آموزشی

تکنیک های مطالعه کردن

تکنیک‌های مطالعه کردن

آیا می‌دانستید که با به‌کارگیری تکنیک‌های مطالعه کردن می‌توانید مطالعه‌ای لذت‌بخش را تجربه کنید؟ به نظر شما برای داشتن مطالعه‌ای جذاب از چه تکنیک‌هایی باید استفاده کرد؟ همان‌طور که می‌دانید بسیاری از افراد از طریق مطالعه کتاب‌های مختلف علاوه بر آنکه از اوقات فراغت خود به خوبی استفاده می‌کنند، به سلامتی مغزشان نیز کمک می‌نمایند.

 این در حالی است که تمامی کارهای فوق تنها با آگاهی از تکنیک‌های صحیح مطالعه کردن و به‌کارگیری آن‌ها محقق می‌شود. در این مطلب قصد داریم به معرفی چند تکنیک مناسب برای مطالعه کردن بپردازیم که استفاده از آن‌ها برای تمامی دانش‌آموزان، دانشجویان و به‌طورکلی تمامی افراد علاقه‌مند به کتابخوانی توصیه می‌شود. همراه ما باشید.

با مشکلات رایج در مطالعه آشنا شوید!

پیش از آنکه به بررسی تکنیک‌های مطالعه کردن بپردازیم لازم است به بررسی عواملی اشاره کنیم که از آن‌ها به‌عنوان مشکلات رایج در مطالعه یاد می‌شود. به‌طورکلی دو مورد زیر را می‌توان به‌عنوان رایج‌ترین مشکلات در مطالعه دانست:

  • به‌ یاد نیاوردن

به یاد نیاوردن مطالب خوانده شده از رایج‌ترین مشکلاتی است که اکثر افراد در هنگام مطالعه کتاب‌ها با آن روبه‌رو می‌شوند. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که کتابی را مطالعه می‌کنید و مطالب نوشته شده در آن را نیز متوجه می‌شوید اما پس از گذشت چند ساعت قادر نیستید که مطالب خوانده شده را به یاد آورید. این مشکل ناشی از آن است که در هنگام خواندن از تکنیک‌های مطالعه کردن استفاده نکرده‌اید.

مطالعه کردن

  • متوجه نشدن

دومین مشکل رایج در مطالعه کردن که به معرفی آن خواهیم پرداخت این است که در هنگام خواندن متون کتاب متوجه مفاهیم آن‌ نمی‌شوید. برخی از افراد با این مشکل مواجه شده‌اند، آن‌ها تمام تلاش خود را به کار می‌برند تا متوجه مفاهیم بشوند اما موفقیتی به‌دست نمی‌آورند. در این هنگام ممکن است که ناامید شده و برای همیشه از مطالعه آن کتاب دست بردارند. چنانچه تکنیک‌های مطالعه کردن را به کار ببرید، هیچگاه به حس ناامیدی از مطالعه کتاب دست نخواهید یافت.

تکنیک‌های مطالعه کردن

همان‌طور که از مطالعه بخش قبلی متوجه شدید، متوجه نشدن و به یاد نیاوردن از مشکلات رایج و جدی افراد در هنگام مطالعه کتاب‌های مختلف محسوب می‌شوند. با به‌کارگیری تکنیک‌های مطالعه کردن علاوه بر آنکه قادر خواهید بود بر مشکلات ذکر شده غلبه کنید این امکان را برای خود نیز فراهم می‌کنید که احساسی لذت‌بخش را از مطالعه کتاب‌ها کسب کنید. در زیر به 9 مورد از این تکنیک‌ها اشاره شده است که از شما دعوت می‌کنیم آن‌ها را مطالعه نمایید.

  • با تمرکز کامل مطالعه را آغاز کنید.

ازجمله تکنیک‌های مطالعه کردن که احتمالاً با آن آشنایی دارید، داشتن تمرکز کامل است. اگر همزمان به چند مسئله فکر می‌کنید به مطالعه کتاب‌های درسی و غیردرسی مشغول نشوید. برای آنکه درک درستی از مطالب موجود در کتاب داشته باشید لازم است تا ذهن شما متمرکز بوده و از ورود افکار مزاحم به ذهن جلوگیری کنید.

 اگر می‌خواهید در حین مطالعه به چنین مشکلی برخورد نکنید لازم است به این افکار مزاحم توجه کنید! برای این کار کافی است چند دقیقه از مطالعه کردن دست بکشید و با افکار مزاحم موجود در ذهن خود گفتگو کنید. شاید از نظر شما صحبت کردن با افکار مزاحم در ذهن خنده‌دار به نظر آید اما اجرای این تکنیک تأثیر زیادی در ایجاد تمرکزتان در هنگام مطالعه خواهد داشت.

درس خواندن

  • مدیریت زمان مطالعه

از دیگر تکنیک‌های مطالعه کردن، مدیریت زمان مطالعه است. اصلاً لازم نیست که یک گوشه بنشینید و برای مدت‌زمان طولانی مثلاً 3 ساعت به طور پیوسته به مطالعه کردن مشغول شوید. نکته مهمی که لازم است بدانید این هست که ظرفیت مغز انسان برای مطالعه پیوسته کتاب تنها 50 تا 60 دقیقه است. چنانچه شما 3 ساعت به طور پیوسته کتاب بخوانید تنها 1 ساعت از آن را درک می‌کنید.

 اگر می‌خواهید بهترین بازدهی را در مطالعه یک کتاب داشته باشید، توصیه می‌کنیم بعد از هر یک ساعت مطالعه به مدت 10 تا 15 دقیقه به ذهن خود استراحت دهید. این کار باعث می‌شود تا مطالب در ذهنتان به‌درستی ذخیره و طبقه‌بندی شود. با تکنیک مدیریت زمان مطالعه و استراحت کوتاه‌مدت پس از هر یک ساعت مطالعه، قادر خواهید بود تا میزان یادگیری خود را بالا ببرید.

  • یادداشت‌برداری کردن

اگر می‌خواهید در حین مطالعه کردن کتاب درسی و غیردرسی این حس که چیزی از مطالب خوانده شده را به یاد نمی‌آورید به شما دست ندهد، پیشنهاد می‌کنیم از یکی دیگر از تکنیک‌های مطالعه کردن یعنی استفاده از تکنیک یادداشت‌برداری مطالب استفاده نمایید. گاهی مواقع برای افراد پیش آمده است که آن‌ها 40 صفحه از یک کتاب را مطالعه کرده‌اند اما چیزی در ذهنشان ثبت نشده است و گویا همه چیز را فراموش کرده‌اند.

 برای اینکه از تکنیک یادداشت‌برداری در مطالعه استفاده بهینه‌ای ببرید توصیه می‌کنیم تا پس از هر 5 صفحه مطالعه، از مطالب خوانده شده یادداشت‌برداری کنید. یادداشت‌هایی که شما برمی‌دارید می‌تواند برداشت شما از متون خوانده شده باشد و یا می‌تواند دقیقاً خود متون کتاب باشد. به‌طورکلی می‌توان گفت که با استفاده از این تکنیک می‌توانید مطالب خوانده شده را در ذهن خود تثبیت کنید.

مطالعه کردن

  • خلاصه‌نویسی

از دیگر تکنیک‌های مطالعه کردن، خلاصه‌نویسی بوده که از ارتباط نزدیکی با تکنیک یادداشت‌برداری برخوردار است. آیا تا به حال این سؤال برایتان پیش آمده است که تفاوت موجود میان دو تکنیک فوق در چیست؟ اگر این سؤال برایتان پیش آمده و جوابی برای آن پیدا نکرده‌اید جای نگرانی نیست چرا که ما به شما پاسخ خواهیم داد.

 همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، در تکنیک یادداشت‌برداری شما می‌توانید برداشت شخصی خودتان یا عین متون کتاب را یادداشت نمایید. اما در خلاصه‌نویسی لازم است تنها به نوشتن خلاصه‌ای از هر 5 یا 10 صفحه‌ای که می‌خوانید اکتفا کنید. استفاده از تکنیک خلاصه‌نویسی تأثیر بسزایی در میزان فهم شما از محتوای کتاب خواهد داشت.

  • مطالعه در مکان مناسب

پنجمین تکنیک از تکنیک‌های مطالعه کردن که قصد داریم به آن اشاره کنیم، تکنیک مطالعه در مکان مناسب است. این تکنیک اگرچه ساده به نظر می‌رسد اما تأثیر فوق‌العاده‌ای در داشتن مطالعه مؤثر دارد. بهتر است در هنگام مطالعه به مکانی بروید که آرام و بی‌سروصدا باشد. اتاق شخصی بهترین مکان برای مطالعه شما محسوب می‌شود. اگر از اتاق شخصی برای مکان مطالعه استفاده می‌کنید توصیه می‌کنیم بر روی تخت‌خوابتان قرار نگیرید و به جای آن در پشت میز مطالعه خود قرار بگیرید. مطالعه بر روی تختخواب می‌تواند تأثیر منفی بر عملکرد ذهن شما داشته باشد.

تکنیک‌های مطالعه کردن

  • علامت‌گذاری بخش‌های مهم کتاب

حتماً در دوران تحصیلی خود چه در مدرسه و چه در دانشگاه هنگامی که به مطالعه دروس می‌پرداختید، بخش‌های مهم کتاب را علامت‌گذاری می‌کردید. علامت‌گذاری یا هایلایت کردن متن‌های مهم از دیگر تکنیک‌های مطالعه کردن محسوب می‌شود که دانش‌آموزان و دانشجویان زیادی از این تکنیک در هنگام مطالعه کتاب‌ها استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که از این تکنیک می‌توان هم برای مطالعه کتب درسی و هم کتب غیردرسی استفاده کرد.

  • مرور هر روزه مطالب

شاید شما هم مثل تعداد زیادی از افراد معتقد باشید که مرور کردن مطالب از بهترین تکنیک‌های مطالعه کردن محسوب می‌شود. بر اساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شده است که افراد بعد از گذشت 24 ساعت حدود 90 درصد از مطالبی که مطالعه کرده‌اند از ذهنشان پاک می‌شوند. البته بهتر است بدانید که استفاده از تکنیک فوق به‌طورکلی تأثیرگذار است اما شاید بتوان گفت که تأثیر آن برای افرادی که از دو تکنیک خلاصه‌نویسی و یادداشت‌برداری در مطالعه استفاده نمی‌کنند، بیشتر باشد.

 توصیه می‌شود که پیش از شروع به خواندن مطالب جدید، به‌مرور مطالب خوانده شده در روز قبل بپردازید. با این کار می‌توانید درصد تثبیت مطالب در ذهن را بالا ببرید. نکته مهم دیگری که در این باره لازم است بدانید این است که نیازی به‌مرور خط‌به‌خط مطالب خوانده شده نیست.

درس خواندن کودکان

  • مصمم باشید

مصمم بودن از مهم‌ترین تکنیک‌های مطالعه کردن به شمار می‌رود. منظور از مصمم بودن این است که کتاب را تا انتها بخوانید و آن را نیمه راه به حال خود رها نکنید. هدفتان این نباشد که کتاب را تنها بخوانید و چیزی یاد نگیرید بلکه هدفتان بایستی یادگیری مطالب جدید از هر صفحه آن باشد. همه بلدند که کتاب را بخوانند و به اتمام برسانند اما تعداد افراد کمی وجود دارند که مفاهیم را در حد بسیار خوبی از متون کتاب استنباط می‌کنند. سعی کنید هدف شما از مطالعه کتاب‌های جدید، یادگیری مطالب جدید باشد.

  • ایجاد یک شبکه معنایی

آخرین تکنیک از تکنیک های مطالعه کردن که به معرفی آن خواهیم پرداخت، استفاده از تکنیک ایجاد شبکه معنایی است. به عبارت ساده‌تر بایستی بتوانید میان مفاهیم، یک ارتباط برقرار نمایید. اگرچه در یک کتاب این احتمال وجود دارد که میان تمامی بخش‌های آن نتوان ارتباطی برقرار کرد بااین‌حال شما باید سعی کنید تا کوچک‌ترین مطالب و بخش‌ها را که در ارتباط با یکدیگر هستند را پیدا کنید.

سخن پایانی

همگی به‌خوبی می‌دانیم که مطالعه کردن باید کیفیت داشته باشد. مطالعه بی‌کیفیت نه تنها سودی برای ما نخواهد داشت بلکه باعث هدر رفتن زمان نیز خواهد شد. در این مطلب به بررسی 9 مورد از بهترین تکنیک‌های مطالعه کردن پرداخته شد که با به‌کارگیری آن‌ها می‌توانید کیفیت مطالعه خود را چند برابر کنید. شاید استفاده از روش‌های فوق در ابتدا سخت به نظر برسد اما شما می‌توانید با استمرار ورزیدن و صبوری کردن بر این سختی‌ها غلبه کنید.

امیدواریم با خواندن این مطلب از فروشگاه اینترنتی ال آی نکات خوبی جهت مطالعه و درس خواندن به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید