لوازم نقاشی و طراحی

لوازم مورد نیاز ساخت ماکت

لوازم مورد نیاز ساخت ماکت

ماکت به نمونه ساده و کوچک از آنچه که در آینده قرار است ساخته شود، گفته می‌­شود. این مدل کوچک شده تمام جزئیات و ویژگی­‌های مدل واقعی را در مقیاسی کوچک تر نشان می­دهد. ماکت سازی یکی از بهترین و متداول‌­ترین روش­‌ها برای نمایش طرح و ایده و خروجی کار است. به همین دلیل، اهمیت کیفیت لوازم ساخت ماکت از نکات بسیار کاربردی محسوب می­‌گردد. ماکت سازی به طور معمول با هدف خلق ایده‌های نو و جان بخشیدن به آن در بین دانشجویان رشته معماری و طراحی صنعتی بسیار رایج و متداول است. در این مقاله قصد داریم یک چک لیست کامل از لوازم مورد نیاز ساخت ماکت را معرفی کنیم.

در ابتدا مفهوم ماکت می­تواند به ساخت و ترسیم الگوها و کاردستی‌های ساده گفته شود ولی با پیشرفت علم و دانش و آگاهی بیشتر این الگو، ساختار پیچیده­‌تری به خود گرفته و به شکل ماکت سازی امروزی در آمد.

ماکت سازی با توجه به هدف پروژه، سطح کارایی و نوع استفاده­ای که دارد می­تواند توسط روش­های مختلف و با استفاده از مواد متفاوتی تهیه شود. از این جهت ممکن است لوازم مورد نیاز برای ساخت ماکت بسیار گران قیمت و پر هزینه باشد. اما گاهی اوقات در ماکت سازی از مواد طبیعی مانند شن، ماسه، برگ درختان، گل ها و…. نیز استفاده می‌­گردد که با این روش هزینه‌­های ساخت ماکت مقرون بصرفه‌تر خواهند بود. در این مقاله از فروشگاه اینترنتی ال آی قصد داریم شما را با لوازم مورد نیاز جهت ماکت سازی آشنا سازیم.

برای ساخت ماکت به چه وسایلی نیاز داریم؟

پیش از شروع ماکت سازی بهتر است ایده خود را مشخص نمایید. این کار اولین مرحله جهت اجرای پروژه است. در ابتدا باید بدانید که قصد ساخت چه نوع ماکت و در چه ابعادی را داشته و برای ساخت آن به چه لوازمی نیاز خواهید داشت.

در این بخش سعی داریم که شما را با دسته بندی کلی لوازم ساخت ماکت آشنا سازیم.

لوازم ماکت سازی

ابزار اندازه گیری و خط کشی

در این قسمت به معرفی انواع ابزار اندازه­‌گیری و خط­کشی خواهیم پرداخت:

  • شابلون: به طور معمول برای رسم اشکال مختلف در ابعاد دقیق از شابلون استفاده می­‌گردد.
  • پیستوله: جهت طراحی و رسم خطوط منحنی در ساخت ماکت از این ابزار استفاده می­‌گردد.
  • خط کش: برای اندازه­‌گیری ابعاد برای ساخت ماکت انواع مختلف خط کش در اندازه‌­ها و مدل­‌های متعدد مورد نیاز است.

 انواع نوشت افزار

در این بخش قصد داریم به معرفی انواع نوشت افزار و لوازم ­التحریر بپردازیم:

  • مداد: پیشنهاد ما به شما این­است که برای رسم طرح ابتدایی از مداد HB استفاده نمایید.
  • اتود یا مداد مکانیکی: اتود نیز با تنوع در قطر نوشتاری از ۰.۳ تا ۲ میلیمتر یکی از گزینه­‌های بسیار مهم و کاربردی جهت رسم بخصوص هنگام استفاده از شابلون و پیستوله است تا بتوانید به راحتی و سهولت خطوط یکنواختی را رسم نمایید.
  • راپید: جهت رسم خطوط دائمی با ضخامت­‌های متفاوت بهترین گزینه استفاده از راپید روترینگ است که با ضخامت‌­های ۰.۱، ۰.۲، ۰.۳، ۰.۴، ۰.۵، ۰.۶، ۰.۷، ۰.۸ و ۱ میلیمتر در بازار عرضه شده است. مزیت استفاده از راپید قابیلت شارژ آن با جوهر راپید در رنگ­‌های متنوع مشکی، سفید، آبی، سبز و قرمز است. سرقلم راپید نیز سوزنی شکل و از جنس استیل بوده که امکان رسم خطوط یکنواخت را می‌­دهد و این ویژگی بخصوص در رسم و طراحی و ساخت ماکت اهمیت بسیاری دارد.
  • روان نویس راپیدی: این روان نویس با قطرهای متنوع و متعددی طراحی و عرضه شده­‌ ا‌ست و تفاوت آن با راپید در جنس سر قلم و عدم امکان شارژ دوباره است. جنس سر قلم روان نویس راپیدی غالبا نمدی و فشرده است.
  • ماژیک و ابزار رنگ آمیزی: برای رنگ آمیزی و ایجاد بافت در برخی از جزئیات ساخت ماکت نیاز به ابزار رنگ آمیزی گوناگون خواهید داشت که عمده آنها ماژیک نقاشی، مداد رنگی، گواش، آکریلیک هستند.

لوازم ماکت سازی

ابزار برش

ابزار برش متعدد و متنوعی برای ساخت ماکت در بازار موجود است که در ادامه به معرفی آن­ها خواهیم پرداخت:

  • کاتر: کاتر یک ابزار برش دستی است که در صورت نیاز به ایجاد یک برش ساده سریعا می­توان با استفاده از کاتر آن را انجام داد. تنوع کاتر دستی بسیار زیاد بوده و تقریباً بسته به مشاغل مختلف یک کاتر طراحی شده است. کاتر کوچک یا کاتر قلمی از قابلیت حمل آسان‌تری دارا می­‌باشند و برای ایجاد خط و خش و یا برش‌­های ظریف بسیار مناسب هستند. لازم به ذکر است که کاتر بزرگ با قفل ایمنی برای برش سطوح ضخیم بسیار مناسب است.
  • قیچی: قیچی در اندازه‌­های مختلف و متعددی جهت برش دقیق در فضاهای گوناگون بسیار کاربردی است. بطور کلی ساخت ماکت یا هر کاردستی را بدون استفاده از قیچی نمی­‌توان تصور نمود!

لوازم مورد نیاز ساخت ماکت

صفحه برش

تنوع زیادی از صفحات برش در بازار لوازم ­التحریر برای ساخت ماکت وجود دارد که در این قسمت به آن­‌ها می‌پردازیم:

  • کاغذ رنگی: رنگ های متنوع و متعدد کاغذ رنگی برای ساخت و پوشش برخی از جزئیات در ساخت ماکت بسیار مهم و کاربردی است.
  • چوب پنبه: یکی دیگر از مواد لازم جهت ساخت ماکت چوب پنبه است که به صورت استوانه‌ای و ورقه‌ای تولید می­‌گردد. چوب پنبه وزن سبکی داشته و به راحتی برش می­خورد و انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد.
  • کاغذ هیپرو: کاغذ هیپرو یک رو بافت است که جهت ساخت کاردستی و ماکت سازی مورد استفاده قرار می­‌گیرد. از آنجایی که با مرطوب شدن به اشکال مختلفی در می­آید، بسیار مورد علاقه دانشجویان معماری است.
  • فوم و یونولیت: استفاده از فوم در ساخت ماکت بسیار متداول است. همچنین وزن کم و سهولت در شکل گیری از مزایای استفاده در ساخت ماکت است. فوم‌­ها در دو دسته پلی یورتان و پلاستوفوم طبقه بندی می­‌گردند. شایان ذکر است که برای چسباندن برش‌­های فوم به این نکته توجه نمایید که بعضی از فوم­‌ها چسب را می­‌خورند پس باید از چسب مخصوص استفاده نمایید.

لوازم ماکت سازی

انواع چسب

انواع مختلف و متعدد چسب در ماکت سازی به کار می‌­رود که در ادامه با آن­‌ها آشنا خواهید شد:

  • چسب ماتیکی: این نوع چسب نیز جهت چسباندن سطوح کاغذی به یکدیگرکاربردی است.
  • چسب حرارتی:  چسب حرارتی جهت چسباندن سریع و تمیز اجزاء مختلف ماکت کاربردی است.
  • چسب مایع: چسب مایع جهت چسباندن تمیز و فوری سطوح مختلف و متعدد به یکدیگر کاربردی است.
  • چسب دو طرفه: در مراحل انجام ساخت ماکت گاهی نیاز به چسباندن دو جسم وجود دارد که با استفاده از چسب دو طرفه این فرایند بهتر انجام می­گردد.
  • چسب کاغذی: استفاده از چسب کاغذی در هنگام رنگ آمیزی جهت قاب گیری سطح مورد نظر بسیار کاربردی است و مانع نفوذ رنگ به دیگر سطوح می‌­شود.

لوازم ماکت

خرید لوازم ساخت ماکت از ال آی

فروشگاه اینترنتی ال آی با بیش ۱۰۰۰ نوع کالای مختلف و متنوع در گروه نوشت افزار و لوازم تحریر، لوازم مهندسی، لوازم اداری و لوازم هنری محصولات متنوعی را که بخشی از آن لوازم مورد نیاز جهت ساخت ماکت را نیز شامل می­شود از برندهای ممتاز در این عرصه ارائه نموده است. انواع متعدد راپید، روان نویس، اتود، مداد، انواع مداد رنگی، ماژیک نقاشی، گواش، آکریلیک، چسب کاغذی، چسب حرارتی، چسب مایع، خط کش، شابلون، کاتر، قیچی، کاغذ رنگی و …  تنها بخشی از لوازم مورد نیاز برای ساخت ماکت هستند.جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان باتجربه ما تماس حاصل فرمایید.

شما می‌توانید به صورت اینترنتی و از هر نقطه ایران محصولات مورد نظر خود برای ساخت ماکت را در فروشگاه اینترنتی ال آی ثبت نمایید تا در کمترین زمان محصولات برای شما ارسال شوند. با اطمینان از اصالت و سلامت فیزیکی کالا سفارش خود را ثبت نموده و در اسرع وقت تحویل بگیرید. کارشناسان ال آی در هر لحظه از خرید همراه شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید