آموزشی

نقش والدین در تحصیل کودکان

نقش والدین در تحصیل کودکان

نقش والدین در تحصیل کودکان از مهم‌ترین نقش‌هایی است که هر پدر و مادری در قبال فرزندان خود برعهده دارند. اهمیت این نقش به‌قدری است که می‌تواند تأثیر مستقیمی بر آینده مسیر زندگی کودک داشته باشد. شیوه تربیتی، نحوه رفتار، نوع نگرش و ارتباطات ازجمله ابزارهایی هستند که والدین با استفاده از آن‌ها می‌توانند به کودکان خود یاد دهند که چه چیزی برایشان مفید بوده و چه چیزی برایشان مضر است.

پدر و مادرها با شرایطی که برای کودکان خود ایجاد می‌کنند این امکان را برای کودک خود فراهم کرده تا آن‌ها بتوانند در زمینه‌های گوناگون پیشرفت داشته باشند. بهتر است بدانید که برخی از والدین به دلیل اعمال معیارهای غلط، نه تنها به فرزند خود کمکی به ساخت آینده‌ای درخشان نمی‌کنند بلکه سبب تباهی زندگی او نیز می‌شوند. در این مطلب از فروشگاه اینترنتی ال آی قصد داریم با شما درباره اهمیت نقش پدرها و مادرها در تحصیل کودکان گفتگو نماییم. همراه ما باشید.

چرا نقش والدین در تحصیل کودکان مهم است؟

اکنون این سال پیش می‌آید که چرا نقش والدین در تحصیل کودکان اهمیت دارد؟ به نظر شما والدین چگونه می‌توانند بهترین تصمیم را برای تحصیل کودکان اتخاذ کنند؟ و از همه مهم‌تر اینکه آیا لازم است تا والدین تنها نظر خود را بر کودکانشان تحمیل نمایند؟ این‌ها ازجمله سؤالات مهمی هستند که در این بخش و بخش‌های دیگر به آن‌ها پاسخ داده خواهد شد.

بر کسی پوشیده نیست که عواملی چون نحوه برخورد والدین و میزان امکانات فراهم شده توسط آن‌ها تأثیر قابل‌توجهی در رشد و بالندگی کودک دارند. والدین بایستی به عواملی چون علاقه، استعداد و رؤیاهای کودک خود توجه داشته باشند تا او بتواند در زمینه تحصیلی خود به موفقیت‌های مهمی دست یابد.

تحصیل کودکان

نقش والدین در ایجاد انگیزه برای تحصیل در کودکان

شاید با خود بگویید که اولین معلم برای یک کودک، معلم اول دبستان او است درحالی‌که نخستین اشخاصی که به کودک آموزش می‌دهند، والدین او هستند. نقش والدین در تحصیل کودکان و شکل دادن شخصیت آن‌ها بسیار پررنگ است. خانواده و بخصوص والدین مهم‌ترین نقش را در ترغیب کودک به تحصیل و موفقیت تحصیلی او برعهده دارند. در زیر به تشریح مواردی پرداخته شده است که والدین با انجام دادن آن‌ها می‌توانند انگیزه تحصیلی را در کودک افزایش دهند.

  • تشویق به مطالعه از کودکی

بسیاری از فرزندان، والدینشان را الگوی خود قرار می‌دهند. آن دسته از پدر و مادرهایی که به فرزندان خود می‌آموزند که از همان دوران کودکی به مطالعه کتاب مشغول شوند، به طور غیرمستقیم آن‌ها را به درس خواندن ترغیب می‌کنند. بررسی‌ها نشان‌دهنده این حقیقت است که در این نوع از خانواده‌ها، گرایش فرزند به تحصیل و موفقیت تحصیلی بیشتر از دیگران است.

  • نحوه دادن پاداش به کودک و تنبیه او

یکی از مهم‌ترین جنبه‌هایی که در تربیت کودک بایستی موردتوجه قرار بگیرد، نحوه تشویق و تنبیه او است. معمولاً آن دسته از کودکانی که به مطالعه تشویق می‌شوند و در همین راستا پاداش‌هایی هم دریافت می‌کنند در مقایسه با کودکانی که با فحاشی و کتک‌کاری مجبور به درس خواندن می‌شوند، موفق‌تر هستند. نحوه دادن پاداش به کودک و یا تنبیه کردن او نقش والدین را در تحصیل کودکان پررنگ می‌کند.

نقش والدین در تحصیل کودکان

  • با کودک همراه شوید

اگر می‌خواهید کودکتان در تحصیلش عملکرد موفقی از خود نشان دهد، لازم است با او همراه شوید. اینکه شما انتظار داشته باشید کودکتان هر صبح خانه را به مقصد مدرسه ترک کند و هر ظهر به منزل بازگردد و روزبه‌روز در تحصیلش پیشرفت کرده باشد، بدون آنکه شما او را همراهی کرده باشید، انتظاری نابجا است. بهتر است بدانید که میزان حمایت از کودک در خانه و آموزش او در منزل از مهم‌ترین پارامترهای تعیین‌کننده موفقیت کودک در مدرسه است. نقش والدین در تحصیل کودکان بسیار حائز اهمیت است و ضروری است تا با توجه به سن و توانایی‌های کودک، مهارت‌های مهم زندگی به او آموزش داده شود.

  • نظارت بر فعالیت کودک

لازم است تا والدین بر فعالیت‌ها و رفتارهای کودک در منزل و مدرسه نظارت داشته باشند. این کار سبب می‌شود تا دراسرع‌وقت به شناسایی رفتارهای غیرطبیعی کودک پرداخته شده و با انجام اقدامات لازم به رفع رفتارهای اشتباه اقدام گردد. توجه داشته باشید که نظارت شما نباید به صورت بازجویی و یا نگهبانی باشد. باید این حس به شکل درست به کودک القا شود که شما مراقبش هستید و به او توجه دارید.

  • در آموزش به کودکان از صبر استفاده کنید

همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد، نقش والدین در تحصیل کودکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. والدین بایستی به این نکته توجه کنند که نباید با اعمال فشار بر کودک، کاری کنند تا او صد قدم از سنش جلوتر حرکت کند. لازم است تا از ابزار مهم صبر در آموزش کودکان استفاده شود و به آن‌ها زمان داده شود تا او بر اساس سن‌وسال و توانایی‌هایش قدم بردارد. ممکن است در حین تحصیل، مشکلاتی مانند اختلالات یادگیری در کودک به وجود آید که لازم است این مشکل به سرعت توسط والدین رفع گردد.

درس خواندن کودکان

  • تحصیل کودک را اولویت خود قرار دهید

آن دسته از پدر و مادرهایی که اطلاعی از نقش والدین در تحصیل کودکان ندارند و حاضر نیستند که از انجام برخی از برنامه‌های خود در جهت کمک به بهبودی تحصیل فرزندشان بگذرند، نباید از او انتظار موفقیت تحصیلی داشته باشند. باید بدانید که برای شما تحصیل کودکتان در اولویت است.

  • اختصاص زمان برای استراحت و تفریح کودک

از مهم‌ترین مسائلی که در رابطه با نقش والدین در تحصیل کودکان لازم است گفته شود این است که باید زمان‌هایی برای استراحت و تفریح او در نظر گرفته شود. کودک نباید مدام درس بخواند همچنین او نباید در همه حال مشغول شیطنت باشد. کودک سالم آن کودکی است که هم درس می‌خواند و هم‌ بازی می‌کند. به یاد داشته باشید که امنیت روحی و روانی کودک خود را با اعمال فشار مبنی بر اینکه او بایستی مدام درس بخواند تخریب نکنید.

  • احترام به علایق و سلایق کودک

موارد مختلفی در این بخش گفته شد که از آن‌ها به‌عنوان نقش والدین در تحصیل کودکان یاد می‌شود. گاهی اوقات در برخی از خانواده‌ها علی‌رغم رعایت تمامی موارد گفته‌شده باز هم شاهد این هستیم که کودک از لحاظ تحصیلی با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. در اینجا باید به این سال پاسخ داده شود که آیا کودک باتوجه به علاقه‌ خود درس می‌خواند و یا اینکه توجهی به علایق او نشده است؟ توجه داشتن به علاقه کودک در تحصیل، کار بسیار مهمی است که از طرف والدین لازم است صورت بگیرد. به همین منظور آن‌ها باید سعی کنند تا استعداد‌های کودک خود را پیدا کرده و رشد دهند.

تحصیل کودکان

نکات دیگر در آرامش تحصیلی کودک 

علاوه بر تمامی مواردی که در بخش قبل گفته شد، موارد دیگری نیز وجود دارند که با رعایت کردن آن‌ها می‌توان آرامش تحصیلی کودک را بیشتر از پیش محقق کرد. اگر شما به نقش والدین در تحصیل کودکان اهمیت زیادی می‌دهید، بهتر است مواردی که در زیر مطرح شده‌اند را با دقت مطالعه نمایید.

  1. کودک را در ایام امتحانات تنها نگذارید.
  2. با مدرسه و معلمانش ارتباط و تعامل داشته باشید.
  3. همواره سعی کنید فضای خانه و خانواده را آرام نگه دارید.
  4. با استفاده از راه‌های مختلف مانند دادن پاداش به او، به کودک انگیزه دهید.
  5. با کودکتان در رابطه با تجربه تحصیلی خود گفتگو کنید. مراقب باشید از جملاتی استفاده نکنید که کودکتان احساس حقارت کند.

صحبت پایانی

بر اساس آنچه که گفته شد، نقش والدین در تحصیل کودکان نقش مهمی است که باید والدین به این نقش توجه ویژه‌ای داشته باشند. در این متن به بیشتر از ۸ مورد اشاره شد که با رعایت کردن آن‌ها می‌توان انگیزه تحصیلی را در کودک تقویت کرده و در نتیجه در انجام نقش ذکر شده عملکرد موفقی داشت. شما می‌توانید سایر مقالات آموزشی فروشگاه اینترنتی ال آی در مورد کودکانی که به مدرسه می‌روند نیز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید