لوازم نقاشی و طراحی

فواید نقاشی برای کودکان

فواید نقاشی برای کودکان

کودکان در حساس‌ترین دوران زندگی خود هستند. تمامی آموزش‌، شخصیت سازی، رشد فکری و جسمی نیز در همین سنین شکل می‌گیرد. با توجه به اهمیت دوران کودکی لازم است با برنامه ریزی و دقت نظر فراوان کودکان خود را پرورش دهیم. تاثیرگذارترین آموزش و پرورش در سنین کودکی با بازی و سرگرمی است. بنابراین هر آنچه یک کودک لازم است بداند و یا در زمینه‌ای مهارت کسب کند را بهتر است از طریق بازی به کودکان آموزش داد. یکی از بهترین و موثرترین سرگرمی‌ها برای کودکان نقاشی و رنگ آمیزی است. کسب مهارت‌هایی اعم از ذهنی، خلاقیتی، دست ورزی، تقویت قوه تفکر، هماهنگی چشم و دست، شخصیت سازی و… تنها برخی از فواید نقاشی برای کودکان هستند.

اگر به ماهیت نقاشی و تاثیر آن در زندگی کودکان و شناخت احساسات روانی و درونی آگاه باشید، متوجه خواهید شد که چرا این سرگرمی ساده تا این اندازه قابل اهمیت است. به دلیل مزایای بسیار زیاد نقاشی است که این هنر به عنوان یکی از دورس اصلی در برنامه درسی کودکان در پیش دبستانی تا فارغ التحصیلی وجود دارد. برای آشنایی با دیگر فواید نقاشی برای کودکان با فروشگاه اینترنتی ال آی همراه باشید.

 

سیر رشد و آموزش نقاشی در کودکان

به طور کلی نقاشی فعالیتی است که تحت تاثیر عواطف، احساسات، درک شناختی و اجتماعی است. کودک از بدو تولد و تا سه سالگی به صورت مدام در حال ثبت و ضبط تصاویر و شناخت از محیط پیرامون خود هستند. پس از یک سالگی نیز کودک با در دست گرفتن مداد می‌تواند مهارت‌های دستی و تمرکزی خود را افزایش دهد. بنابراین با ترسیم خطوط کج و معوج هماهنگی بین دست و چشم نیز برقرار خواهد شد. با وارد شدن کودک به سن 3 سالگی توانایی ذهنی و دستی او به صورت کامل تطابق پیدا کرده و می‌تواند صورتک و آدم را ترسیم کند. از 3 سالگی به بعد نیز می‌توان به صورت جدی‌تر به آموزش دایره و تصاویر ساده پرداخت.

با گذشت یک سال کودک چنان رشدی در نقاشی خواهد یافت که به راحتی می‌تواند هر آنچه در پیرامون مشاهده می‌کند را با خطوط ساده روی کاغذ بیاورد. خوب است در این مراحل کودک را تشویق کنید و از در صورت متوجه نشدن مفاهیم نقاشی از او پرس و جو کنید. سعی کنید با تخیل، نقاشی‌های مورد علاقه، کشیدن رویاها، اعضای خانواده و… کودک را به چالش بکشید. نقاشی‌های ساده را به کودک آموزش دهید و به مرور آن را پیچیده‌تر کنید.

فواید نقاشی برای کودکان

فواید نقاشی برای کودکان

نقاشی فواید زیادی برای کودک و حتی بزرگسالان دارد. در یک تقسیم بندی کلی می‌توان مزایای نقاشی را به رشد ذهنی و جسمی تقسیم کرد.

فواید نقاشی برای کودکان عبارتند از:

  • رشد فکری و شخصیتی
  • تقویت مهارت‌های دستی
  • هماهنگی دست و چشم
  • درک رنگ و محیط
  • پرورش خلاقیت کودک
  • آمادگی برای مدرسه
  • رشد اجتماعی کودک
  • بررسی روانشناسانه
  • رهایی از استرس

 

رشد فکری و شخصیتی کودک

نقاشی کمک می‌کند تا کودکان بتوانند در ذهن خود تصویرسازی کنند. دقت کردن برای پیاده سازی آنچه  در ذهن دارند و تمرکز بر روی نقاشی سبب رشد فکری کودک می‌شود. کودک با نقاشی کردن یاد می‌گیرد فکر کند و با درگیری ذهنی به پرورش خلاقیت کمک کند. علاوه بر این با دقت به محیط پیرامون و الگو برداری از تصاویر و شخصیت‌های اطرافیان، شخصیت کودک نیز شکل می‌گیرد.

نقاشی با گواش

تقویت مهارت‌های دستی

براساس تحقیقات علمی نقاشی و رنگ آمیزی به دلیل آن که روی ساعد و انگشتان کودک فشار می‌آورد، سبب رشد و تقویت‌ مهارت دستی می‌شود. با رشد این مهارت کودک یاد می‌گیرد با دستان خود کاردستی و کارهای ریزتری انجام دهد.

 

هماهنگی دست و چشم

یکی دیگر از فواید نقاشی برای کودکان، هماهنگی میان دست و چشم است. بسیاری از کودکان در مراحل ابتدایی و در سنین پایین تمرکزی برای برقراری ارتباط میان مغز، دست و چشم ندارد. با نقاشی کردن این ارتباط به راحتی برقرار خواهد شد.

 

درک رنگ‌ها و محیط

برای نقاشی نیاز به شناخت رنگ‌های موجود در پیرامون و همچنین بررسی محیط است. کودکان برای تصویربردازی و پیاده سازی آن نیاز دارند رنگ‌ها و محیط را درک کنند تا بتوانند از آن استفاده کنند.

 

پرورش خلاقیت کودک

خلاقیت یک استعداد پرورش دهنده است که با نقاشی کردن شکل می‌گیرد. با استفاده از نقاشی‌های خلاقانه و ذهنی می‌توان سبب پرورش و خلاقیت و قوه تخیل کودک شد. این کار منجر به کسب موفقیت‌ بیشتر در آینده کودک خواهد شد.

نقاشی کشیدن کودک

آمادگی برای مدرسه

نشستن، تقویت ذهن، آمادگی برای یادگیری، کسب مهارت دست و چشم، پرورش خلاقیت، فعال شدن دو نیم کره مغز، افزایش تمرکز و تحلیل موقعیت همگی از سری آموزه‌های مهم هستند که کودک با نقاشی فرا می‌گیرد و برای دوران مدرسه آماده می‌شود.

 

رشد اجتماعی کودک

کودکان با نقاشی کردن و نشان دادن آن به بزرگترها عزت نفس فراوانی پیدا می‌کنند. که در نتیجه آن ارتقاء رشد اجتماعی و ارتباطی کودکان است. تعامل و بحث در رابطه با نقاشی نیز منجر به رشد اجتماعی کودک می‌شود.

 

بررسی روانشناسانه کودک

جالب است بدانید یکی از فواید نقاشی برای کودکان، بررسی شخصیتی از نظر روانشناسی است. کودکان با ضمیر پاکی که دارند، هر آنچه از ذهنشان می‌گذرد را روی کاغذ می‌آورند. بنابراین می‌توان با بررسی نقاشی آن می‌توان به عمق روح و روان کودک پی برد. چرا که کودک عواطف و احساسات خود را با نقاشی نشان می‌دهد.

فواید نقاشی برای کودکان

رهایی از استرس

یکی دیگر از مزایای نقاشی، دور کردن استرس از کودک است. بسیاری از کودکان به دلیل کم بود اعتماد به نفس، در ارتباط با اجتماع دچار استرس می‌شوند. همچنین برخی از کودکان حساس که در خانواده‌های مشکل دار هستند دچار استرس می‌شوند. بنابراین با نقاشی درمانی می‌توان کودک را از استرس دور نگه داشت.

 

کلام آخر

در این مقاله به بررسی فواید نقاشی برای کودکان پرداختیم. همانطور که مشاهده می‌کنید، نقاشی یک سرگرمی بسیار مثبت و مفید است که اکثر کودکان از آن لذت می‌برند. بهترین راه برای ترغیب کودکان به هنر و نقاشی، خرید تجهیزات نقاشی است. این تجهیزات شامل دفتر نقاشی فانتری، مداد رنگی، پاستل، ماژیک، مداد شمعی، گواش، رنگ انگشتی و آب رنگ است. برای خرید دفتر نقاشی و دیگر نوشت افزارهای نقاشی به قیمت مناسب با ظاهر فانتزی و کودکانه به فروشگاه اینترنتی ال آی مراجعه فرمایید. خوب است بدانید خرید بالای 300 هزارتومان رایگان ارسال خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید