آموزشی

تشویق کودکان برای انجام تکالیف

تشویق کودکان برای انجام تکالیف

انجام تکالیف مدرسه توسط کودکان برای بسیاری از والدین تبدیل به یک مرحله استرس‌زا و پر از دغدغه شده است. تشویق کودک به انجام تکالیف به خصوص در سه سال اول تحصیلی که کودک هنوز در نقش دانش‌آموزی جا نیفتاده، آثار و فواید خوبی دارد که در ادامه راه او در زندگی کارآمد است. ترغیب باید به گونه‌ای انجام شود که پس از یک برنامه‌ریزی درست، فرد خود پیگیر تکالیف باشد و دیگر به محرک نیاز نداشته باشد.

اگر کودک شما به جای انجام به موقع تکالیف، به دنبال بازی و فعالیت است، یا بی‌توجه به انجام تکالیف خود، بدون تکلیف به مدرسه می‌رود. اگر به عنوان مادر یا پدر، به دنبال روش موثر برای تشویق کودک به انجام تکالیف مدرسه هستید، با ما همراه باشید. زیرا مساله انجام تکالیف کودکان بسیار چالش‌برانگیز و قابل بحث است.

چرایی تشویق کودکان برای انجام تکالیف

بسیار پیش آمده است که والدین برای رهایی از تنش و عواقب انجام ندادن تکالیف فرزند خود، مرتب به کودک تذکر می‌دهند و گاهی خود آن‌ها اقدام به نوشتن و انجام تکالیف می‌کنند که این اشتباه بسیار بزرگی است. کودک باید متوجه باشد که اگر تکلیف انجام نمی‌دهد، مسئولیت ناشی از آن هم به عهده شخص خود او است. زیرا یاد می‌گیرد مسئولیت کارهای خود را بپذیرد. پس تشویق یک متد و روش ایجاد انگیزه است که باید درست انجام شود.

بهترین تشویق‌ها برای انجام تکالیف کودکان

یک والد نه تنها برای موفقیت در داشتن یک کودک درسخوان و منظم، بلکه همیشه و در مسیر تربیت کودک باید قاطع بوده، یعنی روی حرف خود مصمم باشد. در عین حال مهربان بوده و بعد از پایان ساعات مدرسه یک استراحت کوتاه با یک خوراکی خوش‌مزه برای فرزند خود در نظر گیرد و بعد از او بخواهد به سراغ تکالیف برود. حال برای تشویق کودکان به انجام تکالیف، راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شود:

داشتن یک برنامه‌ریزی درست

در هر راهی قدم اول بسیار تاثیرگذار است. یک برنامه تنظیم کنید که در آن زمان شروع و پایان انجام تکالیف مشخص شده باشد. برنامه‌ریزی درسی را با توجه به توانایی کودک خود در نوشتن و خواندن تنظیم کنید. در حین این بازه کودک نباید اجازه صحبت، بازی و کار اضافه دیگری داشته باشد. برای نوشتن برنامه از خود او نیز کمک بگیرید و هر قسمت از آن که به پایان رسید تیک زده و به او بابت اینکه طبق برنامه پیش می‌رود، تبریک بگویید.

تشویق کودکان برای انجام تکالیف

همراهی اثرگذار با کودک

بزرگ‌تر باید به صورت غیر‌مستقیم با کودک همراه باشد. یعنی هنگامی که او تکلیف می‌نویسد بر عملکرد کودک نظارت داشته باشد و مراحل انجام تکالیف را پیگیری کند. بدین شکل کودک احساس نمی‌کند با یک بار سنگین تنها است. دقت کنید در این مرحله شما تکالیف را انجام نمی‌دهید، فقط نقش ناظر را ایفا می‌کنید.

تعیین امکانات اولیه برای نوشتن تکالیف

سعی کنید برای فرزند خود مکانی ساکت با نور مناسب که برای به دست آوردن تمرکز وی کاربرد داشته باشد، مهیا کنید. وسایل تحریر مناسب از قبیل انواع دفتر، مداد و مداد رنگی، خط‌کش، جامدادی و بسیاری دیگر می‌توانند نقش بزرگی در ایجاد ذوق و انگیزه در کودک ایفا کنند. گاهی کیفیت یک پاک‌کن که از لوازم تحریر بسیار ساده و معمولی است، تاثیر زیادی در آرامش کودک هنگام نوشتن دارد. به دلیل این که بر سر مسائل جزئی اما مهم، آرامش او به‌هم نمی‌ریزد. پس تهیه لوازم کمک آموزشی با هدف افزایش ذوق کودک در ایجاد انگیزه بسیار حائز اهمیت است.

آشکارسازی هدف اصلی از تکلیف برای کودک

بهتر است با فرزند خود صحبت کنیم و به او بگوییم پشت نوشتن تکالیف، اهداف بزرگ‌تری وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به مسئولیت‌پذیر شدن در زندگی، منظم بودن و یا پذیرفته‌شدن در یک رشته دانشگاهی اشاره کرد. تحقیقات نشان داده است، افرادی که در کودکی اهداف شغلی خود را تعیین می‌کنند با رغبت بیشتری تکالیف خود را انجام می‌دهند.

تعیین زمان طلایی هر دانش‌آموز

پدر و مادر آگاه یک شناخت کلی از روحیات فرزند خود دارد. به عنوان مثال می‌داند بهترین ساعات شبانه‌روز که فرزند او از لحاظ جسمی و روحی انرژی بیشتری دارد کدام است و طبق آن فعالیت‌های درسی مانند انجام تکالیف را به آن زمان موکول می‌کند تا کودک بازدهی بهتری داشته باشد.

انجام تکالیف مدرسه

تحسین کودک با کلام و تشویق او با جایزه

از جذاب‌ترین و موثرترین روش‌ها برای تشویق کودکان به انجام تکالیف تعیین پاداش است. البته دقت شود مقوله پاداش و رشوه با هم اشتباه گرفته نشود. طوری رفتار کنید که فرزند شما با ذوق رسیدن به یک جایزه حتی به صورت تحسین کلامی شارژ شود. والدین می‌توانند در صورت امکان با یک تیر دو نشان بزنند و ضمن تهیه لوازم مورد نیاز مدرسه کودک، او را تشویق به انجام تکالیف کنند. یک کوله‌پشتی زیبا، مجموعه‌ای از کتاب‌های داستان، یا یک بازی فکری مهیج و هرگونه لوازم و تجهیزات مربوط به درس و مدرسه، می‌تواند یک پاداش موثر در روند انجام تکالیف باشد.

کاربرد تشویق کودکان برای انجام تکالیف

زمانی که والدین کودک او را برای انجام تکالیف تشویق می‌کنند، ضمن انجام درست و به جای تکالیف توسط کودک که هدف واضح ما است، اتفاق بزرگ‌تری می‌افتد. با تشویق و حمایت احتمال این که توانایی‌های کودکان از حالت بالقوه به صورت بالفعل درآیند بیشتر است که این همان هدف پنهان و نتیجه‌گیری درست از این عمل به حساب می‌آید. این گونه فرزند شما از خردسالی پر از هیجان، باانگیزه و مستعد برای شناخت و پیشرفت در دنیای آینده می‌شود. به عبارت دیگر این نوع حمایت سبب می‌شود. کودک شما قوا و انرژی بیشتری برای انجام کارهای خود بگذارد و در آینده نیز متعهد و مسئولیت‌پذیر شود.

سخن پایانی

با علم به تمامی مواردی که برای تشویق و در تسریع روند انجام تکالیف کودکان ذکر شد. والدین آگاه باید به یک نکته توجه داشته باشند که نباید از تهدید و تنبیه استفاده کنند. طبیعی است در مسیر تشویق برای انجام تکالیف فرزندان خود بارها نا‌امید و مایوس شوید. اما باید یک والد خستگی‌ناپذیر باشید و راهکارها را به درستی انجام دهید. همچنین با ارتباط مستمر با معلم کودک و در نظر گرفتن تشویق کودک با جایزه، مسئولیت خود را به سرانجام برسانید. فروشگاه اینترنتی ال آی یک سایت معتبر در زمینه تهیه لوازم تحریر و تمامی ملزومات مدرسه همراه شما است و آرزو می‌کند در مسیر تشویق کودک خود موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید