لوازم اداری

انواع کازیه اداری

انواع کازیه اداری

آیا تا به حال برای شما پیش آمده که در اثر شلوغی میزکارتان در میان انبوهی از کاغذهای مهم و غیرمهم سردرگم شوید؟ یا وقتی میخواستید اسناد مهمی را تحویل مدیرتان بدهید، به دلیل شلوغی میز آن را پیدا نکردید و شرمنده مدیر خود شده‌اید؟ مشکل بزرگ گم شدن برگه‌ها و نامرتب بودن میز تنها مختص کارمندان یک اداره نیست و اکثر دانشجویان و دانش‌آموزان با این مسئله مهم دست و پنجه نرم می‌کنند. گم کردن جزوه‌ها، خلاصه‌های نوشته شده، نکات تستی مهم از جمله مسائلی است که دانشجویان و دانش‌آموزان از آن شکایت دارند. در این مقاله سعی داریم شما را با انواع کازیه اداری آشنا کنیم تا با انتخاب محصولی مناسب فضای کار شما، میز خودتان را منظم کنید و آرامش را به ساعات کار خود هدیه دهید. پس با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

کازیه چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در تمامی سازمان‌ها و اداره‌ها وقتی که می‌خواهید اسناد و برگه‌های روزانه روی میز را مرتب کنید، کازیه به داد شما خواهد رسید. در هر روز کاری کاغذ‌ها، اسناد و مدارک زیادی وجود دارند که با آن‌ها سر و کار داریم و دسترسی سریع به آن‌ها می‌تواند عامل سرعت بخش یک روز کاری باشد. کازیه نوعی لوازم التحریر ارگانیزر است که وظیفه نظم دادن به محیط کار را برعهده دارد. به عبارت دیگر کازیه لوازم التحریری است که معمولا از جنس پلاستیک، فلز یا چوب ساخته می‌شود. کاربرد آن نظم دادن به اسناد و برگه‌هایی است که دائما با آنها سر و کار داریم و می‌خواهیم در دسترس ما باشد. برگه‌هایی را که در کازیه قرار می‌دهید، قابل رویت هستند پس آن را برای نگه‌داری و طبقه‌بندی اسناد محرمانه توصیه نمی‌کنیم.

کازیه از کلمه فرانسوی (casier) برگرفته شده است و در میان عامه مردم به نام کازیو هم شناخته می‌شود. از دیرباز در ادارات و محیط‌های کاری کازیه ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند که عمدتا از جنس چوب بودند. با پیشرفت تکنولوژی و افزایش تقاضا برای این محصول کاربردی، کازیه‌های پلاستیکی و فلزی هم تولید شدند که در ادامه مقاله انواع کازیه اداری به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

لوازم اداری

انواع کازیه اداری را بشناسید!

اگر بخواهیم کازیه‌ها را دسته‌بندی کنیم، از دیدهای متفاوتی می‌توان این کار را انجام داد. مثل دسته‌بندی بر اساس جنس کازیه، تعداد طبقات، سایز، جهت قرارگیری کاغذ در کازیه (عمودی یا افقی بودن) و طراحی فیزیکی که جز مهم‌ترین انواع دسته‌های کازیه هستند.

  1. به طور کلی کازیه‌ها از نظر سایز به دو دسته، دو طبقه و سه طبقه تقسیم می‌شوند که در اندازه‌های متفاوتی تولید و به بازار عرضه می‌شود.
  2. کازیه‌ها را از نظر جنس می‌توان به سه دسته، کازیه پلاستیکی، کازیه فلزی و کازیه چوب و فلز تقسیم کرد. در زمان‌های گذشته کازیه‌های تماما چوبی در بین ادارات و سازمان‎‌‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند.
  3. طراحی فیزیکی کازیه‌ها معمولا بسته به فضای کاری مورد استفاده متفاوت است. رایج‌ترین نوع کازیه‌های اداری به صورت رو باز تولید می‌شوند که اسناد و برگه‌ها قابل رویت باشند و دسترسی به آن‌ها سریع باشد. برخی دیگر به صورت کشویی یا درب کابینتی طراحی می‌شوند که برعکس گروه اول اسناد قابل رویت نیستند و معمولا برای افرادی مناسب است که می‌خواهند برگه‌های روی میزشان در دید دیگر کارمندان نباشد. دسترسی به اسناد در این دسته از کازیه‌ها مقداری زمان بر تر نسبت به گروه اول است.

تعداد طبقات کازیو

همان‌طور که در مقاله انواع کازیه اداری مطرح شد، کازیوها در سایزها و طبقات مختلفی بر اساس نوع کاربرد آن‌ها در فضاهای متفاوت تولید می‌شوند. کازیو یک طبقه ساده‌ترین نوع این محصولات است که برای نگهداری و مرتب کردن چند برگه و سند کوچک و با حجم کم، مناسب است. با توجه به نیاز مشتریان و بالارفتن حجم کار، تعداد طبقات این ارگانیزرها هم افزایش پیدا می‌کند تا بتواند نیاز تمامی افراد را برطرف سازد.

اگر شما در سازمان بزرگی شاغل هستید و روزانه با تعداد زیادی برگه و سند سروکار دارید یا دانش‌آموز هستید و صرفا جهت مرتب کردن میز خود می‌خواهید کازیو تهیه کنید، این محصولات دارای تنوع بسیار بالایی هستند که میتوانند نیاز شما را به بهترین شکل ممکن برطرف کنند. رایج‌ترین نوع کازیو، سه طبقه است و بیشترین فروش را در بازار دارد. البته بعضی شرکت‌ها کازیوهای 6 طبقه تولید می‌کنند که برای شرکت‌هایی با حوزه کاری بسیار وسیع قابل استفاده است.

کازیه پلاستیکی

کازیه پلاستیکی

کازیه‌های پلاستکی از انواع متداول این نوع ارگانیزرها هستند که در رنگ‌های متفاوتی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. اگر می‌خواهید در هزینه‌های یک سازمان صرفه‌جویی کنید، پیشنهاد ما تهیه کازیه پلاستیکی برای همکاران آن اداره است. کازیه‌ پلاستیکی، سبک جادار و ارزان قیمت‌تر از انواع دیگر کازیه‌ها است. تنوع رنگ در کازیه‌های پلاستیکی باعث شده در همه جا خواهان زیادی داشته باشد و نیاز هر نوع سلیقه‌ای را بر طرف کند. اگر می‌خواهید کازیه را در محیطی با تم روشن استفاده کنید، پیشنهاد می‌شود کازیه‌ای با رنگ سفید یا طوسی تهیه کنید.

اگر دفترکارتان در محیطی است که در آنجا سر و صدا زیادی وجود دارد، پیشنهاد روانشناسان به شما این است که از انواع کازیه اداری با رنگ‌های سبز و آبی استفاده کنید. طیف رنگی سبز و آبی معمولا در شما آرامش خیال ایجاد می‌کند و راندمان کاری شما را بالا می‌برد. کازیه‌های پلاستیکی به دلایلی که ذکر شد، بیشترین استفاده را در شرکت‌ها، ادارات و مدارس دارد. در ادامه مقاله انواع کازیه با ما همراه باشید تا به شما دسته‌های دیگر کازیو را معرفی کنیم.

کازیه فلزی

کازیو فلزی

دسته دیگری از انواع کازیه ادرای، کازیه‌هایی ساخته شده از جنس فلز هستند که معمولا در دو یا سه طبقه تولید می‌شوند. این کازیه‌ها از استحکام بالایی برخوردارند و احتمالا مدت زمان بیشتری برای شما کار خواهند کرد اما نسبت به کازیوهای دیگر سنگین‌تر هستند. این دسته از محصولات ظاهری شکیل‌تر نسبت به کازیوهای پلاستیکی دارند و قیمتشان نیز بالاتر است. تحمل وزن در کازیوهای فلزی به مراتب بالاتر از کازیوهای پلاستیکی و چوبی است و شما می‌توانید با خیال راحت تعداد زیادی از اسناد و مدارک خودتان را در طبقات آن قرار دهید. این نوع کازیوها معمولا در فضاهای کاری با تم قهوه‌ای و چوبی استفاده می‌شوند.

کازیه چوبی

کازیو چوب و فلز

کازیوهای چوب و فلز، به انواع دیگری از ارگانیزرهای رومیزی گویند که از ترکیب چوب و فلز ساخته می‌شوند. معمولا این کازیوها از اتصال طبقات چوبی و ابزار و یراق فلزی تولید می‌شوند. این نوع کازیوهای شکیل را می‌توان در تمامی محیط های کاری استفاده کرد و از جلوه زیبای ترکیب فلز و چوب برای نظم دادن به میزکار و دکوراسیون کاری خود بهره برد.

کدام یک از انواع کازیه اداری مناسب شما است؟

همان طور که مقاله انواع کازیه اداری متوجه شدیم، کازیه‌ها در تعداد طبقات مختلفی و از جنس پلاستیک، فلز و چوب و فلز تولید می‌شوند و به جهت نظم دادن به میزکار و فضای کاری ما به کمکمان می‌آیند.

  • کازیو پلاستیکی، رایج‌ترین نوع کازیو است که بیشترین استفاده را در ادارات، شرکت‌ها و مدارس دارد. این کازیوها از نظر قیمتی معمولا ارزان‌تر نسبت به دیگر محصولات هستند.
  • کازیو فلزی، در مقایسه با کازیوهای پلاستیکی از وزن بیشتری برخوردار هستند و قیمت آنها به نسبت بالاتر است.
  • کازیه چوبی، در مقایسه با دو گروه بالا کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیشتر جنبه تزئینی دارند و میتوانند جلوه بسیار جذابی به میزکار شما بدهند.

انواع کازیه اداری

کازیوها معمولا در 3 طبقه تولید و دارای عمق مشخصی هستند. معروف‌ترین شرکت‌های تولید کننده کازیو در ایران، شرکت امیران و آذران تحریرات است که محصولات متنوعی برای تمامی سلیقه‌ها و نیازها تولید می‌کنند.

شما می‌توانید قبل از خرید کازیه، محصولات را باهم مقایسه کنید و با توجه به نیازتان خرید کنید. فروشگاه اینترنتی ال آی همواره سعی دارد با تنوع بالای محصولات نیاز تمام شما مشتریان عزیز را برطرف کند.

دیدگاهتان را بنویسید