لوازم نقاشی و طراحی

تفاوت آبرنگ و گواش

تفاوت آبرنگ و گواش

نقاشی و رنگ آمیزی یک هنر بسیار با ارزش است. در واقع یک استعداد است که برای شکوفایی و پرورش آن باید همواره تمرین و تلاش کرد. نقاشی و یا خلق یک اثر هنری اضطراب را دور و آرامش و انرژی مثبت فراوانی را منتقل می‌کند. علاوه بر این نقاشی سبب جلوگیری از زوال عقل، بالا رفتن تمرکز و خلاقیت می‌شود. بسیاری از افراد هنرمند به صورت تخصصی به حرفه نقاشی روی می‌آورند و تمامی ابزار آلات نقاشی را به خوبی می‌شناسند. اما عده‌ای دیگری که به تازگی علاقه‌مند به نقاشی شده‌اند نیاز به یک راهنما برای اطلاع از تفاوت آبرنگ و گواش هستند.

اگر شما هم به نقاشی علاقه‌ دارید با فروشگاه اینترنتی ال آی در این مقاله همراه باشید تا هر آنچه در مورد آبرنگ و گواش لازم است بدانید.

 

معرفی آبرنگ نقاشی

آبرنگ رنگ یا ماده‌ای شفاف است که در نقاشی و طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ دانه‌های این ماده از ترکیب یک ماده چسبنده که خاصیت حل شوندگی در آب دارد یعنی صمغ عربی تهیه می‌شود. آبرنگ بافتی ملایم و پوششی خاص دارد که سایه روشن با آن بسیار آسان است. در آبرنگ همانطور که از نامش مشخص است به جای رقیق کردن و یا استفاده از رنگ سفید از آب استفاده می‌شود. آبرنگ توسط قلم مو روی کاغذ، پاپیروس، مقوا و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

معرفی گواش نقاشی

گواش نیز از سری گونه‌های رنگ است که توسط حل شدن رنگدانه‌ها در آب به وجود آمده است. ترکیب گواش و آبرنگ بسیار شبیه به هم است. رنگ‌های گواش مات‌تر از آبرنگ است. گواش خاصیت زود خشک زدن دارد زیرا پس از آن که آب درون رنگ خشک می‌شود، رنگ نیز خشک خواهد شد. رنگ دانه‌های گواش نیز از صمغ عربی است اما به دلیل قالب بودن صمغ به نسب رنگ دانه در گواش پوشش رنگ آن بیشتر است. از گواش برای رنگ آمیزی روی بوم، سفال، کاغذ، مقوا، شیشه، دیوار و… استفاده می‌کنند.

 

شباهت آبرنگ و گواش

تفاوت آبرنگ و گواش

ترکیبات هر دو این ماده‌های رنگی از آب و صمغ عربی می‌باشد. تنها مقادیر مواد تشکیل دهنده با یکدیگر متفاوت است. گواش و آب رنگ به زودی خشک می‌شوند و با آب نیز رقیق می‌شوند. پخش شوندگی و ماندگاری هر دو ماده پیش رو شبیه به یکدیگر می‌باشد. گواش و آبرنگ به نوعی با هم مخلوط هستند به این صورت که می‌توان برای یک نقاشی از ترکیب هر دو ماده رنگی بهره برد.

 

تفاوت آبرنگ و گواش

همانطور که گفته شد ترکیبات اولیه آبرنگ و گواش کاملا شبیه بهم است. تنها تقاوت میان آن‌ها اندازه ذرات یا غالب بودن صمغ عربی به نسبت رنگ دانه‌ها در گواش است که تفاوت‌هایی را در بافت و رنگ این دو ماده ایجاد کرده است. غلظت و روشنی رنگ، استفاده از آب یا رنگ سفید، جذب کاغذ، تغییر رنک در برابر آب، پوشش و شفافیت تفاوت‌های بارزی در این دو ماده رنگ آمیزی هستند که در ادامه به بررسی هر یک از موارد ذکر شده خواهیم پرداخت.

 

غلظت رنگ‌های گواش و آبرنگ

تفاوت آبرنگ و گواش

رنگ دانه‌های موجود در گواش بسیار بیشتر از آبرنگ است. وجود رنگ دانه‌های بیشتر سبب چگالی بالاتر در گواش شده است. در نتیجه‌ی این فرایند ظاهر رنگ گواش غلیظ‌‌ تر از آبرنگ است. بنابراین گواش مات و آبرنگ شفاف‌تر می‌باشد.

 

روشن کردن رنگ در گواش و آبرنگ

یکی از تفاوت‌های میان این دو ماده رنگی طریقه روشن کردن رنگ‌هاست. زیرا در نقاشی‌ هنرمند به رنگ روشن و تیره نیاز دارد. برای روشن کردن رنگ با آبرنگ تنها کافیست از آب استفاده کنید. اما برای روشن کردن رنگ‌های گواش لازم است از رنگ سفید خود گواش استفاده کرده تا رنگ قرمز را به صورتی تبدیل کنید.

مقاومت گواش و آبرنگ در برابر آب

درست است که هر دو این ماده‌ها از ترکیب آب استفاده شده‌اند، اما به دلیل همان ذرات و ترکیبات مقاومت متفاوتی در برابر آب دارند. در واقع گواش در برابر آب مقاوم‌تر است و تغییر شکل و رنگ زیادی نمی‌دهد. اما این نکته نیز قابل توجه است که به مقاومی رنگ اکریلیک نیز نمی‌باشد. اما آبرنگ در برابر آب به کلی تغییر شکل و رنگ می‌دهد و در هم می‌آمیزد.

 

چگونگی بافت‌های گواش و آبرنگ

تفاوت آبرنگ و گواش

تفاوت آبرنگ و گواش در نوع بافت‌هاست. به این صورت که آبرنگ شفاف، روشن و درخشنده تاست. در صورتی که بافت گواش شما را برای رنگ آمیزی و تغییر رنگ محدودتر می‌سازد.

 

نحوه جذب کاغذ گواش و آبرنگ

آبرنگ به طور کلی برای کار روی کاغذ و مقوا و… طراحی شده است. بنابراین طبیعی است که جذب بیشتری به نسبت گواش داشته باشد. آبرنگ در واقع با کاغذ ادغام می‌شود و جذب می‌گردد. به عبارت دیگر مانند هر ماده مایعی دیگر به خورد کاغذ می‌رود و لک به جای می‌گذارد. اما گواش تنها همانند یک لایه اضافی بر روی کاغذ یا مقوا به جای می‌ماند.

 

بهترین مارک گواش و آبرنگ

اگر قصد دارید به صورت حرفه‌ای نقاشی و یا رنگ آمیزی را دنبال کنید و یا به دنبال یک محصول با کیفیت هستید، بهتر است از برندهای شناخته شده خرید کنید. برندهای ایرانی و خارجی زیادی وجود دارند که محصولات مرغوب را به قیمت مقرون به صرفه در دسترس مشتری قرار می‌دهند. خرید از این برندها محصولی استاندارد و مرغوب را در اختیار شما قرار خواهد داد.

بهترین مارک برندهای گواش و آبرنگ عبارتند از:

  • آبرنگ فابرکاستل
  • آقا امیری
  • پلیکان
  • پیکاسو
  •  اونر

 

  • گواش ساکورا
  • پارس
  • اونر

فروشگاه اینترنتی ال آی

فروشگاه اینترنتی ال آی از کامل‌ترین فروشگاه‌های لوازم تحریر در ایران است. لوازم اداری، رنگ آمیزی، هنری، طراحی و… را می‌توانید از میان تنوع برندهای برتر موجود در ال آی خریداری کنید. کیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه سبب محبوبیت بالا و اعتماد مشتریان در این سال‌های فعالیت و خدمت رسانی شده است. ما برای قدردانی از این محبت بی دریغ مشتریان با ارائه مقالات راهنمایی چون تفاوت آبرنگ و گواش سعی داریم مفید واقع شویم.

علاوه بر این با خرید بیش از 300 هزار تومان ارسال برای خریداران رایگان محاسبه خواهد شد. لازم به ذکر است در صورت عدم رضایت از کالای ارسال شده می‌توانید مطابق قانون تا 10 روز کالا را مرجوع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید