آموزشی

تاثیر کاردستی روی کودکان

تاثیر کاردستی روی کودکان

با گسترش دنیای تکنولوژی و افزایش تعداد و تنوع بازی‌های کامپیوتری و سرگرمی‌های دنیای مجازی، همچنین همبازی نداشتن کودکان در خانه‌های آپارتمانی بسیاری از خانواده‌ها اوقات فراغت کودکان خود را با این ابزارها پر می‌کنند. این عمل علاوه بر آنکه تاثیرات مخرب زیادی بر رشد و ذهن کودکان دارد، آن‌ها را از مهارت‌های دست‌ورزی دور کرده است که در نتیجه خلاقیت و تمرکز کودکان نیز در پی آن کاهش می‌یابد. در این مطلب درباره اثرات آشتی با درست کردن کاردستی به عنوان یک مهارت ساده اما پر اهمیت صحبت می‌کنیم.

چرایی درست کردن کاردستی توسط کودک

همه خانواده‌ها دوست دارند کودکانی خلاق، شاد و باهوش داشته باشند اما نمی‌دانند از چه روشی استفاده کنند تا تاثیر بیشتری بگیرند. خوب است بدانیم، کاردستی یک همراه بسیار مفید در این مسیر بوده و نقش آن تنها سرگرم کردن نیست بلکه کودکان با بازی، شبیه‌سازی، نقاشی، تفکر در روند ساخت و در مجموع کاردستی درست کردن می‌آموزند تا با روشی خلاقانه و با چاشنی سرگرمی، آموزش را سریع‌تر و بهتر به سرانجام برسانند. کاردستی فواید بسیار زیادی روی کودک شما می‌گذارد. تقویت نیم کره چپ و راست مغز او و افزایش میزان یادگیری تنها بخشی از تاثیرات کاردستی بر کیفیت زندگی آینده آن‌ها است. در ادامه با هم به تفصیل این فواید را بررسی می‌کنیم.

تاثیر کاردستی روی کودکان

در این قسمت به مزایای تاثیر کاردستی روی کوکان می‌پردازیم:

1. تقویت مهارت دست‌ورزی کودکان

تقویت مهارت‌های حرکتی کودکان یکی از پایه‌های اصلی برای رسیدن به دیگر مهارت‌های هنری در آینده است. زمانی که کودک با وسایل مخصوص کاردستی، مشغول فعالیت بوده نه تنها به انجام یک فعالیت سازنده می‌پردازد بلکه هماهنگی لازم میان ذهن، دست، چشم و فکر او شکل می‌گیرد. بنابراین با این عمل دست‌ها، عضلات و ماهیچه‌های بدن ظریف وی توانمند و قوی خواهد شد. استفاده از یک قیچی مخصوص کودک در این مرحله بسیار کاربردی و حائز اهمیت است.

2. پرورش تخیل، خلاقیت و نوآوری کودک

یکی از راه‌های  پرورش خلاقیت کودکان کشف امور مختلف و ساخت‌و‌ساز است. به همین جهت فراهم نمودن شرایطی که منجر به ساخت کاردستی توسط کودکان می‌شود، می‌‌تواند به پرورش خلاقیت آن‌ها کمک کند. هنگامی که کودکان با کمک ابزاری مانند مقوا، قیچی، کاغذهای رنگی، مداد‌رنگی و انواع چسب شروع به ساخت طرحی که در ذهن آن‌ها وجود دارد می‌کنند نه ‌تنها قوه تخیل خود را پرورش می‌دهند بلکه امکان بروز احساسات پنهان آن‌ها نیز فراهم می‌شود.

3. افزایش روابط اجتماعی و تشکیل اعتماد‌به‌نفس

کاردستی یک بستر عالی برای کودکان به وجود می‌آورد تا بتوانند هیجانات مختلف را تجربه کنند که تاکنون درکی از آن‌ها نداشته‌اند. کودک با ساخت کاردستی کم‌کم اعتماد‌به‌نفس قرار گرفتن را در جامعه پیدا می‌کند و در نتیجه می‌تواند با انسان‌های محیط اطراف ارتباط برقرار کند تا به یک فرد اجتماعی تبدیل شود. همچنین پس از ساخت کاردستی کودک منتظر عکس‌العمل اطرافیان است و این عمل تعامل اجتماعی او را بالا می‌برد.

تاثیر کاردستی روی کودکان

4. آشنایی با حس تعامل و ارضای حس کنجکاوی

کودکان به طور ذاتی کنجکاو هستند، فرصت ساخت کاردستی به آن‌ها میدان می‌دهد تا بتوانند حس کنجکاوی خود را ارضا کنند. همچنین با کار کنار گروه همسالان خود در مهد یا پیش‌دبستانی و مدرسه، معنا و مفهوم عمیق همکاری را درک می‌کنند زیرا برای ساخت کاردستی نیاز به تعامل با یکدیگر و گاهی قرض دادن ابزار کار به هم نیز هستند.

5. شناخت رنگ‌ها و اشکال

یکی از هیجان‌انگیزترین مراحل رشد کودک شناخت رنگ و شکل‌ها است. شناخت اشکال با ساختن کاردستی و استفاده از خمیر بازی یا کاغذهای رنگی همراه با فکر کردن به نتیجه کار، علاوه بر این که به کودک حس رشد و ارزشمندی می‌دهد، نوعی ورزش فکری نیز محسوب می‌شود.

6. پیدایش تمرکز ودقت در کودک

وقتی یک کودک تصمیم به ساخت یک کاردستی می‌گیرد با تمرکز بر مراحل ساخت آن و تجسم در ذهن، رفته رفته قدرت تمرکز و دقت خود را افزایش می‌دهد.

7. یادگیری درس و تسریع فرآیند آموزش

کودکانی که وارد دبستان می‌شوند برای یادگیری بهتر درس‌هایی مانند نقاشی یا علوم از کاردستی استفاده می‌کنند. ساخت کاردستی سبب می‌شود یک معنا و مفهوم به‌خوبی در ذهن دانش‌آموز جا بیافتد و با تصویرسازی در فکر، روند آموزش بهتر انجام گردد.

8. آموزش انعطاف‌پذیری و قدرت تصمیم‌گیری

چالش‌های متفاوتی که کودک هنگام ساخت کاردستی با آن مواجه شده سبب افزایش قدرت انتخاب‌گری وی می‌شود. همچنین متعدد بودن روش‌های انجام کار، انعطاف‌پذیری کودک را بالا می‌برد.

کاردستی

نکات مهم برای افزایش تاثیر کاردستی

برای افزایش تاثیر کاردستی بر کودک، خوب است پدر و مادر امکانات و ابزارهای لازم را با اطمینان از ایمن و بی‌خطر بودن، همچنین کیفیت مرغوب برای کودکان تهیه کنند و بگذارند خود آن‌ها تمام مراحل را انجام دهند فقط بر کار نظارت داشته باشند. آن‌ها باید آزاد باشند و به‌هیچ‌وجه اجباری در ساخت آیتم‌ها در کار نباشد. خود را مشتاق به دیدن کار آن‌ها کنید و کاردستی هرچند مبتدی را مورد تشویق قرار دهید. از کودکان خود بخواهید در مورد آن‌چه که تصمیم بر ساخت وی دارند صحبت کنند و نظرها و دلگرمی خود را از آن‌ها دریغ نکنید. با رعایت این موارد ساخت کاردستی توسط کودکان تاثیر عمیق‌تری بر رشد و خلاقیت آن‌ها خواهد داشت.

مراحل ساخت کاردستی توسط کودک

حال که ساخت یک کاردستی ساده این همه فایده دارد با مراحل ساخت آن نیز آشنا شویم:

  • پیدا کردن هدف یعنی اینکه بدانیم قرار است چه چیزی ساخته شود و چه منظوری از ساخت آن داریم. ایده گرفتن از اینترنت به شناخت هدف کمک می‌کند.
  • جمع‌آوری وسایل لازم به عنوان یکی از مراحل مهم کار است. ابزار ضروری مانند کاغذ، مقوا، مداد‌رنگی و ماژیک، چسب و قیچی را از یک مرکز توزیع لوازم تحریر معتبر تهیه و در اختیار کودک بگذارید.
  • ساخت کاردستی که در این مرحله کنار کودک هستید و گاهی او را همراهی می‌کنید اما اجازه می‌دهید با آزمون و خطا، خود صفر تا صد آن را درست کند.
  • فاکتور خلاقیت را به دلیل اهمیت زیادی که در روند ساخت دارد به عنوان یکی از مراحل ساخت می‌شناسیم. استفاده از خلاقیت به میزان قابل توجهی در رشد و پروش کودک موثر است پس در درست کردن کاردستی، حتما این چاشنی به کار گرفته شود.

نتیجه گیری

ساخت کاردستی یکی از مهم‌ترین کارورزی‌هایی است که کودک دلبند شما را در مسیر آموختن و ساختن قرار می‌دهد. این تکنیک به رشد جسمانی کودک کمک می‌کند و هماهنگی لازم بین حواس پنج گانه ایجاد می‌شود. در واقع کاردستی علاوه بر اینکه بسیاری از مشکلات و ناتوانی‌های کودک از قبیل عدم استفاده درست از دست‌ها، ناتوانی در شناخت رنگ و اشکال را مرتفع می‌کند، سبب رشد و شکوفایی بسیاری از استعدادهای وی مانند مهارت‌های دیداری، افزایش قدرت حافظه و تعاملات اجتماعی نیز می‌گردد. همچنین در مورد تمام مزایای این فعالیت عملی صحبت کردیم. حال که به اهمیت تاثیر ساخت کاردستی روی کودکان پی بردیم، واجب است بدانیم ابزار این فعالیت را از کجا تهیه کنیم تا هم کیفیت و قیمت مناسبی داشته باشند و هم برای کودکان عزیز کاربری راحت، ایمن و بی‌خطری داشته باشند؟

 ال آی بزرگ‌ترین و جامع‌ترین سایت در زمینه تهیه و توزیع نوشت‌افزار و لوازم تحریر از بهترین برندها است که ابزار مورد نیاز ساخت کاردستی از قبیل کاغذ، کاغذ‌رنگی، مقوا، قیچی، چسب، مداد، مداد‌رنگی، ماژیک و انواع دیگر لوازم تحریر متنوع را با بهترین قیمت به مشتریان خود ارائه می‌دهد. این فروشگاه آنلاین دارای نماد اطمینان، ارسال سریع و پشتیبانی آنلاین است و تجربه یک خرید لذت‌بخش را به مشتری هدیه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید