است بدانید را می‌آوریم.

تفاوت کلاسور و دفتر کلاسوری عبارتند از:

  • اندازه کلی
  • جنس بدنه
  • گنجایش
  • قفل حلقه
  • ظاهر حلقه
  • تعداد حلقه
  • نوع برگه
  • کاربرد

تفاوت کلاسور و دفتر کلاسوری

بررسی از نظر اندازه کلی

زونکن یا کلاسور به طور کلی از دفترهای کلاسوری کمی بزرگ‌تر هستند. البته در هر مورد سایزهای مختلفی تولید شده و در دسترس مشتریان قرار گرفته است. اما کلاسورها در سایزهای کوچک تولید نمی‌شوند. در صورتی که دفاتر کلاسوری در ابعاد A5 و حتی کوچکتر از آن نیز وجود دارند.

سایز بندی زونکن‌ها نیز شامل سایزهای A3-A4- وa5 می‌شود. خوب است بدانید یکی از تفاوت کلاسور و دفتر کلاسوری در پوشش دهی برگه‌هاست. کلاسورها اطراف یا کنارهای برگه را بسیار بهتر از دفترها پوشش می‌دهند.

 

بررسی از نظر جنس بدنه

جلدهای استفاده شده برای نوع دفتری برای حمل آسان و بهتر وزن کمتری دارند. البته همیشه استنثنایی وجود دارد و دفترهایی با جنس سنگین و سخت نیز تولید می‌شود. این دفاتر از جنس‌هایی چون پلاستیک فشرده، متالیک، فوم، طلق، پی پی و گاها چوبی یا ام دی افی ساخته می‌شوند. وزن جلد کلاسور نیز به نسبت نوع دفتری آن سنگین‌تر و سخت‌تر است. جنس‌های بدنه کلاسور معمولا از پلاستیک، مقوای بسیار ضخیم، چرم، ورنی و چوبی است.

 

بررسی از نظر گنجایش

ظرفیت نیز یک معیار بسیار مهم برای همه افراد است. بنابراین قبل از انتخاب دفتر کلاسوری و کلاسور خوب است به گنجایش هر دو واقف باشید. کلاسورها به دلیل آن که برای بایگانی برگه طراحی شده‌اند ظرفیت بیشتری دارند. در این طراحی برای نگهداری برگه بیشتر به ساختار توجه شده است. بر همین اساس از حلقه‌های قطور و بزرگتر استفاده شده تا بتوان برگه‌های بیشتری تا 500 یا 600 ورق را در آن نگهداری کرد.

کلاسور

بررسی از نظر قفل حلقه‌ها

حلقه‌ها برای بسته شدن و یا قفل شدن در دفتر کلاسوری و کلاسور با یکدگیر تفاوت دارند. در دفترها تعداد حلقه زیاد است و قطر آن نیز کم می‌باشد. در قسمت بالایی و پایینی حلقه‌ها اهرمی برای باز و بسته شدن حلقه‌ها در نظر گرفته شده است. با فشردن دو اهرم به صورت همزمان می‌توان حلقه را باز کرد و با نزدیک‌ کردن حلقه می‌توان آن را بست. در کلاسورها نیز قفل در وسط حلقه‌ها قرار دارد. در واقع حلقه‌ها به صورت کشویی باز و سپس با فشار دست بسته می‌شوند.

 

بررسی از نظر ظاهر حلقه‌ها

یکی از تفاوت کلاسور و دفتر کلاسوری نیز شکل ظاهری حلقه است. در دفتر کلاسوری شکل حلقه‌ها دایره‌ای و در کلاسورها به صورت شکل O یا D می‌باشد.

 

بررسی از نظر تعداد حلقه‌ها

همانطور که در قسمت‌های قبلی اشاره شد، تعداد حلقه‌های دفتر کلاسوری بیشتر است و بین 20 تا 30 حلقه متفاوت است. اما کلاسورها حلقه‌های محدودتری دارند که معمولا 2 تا 4 عدد است.

تفاوت کلاسور و دفتر کلاسوری

بررسی از نظر نوع برگه

نوع برگه در هر یک از نوشت افزارهای معرفی شده متفاوت است. در کلاسورها هر نوع برگه‌ای را می‌توان پانچ و سپس در زونکن قرار داد. اما برگه‌های دفتر کلاسوری برگه‌های خاصی هستند که سوراخ‌های آن ریز و خود برگه خط کشی می‌باشد.

 

بررسی از نظر کاربرد

نوع کاربرد نیز مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت کلاسور و دفتر کلاسوری است. دفاتر کلاسوری برای تحصیل مورد و جزوه برداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما زونکن یا کلاسور برای بایگانی اسناد، کاغذ، نامه و اوراق در ادارات کاربرد دارد.

 

کلام آخر

فروشگاه اینترنتی ال آی با کیفیت‌ترین و زیباترین طرح‌های دفتر کلاسوری و کلاسور را عرضه می‌کند. شما می‌توایند برای خرید برترین کلاسور و دفترکلاسوری‌ها از برند پاپکو و کلیپس به فروشگاه ما مراجعه فرمایید. خوب است بدانید با خرید از ال آی تا 300 هزارتومان بسته سفارش شما به صورت رایگان ارسال خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید