لوازم نقاشی و طراحی

راهنمای خرید مداد رنگی

راهنمای خرید مداد رنگی

گاهی اوقات خرید برخی از اقلام به نظر کاری راحت و معمولی است و به نظر می‌رسد نیازی به تحقیق و بررسی ندارد. خرید لوازم التحریر مانند مداد رنگی یکی از این دسته کارها به شمار می‌رود که معمولا افراد بدون توجه و دقت کافی انجام می‌دهند. غافل از اینکه کمی دقت و بررسی در خرید این نوع کالاها می‌تواند باعث شود جنس با کیفیت‌تر و مرغوب‌تری خریداری و برای مدت طولانی‌تر‌ی از آن‌ها استفاده نمایید. به همین دلیل در این مطلب از ال آی قصد داریم راهنمای جامع و کاملی جهت خرید مداد رنگی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا بتوانید هنگام خرید این نوشت افزار کاربردی و جذاب، بهترین انتخاب را داشته باشید.

مشخص کردن نوع کاربرد مداد رنگی

قبل از اینکه برای خرید مداد رنگی اقدام کنید باید با کاربردهای آن آشنا باشید، زیرا برخی افراد از مداد رنگی برای انجام نقاشی‌های حرفه‌ای استفاده کرده و برخی نیز برای طراحی لباس یا معماری و یا برای استفاده کودک خود اقدام به خرید مداد رنگی می‌کنند. در این میان تنها با شناخت نوع نیاز و کاربرد مورد نظر از مداد رنگی است که می‌توان هزینه پرداختی جهت خرید آن را توجیه نمود. برای مثال خرید مداد رنگی با کیفیت و مرغوب حتی با قیمت بالا برای طراحان و نقاشان امری ضروری و منطقی است چرا که این وسیله یکی از مهم‌ترین ضروریات کار آن‌ها محسوب می‌شود.

اما خرید مداد رنگی جهت سرگرمی و تفریح کودک می‌تواند با قیمت مناسب‌تری انجام شود. حتی در صورتی که شما به عنوان یک مبتدی قصد شرکت در کلاس‌های نقاشی را داشته باشید نیز خرید مدادهای رنگی با کیفیت متوسط رو به بالا می‌تواند یک خرید مناسب و مقرون به صرفه برای شما، به شمار آید.

مهم‌ترین ویژگی‌های مداد رنگی

بعد از اینکه نوع کاربرد مورد نظر خود از مداد رنگی را مشخص کردید باید ویژگی‌ها و مشخصات آن‌ها را هنگام خرید به خوبی بررسی کنید. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  • نوع برند مداد رنگی
  • تعداد رنگ‌ها و تنوع تناژ رنگی مدادها
  • مشخص کردن سطح کیفیت مداد رنگی
  • قیمت مدادهای رنگی و متناسب بودن آن با هزینه پرداختی

تمامی موارد گفته شده می‌تواند در داشتن انتخاب درست و مناسب مداد رنگی تاثیرگذار باشد.

خرید مداد رنگی

انواع مداد رنگی

مدادهای رنگی از لحاظ کیفیت به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • مدادهای رنگی حرفه‌ای
  • مداد رنگی غیر حرفه‌ای

هر یک از این دو دسته نیز دارای کیفیت‌های متفاوتی هستند که بسته به نوع نیاز و بودجه خود می‌توانید مداد رنگی مد نظر خود را خریداری کنید.

مداد رنگی حرفه‌ای

این نوع از مدادهای رنگی برای کارهای تخصصی و حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند و دارای سطح مبتدی تا پیشرفته هستند. امکان انتخاب مداد رنگی حرفه‌ای با توجه به سطح و نوع کار وجود دارد. تولید کننده معمولا کاربرد این نوع از مدادهای رنگی را مشخص می‌کند و شما به راحتی می‌تواند متناسب با نوع کار، مداد رنگی مورد نظرتان را انتخاب کنید. این مداد رنگی‌ها دارای رنگدانه‌های بیشتر و مغز پررنگ‌تری هستند به همین دلیل هنگام استفاده نیازی به وارد کردن فشار زیاد به آن‌ها وجود ندارد و به راحتی می‌توان با آن‌ها کار کرد.

مداد رنگی غیر حرفه‌ای

تعداد رنگدانه‌های موجود در این مدادها بسیار کم‌تر از نوع حرفه‌ای آن است به همین دلیل مغز کمرنگ‌تری دارند و قیمت آن‌ها نیز بسیار ارزان‌تر می‌باشد. برای داشتن یک نتیجه دلخواه و مثبت با این مداد رنگی‌ها باید دقت و وقت بیشتری صرف شود. این نوع در بازار با نام دانش آموزی یا آماتور نیز شناخته می‌شوند.

البته لازم به ذکر است که در بازار تنوع سطح کیفی مدادهای رنگی غیر حرفه‌ای نیز بسیار متفاوت است و در همه انواع آن‌ها میزان رنگدانه‌ها یکسان نیست.

هنگام خرید مداد رنگی چه در سطح حرفه‌ای و چه غیر حرفه‌ای باید به مواردی نظیر دوام بدنه، کیفیت رنگ، کیفیت جعبه، میزان رنگدانه‌ها، استحکام مغز مداد‌ها و حتی نوع بسته‌بندی توجه کنید تا بتوانید در نهایت یک خرید مناسب و مرغوب متناسب با نوع کار خود داشته باشید.

راهنمای خرید مداد رنگی

انواع ساختارهای مداد رنگی

ساختار تولید در مدادهای رنگی با یکدیگر متفاوت است. این تفاوت ساختاری در کیفیت عملکرد مدادهای رنگی به طور مستقیم تاثیر می‌گذارد. مدادهای رنگی را بر اساس ساختار آن‌ها می‌توان به دو دسته تقسیم‌بندی کرد. این دو دسته شامل موارد زیر می‌باشد:

  • مداد رنگی مومی
  • مداد رنگی روغنی

مداد رنگی مومی

رنگدانه‌های مغز مداد در این نوع از مدادها توسط موم به یکدیگر متصل می‌شوند و انسجام پیدا می‌کنند. ترکیب کردن رنگ در این مدل‌ها به علت مغز نرم‌تری که دارند بسیار ساده‌تر است. حتی پاک و محو شدن رنگ این نوع مدادها از روی کاغذ بیشتر روی می‌دهد. شکنندگی در آن‌ها به علت نرمی مغزشان نیز بیشتر است.

مداد رنگی روغنی

ماده غالب در مغز این نوع از مدادهای رنگی روغن است البته برای انسجام رنگدانه‌ها از موم نیز استفاده شده که درصد روغن بیشتر از موم می‌باشد. به همین علت مغز این مداد‌ها سفت‌تر و مستحکم‌تر بوده اما ترکیب کردن رنگ آن‌ها سخت‌تر انجام می‌شود. رنگ این نوع از مدادها در برابر آب مقاومت خوبی دارد و دیرتر پاک می‌شوند.

در کارهای حرفه‌ای از هر دو نوع مداد استفاده می‌شود. برای رنگ آمیزی ‌ و کشیدن بخش‌هایی که نیاز به وضوح و ظرافت بیشتری دارند از مدل‌های روغنی و برای رنگ آمیزی‌های گسترده‌تر و زمینه‌ای نیز از مدادهای مومی استفاده می‌شود.

انواع رنگ‌های مدادهای رنگی

یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب مداد رنگی، در نظر گرفتن تعداد رنگ‌های موجود در جعبه مداد رنگی است. جعبه‌های مداد رنگی دارای تعداد متنوعی رنگ هستند این جعبه‌ها معمولا از شش تا ۱۶۰ رنگ در بازار وجود دارند. تعداد رنگ‌های کم‌تر معمولا برای کارهای معمولی‌تر و نسبتا غیر حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند و جعبه‌هایی با تعداد رنگ‌های بالاتر برای کارهای حرفه‌ای استفاده می‌شوند. مثلاً برای کارهای رنگ آمیزی دانش‌آموزی معمولا مداد رنگی‌های ۱۲ تا ۲۴ رنگ کفایت می‌کند.

یکی دیگر از موارد مهمی که در انتخاب مداد رنگی باید در نظر گرفته شود توجه به طیف رنگی مدادها است. نوع کاربرد شما از مداد رنگی تعیین کننده طیف مورد نیاز هنگام خرید است. برای مثال در صورتی که طیف رنگی مد نظر شما مشخص است می‌توانید هنگام خرید جعبه‌ای را انتخاب کنید که طیف مد نظرتان را دارا بوده و تنوع رنگی آن به نوع نیاز شما مرتبط باشد.

علاوه بر موارد گفته شده توجه به شفافیت رنگ‌ها در مدادهای رنگی نیز بسیار مهم است. توجه به این نکته حتی در مورد مدادهای رنگی غیر حرفه‌ای نیز بسیار حائز اهمیت است چرا که رنگ‌های کدر و بی روح می‌تواند تمامی شوق و انگیزه نقاشی را از فرد بگیرد و نتیجه جذاب و دلخواه وی را ایجاد نکند. به همین دلیل هنگام خرید مداد رنگی به شفافیت و درخشان بودن رنگ‌های آن دقت نمایید، حتی اگر قصد ندارید به صورت حرفه‌ای نقاشی کنید.

انواع مداد رنگی

طول عمر و دوام مدادهای رنگی

نکته مهم دیگری که باید هنگام خرید مداد رنگی مورد توجه قرار بگیرد، طول عمر و دوام مداد رنگی‌ها است. هرچه میزان استحکام و کیفیت مداد بالاتر باشد، دیرتر نیاز است که آن‌ها را تراش کنید. اگر مغز مداد نرم باشد هنگام تراشیدن و رنگ‌آمیزی احتمال شکستن آن بیشتر خواهد بود و مغزی آن با سرعت بیشتری تمام می‌شود. به همین دلیل توجه به دوام و استقامت مغزی مداد نکته بسیار مهمی است.

برند مداد رنگی

یکی دیگر از مواردی که برای بسیاری از افراد هنگام خرید مداد رنگی بسیار مهم بوده نوع مارک و برند مدادهای رنگی است. این موضوع می‌تواند در کیفیت و قیمت نهایی مداد رنگی موثر باشد اما الزاما به معنای با کیفیت‌تر بودن آن نخواهد بود. بهتر است قبل از خرید حتما از یک فرد معتبر تحقیق کنید و از تجربه او در انتخاب بهترین مداد رنگی کمک بگیرید تا بتوانید با کیفیت‌ترین محصول را خرید کنید. در صورتی که قصد خرید مداد رنگی با برند خارجی را دارید نیز از اصالت برند مطمئن شوید و از روی مشخصات جعبه، علائم مدادهای اصل و … به اصل بودن برند پی ببرید. زیرا برخی مواقع تقلبی بودن مدادهای رنگی می‌تواند باعث کیفیت نامطلوب و بسیار پایین شود. با مشخص کردن نشانه مخصوص برند در بسته‌بندی یا خود مدادها می‌توانید از خرید خود مطمئن شوید.

قیمت مداد رنگی

یکی از مهم‌ترین مواردی که در قیمت مداد رنگی موثر بوده، نوع برند آن است. اما همیشه گران‌ترین مداد رنگی بهترین و با کیفیت‌ترین مداد نیست، زیرا در برخی مواقع برخی از برندهای ناشناخته و ارزان‌تر کیفیت بهتری نسبت به نوع شناخته شده مداد رنگی‌ها دارند. در صورتی که قصد خرید مداد رنگی برای مصارف غیر حرفه‌ای را دارید می‌توانید از این گزینه‌های مقرون به صرفه استفاده کنید. اما در صورتی که به صورت حرفه‌ای نقاشی می‌کشید، صرف هزینه بالاتر برای خرید مداد رنگی می‌تواند در کیفیت نتیجه خروجی کار شما بسیار تاثیرگذار باشد.

چند نکته مهم در خرید مداد رنگی

برای اینکه بتوانید یک مداد رنگی خوب و باکیفیت خرید کنید بهتر است نکات زیر را نیز هنگام خرید در نظر بگیرید:

  • فرم مداد
  • نوع بسته‌بندی
  • کیفیت جنس بدنه
  • خرید از فروشگاه‌های معتبر

در پایان این مقاله باید بگوییم در صورتی که قصد دارید برای مصارف تخصصی مداد رنگی تهیه کنید، بهتر است به سراغ مدادهای ارزان قیمت و بعضاً بی‌کیفیت نروید. چرا که کیفیت پایین این مدادها می‌تواند باعث افت نتیجه نهایی کار شما شود به همین دلیل سعی کنید برای کارهای حرفه‌ای به دنبال با کیفیت‌ترین نوع مداد رنگی باشید. حتی در مصارف معمولی و دانش آموزی نیز کیفیت نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و می‌تواند در شکوفا شدن خلاقیت فرد بسیار تأثیرگذار باشد. در این راستا فروشگاه ال آی انواع مداد رنگی در بسته‌بندی های متفاوت را ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید