لوازم مهد کودک

راهنمای خرید قمقمه آب

راهنمای خرید قمقمه آب

همه‌ ما از اهمیت آب، این ماده‌ی بی‌مزه، بی‌بو و بی‌رنگ که حدود 60% از بدن ما را تشکیل داده، آگاه هستیم. به دلیل نقش مهمی که آب در حفظ نشاط و سلامتی ما دارد، معمولاً توصیه می‌گردد در طول روز تقریباً 8 لیوان آب بنوشیم. نوشیدن آب علاوه بر دفع مواد زائد، دمای بدن را تنظیم کرده و به عملکرد درست مغز هم کمک می‌کند. اما بعضی مواقع مثلا زمانی که بیرون از خانه هستیم، چه برای کار و تحصیل، گذراندن اوقات فراغت یا ورزش، نمی‌توانیم به راحتی به آب دسترسی داشته باشیم. یک راه برای نوشیدن آب کافی در طول روز، همراه داشتن یک بطری آب است.

قمقمه یک وسیله کاربردی شبیه به بطری است. با کمک قمقمه می‌توانیم نوشیدنی مورد نظرمان را همه جا با خود حمل کنید. در حال حاضر قمقمه‌های متنوعی وارد بازار شده که انتخاب و خرید قمقمه‌ با کیفیت را به روندی سخت و پیچیده تبدیل کرده است. به همین دلیل ما در این مقاله انواع مختلف قمقمه و نکاتی که موقع خرید باید به آنها توجه شود را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

قمقمه (Thermo) محفظه‌ای از جنس فلز، پلاستیک یا شیشه است که می‌توانیم نوشیدنی مورد نظرمان را برای نگهداری داخل آن ریخته و در مکان‌هایی که به آب آشامیدنی دسترسی نداریم به راحتی با خودمان ببریم. با استفاده از قمقمه به مقدار قابل توجهی از آب آشامیدنی بهداشتی دسترسی داریم و بدون نگرانی از مریض شدن آب مورد نیاز بدنمان را تأمین می‌کنیم.

نکات مهم در خرید قمقمه

قمقمه چنانچه اشاره شد، وسیله‌ای کاربردی است که جهت حمل آب مورد نیاز در طول روز می‌توان از آن بهره گرفت. در ادامه با مهم‌ترین نکات در انتخاب قمقمه استاندارد آشنا خواهیم شد.

  • ابعاد قمقمه

قمقمه‌ها در ابعاد مختلف و متناسب با نیاز خریداران طراحی و در بازار به فروش می‌رسند. مثلا ورزشکاران به دلیل اینکه فعالیت‌های بدنی سنگین و فشرده‌ای دارند و بیشتر از بقیه‌ی افراد عرق می‌کنند، برای تأمین آب بدنشان به مقدار بیشتری آب نیاز دارند؛ پس آنها باید قمقمه‌‏‌هایی با ظرفیت بالاتر تهیه کنند.

راهنمای خرید قمقمه آب

  • جنس بدنه قمقمه

پلاستیک قابل استفاده مجدد و بدون BPA، فولاد ضد زنگ و شیشه از مواد مورد استفاده در قمقمه‌ها هستند. هر کدام از این قمقمه‌ها متناسب با جنس ساخته شده کاربرد و مزایای مخصوص به خود را دارا هستند. مثلا قمقمه‌های شیشه‌ای برای کسانی که طعم را در اولویت قرار می دهند و نگران فعل و انفعالات شیمیایی هستند بسیار عالی است. این قمقمه‌ها به راحتی تمیز می شوند و بو یا طعم را حفظ نمی کنند. اما بدلیل اینکه از شیشه ساخته شده‌اند، احتمال افتادن و شکسته شدنشان بالاست.

اگر دنبال قمقمه‌ی سبک هستید باید سراغ قمقمه‌های پلاستیکی بروید. بعلت ضربه هایی که ممکن است در بازی یا حمل و نقل قمقمه در مدرسه اتفاق بیفتد، بهتر است از قمقمه های پلاستیکی بدون بو و بدون BPA و در صورت امکان از قمقمه های استیل و به‌ویژه استیل 316 برای استفاده روزمره کودکان بهره برد. قمقمه‌های BPA و قابل استفاده مجدد، سبک وزن هستند و معمولاً مقرون به صرفه تر هستند.

قمقمه‌های فلزی(استیل ضد زنگ) مدت زمان طولانی دمای نوشیدنی‌های سرد و گرم را حفظ می‌کنند. مدل فلزی قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی را هم دارند و نسبت به جنس‌های دیگر در صورت برخورد یا ضرب‌دیدگی آسیب کمتری می‌بینند.

  • شکل و طراحی ظاهری قمقمه

یکی دیگر از نکاتی که باید قبل از خرید قمقمه به آن دقت کنیم، شکل و نوع طراحی قمقمه است. داشتن دستگیره یا قلاب برای قفل شدن روی کوله پشتی و کمربند یکی از مزیت‌های قمقمه به شمار می‌رود. همچنین بعضی از قمقمه ها در حال حاضر دارای طراحی ارگونومیک هستند. قمقمه‌ی ارگونومیک راحت‌تر در دست جای می‌گیرد و به هیچ وجه عضلات دست و انگشت را اذیت نمی‌کند. طراحی‌های فانتزی و رنگ‌بندی‌های متنوع برای کودکان می‌تواند جالب باشد.

  • مکانیزم درب یا سرپوش قمقمه

یکی دیگر موارد مهمی که در جهت خرید قمقمه بایستی مورد توجه قرار بگیرد، مکانیسم درب آن است. قمقمه‌ها بر اساس این ویژگی در انواع مختلفی دسته بندی می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود:

قمقمه آب

قمقمه دکمه ای

روی درب این نوع قمقمه‌ها دکمه‌ای قرار دارد که با فشار دادن آن درب قمقمه باز و بسته می‌شود. از این قمقمه‌ها بیشتر در ورزش دوچرخه‌سواری استفاده می‌شود.

قمقمه پیچی

سرپوش این قمقمه‌ها مثل پیچ عمل می‌کند؛ یعنی درب آنها در جهت پادساعت گرد باز و در جهت ساعت گرد بسته می‌شود. احتمال اینکه نوشیدنی در این قمقمه نشتی کند یا بریزد نسبت به بقیه قمقمه‌ها خیلی کمتر است.

قمقمه نی دار یا لوله‌دار

این نوع قمقمه‌ها یا دارای سوراخی روی درب خود هستند که امکان رد کردن نی را دارند و یا یک نی ثابت از قبل داخلشان قرار داده شده است. وجود نی باعث می‌شود نیازی به کج کردن قمقمه برای نوشیدن آب نباشد.

قمقمه های حفره‌دار

 بعضی از قمقمه‌ها حفره‌ای بزرگ در قسمت در‌ب خود دارند که سبب می‌شود مقدار زیادی آب در هر جرعه وارد دهان شود.

قمقمه

  • قابلیت حفظ دما در قمقمه

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم قمقمه، توانایی حفظ دمای نوشیدنی و محتویات است.معمولا قمقمه‌ها عایق حرارتی ندارند، پس دمای مایعات داخل آنها کم‌کم با دمای محیط همسان می‌شود. قمقمه‌ها بیشتر برای نگهداری آب سرد مناسب هستند. در واقع این فلاسک‌ها هستند که دارای عایق حرارتی بوده و دمای مایعات برای مدت طولانی در آن حفظ می‌شود. بسیاری از قمقمه‌ها برای اینکه این قابلیت را داشته باشند، بصورت عایق‌دار ساخته می‌شوند. عایق مورد استفاده در بدنه داخلی قمقمه، دارای لایه‌ای از جنس فوم یا استیل ضد زنگ است که به خوبی قادر به حفظ دمای مایعات خواهد بود. قمقمه‌هایی که از جنس پلاستیک و شیشه هستند توانایی انجام این کار را ندارند. در صورت ریختن چای یا قهوه داخل قمقمه پلاستیکی مواد اولیه‌ی بکار رفته در ساخت پلاستیک به مرور جذب نوشیدنی می‌شود؛ این مواد سمی و برای سلامتی خطرناک هستند.

طراحی ضد نشت، داشتن نشانه‌های اندازه‌گیری و محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش(برای علاقه مندان به فضای باز)و قابلیت شستشو از دیگر نکاتی است که موقع خرید قمقمه حتما بایستی آن را مد‌نظر قرار دهید. بعضی از قمقمه‌ها قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی را هم دارند.اگر قمقمه‌ای به راحتی قابل شستشو نباشد در صورت کثیف شدن، به مرور زمان به بستری مناسب برای رشد انواع آلودگی مثل باکتری و قارچ تبدیل می‌شود که برای سلامت انسان خطرناک است.

 چگونه می‌توان قمقمه را تمیز کرد؟

برای تمیز کردن قمقمه، آب باقیمانده در قمقمه را خالی کنید. درب را جدا کرده و تمام قطعات را با آب گرم و صابون بشویید. همچنین شما می‌توانید از یک برس نرم جهت تمیز کردن بهتر جداره داخلی قمقمه بهره بگیرید. تمام قطعات را با آب شسته و بگذارید تا به طور کامل خشک شوند. برای ضدعفونی کردن قمقمه، می‌توانید از محلول آب و سرکه سفید استفاده کنید. یک فنجان سرکه سفید را با چهار فنجان آب مخلوط کنید و داخل قمقمه بریزید. بگذارید محلول به مدت 30 دقیقه در قمقمه بماند و بعد آن را با آب بشویید.

چه نکاتی را باید در هنگام استفاده از قمقمه رعایت کرد؟

در هنگام استفاده از انواع قمقمه باید نکات مهمی را مورد توجه قرار داد تا بتوان از آن به مدت زمان طولانی‌تری استفاده کرد. از قمقمه برای نگهداری مایعات داغ وگازدار استفاده نکنید. قمقمه را در معرض نور مستقیم خورشید یا گرمای شدید قرار ندهید و بعد از هر بار استفاده، قمقمه را با آب گرم و صابون بشویید.

در این مقاله به معرفی انواع قمقمه پرداختیم و نکات مورد نیاز در هنگام خرید این محصول را ذکر کردیم. چنانچه به دنبال خرید بهترین قمقمه متناسب با نیاز خود هستید، می‌توانید این محصول را در انواع مختلف از فروشگاه اینترنتی ال آی خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید